Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

are med en spesiell maskin. Har prøvd det på flere. Har også opplevd enda værre problem med andre usb-baserte lydting på samme maskin...

 

ATWindsor: er det virkelig overraskende at det å kutte jordforbindelsen mellom en komplisert pc med potensielt støyende jord, og en dac faktisk kan gi en forbedring, som i ytterste fall kan være hørbar?

 

(Misforstå meg rett, jeg tviler på at det er nødvendig med mer enn en "enkel" sak som det Schiit Wyrd er, og jeg mener det egentlig skulle være unødvendig. Men i motsetning til mye annen bullshitt i audiophile-verdenen så er det fakta at usb kunne vært bedre egnet til lydoverføring. Kontrasten mellom hvordan den dyre ifi-dingsen selges inn, og hvordan Schiit presenterer akkurat hva Wyrd gjør er stor.)

 

Det er mulig at en USB-utgang det er noe galt med kan skape hørbar lyd, men det er mange måter å fikse det på som er mye billigere og mer rasjonelle en slike produkt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det nok snakk om berkeley audio design alpha dac series 2, ikke reference utgaven som bikker langt over 100 000,- , denne det er snakk om her bikker "bare" akkurat 40 000,- i nypris. http://www.berkeleyaudiodesign.com/alpha-dac-series-2/

 

Største grunnen jeg har til å ville gjøre dette er jo mest for å finne ut av det selv, er ikke før ganske nylig jeg har startet så smått å tvile på at en godt designet DAC til noen tusenlapper virkelig kan være så fryktelig mye dårligere på å gjøre jobben sin en DACer til mangfoldige titusener av kroner da de i teorien gjør en relativt enkel jobb, samt er det nok i stor grad er youtuberen Z Reviews som jeg startet å se på for noen måneder som har fått mine tanker i disse banene. En svært artig youtuber å følge om en ikke er helt overbevist om alt hifi slangeoljen som er ute å går.

 

Å da ta utgangspunkt i en Asus Dac/amp combo syns jeg er ganske gøy da det er en enhet som svært mange kaster til side ene og alene på grunn av merkenavnet når den fortsatt er basert på et par Burr Brown PCM1795 DAC chipset som flere andre dyrere DACer. Ikke at DAC Chipene alene står for lyden som blir pushet ut men de er absolutt en svært vesentlig del av det dersom resten av DACen er fornuftig designet.

 

Uavhengig av noe som helst syns jeg det er en interessant diskusjon om et tema jeg gjerne vil lære mer om :)

 

Det finnes noen ymse blindtester av DACer rundt omkring, sålenge de ikke er ekstremt elendig designet virker det å være vanskelig å finne noen hørbar forskjell. Det er målbare forskjell, men du kan få ekstremt godt speccede DACer for rundt en tusenlapp om du bare vil ha stereo.

 

AtW

Lenke til kommentar

Da var Elear I hus, og testet:

Første jeg la merke til, var boksen. Den var litt slitt i kantene, og ellers litt bulket i hjørnen. Jaja, tenker jeg - dette kan jeg overse. Tok ut hodetelefonene, og legger merke til hudrester i ørekoppene! Dette har tydligvis vært et demopar, og det er ikke helt heldig. Men jeg fikk en god pris på de likevel, så svelger kamelen og renser ut hodetelefonene. 

Kobler til og spiller litt musikk. Ikke verst, jeg liker lydsignaturen og de er svært komfortable, faktisk er det akkurat slik jeg håpet på. Watter på litt og der kommer det, elemetene vrenger og lager sprakelyder på de lave bassfrekvensene som om det skulle vært en gammel radio. Utrolig skuffende! Dette var ganske høyt, men ikke så høyt man skulle tro, langt under det jeg vil kalle skikkelig høyt. Mulig det kan være Schiit-stacken som lager dette, men tviler litt, jeg tror det er hodetelefonene. Skal teste litt mer i helga, og skal vurdere litt, men det kan se ut som dette går i retur til studiolyd.no

Lenke til kommentar

Da var Elear I hus, og testet:

 

Første jeg la merke til, var boksen. Den var litt slitt i kantene, og ellers litt bulket i hjørnen. Jaja, tenker jeg - dette kan jeg overse. Tok ut hodetelefonene, og legger merke til hudrester i ørekoppene! Dette har tydligvis vært et demopar, og det er ikke helt heldig. Men jeg fikk en god pris på de likevel, så svelger kamelen og renser ut hodetelefonene.

 

Kobler til og spiller litt musikk. Ikke verst, jeg liker lydsignaturen og de er svært komfortable, faktisk er det akkurat slik jeg håpet på. Watter på litt og der kommer det, elemetene vrenger og lager sprakelyder på de lave bassfrekvensene som om det skulle vært en gammel radio. Utrolig skuffende! Dette var ganske høyt, men ikke så høyt man skulle tro, langt under det jeg vil kalle skikkelig høyt. Mulig det kan være Schiit-stacken som lager dette, men tviler litt, jeg tror det er hodetelefonene. Skal teste litt mer i helga, og skal vurdere litt, men det kan se ut som dette går i retur til studiolyd.no

Send de tilbake. Skal ikkje være slik

Lenke til kommentar

Dine er ikke sånn altså? Tenkte det kunne være at jeg kjørte de for hardt  :hmm:
Tror foressten studiolyd.no er den sjappa som ligger rett ved digitalimpuls i Oslo, så tenker jeg kan ta turen inn å ta en prat med de, sånn at de kan få høre på de 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Det skal ganske mye til for å kjøre hodetelefoner på den størelsen så hardt at elementene vrenger seg/distorter som beskrives her, vertfall om du sitter med den på hodet å du fortsatt har hørselen i noenlunde greit behold. Det jeg tipper er tilfellet her er at det har sneket seg inn ett lite hårstrå eller lignende forurensninger inn til elementet som lager denne skapelyden da du tydeligvis har fått ett godt brukt demopar. Hadde nok tatt kontakt med studiolyd å ganske hardbarket krevd å få tilsendt et nytt par øyeblikkelig med en fraktseden for å sende demoparet tilbake dersom det ikke sto beskrevet noen sted at du kjøpte ett demopar, virker ganske så useriøst hele opplegget fra butikkens side.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Jeg har et nybegynnerspørsmål angående snakket om USB-"rensere" som Wyrd og iUSB3.0 tidligere.

 

Vil denne problemstillingen være helt eliminert hvis man kobler DAC til PC vha. optisk kabel? Eller er det komponentene før utgangsportene på PC som skaper problemer uavhengig av om man bruker USB eller SPDIF via optisk (eller coax for den saks skyld)?

Problemet er fullstendig eliminert med optisk; _men_ optisk er den dårligste standarden for å overføre SPDIF signaler (USB overfører også SPDIF innbakt i USB-pakker, SPDIF inneholder igjen I2S). Trøbbel med optisk er en ekstrem mengde jitter. Så du fjerner usb-problemene, men du innfører andre problem som er større enn USB-problemene ;)

 

Så kort oppsummert, optisk er ikke en anbefalt måte å overføre signal til DAC på. 

 

Prioritert etter kvalitet (den beste først):

- I2S direkte (svært få som støtter dette eksternt)

- AES/EBU (balansert) - kabel må være 110 ohm

- BNC SPDIF - kabel må være 75 ohm

- Coaxial SPDIF - kabel må være 75 ohm

- USB (om man klarer få det perfekte USB signalet, så vil denne være på høyde med Coaxial)

- Optisk SPDIF.

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal ganske mye til for å kjøre hodetelefoner på den størelsen så hardt at elementene vrenger seg/distorter som beskrives her, vertfall om du sitter med den på hodet å du fortsatt har hørselen i noenlunde greit behold. Det jeg tipper er tilfellet her er at det har sneket seg inn ett lite hårstrå eller lignende forurensninger inn til elementet som lager denne skapelyden da du tydeligvis har fått ett godt brukt demopar. Hadde nok tatt kontakt med studiolyd å ganske hardbarket krevd å få tilsendt et nytt par øyeblikkelig med en fraktseden for å sende demoparet tilbake dersom det ikke sto beskrevet noen sted at du kjøpte ett demopar, virker ganske så useriøst hele opplegget fra butikkens side.

Du har så rett så rett, jeg får kontakte studiolyd, det er ikke bra nok det her, sto ingen steder at dette var et demopar, men at det var sommerkampanje :(

 

EDIT: Kan forøvrig melde om at spraking en kommer fra begge sider

 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

 

Det skal ganske mye til for å kjøre hodetelefoner på den størelsen så hardt at elementene vrenger seg/distorter som beskrives her, vertfall om du sitter med den på hodet å du fortsatt har hørselen i noenlunde greit behold. Det jeg tipper er tilfellet her er at det har sneket seg inn ett lite hårstrå eller lignende forurensninger inn til elementet som lager denne skapelyden da du tydeligvis har fått ett godt brukt demopar. Hadde nok tatt kontakt med studiolyd å ganske hardbarket krevd å få tilsendt et nytt par øyeblikkelig med en fraktseden for å sende demoparet tilbake dersom det ikke sto beskrevet noen sted at du kjøpte ett demopar, virker ganske så useriøst hele opplegget fra butikkens side.

Du har så rett så rett, jeg får kontakte studiolyd, det er ikke bra nok det her, sto ingen steder at dette var et demopar, men at det var sommerkampanje :(

 

EDIT: Kan forøvrig melde om at spraking en kommer fra begge sider

 

 

Det er vel bare å be om nye.

 

Av kuriøsitet, har du forsøkt å lirke på pluggen mens du lytter? Når det skurrer i begge, ligger antagelig feilen der.

Endret av fudun
Lenke til kommentar

Testet akkurat ut JRiver Media Center 23, verken ser eller hører noen forskjell sammenlignet med 22 utgaven - så spar pengene :) Skal teste ut litt side ved side sammenligning mellom versjon 22 og 23. 

 

De skal forøvrig alle være bit-perfect; så i utgangspunktet skal de høres identiske ut (har ikke vært tilfelle tidligere).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Problemet er fullstendig eliminert med optisk; _men_ optisk er den dårligste standarden for å overføre SPDIF signaler (USB overfører også SPDIF innbakt i USB-pakker, SPDIF inneholder igjen I2S). Trøbbel med optisk er en ekstrem mengde jitter. Så du fjerner usb-problemene, men du innfører andre problem som er større enn USB-problemene ;)

 

Så kort oppsummert, optisk er ikke en anbefalt måte å overføre signal til DAC på. 

 

Prioritert etter kvalitet (den beste først):

- I2S direkte (svært få som støtter dette eksternt)

- AES/EBU (balansert) - kabel må være 110 ohm

- BNC SPDIF - kabel må være 75 ohm

- Coaxial SPDIF - kabel må være 75 ohm

- USB (om man klarer få det perfekte USB signalet, så vil denne være på høyde med Coaxial)

- Optisk SPDIF.

 

Takker for utfyllende svar! Verden er visst aldri så enkel som man håper  :wee:

Lenke til kommentar

Testet akkurat ut JRiver Media Center 23, verken ser eller hører noen forskjell sammenlignet med 22 utgaven - så spar pengene :) Skal teste ut litt side ved side sammenligning mellom versjon 22 og 23.

 

De skal forøvrig alle være bit-perfect; så i utgangspunktet skal de høres identiske ut (har ikke vært tilfelle tidligere).

Det er et program jeg absolutt vil anbefale. Men det har jo som du sier vært bit perfect en stund. Men det har mange andre funksjoner. AtW

Lenke til kommentar

 

 

Det skal ganske mye til for å kjøre hodetelefoner på den størelsen så hardt at elementene vrenger seg/distorter som beskrives her, vertfall om du sitter med den på hodet å du fortsatt har hørselen i noenlunde greit behold. Det jeg tipper er tilfellet her er at det har sneket seg inn ett lite hårstrå eller lignende forurensninger inn til elementet som lager denne skapelyden da du tydeligvis har fått ett godt brukt demopar. Hadde nok tatt kontakt med studiolyd å ganske hardbarket krevd å få tilsendt et nytt par øyeblikkelig med en fraktseden for å sende demoparet tilbake dersom det ikke sto beskrevet noen sted at du kjøpte ett demopar, virker ganske så useriøst hele opplegget fra butikkens side.

Du har så rett så rett, jeg får kontakte studiolyd, det er ikke bra nok det her, sto ingen steder at dette var et demopar, men at det var sommerkampanje :(

 

EDIT: Kan forøvrig melde om at spraking en kommer fra begge sider

 

 

Det er vel bare å be om nye.

 

Av kuriøsitet, har du forsøkt å lirke på pluggen mens du lytter? Når det skurrer i begge, ligger antagelig feilen der.

 

Ja dette har jeg testet, og jeg har testet med to forskjellige kabler. Men dette av den grunn at jeg følte jeg "måtte" prøve, for lyden syns jeg er nøyaktig som god gammeldags "vreng", altså at elementene er overbelastet. Dette er nødt til å være en produksjonsfeil, skal ta de med inn til studiolyd, og jeg skal ta et lite oppgjør med de angående hudrester i øreklokkene også - det er ikke helt bra

 

Lenke til kommentar

Ja dette har jeg testet, og jeg har testet med to forskjellige kabler. Men dette av den grunn at jeg følte jeg "måtte" prøve, for lyden syns jeg er nøyaktig som god gammeldags "vreng", altså at elementene er overbelastet. Dette er nødt til å være en produksjonsfeil, skal ta de med inn til studiolyd, og jeg skal ta et lite oppgjør med de angående hudrester i øreklokkene også - det er ikke helt bra

Om jeg skal tippe, så er det en moroklump som har enten lånt de med hjem; eller kjøpt og returnert etter ha å blåst dem med en altfor heftig hodetelefonforsterker.

 

Jeg har hørt om folk som prøver å bruke hodetelefoner som høyttalere (hadde noen på jobb som prøvde det samme med mitt oppsett under en etterfest på kontoret). Heldigvis leverte ikke hodetelefonforsterkeren nok kraft til å blåse Audeze LCD-XC (selv om man hadde vært veldig døv med hodetelefonene på hodet ved et slik forsøk). De er spesifisert til å tåle 15 Watt over kortere tid; hodetelefonforsterkeren leverer 13 Watt på disse (som tilsynelatende går fint - utrolig nok).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Noen her som har erfaring med nettverks streamere? Jeg vurderer; har sett på Auralic Aries (likte den ikke; må dessuten bytte strømforsyning for å få dem på rett nivå). Også sett på Moon Neo Mind (den helt nye). Lumin U1 og dCS network bridge har også blitt sett på, men prisen er for ekstrem for mitt bruk.

 

Tanken er at jeg skal hekte den på Marantz 8802A via coxial SPDIF (så ikke verdens beste DAC). Marantz har en hel del av det samme innebygd, men kvaliteten er ikke helt tipptopp. Målet er å kunne streame Tidal uten å bruke airplay; høre på musikk jeg har lagret på det lokale nettverket (FLAC); samt internett radio - på et grensesnitt som selv kona skjønner :)

 

Om noen har andre tips/idéer - skrik ut! :)

 

Så langt heller jeg mot Moon Neo Mind.

http://www.simaudio.com/en/product/106-network-streaming-music-player.html

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Okei. Var å henta HE-400i i dag og har testet de et par timer. Så prøvde jeg HD598ene mine.

 

Hvorfor syntes jeg Sennheiseren høres bedre ut? Må de nye klokkene spilles inn, er eller er de kanskje ikke noe for meg? Skal la de nye stå å spille utover kvelden så skal jeg prøve igjen senere

Endret av Nlklas
Lenke til kommentar

Det viktigeste er nok å la ørene dine spilles inn litt, planar magnetic hodetelefoner har en noe uvanlig lydsignatur i starten som ørene dine helt sikkert trenger litt tid til å venne seg til, innspilling av selve hodetelefonen har såvidt jeg vet svært lite dokumentert virkning men det er noe ved det, en artikkel/test fdra inner fidelity om emnet dersom du er interessert

https://www.innerfidelity.com/content/evidence-headphone-break

 

Svært mange liker lydsignaturen til planar hodetelefoner, andre ikke fult så mye, personlig har jeg både Audeze LCD3 som er planar magnetic og Sennheiser HD800S som er dynamiske og foretrekker sistnevnte i svært stor grad, men dette er igjen en smakssak. Gi de litt tid å ta en eventuelt avgjørelse senere, men helst før eventuelle angrefrister er ute :p

 

Når det kommer til Equalizer er det noe jeg selv ikke rører da jeg aldri uansett føler jeg får lyden noe bedre ved å fikle med det, men det kan absolutt være fordelsmessig å eksperimentere med å se om du klarer å skape en lydsignatur du selv liker bedre enn uten noen EQ, tidligere var nok EQ et litt kontroversielt tema når det kom til headfi, så jeg henger nok litt igjen med gamle vaner fra da, men i dag er det svært vanlig å bruke EQ for å oppnå sin ønskede lydsignatur på selv high end oppsett. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...