Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Yggdrasil koblet opp; la den godgjøre seg og bli varm. Iskald nå. 

 

Edit:

Den høres sånt midt på treet ut helt kald. Ikke veldig imponerende (ikke dårlig, men heller ikke eksepsjonell).

 

Edit2:

Før den har kommet opp i rett temperatur (1-2 døgn sier ryktene, den blir ekstremt varm). Så er mitt inntrykk så langt:

- Fantastisk USB implementasjon; for Mac ingen driver og man har alle innstillingsmuligheter med både bitrate og frekvens (de fleste har ikke så bra muligheter). Samt jitter er ikke hørbart (Yggdrasil har t.o.m. en egen lampe som sier om kilden din er crap med tanke på klokke ("buy new equipment led" som de kaller det selv).). Ikke hørt en glitch i USB-overføring fra iMac'en min.

- Den leverer absolutt best når man kjører samme bitrate og frekvens som materiale; og lar dac'en få rått materiale inn i stedenfor upsamplet materiale fra pc/mac.

-  Praktisk indikator i front som sier om kilde er 44, 48, x1, x2, x4 eller x8 (så 88.2 vil vise med markering på 44 og x2; 192Khz vil vise med markering på 48 og x4).

- Fase inverter; som jeg ikke har sett noe nyttverdi av så langt; lyden blir dårligere med denne påslått på alt jeg har testet så lang.

- Stor knapp for å switche mellom kilder (bruker i hovedtrekk kun USB; så vil stå ubrukt). Led indikator pr kilde

 

Kjører XLR balanserte kabler ut fra Yggdrasil til Moon 430HA. Skulle jeg ønsket noe så kunne det vært 2 sett med XLR utganger. Om man f.eks skulle gå amok å kjøpe elektrostat i tillegg.

 

Samt den høres litt "forkjøla ut" når den er kald. Dvs, lydbilde blir litt tett, sist jeg hørte Yggdrasil var den "dampende varm" og hadde stått på i flere måneder. Den var da ekstremt mye mer åpen i lydbilde. Så at den trenger minst 1-2 dager for å komme i form etter at man trekker ut strømmen synes jeg er litt rart designmessig. Flertallet vil jo gi opp før de får godlyden om de ikke vet dette.

 

Relatert oppvarming; produsent anbefaler å aldri slå den av. Så det sier vel det meste.

 

Edit3:

Selv om jeg har sett den flere ganger før, Yggdrasil ser mye bedre ut i virkeligheten sammenlignet med bildene på produsentens hjemmeside (vanligvis pleier produkter se best ut på bilder, og ikke så bra ut i virkeligheten).

Ett minus relatert byggekvalitet. Lysindikatorer smitter over på naboindikatoren, det er litt amatør synes jeg og de kunne lett fikset det. Det hadde også vært praktisk med indikator på bitrate fra kilde; ikke bare frekvens.

 

post-182759-0-15026700-1477675379_thumb.jpg

Endret av TGB
Lenke til kommentar

 

Dette går langt raskere enn forventet; ekstremt mye mer åpen lyd nå allerede etter snart 3 timer bare. Fasinerende.

Det er nok fordi du blander alkohol inn i kroppen samtidig som du hører på  :tease:

 

Ikke rørt en dråpe ennå; snart ;)

 

En ting som irriterer med Yggdrasil, hvorfor har de ikke galvanisk skille på USB-power? Det er et mysterie, har et par AQVOX USB Low-Noise 5V Isolated Linear Power Supply liggende; de gjør jobben. Ingenting av DAC-delen på Yggdrasil får strøm fra USB, utenom USB-kontrolleren, men fortsatt er det merkbart bedre lyd med AQVOX koblet inn. USB fra PC'er gir ikke veldig ren strøm, dette påvirker mer enn folk flest tror (selv kona hører forskjell uten å vite hva som er hva).

 

Har også koblet opp DAC-utvidelsen i Moon 430HA, så jeg switcher for å kontrollere. Skal også teste ut optisk på Yggdrasil i løpet av kvelden. Lurer på om den er jitter-"fri"?

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Underholdning fra instruksjonsboka til Schiit Yggdrasil:

http://schiit.com/public/upload/PDF/yggdrasil_manual_1_1.pdf

 

 

1 Phase Invert Button. Press this button to invert the absolute phase. This can be helpful for some recordings that do not maintain absolute phase. 

Fun fact: some people say that the vast majority of CDs were recorded in inverted phase. We don’t comment on that, just stating an opinion we found online. You know, like we all do from time to time.

2 Phase Invert Indicator. When this is lit, the absolute phase is inverted. 

3 Sample Rate Indicators. These indicate what format is coming in to Yggy—44.1K or 48K, plus the multiple (1, 2, 4, or 8X.) As of right now, Yggy accepts inputs up to 24/192, so the 8X lights will never be lit. However, the product is upgradable, so maybe in the future!

4 Input Select. Push this button to walk through the inputs: USB, AES/EBU, BNC, Coax, Toslink. Pretty simple, right?

5 Input Indicators. These show what input you’ve selected. Hopefully it doesn’t show more than one. If it does, you may want to put down the drink for a while.

5 VCO/VCXO Indicator. Also known as the “buy better gear” light. If this is illuminated, the Yggdrasil’s input clock regeneration (Adapticlock) is in VCO mode, or lower-quality mode. This means your source does not provide a good center frequency, or jitter is too high for the better VCXO mode to operate

 

IMPORTANT
We recommend leaving Yggdrasil on continuously for best performance. Seriously. No kidding. Yes, we know, this sounds like hoo-ha about “burn-in” and magick discs/stones/markers/etc. But in Yggy’s case, this is a real thing, and a serious recommendation. Why? Because the mil-spec D/A converters in Yggy really do operate best once they’re up to temperature. As with a lot of other components inside the box. So, the logical solution (at a power cost of $50-100 per year, depending on where you live) is simply to turn it on, and leave it on. This is facilitated by inconveniently placing the power switch in the rear. So what will you hear as Yggy warms up? Hell, we’re not going to speculate on what you hear...but we’re sure you’ll hear impressions from plenty of reviewers, and you can listen for yourself, and make your own decisions. Sooooo...turn it on, leave it on, and see if you can’t hear a difference after it’s been on for a few days. And yes, this applies to first turn-on, too. I

 

 

FAQ

Can I run both the single-ended and balanced outputs at the same time?

Yes, you can.

How should I set the input bit depth and sample rate?
Set it to the native bit depth and sample rate of the music. Yggdrasil will take care of the rest.

Should I use the phase invert, or not?
Which sounds better? Use that one

Hey, the “buy better gear” light came on. What does that mean?
That means you have a crap source. Yggdrasil analyzes the incoming center frequency and jitter to determine if it can use VCXO reclocking, which requires a precise center frequency and reasonably low jitter. If it cannot use VCXO regeneration, it switches to VCO regeneration, which still provides orders of magnitude improvement in the reconstructed clock. However, the source is still crap. Yes, even if it’s a $10000 CD player you purchased 15 years ago. Those go off-frequency all the time.

What else will trigger the buy better gear light?
Only spectacularly bad sources. Old CD players are one. Apple Airport Express and satellite receivers are two others. The rest, including cheap computers, usually have no problem at all. 

Hey, this thing clicks when my CD player is in pause/when I select files on my desktop/change sample rates, etc.
Right. That’s the muting relay, doing its job. When the incoming datastream is interrupted, Yggdrasil will mute. The relay is rated for 15 million cycles, so don’t stress about it. Or buy a better transport. Or use USB.

Can I leave Yggdrasil on all the time?
Yes, we actually recommend that.

Hey, you know this DAC runs warm?
Yep, it does.

It doesn’t turn on, what do I do?
Check the serial number sticker for the AC voltage and ensure it conforms to the AC voltage of your country. Unlike crap switching power supplies that auto-switch between AC voltages, we use linear supplies for lowest possible noise, but this means they are set to a single voltage. It needs to match your country’s AC voltage

It’s the right voltage, and still doesn’t turn on.
Plug it in to a different AC socket. Ensure you are not currently in a blackout. Then contact us if it still doesn’t turn on.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Lite tips for de med mac om man skal sammenligne utstyr. Opprett flerutgangsenhet

 

post-182759-0-14120500-1477698884_thumb.png

 

Moon 430HA med ESS Sabre 9018K2M

Schiit Yggdrasil med AD5791 BRUZ

 

Konklusjon så langt (med direkte switching mellom dem, også uten å se hvilken som spilles ved at switch ble gjort av andre) - etter ca 8 timers spilling 

 

Merk at Yggdrasil ble startet kald; 430HA har stått på i måneder uten stømbrudd. Hodetelefonforsterkeren i Moon 430HA ble brukt på Yggdrasil også. Moon ble også benyttet for å switche mellom kildene. For å unngå å røpe kilde ble en input uten lyd valgt for å tilpasse volumet i. Med Yggdrasil som kilde ble lyden ca 5dB høyere mot DACen i 430HA (differansen ble det justert for under testing ved bytte av kilde).

 

Moon er litt mer "grumsete"; mangler de aller fineste detaljene i lyden. Litt vanskeligere å plassere instrumenter i "rommet". Lyden blir litt mer flat uten like mye dybde og nøyaktighet. Yggdrasil virker også mer luftig og naturlig, bittelitt strammere/raskere bass også, men forskjellen er størst i mellomtone/diskantområdet.

 

Differansen var tydelig på følgende hodetelefoner (fra mest til minst tydelig; alle var tydelige)

- LCD-4 rev2

- Shure SE846

- Sennheiser IE800

- LCD-3F

- LCD-XC

- Beyerdynamic T5p

 

Balansert kabel til hodetelefoner brukt på alle Audeze settene; ubalansert på resten (SE846 er balansert, men har ikke balansert kabel siden den stort sett brukes på iPhone).

 

Matriale brukt, diverse musikk i alle sjangere (denne samme på hver sammenligning) i tapsfri 16bit/44.1kHz.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Så lenge du er innenfor toleransen til reklokkingskretsen så vil den ta seg av de ujevnhetene kilden har, så det eliminerer effektivt jitter. Konseptet kom tidlig i form a PLL-kretser (phase locked loop). De kretsene som brukes i dag er en smule mer sofistikerte, men prinsippet er det samme. Faseinvertering er mest en gimmick. Det gir mer praktisk sense om det er snakk om miksing, ikke for ferdigbehandlede signal. Sier ikke at det ikke har effekt, men innsignalet bør være feil eller at man har reversert polariteten til høyttaleren og har spesielle bølgeformater. På sinus har det null betydning, men på mer komplekse bølgesignaler hvor man har ujevn svigning rundt senter vil lufttrykket bli forskjellig (push vs pull) og dette har betydning spes om man har flere kilder som kjører ut samme signalet i rommet, men om dette er DC er det mer bruk for et bra høypassfilter. Hele poenget med en høyttaler er å formidle svigningene, ikke statisk bias. Har før skrevet om balanserte hodetelefonkabler, så den lar jeg ligge. Hvis du synes dette er viktig bør du vurdere å bruke AES/EBU og ikke S/PDIF.

 

Det finnes i dag utstyr som er stabilt bra opp i GHz nivå så det er egentlig ganske utrolig at dette ikke er fikset enda for signaler i KHz-området.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Så lenge du er innenfor toleransen til reklokkingskretsen så vil den ta seg av de ujevnhetene kilden har, så det eliminerer effektivt jitter. Konseptet kom tidlig i form a PLL-kretser (phase locked loop). De kretsene som brukes i dag er en smule mer sofistikerte, men prinsippet er det samme. Faseinvertering er mest en gimmick. Det gir mer praktisk sense om det er snakk om miksing, ikke for ferdigbehandlede signal. Sier ikke at det ikke har effekt, men innsignalet bør være feil eller at man har reversert polariteten til høyttaleren og har spesielle bølgeformater. På sinus har det null betydning, men på mer komplekse bølgesignaler hvor man har ujevn svigning rundt senter vil lufttrykket bli forskellig (push vs pull) og dette har betydning spes om man har flere kilder som kjører ut samme signalet i rommet, men om dette er DC er det mer bruk for et bra høypassfilter. Hele poenget med en høyttaler er å formidle svigningene, ikke statisk bias. Har før skrevet om balanserte hodetelefonkabler, så den lar jeg ligge. Hvis du synes dette er viktig bør du vurdere å bruke AES/EBU og ikke S/PDIF.

 

Det finnes i dag utstyr som er stabilt bra opp i GHz nivå så det er egentlig ganske utrolig at dette ikke er fikset enda for signaler i KHz-området.

 

Hvordan høres "jitter" ut :p

Lenke til kommentar

Har latt Yggdrasil'en kose seg over natta; den har åpnet seg ytterligere vs ESS Sabre 9018 DAC'en. Nå er jeg mest spent på hvor lang tid det går før den yter optimalt. Kjenner varmen nå er såpass at det blir litt ubehagelig å holde hånde på Yggdrasil'en over tid (håper ikke mikrofon pre-ampens gummibein smelter; den står oppå).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Ville aldri latt noen produkt stå oppå et schiit produkt :D

I hvert fall ikke de som blir varme

Den er liten og dekker ikke lufterillene; men varmt blir det overalt. Vi ser hva som skjer :)

Litt spenning i hverdagen må jeg få lov å ha.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

En annen ting jeg har merket meg med Yggdrasil; på alle tidligere DAC'er har jeg hørt mikroskopiske pop/clicks i lyden enkelte ganger - type som ingen andre jeg kjenner legger merke til. Siden jeg er miljøskada på lyd så pleier jeg trekke tilbake og høre på samme segment av musikken på nytt og i 95% av tilfellene er det på opptaket, men noen ganger så kommer ulyden fra dac'en (dette er ikke normal jitter - det er noe helt annet). På Yggdrasil har jeg ikke hørt noe til dette på snart 1 døgn som ikke har kommet fra opptaket. 

 

Så USB-implementasjonen til Yggdrasil er virkelig bra.

Lenke til kommentar

En annen ting jeg har merket meg med Yggdrasil; på alle tidligere DAC'er har jeg hørt mikroskopiske pop/clicks i lyden enkelte ganger - type som ingen andre jeg kjenner legger merke til. Siden jeg er miljøskada på lyd så pleier jeg trekke tilbake og høre på samme segment av musikken på nytt og i 95% av tilfellene er det på opptaket, men noen ganger så kommer ulyden fra dac'en (dette er ikke normal jitter - det er noe helt annet). På Yggdrasil har jeg ikke hørt noe til dette på snart 1 døgn som ikke har kommet fra opptaket. 

 

Så USB-implementasjonen til Yggdrasil er virkelig bra.

 

Hvorfor hører du ikke de poppelydene som 95% av gangene kommer fra opptaket?  Eller har du memorisert alle poppelydene fra alle opptakene?

Lenke til kommentar

 

En annen ting jeg har merket meg med Yggdrasil; på alle tidligere DAC'er har jeg hørt mikroskopiske pop/clicks i lyden enkelte ganger - type som ingen andre jeg kjenner legger merke til. Siden jeg er miljøskada på lyd så pleier jeg trekke tilbake og høre på samme segment av musikken på nytt og i 95% av tilfellene er det på opptaket, men noen ganger så kommer ulyden fra dac'en (dette er ikke normal jitter - det er noe helt annet). På Yggdrasil har jeg ikke hørt noe til dette på snart 1 døgn som ikke har kommet fra opptaket. 

 

Så USB-implementasjonen til Yggdrasil er virkelig bra.

 

Hvorfor hører du ikke de poppelydene som 95% av gangene kommer fra opptaket?  Eller har du memorisert alle poppelydene fra alle opptakene?

 

Jeg hører alltid poppelydene fra opptaket; men aldri noen som ikke er på opptaket. Med andre dac'er via USB har jeg ofte fått en og annen mikroskopisk pop i lyden; som _IKKE_ er på opptaket. Det har jeg med Yggdrasil aldri hørt enn så lenge.

 

Jeg memorerer ikke disse lydene, men av ren nysgjerrighet går jeg tilbake 5 sekunder for å sjekke om det var DAC eller opptak.

 

Dette er bare en god antydning på at Yggdrasil har en svært god USB-implementasjon sammenlignet med de fleste andre DACer.

 

Edit:

Når jeg leste opprinnelig innlegg ser jeg at det ikke er mulig å misforstå; les det en gang til ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...