Gå til innhold

Krympet K10 blir kvikkere


Anbefalte innlegg

Unreal_: TLB bugen blir fikset allerede om noen måneder og blir hetende 9350 og 9250 isteden for 9200 og 9300. Og forresten, x6800 e6xxx og e4xxx har også en TLB bug. Bare så du vet det.

 

"in rare instances, improper TLB invalidation may result in unpredictable system behavior, such as hangs or incorrect data."

 

Så tlb bug er noe pressen har blitt opptatt av. Grunnen til k10 ikke har komt i høyere hastigheter er at tlb bugen blir verre ved høyere hastigheter. (er ikke 110% sikker på dette stemmer, men mener absolutt at jeg har lest dette flere steder, arrester meg viss jeg tar feil)

 

Nehalem må jo feile totalt for at det ikke skal slå 45nm K10, da sistnevnte knapt vil være noe bedre enn dagens Penryn prosessorer i det hele tatt.. Om de i det hele tatt klarer å yte bedre enn de da

 

Om AMD får de opp over 3,6 ghz så skal de vel være godt rystet mot en eventuell high-end kamp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Unreal_: TLB bugen blir fikset allerede om noen måneder og blir hetende 9350 og 9250 isteden for 9200 og 9300. Og forresten, x6800 e6xxx og e4xxx har også en TLB bug. Bare så du vet det.

 

"in rare instances, improper TLB invalidation may result in unpredictable system behavior, such as hangs or incorrect data."

 

Så tlb bug er noe pressen har blitt opptatt av. Grunnen til k10 ikke har komt i høyere hastigheter er at tlb bugen blir verre ved høyere hastigheter. (er ikke 110% sikker på dette stemmer, men mener absolutt at jeg har lest dette flere steder, arrester meg viss jeg tar feil)

 

Nehalem må jo feile totalt for at det ikke skal slå 45nm K10, da sistnevnte knapt vil være noe bedre enn dagens Penryn prosessorer i det hele tatt.. Om de i det hele tatt klarer å yte bedre enn de da

 

Om AMD får de opp over 3,6 ghz så skal de vel være godt rystet mot en eventuell high-end kamp.

 

Kilde på TLB feil på Intel cpu så fører til dårligere ytelse hvis patchet? Og er det kun jeg så synst at AMD er alt for treig med å komme med ny utgave uten feil? Et år +++ og enno uvist når?

 

Ingen komentar på AMD Phenom gir lite for pengen?

 

Er enig hvis AMD kan lage K10.1 så også kan overklokkes like bra så intel eller bedre + blir priset lågere en Intel så har de isåfall noe på markdet å gjere borsett i fra å holde prisen på Intel CPU nede og bli ledd av.

Endret av Unreal_
Lenke til kommentar
Core 2 yter bedre MHz for MHz, klokker bedre og gir mer for pengene, hvorfor kjøpe AMD med mindre en ikke vet bedre eller er fanboy? eller er så fattig at en ikke har råd til en 4 kjerner i fra intel feks?

 

Fordi den yter 10 til 15% bedre en dagens K10 så yter 15% dårligere hvis du har patchet feilen i cpu'en. Så eneste artikelen sier meg er at enten så har AMD fikset feilen, eller så har de fått 15% mer ytelse så legger de opp mot intel i syntetiske tester. Det er snakk om mye mer ytelse forskjell i feks gaming mellom dagens AMD og intel 4 kjerner. For ikke å snakke om 2 kjerner hvor AMD er ekstremt svak. Selv om dette her er en bra nyhet per dags dato så er det heller av lite hjelp hvis det ikke kommer ut før i slutten av året.

 

Nå så du ser hvorfor la oss no se om du kan si noe fornuftig? That would be a first....

 

At AMD henger etter i utviklingen og i toppsjiktet er utvilsomt riktig, men det er litt en myte at Intel danker ut AMD fullstendig. Ser man på mellomsjiktet, der det største markedet for CPUer tross alt ligger, er det fortsatt ganske så dødt løp. AMD Athlon 64 X2 6000+ klarer fint å holde følge med Core2Duo opp til frekvenser på rundt 2,5 GHz og i dette prissjiktet er i mange tilfeller AMD et bedre valg. Det er først når man begynner å snakke overklokking i mellomsjiktet at Intel virkelig drar fra, men det er en faktor som appelerer til en meget begrenset brukergruppe.

 

Nehalem kommer på ny sokkel pga den integrerte minnekontrolleren. Dette vil antagelig bety at Penryn vil være på markedet temmelig lang tid etter Nehalmens lansering siden ikke alle vil ha råd til/behov for å bytte hovedkort. Sånn sett vil nok Phenom skulle konkurrere med Penryn et godt stykke tid allikevel.

 

Noen her som burde roe språkbruken et par hakk...

Lenke til kommentar

PS. "slutten av året" = 2. halvår. Det kan bety alt fra 1. juni til 31. desember. Jeg har sett indikasjoner på at AMD ligger godt an med krympingen så det kan godt hende lanseringen skjer i 3. kvartal.

 

Det skal bli spennende å se hvilke klokkefrekvenser K10 45nm de ender opp på. Jeg har et nøkternt håp om at de passerer 3,0 GHz på 95W og 3,2 GHz på 125W. (pluss evt. overklokking)

 

Intels skryt av Nehalem som "største arkitekturendring på 10 år" tar jeg med en stor klype salt. Det de sikter til er nok overgangen fra FSB til Quickpath og integrert minnekontroller. Det gir nok vesentlige fordeler i flersokkelsystemer men for desktop tror jeg ikke det får noen stor betydning. Det indre av kjernen tror jeg blir meget likt med penryn slik at ytelsen trolig vil forbli omtrent den samme MHz for MHz som penryn. Klokkefrekvensene får neppe noe merkbart hopp fordi de ikke endrer produksjonsprosessen og det indre av kjernen blir så uendret.

 

Nehalem kommer nok til å bli en sterk utfordrer for AMD i serversegmentet. På desktop tror jeg forskjellen krymper.

Lenke til kommentar
Om AMD får de opp over 3,6 ghz så skal de vel være godt rystet mot en eventuell high-end kamp.

Artikkelen sier at penryn og K10 45nm kommer til å yte ganske jevnt MHz for MHz. Jeg har ikke sett noe som tyder på at det er feil. Med det som utgangspunkt trenger ikke AMD 3,6 GHz for å konkurrere mot intels toppmodeller, men 3,2 GHz fordi Intels toppmodell av penryn trolig forblir 3,2 GHz-modellen QX9770 i lange tider. Klarer AMD 3,2GHz på K10 45nm på 125W så er det ganske dødt løp mellom toppmodellene. Delt førsteplass.

Lenke til kommentar

PS. "slutten på året" = fra nå til 31 desember.

 

Neidu simen1, sluttet på året er nok november/desember og ikke det du vil at det skal bli.

Håpet skal jeg ikke ta fra deg, men det må nok mer enn en krymp og uluking av noen småbugs før at AMD kommer med noe som er konkuransedyktig igjen. En må jo huske at intel kommer med en ny utgave snart, samme hvor mye jalla de kommer med så vil den nok ikke være værre enn den som er nå. Og da må en i tillegg huske på at intel har en del å gå på når det kommer til frekvens, de kan nok for utgi noen raskere cpuer uten å gjøre noe særlig. Det er vel hvor godt de klokker bevis på.

Lenke til kommentar

Håper AMD får ut en laveffektsutgave for bærbare snart, har litt lyst å bytte ut min 30 watt-modell.

 

Med 15 prosent bedre ytelse legger K10 seg jevnt over så vidt foran Intels Core 2 "Penryn"-arkitektur når det gjelder ytelse - klokke for klokke.
Det var en fryktelig kronglete formulering.

 

Skal refere til denne artikkelen hver gang, noobs må bli hold nede til de har fått kunnskap så idioti ikke sprer seg online.
Kan du slutte å være så arrogant?
Lenke til kommentar
PS. "slutten på året" = fra nå til 31 desember.

 

Neidu simen1, sluttet på året er nok november/desember og ikke det du vil at det skal bli.

AMD har hele tiden hevdet lansering av K10 45nm 2. halvår 2008. Stadige drypp av ny info som f.eks fungerende prototyper kombinert med dato osv har gitt indikasjoner på at K10 45nm vil være ferdig utviklet og ha en moden yield tidlig i 2. halvår. Så vidt jeg kan se antar Fudzilla at 2. halvår betyr i slutten året. Det kan muligens være fordi de vet mer enn oss eller fordi de rett og slett er pessimistiske. Hvis du har lest indikasjoner på at AMD ikke får den ferdig før i slutten av 2. halvår så må du gjerne komme med linker som underbygger det.

 

Inntil jeg ser linker og forklaringer på hvorfor AMD så vidt klarer å holde sin egen tidsfrist med krympinga så tror jeg heller på de indikasjonene som finnes på at AMD ligger godt an med krympinga og blir klar for en lansering i 3. kvartal.

Lenke til kommentar
Kilde på TLB feil på Intel cpu fører til dårligere ytelse hvis patchet? Og er det kun jeg synst at AMD er alt for treig med å komme med ny utgave uten feil? Et år +++ og enno uvist når?

 

Ingen komentar på AMD Phenom gir lite for pengen?

 

Er enig hvis AMD kan lage K10.1 også kan overklokkes like bra intel eller bedre + blir priset lågere en Intel har de isåfall noe på markdet å gjere borsett i fra å holde prisen på Intel CPU nede og bli ledd av.

 

Unreal!!

 

Det blir veldig tungt å lese innleggene dine når du bruker ordet "så" feil _så_ mange ganger. Det skulle vel egentlig stått "som" på de røde. Du har brukt "så" riktig på det med blå tekst.

 

Ikke ta det ille opp. Det er ment som en hjelp.

Lenke til kommentar
Jeg tviler på at AMD gjør det rette nå da... AMD lanserer sitt før Intel, får ytelsestronen i et par dager for å bli flauet ut for tredje gang (C2D, K10, K10.5)

 

Nei, Nehalem blir min neste, har drøyet ut i et år nå, drøyer gjerne et halvt år til

Ettersom det er "klokke for klokke", betyr det nå i realiteten at en K10 CPU på 2,4GHz yter likt/marginalt bedre enn en Core 2 Quad på 2,4. Så i praksis må vel også AMD klokke opp CPUene sine for å få ytelsestronen?

 

Uansett, så kan ikke AMD bare stoppe opp og gi seg, de gir Intel en fight.. og hvem vet, kanskje blir 1. gen Nahalem ræva med barnesykdommer og andre feil... det gikk vel ikke helt smertefritt for AMD å integrere minnekontrolleren heller? Ikke at jeg ønsker dette da, det vil sikkert sende Intel aksjene mine enda lengre ned enn de siste ukers børsuro :(

Lenke til kommentar
Kilde på TLB feil på Intel cpu fører til dårligere ytelse hvis patchet? Og er det kun jeg synst at AMD er alt for treig med å komme med ny utgave uten feil? Et år +++ og enno uvist når?

 

Ingen komentar på AMD Phenom gir lite for pengen?

 

Er enig hvis AMD kan lage K10.1 også kan overklokkes like bra intel eller bedre + blir priset lågere en Intel har de isåfall noe på markdet å gjere borsett i fra å holde prisen på Intel CPU nede og bli ledd av.

 

Unreal!!

 

Det blir veldig tungt å lese innleggene dine når du bruker ordet "så" feil _så_ mange ganger. Det skulle vel egentlig stått "som" på de røde. Du har brukt "så" riktig på det med blå tekst.

 

Ikke ta det ille opp. Det er ment som en hjelp.

 

No problem, norsk er ikke mitt hovedspråk så jeg er ikke flink i det.

 

Håper AMD får ut en laveffektsutgave for bærbare snart, har litt lyst å bytte ut min 30 watt-modell.

 

Med 15 prosent bedre ytelse legger K10 seg jevnt over så vidt foran Intels Core 2 "Penryn"-arkitektur når det gjelder ytelse - klokke for klokke.
Det var en fryktelig kronglete formulering.

 

Skal refere til denne artikkelen hver gang, noobs må bli hold nede til de har fått kunnskap så idioti ikke sprer seg online.
Kan du slutte å være så arrogant?

 

Bedreviter og arroganse er 2 forskjellige ting.

Lenke til kommentar

Phenom 65nm revisjon B3 blir lansert på Cebit i mars, 9550/9650/9700/9900 (og FX82) TLB bugen vil være fikset, sammen med flere andre bugger se: http://www.amd.com/us-en/assets/cont...docs/41322.pdf . Flere av bugene har planlagte fixer. De vil være i butikkene i mai tenker jeg. Phenom/Barcelona rev C3 45nm blir helt sikkert lansert et år etter 65nm Phenom/Barcelona, kansje før hvis det blir prestisjekjør denne gangen også. (som det helt sikkert blir)

 

TLB patchen er for øvrig enkel å fikse med en msr editor, noe jeg antar _Unreal kan, siden han ikke er en noob.

 

Så vidt jeg husker kom vel AMD med "alt er godt i rute" meldinger ved den planlagte lanseringen av originale K10 i fjor, helt til de i 11,5 time utsatte lanseringen igjen. Får håpe de har lært av det.

 

Blir for øvrig spennende å se hvordan Nehalem blir og hvor overklokkbar den blir til sammenlikning med FSB løsningen som Intel kjører i dag. Kansje de møter problemer med quickpath'en sin..

 

EDIT: Mener å ha lest at noen mener AM3 sokkelen skal komme med 939 pinner, ikke 940 slik AM2/AM2+ har, uten at jeg kan se noe som bekrefter dette.

 

EDIT2: Nehalem skal vel også ta i bruk L3 cache igjen, det er jo med implementeringen av denne noe av Phenoms problemer har kommet for dagen.

Endret av -LIKMARK-
Lenke til kommentar
Skal refere til denne artikkelen hver gang, noobs må bli hold nede til de har fått kunnskap så idioti ikke sprer seg online.
Kan du slutte å være så arrogant?

 

Bedreviter og arroganse er 2 forskjellige ting.

Mulig jeg har misforstått her, men bedreviter er absolutt ikke et positivt ladd begrep.
Lenke til kommentar

Jeg skal kansje prøve å holde meg innafor regler, men de fleste tenker ikke helt klart innen cpu'r.

 

først må jeg si, jeg sier ikke at amd har lavere effekt forbruk iforhold til ytelsen, sier ikke at amd er bedre på ytelse eller noe sånt. så var det sånn at jeg skulle forklare noe da.

 

 

Okey, vi fyrer løs. amd's 65 watt cpu linje vil si 65 watt ink en minnekontroller, intel sine er 65 watt+minne kontroller.

 

Intel sine systemer må bli vesentlig dyrere pga bedre ram må brukes for å oppnå samme minne ytelse, men i vs mitt minne, har jeg ikke sett noen DDR3 kits til under 5k som slår mitt minne @ stock. jeg trur cellshocks slår min på en intel platform.

 

Okey det vil si, man kan kutte minne prisene, man kan regne med lavere strømforbruk, spørs om du velger 90NM 89watt eller 65 W, men cpu ytelsen er det eneste jeg ser på som + med intel platformen.

 

sier ikke at intel er dritt, bare å få ut faktaene om amd's veldig posetive sider.

 

Amd's chipset bruker max 10 watt. 790FX. og 780 med IGP @ full load er ratet til 18 W! det er lite det, når man tenker på X38 som drar 35 w+++, så har man også lavt strøm forbruk på chipset sia av amd også.

 

Men jeg gidder ikke å regne, det kan jeg gjørra når jeg kjeder meg på skolen til høsten av, men trur ikke amd cpu systemer er så ille, 400kr's minne kit til amd er like bra som ett 1000 kr's kit til intel

Lenke til kommentar
Skal refere til denne artikkelen hver gang, noobs må bli hold nede til de har fått kunnskap så idioti ikke sprer seg online.
Kan du slutte å være så arrogant?

 

Bedreviter og arroganse er 2 forskjellige ting.

Mulig jeg har misforstått her, men bedreviter er absolutt ikke et positivt ladd begrep.

 

Spørs hvem så dømmer, skal du først kall meg noe så kan du treff spikeren på hode.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...