Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Svarte på noe lignende tidligere engang, Niklas. Har man en varm rørforsterker så er det greit å være påpasselig med å skru av og på. Generelt sett så har det ikke mye å si for transistorforsterkere, det kan kanskje ta 15-30m før de når "rett" temperatur og yter som de skal. Det bør ikke utgjøre noe særlig fra eller til når det gjelder levetid om man skrur av og på, eller lar de stå på.

 

Sitat fra tidligere, mer fokusert på rørforsterkere:

 

Så man bør ikke la en rørforsterker stå på 24/7?

Blir det "slitt" eller er det mer fare for at noe kan skje siden de blir varme?

Har aldri hatt rør, mens transistorforsterkeren min står på hele tiden (vanlig stereoforsterker).

 

Er ikke lurt å la en varm rørforsterker stå på 24/7 nei. Men for ofte av/på er heller ikke bra - rørene slites av å bli varme / bli kalde. Signalrør tåler gjerne mer enn effektrør. Å la det stå spenning på alle delene av røret gir også slitasje over tid. (Det fins forsterkere med "standby-funksjon" som kun kjører varmeren og kutter strømmen til resten av rørdelene, for å få til et fint kompromiss.) Det er jo ikke bare røret i seg selv som slites - man har jo flere slitasjedeler. Bla. kondensatorer. Lar man forsterkeren stå på 24/7 så får resten av delene også slitasje på grunn av varmen.

 

Man merker forsåvidt noe av samme effekten på transistorforsterkere. Har man et stort klasse A-beist stående på 24/7 så går det ut over levetiden - og det er jo en liten strømsluk / varmekilde... (Stereoforstekeren min er av den sorten... bruker 200W, og varmer mye på et relativt lite rom - selvfølgelig skrur jeg den av når den ikke er i bruk.) Litt mer gjerrige forsterkertopologier kan gjerne stå på helt uten videre. (Vanlig  klasse AB / klasse D, og så videre.) Men for hodetelefoner, så er det snakk om såpass lite strømbruk / varme at det er uproblematisk å la en transistorforsterker stå på 24/7, selv om den opererer i klasse A. Eksempel: Schiit Mjolnir 2 - bruker 45W.

 

Det er jo fort gjort å skru på - og en typisk varm rørforsteker bruker ikke lang tid på å komme opp i rett temperatur for å gi "godlyd" - så hvorfor ikke skru av/på? I praksis for en god forsterker, så utgjør det ikke all verden om man skrur av/på, eller om man lar den stå på. Rørene bør holde lenger om man skrur av/på. Men det er jo en liten forskjell i om resten av slitedelene yter som de skal i 5-10 år, eller 20+... (For en dårligere/billigere forsterker kan forventet levetid være såpass liten at det har mye mer å si.)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må bare spørre, bruker dere å skru av forsterkerne deres? Jeg har en Schiit Magni 2ü som jeg bruker 1-4 timer om dagen. Hittil har jeg skrudd den på og av i takt med pcens bruk. 

Rørforsterkere bør som nevnt her slås av før "leggetid". Alt annet står på alltid her. Orker ikke lide meg gjennom 15-30 min oppvarmingstid (eller 2-3 dager for DAC).

Lenke til kommentar

Har noen hatt erfaring med Sony MDR-EX650AP? Det er på tilbud akkurat nå hos Platekompaniet, og jeg tenkte jeg kunne gjøre et kupp. 

Ikke testet akkurat disse, men Sony pleier lage bra produkter i denne prisklassen. Naturligvis ikke forvent kvalitet og lyd som fra Shure SE846, men tror de duger til normal lytting for de som ikke har veldig overdrevne krav. Eneste spørsmålet er hvor mye lyd som slår inn i pluggene når man dunker kabelen i klær.

 

Et alternativ jeg personlig har mer tro på er Shure SE215, som koster bittelitt mer - men ikke veldig mye mer. Her kan man også bytte ut kabler når de ryker, eller om du ønsker andre alternativer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har noen hatt erfaring med Sony MDR-EX650AP? Det er på tilbud akkurat nå hos Platekompaniet, og jeg tenkte jeg kunne gjøre et kupp. 

Kan virke som et lite kupp hvis prisen er 300kr. Jeg har lillebroren EX450AP, og er så fornøyd med dem at jeg hamstret reserveeksemplarer når de var på tilbud. Ledningen er etter min mening (basert på begrenset erfaring) bra nok både med tanke på forplantning av støy og holdbarhet, lydisoleringen er glimrende.

Lydmessig likner den litt på Sennheiser PX100, ekstra trykk i bassen og avrundet på toppen.

Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan spare litt siden QC35 ligger under tollgrensen (3000 om du har vært ute av landet i 24 timer; og 6000 om du har vært utav landet lengre). Naturligvis blir livet ganske mye mer komplisert om det er noe galt på produktet; samt du går glipp av alle de gode rettighetene man har via Norske lover. Inkl mva så ligger prisen rimelig på samme nivå; så jeg ville ikke bestilt de på nett fra utlandet; da er det lite/ingenting å spare.

Lenke til kommentar

 

Har noen hatt erfaring med Sony MDR-EX650AP? Det er på tilbud akkurat nå hos Platekompaniet, og jeg tenkte jeg kunne gjøre et kupp. 

Ikke testet akkurat disse, men Sony pleier lage bra produkter i denne prisklassen. Naturligvis ikke forvent kvalitet og lyd som fra Shure SE846, men tror de duger til normal lytting for de som ikke har veldig overdrevne krav. Eneste spørsmålet er hvor mye lyd som slår inn i pluggene når man dunker kabelen i klær.

 

Et alternativ jeg personlig har mer tro på er Shure SE215, som koster bittelitt mer - men ikke veldig mye mer. Her kan man også bytte ut kabler når de ryker, eller om du ønsker andre alternativer.

 

Jeg har tenkt på å kjøpe Shure SE215, men jeg vet ikke om jeg trenger det fordi jeg hører ikke så stor forskjell på høykvalitetshodetelefoner og de rimeligere. Kan hende at hørselen min er dårlig enn at jeg rett og slett vet forskjellen. Har du noengang sett Shure SE215 på tilbud før?

 

Hva er det som gjør at SE846 koster så mye? Er det for musikere eller andre som jobber med lyd? Er det ikke bedre å kjøpe headset istedenfor ørepropper i den priskassen?

 

 

 

Har noen hatt erfaring med Sony MDR-EX650AP? Det er på tilbud akkurat nå hos Platekompaniet, og jeg tenkte jeg kunne gjøre et kupp. 

Et lite kupp hvis prisen er 300kr kan det virke som. Jeg har lillebroren EX450AP, og er så fornøyd med dem at jeg hamstret reserveeksemplarer når de var på tilbud. Ledningen er etter min mening (basert på begrenset erfaring) bra nok både med tanke på forplantning av støy og holdbarhet, lydisoleringen er glimrende.

Lydmessig likner den litt på Sennheiser PX100, ekstra trykk i bassen og avrundet på toppen.

 

Jeg kjøpte de, jeg. Virker som om de er greie så langt. Hvis jeg er fornøyd med de, tenker jeg å hamstre et par til i tilfelle mine blir ødelagt. Er ofte at mine ørepropper varer sjeldent lengre enn 1 år. 

Lenke til kommentar

Du kan spare litt siden QC35 ligger under tollgrensen (3000 om du har vært ute av landet i 24 timer; og 6000 om du har vært utav landet lengre). Naturligvis blir livet ganske mye mer komplisert om det er noe galt på produktet; samt du går glipp av alle de gode rettighetene man har via Norske lover. Inkl mva så ligger prisen rimelig på samme nivå; så jeg ville ikke bestilt de på nett fra utlandet; da er det lite/ingenting å spare.

 

 

Takk for svar. Jeg skal nemlig til London ut på nyåret, og har hatt lyst å kjøpe disse en stund. Men jeg kan vente hvis det er billigere der. Grunnen til at jeg spør er at jeg har hørt at elektronikk generelt likt priset rundt om kring i Europa. Men jeg vil vel få tilbake VAT når jeg reiser til Norge igjen?

Lenke til kommentar

Du kan få tilbake VAT fra UK når du reiser ut, men det er en veldig tidskrevende prosess. Ikke noe jeg hadde gjort for noen 100-lapper.

 

Gjøres på flyplassen; vanligvis må man løpe frem og tilbake gjennom hele bygget flere ganger. De har gjort dette vanskelig og tidkrevende med vilje. Myndighetene der går glipp av penger; det skal selvsagt være litt vanskelig. Ellers hadde alle gjort det

Endret av TGB
Lenke til kommentar

 

Hva er det som gjør at SE846 koster så mye? Er det for musikere eller andre som jobber med lyd? Er det ikke bedre å kjøpe headset istedenfor ørepropper i den priskassen?

 

Pris og kvalitet/ytelse henger ofte veldig tett sammen. Dette henger sammen med både en ekstremt mye høyere utviklings og produksjonskost.

 

Veldig mange musikkere brukere også disse; har dem til iPhone bruk. Faktisk er ikke DAC i iPhone så ille, bedre enn veldig mange eksterne DACer i det lave prissegmentet.

 

En annen ting som er genialt med SE846 er også at man kan bygge den om innvendig for å endre lydsignaturen. Så er den bygget på et 4ways system med sub faktisk. Veldig god lydkvalitet; byggekvalitet og ikke minst den er god å ha i ørene over lengre perioder. 

 

Personlig synes jeg 8.500 for SE846 var et kupp; brukt den i snart 2 år nå uten noen problem. Beste IEM jeg har prøvd. De har også en elktrostat-utgave, men den krever ekstern forsterker. Så alt blir fort veldig mye mer styr med enda en enhet som skal lades.

Endret av TGB
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Noen som vet om noen bra ørepropper til trening?

Venter selv på at Jaybird X3 skal komme til Norge. Tipper de er her ila November en gang. Bedre pris enn X2.

Jaybird er vel ikke kjent for å ha noe særlig bra lyd? Dyrt er det vel og, men de tåler vel litt og er greie for folk som har passende ører. I mine ører passa ikke i det hele og man får jo bedre lyd til halve prisen.

Lenke til kommentar

 

 

Noen som vet om noen bra ørepropper til trening?

Venter selv på at Jaybird X3 skal komme til Norge. Tipper de er her ila November en gang. Bedre pris enn X2.

Jaybird er vel ikke kjent for å ha noe særlig bra lyd? Dyrt er det vel og, men de tåler vel litt og er greie for folk som har passende ører. I mine ører passa ikke i det hele og man får jo bedre lyd til halve prisen.

 

Den kommentaren gav meg ingen mening.  Du kommer med spørsmål om lyden er bra. Sjekker du ut tester på X2 og X3 ser du de kommer stort sett best ut av alle ørepropper til trening i det prissegmentet.  Dersom du ikke får dem til å passe blant 6 forskjellige "complys" fordelt på tre størrelser samt wingtips så tror jeg ikke du vil passe noen ørepropper. Pek meg gjerne i retning trådløse ørepropper til halv pris som er egnet for trening som gir bedre lyd :)

Endret av Lakrisbåt
Lenke til kommentar

 

 

 

Noen som vet om noen bra ørepropper til trening?

Venter selv på at Jaybird X3 skal komme til Norge. Tipper de er her ila November en gang. Bedre pris enn X2.

Jaybird er vel ikke kjent for å ha noe særlig bra lyd? Dyrt er det vel og, men de tåler vel litt og er greie for folk som har passende ører. I mine ører passa ikke i det hele og man får jo bedre lyd til halve prisen.

 

Den kommentaren gav meg ingen mening.  Du kommer med spørsmål om lyden er bra. Sjekker du ut tester på X2 og X3 ser du de kommer stort sett best ut av alle ørepropper til trening i det prissegmentet.  Dersom du ikke får dem til å passe blant 6 forskjellige "complys" fordelt på tre størrelser samt wingtips så tror jeg ikke du vil passe noen ørepropper. Pek meg gjerne i retning trådløse ørepropper til halv pris som er egnet for trening som gir bedre lyd :)

 

 

Hifi bladene skryter da også av Jaybird som treningspropper..

 

For dyrt for meg dog, så jeg kjøper nok heller noen 4-500 kroners på den lokale elektrosjappa.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...