Gå til innhold

Hva slags HDMI kabel har du og hva anbefaler du?


Paisley

Anbefalte innlegg

jeg kjøpte en Wires hdmi kabel med bladgull utpå for å lede signalene bedre, og den er merkbart bedre enn den fra clas ohlsson (jeg har prøvd og sammenlignet)!

Kan du komme med en mer konkret beskrivelse på hva slags forskjeller du merket?

 

Kabelen hans sender sikker bedre 0'er og 1'ere enn andre kabler. Du vet; 2 + 2 = 5 for ekstremt høye verdier av 2. :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg kjøpte en Wires hdmi kabel med bladgull utpå for å lede signalene bedre, og den er merkbart bedre enn den fra clas ohlsson (jeg har prøvd og sammenlignet)!

Eit lag med gull på kontakten fører faktisk til eit ekstra lag som straumen må gjennom, i forhold til rein kopar ledar det dårleg.

 

Du kan ikkje lede eit digital signal betre eller dårlegare, enten har du signal eller så har du ikkje. Eg er spent på ein forklaring på kva som er forskjellig. Om du har sjanse til å ta nokre bilete om det eventuelt kan vise noko hadde det vore interessant.

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte original Sony sin HDMI til 279kr, og den er jo jævla bra!!

Jeg kjøper ikke sånne "hemmismerker" som joytech og lignende :p

 

Sony er veldig glade for placebo-kunder som deg.

Hva mener du med det? Att den kabelen sug eller :ph34r:

 

Tror nok dessverre Sony-kabelen er mer merke enn kvalitet.

Jaja det måtte jo komme fra en som brifer med hardware i signaturen

Det der utsagnet kunne du bare utelatt

Sony sine ting med TVer, telefoner og konsoller er ikke bare merke men også jævla konge kvalitet

Endret av Toman85
Lenke til kommentar
Jeg kjøpte original Sony sin HDMI til 279kr, og den er jo jævla bra!!

Jeg kjøper ikke sånne "hemmismerker" som joytech og lignende :p

 

Sony er veldig glade for placebo-kunder som deg.

Hva mener du med det? Att den kabelen sug eller :ph34r:

 

Tror nok dessverre Sony-kabelen er mer merke enn kvalitet.

Jaja det måtte jo komme fra en som brifer med hardware i signaturen

Det der utsagnet kunne du bare utelatt

Sony sine ting med TVer, telefoner og konsoller er ikke bare merke men også jævla konge kvalitet

 

 

Som fleire andre her har sagt så har kvalitet på HDMI kabel lite å sei..;) 1 og 0 kjem like godt fram i ein kabel til 1000kr som ein til 200kr...om det står sony eller jalla.inc på den har lite å sei..vertfall kva angår signal...kvaliteten på sjølve kabelen det er noko anna.,.,men det kjem jo ann på om du skal bruke den til hoppetau eller koble den i tven..

Endret av _KroSjefen_
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte en 10m lang HDMI kabel uten noe spessielt merke fra den nettbutikken som hadde det billigst. Funker veldig bra, betalte vel ca 400 + porto for kabelen. Jeg vil anbefale å kjøpe en billig kabel, er ikke verdt å bruke penger på digitale kabler.

 

Det er en grunn til at S-ATA kabler gjerne følger med gratis når man kjøper hovedkort f.eks. Tviler på at det er strengere krav til HDMI enn det er til overføring av data til og fra harddisk.

 

Og når det er snakk om kvaliteten på selve kabelen... om du så skulle klippe i den, er det billigere å kjøpe ny en gang ekstra enn å handle noe dyrt.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Det eneste problemet kan være at noen ikke klarer å overføre 1080p over 10 meter, men jeg vil tro at dette problemet ikke er særlig aktuelt lenger.

Lenke til kommentar

Hva mener dem i boka for tv`n med at den helst skal være merket med hdmi trademark... og står ordrett :

 

If your hdmi connection is capable of 1080p and/or your television is capable of refresh rates greater than 60hz or supports deep color, you will need a category 2cable. Conventionial hdmi/dvi cable may not work proparly with this mode

Lenke til kommentar

Har en dritbillig kabel fra eBay (kostet vel 50-60 kroner inkl. porto) og en dyr fra Elkjøp (rundt 300 kroner, hadde mulighet til å teste PSen på en Full-HD 42" og hadde ikke tid til å vente på at bestilling gikk gjennom :)). Som andre her sier er det overhodet ingen forskjell, da overføringen enten virker eller ikke virker.

Lenke til kommentar
Hva mener dem i boka for tv`n med at den helst skal være merket med hdmi trademark... og står ordrett :

 

If your hdmi connection is capable of 1080p and/or your television is capable of refresh rates greater than 60hz or supports deep color, you will need a category 2cable. Conventionial hdmi/dvi cable may not work proparly with this mode

 

Den meiner at du må ha ein kabel som støtter hdmi 1.3a trur eg.

Kjøpte sjølv eit par hundre meter med hdmi kabel på ebay.

Funker meget bra det, tjukke feite kabler var det også!

Lenke til kommentar

Har nå testet min 10 meters HDMI-kabel fra Biltema på flere kilder/skjermer, og virker som om det kommer slike hvite prikker i noen av kombinasjonene på 1080p. Ingen problemer på 720p dog.

 

Kan vel konkludere med at på lengre strekk er kabelkvalitet viktig for å få sendt over bilde ved 1080p. Likevel, en dyrere kabel har ikke automatisk bedre kabelkvalitet. Det beste er å teste kabelen. På kortere er det hips om happ.

 

**edit: skrivefeil

Endret av hardkjerne
Lenke til kommentar
Hva mener dem i boka for tv`n med at den helst skal være merket med hdmi trademark... og står ordrett :

 

If your hdmi connection is capable of 1080p and/or your television is capable of refresh rates greater than 60hz or supports deep color, you will need a category 2cable. Conventionial hdmi/dvi cable may not work proparly with this mode

 

Den meiner at du må ha ein kabel som støtter hdmi 1.3a trur eg.

Kjøpte sjølv eit par hundre meter med hdmi kabel på ebay.

Funker meget bra det, tjukke feite kabler var det også!

 

 

Og det vil si hvordan kabel ? :blush: synes alle her mener alle hdmi er like!??

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM
What does HDMI 1.3 do that previous versions didn’t do?

 

HDMI 1.3a adds six benefits to the HDMI palette. The most obvious and easiest to understand is higher data transfer speed. The HDMI 1.3a standard increases single-link bandwidth to 340 MHz (10.2 Gbps), which will support demands of future HD display devices incorporating higher resolutions, Deep Color and high frame rates. Keep in mind that previous versions of HDMI are fully capable of 1080p performance. Even more, the FCC has presented no imminent plans for a “higher” high-definition system than 1080p. Because 1080p has just begun to enter the market this increased bandwidth can be considered more a hedge against future applications than something the industry and consumers can benefit from in the near future.

 

HDMI 1.3a also supports a format known as Deep Color. You may see this referred to as Extended-gamut YCC (xvYCC). Deep Color is a new color space used in video electronics. It can support 1.8 times as many colors as RGB. RGB, as you may know, creates colors through a mixture of Red, Green, and Blue primary colors. Deep Color defines colors by means of an algorithm that can specify any color in nature.

 

This improvement in color performance is significant only in specifications. Current HDTV broadcasts (and the current HDMI standard) uses 8-bit color depth. The new HDMI 1.3a standard with Deep Color capability expands the number of colors viewable on an HDTV from millions to billions, while eliminating color banding and subtle gradations between colors through the use of 10-bit, 12-bit, and 16-bit color depths. It is vitally important to understand that every movie ever transferred to DVD or any other digital format has been done using 8-bit color depth. While the new Deep Color format could provide an improvement in picture quality, there currently is no content (no movies, TV shows or archived material) available that can be easily trans-coded into the new system. With the existing issues of Digital Rights Management (DRM) and High-bandwidth Digital Content Protection (HDCP) just beginning to be worked out it is highly unlikely that Hollywood and the entertainment industry will rush to provide software that is a clone of the original movie quality. The first place Deep Color is likely to be used is in advanced gaming systems, but even that milestone seems beyond the immediate future.

 

HDMI 1.3a incorporates automatic audio syncing (lip sync) capability. This is a system that will automatically adjust for the difference in electronic latency between the processing circuits of the sound and image. This discrepancy sometimes manifests itself as a slight delay in the sound compared to the image.

 

HDMI 1.3a supports output of Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio streams for external decoding by AV receivers. TrueHD and DTS-HD are lossless audio codec formats used on HD DVDs and Blu-ray Discs. If the disc player can decode these streams into uncompressed audio, then HDMI 1.3 is not necessary, as all versions of HDMI can transport uncompressed audio.

 

HDMI 1.3a provides for a new mini connector for devices such as camcorders.

Fra Audioholics.

Lenke til kommentar

Oki, takker for svar, jeg har denne tv`n.. trenger jeg 1.3 eller ikke ??

 

skjønner ikke hva dem mener med If your hdmi connection is capable of 1080p and/or your television is capable of refresh rates greater than 60hz or supports deep color, you will need a category 2cable. Conventionial hdmi/dvi cable may not work proparly with this mode

 

 

 

 

http://www.toshibatec-tnd.com/page.html?cid=2133&pid=834

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...