Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bshagen skrev (20 timer siden):

Jeg har lenge vært inne på tanken om at jeg burde bytte, men har liksom ikke funnet noen grunn. Men godt mulig at 109 Pro er best men noe annet eller f.eks med balansert. Det sistnevnte er vel det eneste jeg skulle ønske at jeg hadde 

Drar fra Elearene mine igjen i kveld for så å gråte over at de klipper bare de hører bass (ja, jeg har fått et nytt par). Fantastisk lyd fra Focal, om de ikke la inn denne klippinga, visstnok er det slik på alt de produserer :( 
 

Har du eksempler på et par låter som dine Elear takler dårlig mtp bass? Vil gjerne teste på mine Clear :)

Lenke til kommentar

Dra på skikkelig med Mind Heist f.eks, og mine klipper, særlig på den aller siste "smellen":
 

EDIT: Jeg får ikke frem klippingen i dag faktisk. De har stått i hele natt og spilt inn på en radiokanal, kanskje det er en innspillings greie, for jeg får det plutselig ikke frem

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn som jeg ikke forstår så syns jeg at HD 599 er helt fantastiske, uten at jeg sammenligner de med 560 og 660. Men jeg knakk de i raseri fordi jeg var sur etter at jeg tapte et sjakkparti, så de er borte vekk. Men jeg savner de og vurderer nesten å kjøpe et nytt par 

Når det er sagt, så er 560s utrolige til prisen, kjempefine hodetelefoner. 599 havner i midten mellom disse og kan noen ganger fåes på tilbud. Men jeg har ikke hørt på 660 :) 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 minutt siden):

Av en eller annen grunn som jeg ikke forstår så syns jeg at HD 599 er helt fantastiske, uten at jeg sammenligner de med 560 og 660. Men jeg knakk de i raseri fordi jeg var sur etter at jeg tapte et sjakkparti, så de er borte vekk. Men jeg savner de og vurderer nesten å kjøpe et nytt par :)  

Best å kjøpe før de forsvinner/går ut..

Lenke til kommentar
bshagen skrev (16 timer siden):

@MrMarbles Jepp, der fant jeg klippingen igjen. Prøv å skru opp på denne: 
 

 

Klipper ikke her. Selv om jeg skrudde opp såpass at jeg begynte å få vondt i ørene (-9dB på RME ADI 2FS). Boostet bass med +12dB og da klipper det. Men det er kanskje ikke så rart? +5dB på bassen går fint forøvrig :) Spilte av utgaven fra Apple Music, da YouTube utgaven hørtes veldig dårlig ut. Sikkert lav bitrate?

Lenke til kommentar

@MrMarbles Den poppet bare opp i forslag når jeg satt å surra på Youtube, så derfor jeg slengte den inn her. Mine klipper nok et lite knepp før dine virker det ut som (uten EQ), spesielt lett å høre når man tar av seg hodetelefonene. Men det er ved et relativt høyt volum vel og merke, kanskje noe over der man bør lytte til vanlig, så det er vel ikke et stort problem. Men  det er likevel litt irriterende at det er slik 

Tips til årleit EQ-program btw?

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
bshagen skrev (6 minutter siden):

@MrMarbles Den poppet bare opp i forslag når jeg satt å surra på Youtube, så derfor jeg slengte den inn her. Mine klipper nok et lite knepp før dine virker det ut som (uten EQ), spesielt lett å høre når man tar av seg hodetelefonene. Men det er ved et relativt høyt volum vel og merke, kanskje noe over der man bør lytte til vanlig, så det er vel ikke et stort problem. Men  det er likevel litt irriterende at det er slik 

Tips til årleit EQ-program btw?

Bruker bare EQ på RME'en. Har egen boost for bass og diskant, i tillegg til at man kan sette opp helt egen EQ (f.eks booste subbass litt, som jeg liker).

Ja, det er vel en greie med Focal headsetene, at de klipper på høyt volum. De er "designet" slik 😅 (typ verste kundeservicen responsen jeg har hørt, men men).

Endret av MrMarbles
Lenke til kommentar

Sant, litt merkelig at de har gjort det slik, det er jo en mekanisk ting de har laget. Kanskje er det for å forhindre vrenging, mulig dette har skadet elementene eller noe når de har testet før produksjon. Men for en som husker Focal fra "gamledager", så er ikke Focal et merke som er ment for å spilles på lavt volum, snarere tvertimot. Focal var jo kjent for sinnsyk lyd  med MASSE trøkk. Husker fremdeles Focal-elementene som en kompis av meg hadde i bilen sin, fytta helvete de spilte sinnsykt. But I degress :)

Imorra er dagen for Meze 109 Pro! Gleder meg helt utrolig mye til å teste de ut. Snakket med Oslo Highficenter før de sendte de om jeg kunne levere de tilbake om jeg ikke var fornøyd og jeg fikk til svar at; "du kan levere de tilbake innen 14 dager, men du kommer ikke til å gjøre det". Store ord. Eneste bekymringen jeg har er diskanten, jeg er litt sart mot for mye diskant. De gamle DT770ene jeg hadde f.eks hadde altfor mye diskant. I verstefall må jeg finne en god EQ-app til Windows

Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Sant, litt merkelig at de har gjort det slik, det er jo en mekanisk ting de har laget. Kanskje er det for å forhindre vrenging, mulig dette har skadet elementene eller noe når de har testet før produksjon. Men for en som husker Focal fra "gamledager", så er ikke Focal et merke som er ment for å spilles på lavt volum, snarere tvertimot. Focal var jo kjent for sinnsyk lyd  med MASSE trøkk. Husker fremdeles Focal-elementene som en kompis av meg hadde i bilen sin, fytta helvete de spilte sinnsykt. But I degress :)

Imorra er dagen for Meze 109 Pro! Gleder meg helt utrolig mye til å teste de ut. Snakket med Oslo Highficenter før de sendte de om jeg kunne levere de tilbake om jeg ikke var fornøyd og jeg fikk til svar at; "du kan levere de tilbake innen 14 dager, men du kommer ikke til å gjøre det". Store ord. Eneste bekymringen jeg har er diskanten, jeg er litt sart mot for mye diskant. De gamle DT770ene jeg hadde f.eks hadde altfor mye diskant. I verstefall må jeg finne en god EQ-app til Windows

Jeg blir jo litt overraska om de spiller fletta av Elear. Men, men vet jo aldri. Så sammenligninger mellom DT 1990 Pro og Clear og forskjellen var ikke innimari stor, selv om prisen på Clear jo er 3-4 ganger høyere (retail pris fra 2017 altså). Men det Clear gjorde det bedre på, var bass og "slam" i bassen. Der kom Beyer til kort. Men til gjengjeld så var Beyer bedre på diskanten med flere detaljer og bredere sound stage (jeg har ikke testa DT 1990 Pro selv). Så tipper at Meze kan slå Elear på noe, men ikke alt. 

Jeg testa Beyer sine T1 gen 3 for et par år siden (etter at jeg hadde kjøpt Clear), da jeg fikk til en veldig god pris mtp nypris (tror kanskje 6500?). Men de kom til kort for Clear på alle fronter. Fikk ikke like mye bass, eller sub-bass. Mindre sound stage og syntes de var også tuna mørkere i diskanten. Så de ble kjapt returnert på angrefrist. Veldig spent på Ananda da. De ser ikke ut til å være sendt ennå (mest sannsynligvis pga. Kinesiske nyåret som slutter i dag). Har veldig lyst på Arya, men blir litt for stort hopp i pris 😅 Blir uansett gøy i teste Planar's. Hadde avtale om et par Audeze 2 Classic, men fyren på Finn sendte aldri avgårde bilder av de, så han var tydeligvis ikke så keen på å selge 😂 (no deal uten bilder ass).

Lenke til kommentar

Jeg har blitt skikkelig kjip når det kommer til headfi sist tiden. Har holdt på å solgt unna det meste jeg har av utstyr, rørforsterkeren og Ray Samuels forsterkeren ble nettopp solgt. Holder på å prøve å reparere Red Wine Audio DAC/AMP'en for å legge ut den for salg og har det meste av annet snacks liggende ute på finn som jeg håper på å få solgt unna fortløpende.

Tenker veldig på å gå til innkjøp av Focal Bathys for å erstate alt high end utstyret jeg har, samtidig som jeg venter litt på hva apple klarer å dra ut av hatten når de lanserer Air Pods Max 2 når enn de finner ut at de skal lansere de. ANC er noe jeg har blitt helt avhengig av da jeg tidvis har litt bråkete naboer, fantastisk å bare tre en hodetelefon over hode å sperre alt ute, trådløst og er ganske kjekt.

bshagen skrev (På 29.1.2023 den 12.06):

Focal var jo kjent for sinnsyk lyd  med MASSE trøkk. Husker fremdeles Focal-elementene som en kompis av meg hadde i bilen sin, fytta helvete de spilte sinnsykt. But I degress :)

Ett av de mange focal elementer jeg hadde i bilen min når jeg var på mitt rånestadie for mange herrens år side, det spilte greit :p

Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det lov å savne den tiden litt? @Evil-Duck ❤️ 

Meze 109 Pro mottatt og hooket opp. Førsteinntrykk? Endgame. Kommer med en litt lengre utredning i løpet av uka, men kan si så mye at dette er det første settet med hodetelefoner jeg umiddelbart liker lyden av med engang, der jeg vanligvis trenger en uke før jeg er vant med et nytt par. Det har jeg aldri gjort før, ikke en gang med LCD-2 som jeg hadde (og de spilte deilig). 

Hater Hifi-sjargonger som "luftig" osv, men dette er jo helt ostekake. Det bare smelter i øra mine her. De er myke med samtidig er de dynamiske og med like mye bass syns jeg, som med Elear. Og komforten er en annen verden, de er Sennheiser gode å ha på hodet. Nå er hodet mitt svært rart, men likevel 

Huttetu :D 
 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, bshagen said:



Meze 109 Pro mottatt og hooket opp. Førsteinntrykk? Endgame. Kommer med en litt lengre utredning i løpet av uka, men kan si så mye at dette er det første settet med hodetelefoner jeg umiddelbart liker lyden av med engang, der jeg vanligvis trenger en uke før jeg er vant med et nytt par. Det har jeg aldri gjort før, ikke en gang med LCD-2 som jeg hadde (og de spilte deilig). 


 

De så jo riktig snasne ut.
Hva har du til å drive de?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...