Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er alltid vanskelig å komme med konkrete anbefalinger da det er du selv som vet best hva du selv liker ettersom lyd er et svært subjektivt emne. Jeg personlig liker by far mest åpne hodetelefoner, du får gjerne ikke samme bass punchet som i basstunge lukkede hodetelefoner men du får et mye større og fullere lydbilde i de fleste tilfeller. 

 

Første anbefalingen jeg har er Philips Fidelio X2, basskongen blant åpne hodetelefoner og en av mine absolutte favoritter i forhold til hva du får for pengene. Det leverer en kraftig og fyldig bass som jeg knapt har hørt maken til på andre åpne hodetelefone, soundstagen er ikke det største da det har en tendens til å krympe i det bassen på hodetelefoner øker, men til elektronisk musikk tror jeg disse vil levere. 

 

Videre har en Sennheiser HD650 som for meg er kongen av en allrounder, de funker sabla bra til det aller meste av musikk, de har et lydbilde som bikker over på den varme siden med god og fyldig bass samtidig som den klarer å ha en ganske stor soundstage. Ikke noe bass monster men der er mer en nok for de aller fleste. 

 

Hifiman HE-400i får utrolig mye skryt og er godt innenfor budsjettet ditt, dette er og planar magnetiske hodetelefoner samme som mad dogsene dine, jeg har ikke fått testet de selv, men Lyd og bilde forgudet de vertfall http://www.lydogbilde.no/test/hodetelefoner/10-magiske-hodetelefoner/hifiman-he-400i 

 

Det er vel de 3 anbefalingene jeg vil dra frem rent nå. Da jeg ikke har fått høre et par Mad Dogs før gjør det det litt vanskelig for meg å dra direkte sammenligninger å helt vite hvor du står i forhold til hva mer bass og varme betyr for deg. Men du har vertfall litt å søke på å lese litt mer om. Det kommer helt sikkert og noen andre med andre anbefalinger her etterhvert og. 

 

Når det kommer til kabler, dersom du har en helt grei USB kabel til kanskje en hundrings som fungerer slik den skal er det ikke noen mening i å oppgradere denne, samme gjelder i bunn og grunn RCA har du noen av grei kvalitet til et par hundrelapper med gode og solide plugger som ikke er av typen lakrisremse lignende kabler er det utrolig lite om noe i det heletatt å hente på å kjøpe dyrere kabler. 

 

Takk for utfyllende svar.

Noterte ned anbefalinger. Skal sjekke om det er en lydsjappe i nærheten hvor jeg kan høre på de du nevnte.

 

Uten å ha så god peiling vil jeg tro at Mad Dogs er rimelig nøytrale. Vurderer forøvrig et par Alpha Dogs da de også virker en smule interesante.

Lenke til kommentar

Jaja, da ble det Sony MDR 1000X på meg. Fant ut at jeg like greit kunne hoppe i det og vurdere de uten mulighet for tilslutning til TV via Analog til BT adapteret jeg nevnte.

De skal jo benyttes mest til andre ting. Så da kan jeg jeg like greit vurdere de bruksområdene først og eventuelt lete videre om de ikke totalt sett fungerer bra.

 

Så langt har de blitt spillt på ca 20 timer. Og det virker lovende, men jeg er glad jeg ikke hadde skyhøye forventninger mtp hype`n rundt disse. Det er tross alt en lukket bærbar konstruksjon som har mye elektronikk for annet enn ren lydopplevelse. Vil nok si at det gjør meg svært nyskjerrig på hva som skjer om noen hadde laget en mid-end ANC løsning. Jeg vil tro at ANC benyttet med en mid-end løsning som f.eks HD800 / T1 elns kunne løftet lydkvaliteten på disse på moderat til lavt lyttevolum. Jaja... nok om det.

 

Førsteinntrykket er faktisk godt. Der er veldig mye bra her. Men soundstage er .... vel det er tross alt en lukket løsning. Men det bedrer seg litt. Første timen var sjokkerende dårlig (via kabel - altså som en ren lukket headphone). Disse bør imo spilles på via normal kabeltilslutning mens de lades (første lading). Etter disse 4 timene med bevegelse på elementet er det lite å hente tror jeg (tar 4 timer å lade de første gangen iflg. manualen).

 

Jeg kommer med utfyllende inntrykk og bruks-opplevelser etterhvert.

Lenke til kommentar

Lukkede hodetelefoner trenger ikke føre til "lukket lydbilde". Audeze LCD-XC er lukket (uten støykanselering); og har bedre soundstage enn mange åpne (naturligvis er de åpne i samme prisklasse enda bedre). Så jeg vil tro det kommer aktivt-støykanselerende hodetelefoner med bedre lyd fremover, men da naturligvis til en høyere pris også.

Lenke til kommentar

Ja, det finnes mye bra lukket. Men slik jeg ser det er det HP`s i prisgruppen rundt 1000-2000 disse kan sammenlignes med og da er det faktisk overraskende god soundstage (etter noen timer med bevegelse på elementene). De har imo bedre soundstage enn DT770pro og andre i den line-up`en (C1P har jeg her for direkte sammenligning). *

 

Men soundstage kongen i prisgruppen rundt 3K er vel HD650, selv om de er til helt annen bruk, med andre fordeler og ulemper (god soundstage - lekker lyd ut og inn og krever god amp).

 

Det jeg håper mtp soundstage, og som jeg til dels har opplevt så smått, er at ANC`n hjelper på dette. Da det blir såpass stille at en forsvinner enda mer inn i musikken. Om enn soundstage er mindre, er det fremdeles mulig å klart skille instrumenter fra hverandre på tross av at det blir hektisk. Det kollapser totalt med C1P imo. Der blir det fort en vegg av lyd. Og de fleste lukkede konstruksjoner jeg har hørt i "fornuftig" prisklasse har dette til felles. DT1770pro er blandt de bedre jeg har hørt så smått på dette, men jeg vil faktisk gå så langt som å si at disse med ANC er bedre på det. Men dette er ting jeg tar opp i min test av MDR 1000X (skriver litt innimellom, regner med at jeg har en mer eller mindre komplett gjennomgang klar over helgen). 

 

Edit: MEN de opphever ikke fysikkens lover. De er lukket, og soundstage + lukket i moderat prisklasse = pass på at du har realistiske forventninger ;)

 

Edit2: åpne klokker i denne prisgruppen (X2) vil nok ha bedre soundstage i stille omgivelser. Men min vurdering er basert på sammenligning med lukkede HP`s og ikke minst hvordan de er i støyende omgivelser. Det være seg ved siden av en PC med alle vifter på maks for gaming, eller på trikken mens Norway-cup deltagere fyller trikken til randen med f.eks. Bergenske fotballspillere på sightseing (jeg er selv Bergenser bosatt i Oslo, men det kan bli for mye av det gode mot slutten av en arbeidsdag :p).

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Det maksimalt irriterende er at oppdateringen skjer automatisk (man må trykk ok); og jeg har ingen mulighet å rulle tilbake til gårsdagens versjon (med mindre jeg har så flaks at backupsystemet til macos fungerer). Har egentlig ikke vært så opptatt av backup av maskinen (alle viktige ting ligger på x antall NAS; og er synkronisert mot cloud-løsning). Så har ingenting viktig på maskinen (utenom forrige versjon av Tidal til macOS :))

Lenke til kommentar

For de av oss som spiller en del med headfi oppsettene våre kan jeg på det absolutt varmeste anbefale hellblade senua's sacrifice om så bare for lydsporet sin del, har spilt noen timer i dag å det er temmelig mindfuck hele opplegget, ett teknisk mesterverk er vel rette ordet. All audio i spillet er tatt opp ved hjelp av binaurale opptak, som i seg selv vertfall er en ganske spaced opplevelse med HD800S som allerede har et såpass massivt soundstage, men binaurale opptak høres generelt sett ganske heftig ut med noenlunde oppegående hodetelefoner, og måten det har blitt gjort/brukt i dette spillet er ganske enkelt og greit storslagent, bare den opplevelsen alene gjorde det verdt de 200 kroner spillet koster. Grafisk sett er det og noe av det vakreste jeg har sett, men akkurat det er ikke like relevant i denne tråden. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...