Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

God dag, godtfolk. Etter å ha fundert i noen måneder på å skaffe noen skikkelige hodetelefoner og kanskje en DAC, er det noen av dere som kan gi noen anbefalinger angående dette?

Er ikke etter hodetelefoner til mangfoldige tusen, dette gjelder også DAC. En grei "beginner" combo for èn med briller som ikke vil ha særlig press på skallen og som ikke er audiofil. :)

Selvsagt, men hvilket budsjett tenker du deg (ikke mangfoldige 1000 er litt vagt)?

 

Tja, nå er ikke jeg helt sikker på hva prisen er på ting. Men tenkte rundt 4-5 tusen, for begge eller rundt 3 tusen for hodetelefoner?

 

 

http://www.hifisentralen.no/forumet/torget.php?do=viewitem&itemid=166751&predata=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&displaytype=gallery&PagePosition=

 

Knakende gode og meget behagelige hodetelefoner: Prisen er også god mtp alt du får med i tillegg. Det eneste aberet med disse er at diskanten er en tanke tilbaketrukket. Det er forøvrig ikke jeg som selger, bare så det er klart.

 

Takk for tips! :)

Trenger slike hodetelefoner en DAC og/eller Amp, eller finnes det en annen løsning?

Lenke til kommentar

Schiit Fulla 2 er hodetelefon-amp + dac i et. 

 

Høykvalitet til nesten ingen penger. Den er liten, men Schiit gir ikke ut dårlige produkt (mitt syn). Samme DAC-chip brukes i Marantz AV8802a til 40.000,-.

 

Edit:

Den kan nok til nøds kobles rett til PC/mobiltelefon (muligens du ikke klarer få veldig høy lyd), men er helt sikker på at med dedikert hodetelefonforsterker + DAC blir det bedre på alle måter. 

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Schiit Fulla 2 er hodetelefon-amp + dac i et. 

 

Høykvalitet til nesten ingen penger. Den er liten, men Schiit gir ikke ut dårlige produkt (mitt syn). Samme DAC-chip brukes i Marantz AV8802a til 40.000,-.

 

Edit:

Den kan nok til nøds kobles rett til PC/mobiltelefon (muligens du ikke klarer få veldig høy lyd), men er helt sikker på at med dedikert hodetelefonforsterker + DAC blir det bedre på alle måter. 

Takker for svar. :)

Har du tips på hvordan man kan si om hodetelefoner trenger DAC/amp, eller er det bare å kjøpe en for å få en forbedring uansett?

Lenke til kommentar

 

Schiit Fulla 2 er hodetelefon-amp + dac i et. 

 

Høykvalitet til nesten ingen penger. Den er liten, men Schiit gir ikke ut dårlige produkt (mitt syn). Samme DAC-chip brukes i Marantz AV8802a til 40.000,-.

 

Edit:

Den kan nok til nøds kobles rett til PC/mobiltelefon (muligens du ikke klarer få veldig høy lyd), men er helt sikker på at med dedikert hodetelefonforsterker + DAC blir det bedre på alle måter. 

Takker for svar. :)

Har du tips på hvordan man kan si om hodetelefoner trenger DAC/amp, eller er det bare å kjøpe en for å få en forbedring uansett?

 

Det er jo relativt enkelt; kjøp hodetelefonen først - prøv dem. Er du fornøyd så trenger du ikke dac/amp. Vil du ha bedre lyd kjøper du dac/amp.

Lenke til kommentar

Vel, jeg har eid SRH 1540 og kan bekrefte at de fungerer aldeles utmerket uten noen egen forsterker. Om ikke det er godt nok erfaringsgrunnlag så vet ikke jeg. Lyden er bedre enn DT770 derom er det ingen tvil.

Jeg er enig; ville gått for 1540 først; uten noe dac/amp. Da kan du slippe enda billigere unna enn opprinnelig planlagt. Relativt sikker på at kjøper blir fornøyd (men 2500 er fornuftig pris; maks 2750 etter mitt syn). Gi et bud; og stå fast ved det; selger kommer til å rulle over etterhvert ;)

Lenke til kommentar

Takker for kjempegode svar!

Har ett siste spørsmål: er det noen merker jeg bør unngå for DAC/amps? Sånn i forhold til pris og kvalitet?

Det aller meste som finnes fungerer. Vanligvis henger pris sammen med kvalitet (av naturlige grunner); men Schiit har en trend å levere høykvalitetskomponenter til lavere pris enn de andre (sannsynligvis pga en annen business-strategi; og mindre mellom-ledd i distribusjonskjeden også).

Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror enkelte ville bli like overrasket om de satte seg ned i en skikkelig blindtest. En DAC til en tusenlapp kan ha specs som er langt over det vi kan høre forskjell på.

 

AtW

 

Om man tar på seg skylappene og lever etter denne strategien så vil man aldri få bedre lyd og utvikling stopper. Til bedre systemet reproduserer lyden til nærmere virkeligheten kommer man - og man kommer til et skjæringspunkt hvor avspilling av opptak og virkelighet blir det samme (vi er ikke der ennå, uansett prisklasse). Det har skjedd en vanvittig utvikling på digital avspilling (men også en reduksjon i kvalitet med billig-implementasjoner av sigmadelta-brikker). Jeg personlig er ikke så naiv at jeg tror folk som investerer 500.000 i en DAC ikke hører forskjell. Personlig har jeg prøvd veldig mye på DAC fronten (og avspillere) opp gjennom årene. Jeg har slått meg til ro med Schiit Yggdrasil; joda - det finnes bedre, men de koster ofte 100.000+. Jeg er ikke interessert i å betale 100.000+ for en DAC (med det henger sammen med min økonomi). At jeg bruker noen 1000-lapper på å få det aller beste ut av min Schiit Yggdrasil kan jeg ikke helt skjønner hvorfor noen ønsker å kritisere. Det er STOR forskjell på avspillere, og tro at alt er identisk finner jeg naivt.

 

 

Er det noen som har skylapper, så er det folk som istedet for å høre på vitenskap og blindtesting insisterer på at subjektiv synsying er bedre. Virkelighet og avspilling trenger ikke å være det samme, det vi trenger er at vår hørsel ikke klarer å høre forskjellen, og der er det ikke DACen som er det springende punkt. Jeg tror også folk hører forskjell, fordi de har kastet bort 500k, og da "må" du høre forskjell.

 

Hvorfor ønsker jeg å kritisere dette spør du? Jo, fordi denne holdningen er medvirkende til at det er så mange elendige audioprodukt, man kan kjøpe en høyttaler til 100 000 som er dårligere enn en til 5000, det er sinnsykt, det er knapt noen som anmelder seriøst. I omtrent alle andre bransjer har man målinger og seriøse reviews som er noenlunde enkelt å få tak i, se feks på TVer. 

 

Det som er naivt er å tro at audio ikke er noe fagfelt, der enhver synser vet like mye som noen som har utdannelse i feltet, der man avskriver blindtester pga subjektiv synsing.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mye fornuftig her; personlig har jeg testet DAC'er til over dobbelt pris av Yggdrasil som jeg ikke synes leverte - og jeg returnerte dem. Så at man ser på lyd mot pris stemmer ikke for min del i det minste. Lyd er komplisert; og digital overføring er ikke bare 0 og 1; det er også tidsdomene. Tid er alltid analog. Helt klart at avspilling ikke bare avhenger av DAC; det er kilden som leverer til DAC; det er den analoge delen av DAC'en; det er pre-amp; det er forsterker og ikke minst høytalere eller hodetelefon. Alt virker inn. Jeg har ingen problem å skille mine 2 DAC'er fra hverandre om jeg sitter med ryggen til og en annen switcher mellom dem. Hørselen oppfatter mange fine detaljer som selvsagt viser på målinger; men da på et detaljenivå som målingsgrafer vanligvis ikke har (de finnes, men ikke på nivå som vises). Det er mye snakeoil ute å går; ingen tvil om det, men lyd er litt mer komplisert enn man ser med en stor feit oversiktsgraf; og digital overføring har den analoge komponenten tid som de fleste glemmer. Ved sammenligning av forskjellige kilder så kan jeg kjøre samme lydspor på begge og switche mellom dem, og man hører uren gjengivelse ganske konkret når man fokuserer på enkelte områder (og repeterer dette igjen og igjen). I seg selv er dette meningsløst tidsfordriv; men til mer optimalt hele kjeden er til nærmere virkeligheten blir lyden; og det gir større glede å høre på musikk (og ikke detaljer/lete etter feil). 

Om noen av oss synes det gir glede å få frem det beste av utstyret (dette gjelder også matching av komponenter for å få den lyden man ønsker). Jeg synes ikke man skal bare blåse av dette . Vi har har alle forskjellige interesser. Det vil forøvrig være trist om det eneste som foregår i denne tråden er "jeg ønsker å kjøpe hodetelefon xxx; anbefalinger" og "jeg har kjøpt nytt headset; fantastisk lyd *hipphurra*" og alle graturerer med det nye innkjøpet. Ingenting galt med noen av delene; men skal det være forbud mot å diskutere ting som kan optimalisere lydopplevelsen? Det er lov å være uenig; men det må da være lov å diskutere. 

 

Personlig tror jeg ingenting; jeg går for det som gir meg den beste musikkopplevelsen. Har prøvd mye og returnert det meste. Ytelse mot penge-faktoren betyr selvsagt også en hel del. Men nei; alt er ikke identisk! :)

 

Edit:

Jeg har faktisk en del års utdannelse fra NTNU rundt signalbehandling og prosessering; så helt blank er jeg ikke ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

 

Da har jeg sendt inn bud på 2500,- så da får jeg vente å se hva selger sier til det. :)

 

Hadde jeg vært selger ville jeg stått på mitt. Totalpakken er det en finfin pris på i mine øyne. Får du de for 2500,- må du si deg fornøyd.

 

Da jeg er helt grønn på dette, fulgte jeg anbefalingene jeg fikk. Er ikke verre enn at jeg får ett Nei. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...