Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Prøvde siste utgave av JRiver Media Center for macOS (testet en av de første OS X utgavene tidligere uten å bli veldig imponert). Må si at de har gjort veldig mye bra; bitperfect støtte; relativt grei bibliotek-funksjonalitet; støtte for å switche frekvens etter kilde-fil osv. 

 

Den kobler seg elegant forbi alt lyd-system i macOS (står bare "custom" på innstillingen inne i macOS når man kjører musikk fra JRiver, og har valgt at JRiver skal bruke lydkortet eksklusivt.

 

Anbefales :)

 

Edit:

Grunnen til at jeg gjorde en retest er at Apple har virkelig rota til lyden på iTunes i siste versjon. Kan ikke brukes lengre. Var relativt ok for noen versjoner siden.

 

Den finnes for Windows også; kan også benyttes sammen med Foobar2000.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Overrasket over at du ikke bruker JPlay.

Har prøvd en avspiller som heter bughead emperor. Den skal visst være det beste man kan få, i tilegg er den gratis. 

Men den er usedvanlig lite brukervennlig 

JPlay er bare windows så langt jeg har skjønt, sitter med Mac jeg. Gidder ikke røre inn Windows på maskinen. Kjører forøvrig Windows 10 på VMWare på samme maskin, ikke testet hvordan det funker.

Lenke til kommentar

Er i prinsippet ikke helt for måten JPlay fungerer for. Man kan oppleve at maskinen kræsjer om man gjøre store filoverføringer osv. Jeg har hørt på JPlay på windows (nettopp - har windows jobbmaskin), kunne ikke si jeg hørte noe forskjell av betydning mellom JPlay og JRiver. Noe differanse var det nok, men ikke nødvendigvis sikker på at det var i JPlay sin favør.

 

Bitperfect spiller kan høres veldig forskjellig ut. Så man må nesten høre på de forskjellige å gå for den man liker best, men personlig synes jeg det er greit å kunne bruke maskinen til vanlige ting mens man hører på musikk.

 

Er mye placebo ute å går her selvsagt, men alle spillere jeg har prøvd som påstår bitperfect høres forskjellig ut. Det henger nok sammen med forskjellig implementasjon. Ingen fasit her; gå for den man liker - ingenting er "feil" uansett hva man velger ;) Husk, bit-informasjon kan være identisk, men timing varierer. Tid er noe flertallet glemmer hvor stor grad påvirker lyden.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Andre her som har DAC som støtter 16/24/32 bit ? Veldig mange går automatisk rett på 32 bit (via USB). Uansett, problem med tidal når man velger exclusive mode; Tidal tvinger da lydkilden over på 32bit, som naturligvis er litt nedtur når man benytter Schiit Yggdrasil som virkelig skinner på 16bit. Ingen poeng å ødelegge lyden med å la operativsystemet oppskalere fra 16 til 32bit; spesielt ikke når man har slått av volumkontroll inne i Tidal.

 

Andre som kan teste? Dette er på macOS/OSX. Standard apple driver.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Det er mulig å høre forskjell på 16 bit og 24 bit alt etter implementasjonen hvor noen nedskalerer dårlig. Typisk direkte stripping av LSB'ene. 32 bit gjør vanligvis ingenting fra eller til så lenge linken din er god og DAC'en klarer å håndtere det og konvertere det bra. Mest sannsynlig så paddes signalet bare med 0'ere uten å forringe det på noen som helst måte. Denne paddingen blir igjen forkastet i DAC'en og den vil sannsynligvis låte som en 21 bit (+/-) DAC. I praksis er det derfor liten vits å sende noe annet enn 24 bit. For intern digital mixing av 24 bits signaler er det verdt å bruke 32 bit, ikke ellers. Det utgjør derfor ingenting fra eller til på en god implementasjon. Sånn sett er det like greit å bare la systemet kjøre ut 32 bit, som normalt gir deg en praktisk mulig dynamikk opp mot 120-126+ dB gitt dagens statistikk, men dette er mest sannsynligvis ikke målt praktisk verdi, men allikevel bedre enn ren 16 bit som gir 96 dB. Personlig støtter jeg 48/44.1 KHz og 24 bit på signalsiden for de som er mot dither. Noe mer er det med normal fysiologi ikke mulig å høre. 16 bit er normalt mer enn bra nok så lenge signalet har dither som er gjort skikkelig som igjen tilsvarer at du får hørbar signalkvalitet helt ned til 120 dB. Det er ikke direkte signalkvalitet slik som med ekte 20 bit, men med støy som drukner i utstyret sin støy og det naturlige bruset i øret. 

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Yggdrasil har merkbar forskjell på 16bit/44.1kHz kilde som spiller på 16bit/44.1kHz vs 32bit/44.1kHz. Noe skjer med signalet; ikke en god ting (naturligvis er ikke forskjellen dramatisk; men det er litt mer åpent når det spilles av på 16bit/44.1kHz. Virker også som det får litt "farget" bass ved oppskalering til 32bit.

 

NB! jeg mistenker Tidal applikasjonen gjør noe kreativt med lyden som sendes ut til 32bit/44.1kHz. Ikke nullpadding. Da ville resultatet vært identisk.

 

Slik jeg ser det så gjør Yggdrasil en aller best jobb når den får 16bit/44.1kHz@16bit/44.1kHz kilden inn urørt (også det de anbefaler i egne instruksjonsbøker).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

En annen ting jeg har merket meg; DSD=>PCM konvertering i software via avspiller (uansett software) høres ikke bra ut vs direkte DSD stream til sigmadelta DAC. Men heller ikke derfor jeg kjøpte Yggdrasil, hovedbruken er 16bit/44.1kHz materiale (tidal, eller kopi av CD i et tapsfritt format).

 

Dette henger heller ikke sammen med konverteringen; fordi om jeg konverterer DSD=>PCM og spiller av på sigmadelta-dac så er det identisk resultat sammenlignet med å spille DSD-stream direkte mot samme DAC.

 

Edit:

DSD er jo i praksis bare noe dårlig marketing hype kokt sammen av Sony. Ingen fordeler utenom lagringsplass vs 24bit/96kHz PCM (dessuten er jo alt DSD mixet på PCM, så da er jo hele konseptet rimelig tullete). Synes faktisk det fungerer utmerket med 16bit/44.1kHz; spesielt på Yggdrasil. 

 

Har en liten samling DSD av ren nysgjerrighet - har også en del 24bit/96kHz og 24bit/192kHz, men det er egentlig bare penger ut vinduet. Gode gamle 16bit/44.1kHz holder til det meste. En fordel med highres utgivelsene (også inkludert SACD) er at de ikke komprimerer dynamikken så vanvittig.

 

Edit2:

Men nå er det slutt på å høre etter hår på artist falle; og klær som beveger seg i studio på forskjellige DAC'er.

Fyre opp "Tool: 10,000 Days" (for ordensskyld i 16bit/44.1kHz FLAC), sprette en øl og slappe av i godstolen (mens kona ser på en dårlig film på TV ;))

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Kom over den geniale appen CapTune fra Sennheiser på Android. Lett lenge etter noe som fungerer like bra som denne, men ingen har vært i nærheten. Her kan du virkelig boltre deg i EQ av veldig god kvalitet. Du kan tune bånd eller justere parametrisk. "Dobbelt-klikk" på den parametriske kurven for å legge til et nytt punkt. Man kan veksle mellom parametrisk- og båndmodusene ved å trykke på symbolet ved siden av EQ i justeringsmodus. Med denne appen kan du virkelig finjustere lyden.

Lenke til kommentar

Edit:

DSD er jo i praksis bare noe dårlig marketing hype kokt sammen av Sony. Ingen fordeler utenom lagringsplass vs 24bit/96kHz PCM (dessuten er jo alt DSD mixet på PCM, så da er jo hele konseptet rimelig tullete). Synes faktisk det fungerer utmerket med 16bit/44.1kHz; spesielt på Yggdrasil. 

  ;))

 

DSD ble til fordi Sony ville ha et digitalt "high-end" lydformat der Sony kunne kontrollere DRM.

Lydmessig er det ingen fordeler kontra PCM.

Lenke til kommentar

DSD er mer et kultformat på konsumentsiden og DSD->PCM er bare nok en kilde til ting som kan gå galt i konverteringen hos konsumenter, så hva er vitsen ?

Grunnideen med DSD er slett ikke dum som en binær superkjapp sampler, men det å kvantisere det i PCM hos konsument når man heller kan gjøre det i studioutstyr og utgi det i mer håndterbare digitale formater som f.eks PCM som er støttet i så og si alt er egentlig bare unødvendig. Det er vel en grunn til at SACD som brukte dette formatet ikke tok av og at støtten som var i PS3 ble tatt vekk i senere revisjoner.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Er faktisk mulig å spille av DSD på PS3. For å teste brenner en bare en DVD-R med .dsf filer som man legger ved en index-fil med som lister opp alle filene (Part III - Authoring the DSD Disc i linken beskriver dette).

Også de PS3'ene som ikke spiller av SACD kan spille DSD på denne måten. Det ser derimot ikke ut til å være støtte for DSD over HDMI.

 

http://www.ps3sacd.com/dsddiscguide.html

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Er faktisk mulig å spille av DSD på PS3. For å teste brenner en bare en DVD-R med .dsf filer og legger på en index-fil med som lister opp alle filene (Part III - Authoring the DSD Disc i linken).

Også de PS3'ene som ikke spiller av SACD kan spille DSD på denne måten. Det ser derimot ikke ut til å være støtte for DSD over HDMI.

 

http://www.ps3sacd.com/dsddiscguide.html

Så langt jeg vet så kan man bare streame DSD over USB (muligens også firewire og thunderbolt), HDMI grensesnittet støtter ikke dette.

Lenke til kommentar

Så langt jeg vet så kan man bare streame DSD over USB (muligens også firewire og thunderbolt), HDMI grensesnittet støtter ikke dette.

Sony har ikke nevnt dette på nettsiden om formatstøtten over hva som går over USB, men det virker jo ikke akkurat som de har markedsført DSD så veldig. PS3 er ganske picky på andre mediafiler over USB, så de må lages riktig etter alle kunstens regler. Den er ikke noe VLC mao.

 

Tenkte å teste ut. Det går jo kjapt å bare legge noen filer på en thumbdrive og se om den tar det.

Lenke til kommentar

God kveld!

 

Øreproppene mine som jeg bruker på skolen begynner nå å gå i oppløsning og jeg har derfor bestemt meg for at jeg vil ha heldekkende trådløse hodetelefoner. Kjenner jeg er ganske lei av ledninger som konstant fester seg i alt mulig.

 

Jeg har alltid hatt lydutstyr med noenlunde nøytral lyd, men nå vil jeg prøve noe annet. Ønsker litt mer varm og fyldig lyd med god bunn, samtidig som at oppløsningen ikke skal svinne fullstendig hen.

 

Frem til idag, så har jeg brukt Philips Fidelio S2 propper. Veldig god og balansert lyd i disse. Hjemme så har jeg Philips Fidelio X2 koblet til en Marantz HD-DAC1. Bruker alltid Mac og Spotify som kilde. X2´ene har veldig god lyd, men jeg skal innrømme at jeg bruker equalizer for å justere ned det øvre registeret en liten smule for å få litt mer bunn i dem.

 

Sånn sett så ser jeg ikke helt poenget med å beholde head-fi systemet mitt når jeg uansett sitter og justerer lydbildet, men det får være en annen diskusjon. ;)

 

Musikksmaken min heller mot den mørkere og tyngre enden av musikkverdenen, men etter at Discover Weekly gjorde sitt inntog, så har jeg begynt og høre på det aller meste der ute.

 

Når det gjelder pris, så kan jeg godt legge noen høvdinger i dem. Men skal jeg punge ut over 4000 kroner, så må det være vel verdt det.

 

Det blir en ekstra bonus dersom jeg ender opp med å kvitte meg med head-fi-settet. :)

 

Har ikke prøvd så veldig mye der ute. Var innom Soundgarden og prøvde Sennheiser Momentum Wireless. Disse hadde for spiss lyd i mine øyne. Dette er generelt min oppfatning av samtlige Sennheiser-klokker jeg har hørt på. Synd, fordi Sennheiserne ser utrolig fine ut. ;)

 

Prøvde også Bose QC35. Disse hadde en lyd som tiltalte meg, men jeg har litt motvilje til Bose. Vet ikke hvorfor, men jeg har bare lyst på noe annet... Synes rett og slett at de kanskje ser litt billige ut...

 

Jeg er nysgjerrig på Sony MDR-1000X og tenker å ture ut for å høre på disse. Jeg er også nysgjerrig på B&W P7 Wireless, selv om disse har fått litt delte anmeldelser.

 

Har også kikket litt på Denon AH-GC20, men har aldri vært borti Denon før.

 

Som dere ser så er ikke støydemping et krav, men ville vært å foretrekke da jeg sitter i bråkete arbeidslandskap.

 

Noen som har noen tips? Er jeg inne på noe?

 

Takker så veldig meget for input! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...