Gå til innhold

Hva slags HDMI kabel har du og hva anbefaler du?


Paisley

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og imens du er der, kan du også spørre om når de får trådløs nettverkskabel inne på lager. Husker det var en elkjøp/expert-ekspeditør som påstod det at det var en bråte som kom inn på lager en vakker dag.

 

edit: Her var den:

 

Endret av Seian
Lenke til kommentar

Nesten litt sjokkert over kor mange fullstendig usaklige synserkommentarer det er her. Folk som snakker om gullkabler i hytt og dynevær uten å ha verken personlige erfaringer eller referanser å skilte med..

 

Garantert samme folka som kan finne på å skrive "præhæhæ, suxxbox" eller "prawnstation" eller whatev.

 

Heldigvis finnes det saklige og fornuftige postere på dette forumet også, takk til dykk. :)

 

Så ja, la oss alle sei det i kor; Har du lite peng og ikkje bryr deg om annet enn å få pent signal, go for cheap!

 

Sjå her, 1,5 meter kabel til 50 kr:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11087

Dei sender til og med gratis. :)

Lenke til kommentar

Heisann.

 

Jeg har nå kjøpt HD-MI kabel. Egentlig burde det stå KABLER ettersom jeg kjøpte 3 stykker pga. forvirring. :p Det endte med den orginale fra ps3, kjøpt på elkjop, en kabel på biltema til 50 kr, og en til 450 kr. ;) Grunnen til at jeg kjøpte 3 var like greit at jeg like godt kunne teste ut de forskjellige og jeg skal bruke de på forskjellige tv'er. Så da får vi se hva som blir brukt på tv'en i gamekroken :p

 

Takker for alle FORNUFTIGE svar i denne tråden. :thumbup:

Lenke til kommentar
Nesten litt sjokkert over kor mange fullstendig usaklige synserkommentarer det er her. Folk som snakker om gullkabler i hytt og dynevær uten å ha verken personlige erfaringer eller referanser å skilte med..

 

Garantert samme folka som kan finne på å skrive "præhæhæ, suxxbox" eller "prawnstation" eller whatev.

 

Heldigvis finnes det saklige og fornuftige postere på dette forumet også, takk til dykk. :)

 

Så ja, la oss alle sei det i kor; Har du lite peng og ikkje bryr deg om annet enn å få pent signal, go for cheap!

 

Sjå her, 1,5 meter kabel til 50 kr:

http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11087

Dei sender til og med gratis. :)

 

TAKK! For genial link =) Jeg bestilte 2 jeg=P

Lenke til kommentar

Ingen poeng i å bruke mye penger på digitale kabler. Du vil ikke merke delay før den er 10 mil lang. Har gått på NISS(lyd tekninker) og kan litt om kabler. Analoge kabler er en ting,men du kan ikke miste noe informasjon eller få bedre kvalitet på digitale kabler. Grunnen er at digitale kabler sender av/på signaler (går i intervaller). eks 1110100101, hvor 1 er strøm og 0 ikke(binær matte. Det er dette alle pcer er bygget på også). er ikke noe forskjell på feilmargin med mindre du har store variasjoner, men da er det ikke kabel som er problemet. HDMI er digital - ergo ingen kabel kvalitet forskjel.

 

Edit.Eks bruker en neumann mic til 50 lapper på en preamp til 20 som sendes til en hd recorder gjennom en kabel til 20 spenn.

Endret av Malakai
Lenke til kommentar
Som vil ha hva og si for bilde?

 

Digital kabel vil alltid sørge for sylsakarpt bilde på en lcd skjerm da den er digtal i utgangspunktet. Analoge signaler er kabel avhengig og vil generelt gi noe dårligere bilde. I praksis vil du dog skjelden se de store forskjellene. Analoge signaler må konverteres til digitale signal gjennom en a/d konverter. (analoge/digital)

 

Edit. Å si at analoge signaler er kabelavhengig er egentlig en liten overdrivelse fra min side...Har selv en monster scart til 500 spenn og kan ikke se noen forskjell fra min clas olson cabel. Ja jeg har 20/20 vision :p. Går mer på avspiller.

Endret av Malakai
Lenke til kommentar
Analoge kabler er en ting,men du kan ikke miste noe informasjon eller få bedre kvalitet på digitale kabler.

 

Det er ikke heeelt riktig. Teknisk sett kan signalet bli påvirka om frekvensen av 0'er og 1'ere blir forstyrra og fører til bit-feil. Men dette er VELDIG lite sansynlig og kvaliteten på lyden/bildet blir ikke dårligere, men det kan i værste fall føre til digital støy eller tap av signal.

 

For å ta et eksempel, så fikk jeg en HDMI-kabel fra Clas Ohlsson som var defekt og jeg fikk masse fine grønne prikker over hele bildet. Kvaliteten var ikke dårligere, men det er ikke akkurat pent å se på. Clikk og poppe-lyder kan være tilsvarende problem i lyd. Si at du f.eks har prøvd å rippe en CD som har hakk i seg, da vil du kunne miste data og få dette problemet.

 

jeg sier for all del ikke at dyre kabler er bedre. Har selv bare Clas Ohlsson kabler (byttet den defekte og alt var supert) og det funker strålende. :)

 

Jeg har forresten også gått på NISS og der var det ikke mye respekt for Monster og andre slike overprisa kabelfirmaer. :p

Lenke til kommentar

En viktig forskjell på HDMI kontra komponent (foruten om analog/digital) er at HDMI kan føre både lyd og bilde, mens komponent bare tar for seg bilde.

 

HDMI gir også mulighet for bedre bilde, da det ikke er signaltap i overføringen, mens komponent ofte har såpass lite signaltap at avspiller/fremviser ofte er større problemer mtp kvalitet enn selve kabelen.

Lenke til kommentar
jeg kjøpte en Wires hdmi kabel med bladgull utpå for å lede signalene bedre, og den er merkbart bedre enn den fra clas ohlsson (jeg har prøvd og sammenlignet)!

Kan du komme med en mer konkret beskrivelse på hva slags forskjeller du merket?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...