Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Er stor fan av disse. Kan være en fordel å justere ned bassen noe og modde slik at hodetelefonkabelen ikke treffer skulderen din og sender bevegelsesstøy opp i klokka. Klar og fin lyd i disse uten at bassen drukner detaljene, selv om det er mye av den. Bruk f.eks EQ for å justere den ned eller gjør bassportene litt tettere med f.eks tape. Disse er over snittet behagelige å ha på seg og fungerer også til telefonbruk da de har en kabel med mic. Selges dessverre ikke nye lengre.

https://www.finn.no/bap/forsale/search.html?q=mdr-1a&sort=RELEVANCE

Edit: MDR-1Am2 selges faktisk nye

Endret av vidor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte meg V-Moda Crossfade M100 hodetelefoner, som drives av Schiit Hel. Veldig fornøyd med lyden. Eier også V-Moda Crossfade LP2, men de er litt mer bassglade en M100.

Kjøpte Schiit Hel først og fremst fordi jeg kan kontrollere volumet på mic fysisk via ampen.

Ikke like fancy som mange av oppsettene jeg ser her inne men det duger for mitt bruk :)

Lenke til kommentar

Jammen ble det mye bedre Lyd på Zen DAC V2 når jeg oppgraderte til siste versjon firmware og Usb drivere.

Jeg valgte den med MQA og GTO filter. Eneste aberet er at nå lyser det kun blått på Mqa og lyseblått på MP3, Flacs osv.

Det står forklart i loggen at lysene er litt annerledes. Men med skikkelig løft i lyden er det ikke så viktig hvordan det lyser.

Det er forklarings video på Youtube og pdf fra Ifi hvordan man gjør.

For å installere driver må du først avinstallere den gamle. Og laste ned og pakke ut ny driver før du installerer.

Og for å installere ny firmware så må du laste ned og pakke ut firmware og gå inn i lnn i Ifi folderen å velge ett oppdaterings exe program, derfra åpner du utpakket firmware.

Og Ifi må være koblet med en vanlig Usb til data.

Deretter er det ganske automatisk.

Mac og iOS eiere trenger ikke oppgradere Usb driver, og har du ny Ifi Zen DAC V2 så skal det være klart fra fabrikken..

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
vidor skrev (3 timer siden):

Litt detaljer ang når og hvorfor hodetelefoner normalt feiler ...

fychkekm43y91.png

 

Kabler tells vel ikke da disse oftest går å bytte, mut av veldig billige earbuds, koss porta pro eller Beyerdynamic.

Men disse er veldig rimelige og lette å kjøpe på nytt eller garanti.

BW P5 er vel den hodetelefon som har forbrukt mest kabler her, tror jeg har brukt 8 kabler eller noe, nå har jeg kjøpt 2 ettermarkeds med knapper og mic siden Orginale er gått ut av produksjon.

Men de fungerer fortsatt bra, fortsatt på første paret.

Men earbuds de billige ryker ofte fort, værste var en AKG som jeg fikk ofte nye på garanti.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen her som har erfaring med Audiolab M-DAC+? Hvilket oppsett bruker dere for å oppnå best mulig lydkvalitet? Merker god forskjell på lyden når jeg streamer fra tlf. via blåtann (Apple Music) til Onkyo tx-sr608 med Sennheiser HD650. Skulle tro det var bedre med M-DAC+en, men mulig det er noe jeg ikke har satt meg godt nok inn i her. 
Eksisterende oppsett:
- Kilde: streaming fra iTunes (lossless), eller Apple CD-spiller gjennom iMac 2015, USB 2.0 type-B -> 480 Mbps
- DAC: Audiolab M-DAC+ (sampling rate: 24-bit/192kHz, optical, coaxial, AES), (32-bit/384kHz, USB). Bruker USB.
- Hodetelefoner: Sennheiser HD 650

Lenke til kommentar
piemouri skrev (2 timer siden):

Noen her som har erfaring med Audiolab M-DAC+? Hvilket oppsett bruker dere for å oppnå best mulig lydkvalitet? Merker god forskjell på lyden når jeg streamer fra tlf. via blåtann (Apple Music) til Onkyo tx-sr608 med Sennheiser HD650. Skulle tro det var bedre med M-DAC+en, men mulig det er noe jeg ikke har satt meg godt nok inn i her. 
Eksisterende oppsett:
- Kilde: streaming fra iTunes (lossless), eller Apple CD-spiller gjennom iMac 2015, USB 2.0 type-B -> 480 Mbps
- DAC: Audiolab M-DAC+ (sampling rate: 24-bit/192kHz, optical, coaxial, AES), (32-bit/384kHz, USB). Bruker USB.
- Hodetelefoner: Sennheiser HD 650

MDac+ har en drøss filter å velge mellom, om du ikke vil prøve ut selv hva som er best, så følg gjengen på YouTube, tror det er flere review der.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Gouldfan said:

MDac+ har en drøss filter å velge mellom, om du ikke vil prøve ut selv hva som er best, så følg gjengen på YouTube, tror det er flere review der.

Takker, har prøvd de innebygde filterne. Det jeg kanskje ikke nevnte er at jeg er ute etter det beste oppsettet med de produktene jeg har, med best mulig kilde. Hvis vi tenker at i andre ledd (USB-kabelen fra iMac til M-DAC+) kan en nyere USB gi bedre hastighet som igjen gir bedre signal inn til M-DAC+? Uansett så vil jo kilden være utgangspunktet. Tviler på jeg vil høre noen stor forskjell, men liker å drodle rundt i teorien for å teste ulike alternativer. 

Lenke til kommentar

Så lenge du overfører et stabilt digitalt signal til M-DAC+ så er det den som avgjør hvilken kvalitet du får analogt. Sånn sett er det et godt tips å bruke det filteret du foretrekker i forhold til lyden du liker.

M-DAC+ støtter 32-bit/384kHz over USB i tillegg til DSD64/128/256 så du har mye mer kapasitet i boksen enn du har bruk for da du neppe klarer å høre særlig forskjell på CD og de vanvittige spesifikasjonene denne støtter. Husk i alle fall å sjekke at du i alle fall får CD-kvalitet på inngangen.

Regner med du neppe streamer så mye Bluetooth da kvaliteten som du sier mangler litt der hvis du bryr deg om kvalitet. LDAC er vel det eneste som er på det nivået du ønsker. Noe utstyr støtter AAC som kan være akseptabel om den støtter det. Ellers støtter enkelte enheter MP3 også. Det som er under dette igjen høres dårlig ut (f.eks SBC)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
piemouri skrev (8 timer siden):

Takker, har prøvd de innebygde filterne. Det jeg kanskje ikke nevnte er at jeg er ute etter det beste oppsettet med de produktene jeg har, med best mulig kilde. Hvis vi tenker at i andre ledd (USB-kabelen fra iMac til M-DAC+) kan en nyere USB gi bedre hastighet som igjen gir bedre signal inn til M-DAC+? Uansett så vil jo kilden være utgangspunktet. Tviler på jeg vil høre noen stor forskjell, men liker å drodle rundt i teorien for å teste ulike alternativer. 

Supra har billige prisvinnende Usb kabler med høy hastighet og skjerming. De skjermer bla Volt kabelen for seg selv, og signalet for seg selv.

Jeg bruker de selv har en kort 0,7m til hodetelefoner bruk med Laptop og en lang rettelse 3meter tror jeg til bruk med laptop i anlegget... Er praktisk å styre med Laptop fra sofabordet om jeg bruker Dacen i anlegget.

Jeg tror jeg gav 235 sek  for den korte tror den er 0,7m og tror jeg gav ca 365 sek for den lange.

Det jeg liker med Supra er at de kommer med sertifisering, spesifikasjoner osv og at de ikke tar blodpris.

Om det har mye å si for lyden? Tja, litt sikkert, men på usb så er iallefall nerveroen at de ikke dropper ut, eller har dårlig kontakt eller ulyd, støy. Litt som at om når du velger mobilladere, du velger jo et bra merke eller original Apple lader, framfor noe jalla til 20-50 spenn fra kina-nett, eller en Svinesund/Nordby kasse som ryker med en gang eller ikke funker/lader.

Så jeg har ikke noe problem med å anbefale Supra fra Sverige/Jenving som et safe og rimelig valg, de er pene og solid byggkvalitet for en rimelig pris.

Endret av Gouldfan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Gouldfan said:

Supra har billige prisvinnende Usb kabler med høy hastighet og skjerming. De skjermer bla Volt kabelen for seg selv, og signalet for seg selv.

Jeg bruker de selv har en kort til hodetelefoner bruk med Laptop og en lang 2meter tror jeg til bruk i anlegget...

Jeg tror jeg gav 200 sek eller noe for den korte tror den er 0,5m og tror jeg gav ca 400 sek for den lange.

Det jeg liker med Supra er at de kommer med sertifisering, spesifikasjoner osv og at de ikke tar blodpris.

Om det har mye å si for lyden? Tja, litt sikkert, men på usb så er iallefall nerveroen at de ikke dropper ut, eller har dårlig kontakt eller ulyd, støy. Litt som at om når du velger mobilladere, du velger jo et bra merke eller original Apple lader, framfor noe jalla til 20-50 spenn fra kina nett, eller en Svinesund/Nordby kasse som ryker med en gang eller ikke funker/lader.

Så jeg har ikke noe problem med å anbefale Supra som et safe og rimelig valg, de er pene og solid byggkvalitet for en rimelig pris.

Takk for tips. Skal se å få bestilt noen for å teste.

Lenke til kommentar
4 hours ago, vidor said:

Så lenge du overfører et stabilt digitalt signal til M-DAC+ så er det den som avgjør hvilken kvalitet du får analogt. Sånn sett er det et godt tips å bruke det filteret du foretrekker i forhold til lyden du liker.

M-DAC+ støtter 32-bit/384kHz over USB i tillegg til DSD64/128/256 så du har mye mer kapasitet i boksen enn du har bruk for da du neppe klarer å høre særlig forskjell på CD og de vanvittige spesifikasjonene denne støtter. Husk i alle fall å sjekke at du i alle fall får CD-kvalitet på inngangen.

Regner med du neppe streamer så mye Bluetooth da kvaliteten som du sier mangler litt der hvis du bryr deg om kvalitet. LDAC er vel det eneste som er på det nivået du ønsker. Noe utstyr støtter AAC som kan være akseptabel om den støtter det. Ellers støtter enkelte enheter MP3 også. Det som er under dette igjen høres dårlig ut (f.eks SBC)

Takker for ny innsikt. Det blir nok ikke en oppgradering med det første siden det jeg har holder til mitt bruk. Enn så lenge.

Lenke til kommentar
5 hours ago, piemouri said:

Takker for ny innsikt. Det blir nok ikke en oppgradering med det første siden det jeg har holder til mitt bruk. Enn så lenge.

Ut ifra hva jeg kan se er det ingen tester av Mdac+ som hodetelefonforsterker (med dac). Jeg har til gode å se en test hvor noen har koblet ett sett hodetelefoner til den i det hele tatt.

Så av ren nyskjerrighet så sjekket jeg specs. Der står det ingen specs ang hodetelefoner. Sjekket så bilder av enheten. Der er ingen synlige hodetelefon-amp chipper på noen av bildene jeg kan se. MAO så er hodetelefon-pluggen koblet rett på pre-out stage. Dette forklarer også hvorfor det ikke er mulig å justere gain (noe som da ville påvirket både pre out og hodetelefoner).

Om Audiolab mot formodning har for en gangs skyld plassert f.eks en "hodetelefon diamond buffer" på undersiden av PCB så ville det i såfall vært første gang jeg har sett det i ett Audiolab produkt.

526215489_mdac.thumb.jpg.2e90f300dcf363e791681ac21f2ddd01.jpg

Markert med Gul sirkel er eneste punkt som jeg kan se hodetelefonpluggen være koblet til. Kabelen går en lang vei rundt både trafo (nedre side til høyre i bildet) og likerettere (nedre til venstre utenfor bildet). Dette er ikke godt lagt opp og får meg til å tro at hodetelefonutgangen er en afterthought.

Markert med stor brun sirkel er Jfet analog output stage som driver balansert ut og rca ut (og hodetelefonene).

På en positiv side så kan det se ut som om Audiolab har implementert optiske isolatorer på usb input (markert med orange sirkel) og kanskje også en WM8805 spdif chip (turkis sirkel). Noe som gir 9018 optimale forhold for å yte sitt beste. Selv om spdif chippen egentlig er unødvendig med ESS9018 som har en god en bygget inn. Men jeg antar at grunnen til at det er gjort er for å gjøre det lettere å implementere DSD og I2S(PCM) input da ESS9018 input pins for DSD og PCM signal er litt knotete (to linjer må ofte byttes om om DSD og PCM går fra samme USB modul). USB input mm ligger på ett eget PCB over store deler av venstre del av bildet. Eneste lille ting med implementasjon av ESS9018 som jeg vil si er litt halvveis er at det ser ut som om de ikke har separert AVCC med egne regulatorer til høyre og venstre analoge output del av chippen (for litt bedre kanalseperasjon). Men det er flisespikkeri.

Men, mitt poeng (om jeg har noe... lol) er at det er fullt mulig at du vil ha endel å hente på å ha en dedikert hodetelefonamp koblet fra pre-out / fixed output.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 12/9/2022 at 4:04 PM, AveMORphine said:

Ut ifra hva jeg kan se er det ingen tester av Mdac+ som hodetelefonforsterker (med dac). Jeg har til gode å se en test hvor noen har koblet ett sett hodetelefoner til den i det hele tatt.

Så av ren nyskjerrighet så sjekket jeg specs. Der står det ingen specs ang hodetelefoner. Sjekket så bilder av enheten. Der er ingen synlige hodetelefon-amp chipper på noen av bildene jeg kan se. MAO så er hodetelefon-pluggen koblet rett på pre-out stage. Dette forklarer også hvorfor det ikke er mulig å justere gain (noe som da ville påvirket både pre out og hodetelefoner).

Om Audiolab mot formodning har for en gangs skyld plassert f.eks en "hodetelefon diamond buffer" på undersiden av PCB så ville det i såfall vært første gang jeg har sett det i ett Audiolab produkt.

526215489_mdac.thumb.jpg.2e90f300dcf363e791681ac21f2ddd01.jpg

Markert med Gul sirkel er eneste punkt som jeg kan se hodetelefonpluggen være koblet til. Kabelen går en lang vei rundt både trafo (nedre side til høyre i bildet) og likerettere (nedre til venstre utenfor bildet). Dette er ikke godt lagt opp og får meg til å tro at hodetelefonutgangen er en afterthought.

Markert med stor brun sirkel er Jfet analog output stage som driver balansert ut og rca ut (og hodetelefonene).

På en positiv side så kan det se ut som om Audiolab har implementert optiske isolatorer på usb input (markert med orange sirkel) og kanskje også en WM8805 spdif chip (turkis sirkel). Noe som gir 9018 optimale forhold for å yte sitt beste. Selv om spdif chippen egentlig er unødvendig med ESS9018 som har en god en bygget inn. Men jeg antar at grunnen til at det er gjort er for å gjøre det lettere å implementere DSD og I2S(PCM) input da ESS9018 input pins for DSD og PCM signal er litt knotete (to linjer må ofte byttes om om DSD og PCM går fra samme USB modul). USB input mm ligger på ett eget PCB over store deler av venstre del av bildet. Eneste lille ting med implementasjon av ESS9018 som jeg vil si er litt halvveis er at det ser ut som om de ikke har separert AVCC med egne regulatorer til høyre og venstre analoge output del av chippen (for litt bedre kanalseperasjon). Men det er flisespikkeri.

Men, mitt poeng (om jeg har noe... lol) er at det er fullt mulig at du vil ha endel å hente på å ha en dedikert hodetelefonamp koblet fra pre-out / fixed output.

 

Her har du virkelig gått i dybden og gjort et godt stykke detektivarbeid. Takk for en innsiktsfull beskrivelse! Med denne etterforskningen så bør kanskje Stereofil fjerne beskrivelsen "Høykvalitets..." fra oppgraderingsbeskrivelsen (lol).
image.thumb.png.6adbf858d5e706b0e5b3e00d58a85395.png

Endret av piemouri
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...