Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

I denne sammenheng er det vel ikke det at det er en fordel at den krever forsterker de vil ha frem, men at det er unødvendig/feil å trekke det frem som et minusstrekk i en anmeldelse. Stiller meg personlig midt i mellom her , å trekke det frem som et minus i en hodetelefon til flere tusener av kroner typ , sennheiser HD800, audeze lcd 3 og slike som er laget for å brukes innendørs i godstolen ville jeg nok neppe valgt å sette nødvendigheten av en separat forsterker som ett minus. En lukket noenlunde portabel hodetelefon er dog en annen sak. Om f.eks sennheiser Momentum hadde trengt en separat forsterker for å kunne brukes ville jeg absolutt sett på som et minus, men at LCD3enne mine må ha litt mer power for å kunne yte sitt fulle potensiale ser jeg på som en selvfølge.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ingen folk med vettet i behold synes å trenge en forsterker er en fordel, mange kan synes fordelen med bedre lyd veier opp for ulempen, men å trenge en forsterker er ikke en fordel for noen.

 

Og joa, jeg er klar over at man ikke må kjøpe produkt man ikke ønsker, er ikke det noe de fleste vet?

 

AtW

 

Ja, det er nok av alternativer for dem som vil ha noe annet. Kan jo være kjekt å spare strøm på dingsen sin også og heller bytte batterier i hodetelefonen. Alt har sine fordeler og ulemper.

Lenke til kommentar

 

Hadde det vært svært uvanlig med hodetelefoner som ikke trengte forsterker , så er jeg enig, da hadde det vært mere meningsfylt å sette "trenger ikke forsterker" som pluss på de det gjaldt, men så uvanlig er det ikke.

 

AtW

Det er faktisk ganske normalt at hodetelefoner over 1k trenger forsterkere.

Lenke til kommentar

Tja, kan liste opp ganske mange om du ønsker, til over 1k, som ikke gjør det. Så hva som defineres som normalt er jo et tolkning spørsmål.

Hver til sin bruk vil jeg si, de som er beregnet på å være portable, f.eks sennheiser momentum, sikter som oftest etter å ikke trenge ekstra forsterker.

Er ikke prisen i alle fall, som avgjør om noe trenger forsterker eller ikke.

Lenke til kommentar

Tja, kan liste opp ganske mange om du ønsker, til over 1k, som ikke gjør det. Så hva som defineres som normalt er jo et tolkning spørsmål.

Hver til sin bruk vil jeg si, de som er beregnet på å være portable, f.eks sennheiser momentum, sikter som oftest etter å ikke trenge ekstra forsterker.

Er ikke prisen i alle fall, som avgjør om noe trenger forsterker eller ikke.

Jeg mener ikke portable, men stasjonære hodetelefoner.

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke portable, men stasjonære hodetelefoner.

 

Men dette spesifiserte du jo aldri. Og det er nok av "store" hodetelefoner som er helt greie for portabel bruk.

Så klart, HD650 som du drar frem, er IKKE en av dem, da de er åpne og krever amp.

 

Edit: Holder det at de er lukkede? DT770 32ohm f.eks er jo store, men ikke noe problem å dra med seg på bussen og drive ifra mobiltelefonen.

Endret av lain
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det skal le eller gråte av denne diskusjonen deres.

Det er jo ikke sånn at det er bare åpne hodetelefoner som trenger en forsterker.

Det gjelder for de fleste dyrere lukkede hodetelefonene også.

Portable hodetelefoner som er laget for telefoner feks, kan også ha nytte av egen forsterker.

 

Og for å ha det sagt. Jeg kommer aldri til å tilbake til integrert lydkort på en datamaskin.

De har såpass mye dårligere lyd enn en dedikert dac og forsterker at det på grensen til latterlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syns diskusjonen her blir meir og meir latterlig. Intern eller ekstern forsterker, portable eller stasjonære hodetelefonar. Det finst ikkje berre enten eller, det er ganske nyansert, og det finst så mange forskjellige typar hodetelefonar at det ikkje er mulig å kategorisere alle typar som eksisterer i 3-4 forskjellige grupper.

 

Mykje av det ein ser på, er og opp til den som skal bruke dei. Det er ikkje alle som vil synest at dei hodetelefonane er portable, andre vil syns det. Det finst ikkje eit fasitsvar. Såklart er klokker som LCD3 og HD650 stasjonære, og IEMs portable. Det har ingen hensikt å påstå noko anna. Men det å diskutere slike som kan vere enten eller, er poenglaust.

Lenke til kommentar

Syns diskusjonen her blir meir og meir latterlig. Intern eller ekstern forsterker, portable eller stasjonære hodetelefonar. Det finst ikkje berre enten eller, det er ganske nyansert, og det finst så mange forskjellige typar hodetelefonar at det ikkje er mulig å kategorisere alle typar som eksisterer i 3-4 forskjellige grupper.

 

Mykje av det ein ser på, er og opp til den som skal bruke dei. Det er ikkje alle som vil synest at dei hodetelefonane er portable, andre vil syns det. Det finst ikkje eit fasitsvar. Såklart er klokker som LCD3 og HD650 stasjonære, og IEMs portable. Det har ingen hensikt å påstå noko anna. Men det å diskutere slike som kan vere enten eller, er poenglaust.

Det er bare kos å diskutere med head-fi gjengen her. :)

Lenke til kommentar

Noen som vet om FiiO E07k vil drive Philips Fidelio X1 godt nok?

 

Du trenger ikke noe spesielt for å drive Fidelio X1. E07K gir en varmere bass og bedre forsterkning enn f.eks. det som er inkludert med hovedkortet. Om du skal bruke den portabelt i forhold til telefon så får du nok en grei forbedring om du tar i bruk usb-host til E07K'en slik at du får utnyttet både DAC og AMP. Jeg følte ikke 1000 kroner for Fiio E07K var verdt det i forhold til hva hovedkortet leverte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som tenker å invistere i AKG sin nye mastadon , K812 da ? Sikler litt selv , men blir nok ikke med det første. Etter det jeg har lest kan de virke litt som Sennheiser HD800 med mer trøkk , noe som absolutt er veldig tiltalende for meg.

 

http://www.procom.no/hodetelefoner/apent/akg-k812-pro.html?utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=AKG+K812+Pro

 

eneste norske nettbutikken som selger de som jeg finner, noe stiv pris, så om de skal i hus spørs det om LCD3enne må selges videre...

Lenke til kommentar

Du trenger ikke noe spesielt for å drive Fidelio X1. E07K gir en varmere bass og bedre forsterkning enn f.eks. det som er inkludert med hovedkortet. Om du skal bruke den portabelt i forhold til telefon så får du nok en grei forbedring om du tar i bruk usb-host til E07K'en slik at du får utnyttet både DAC og AMP. Jeg følte ikke 1000 kroner for Fiio E07K var verdt det i forhold til hva hovedkortet leverte.

Jeg skal bruke hodetelefonene en del på en ganske ræva bærbar, så på akkurat det punktet tror jeg det trengs. Jeg har hvertfall bestilt dem, så får vi se

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...