Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Irriterer meg at jeg har fått skikkelig lyst på stereoanlegg...

 

Fikk en demo av ett Doxa oppsett på Seland Audio i Kr.Sand.

Herregud for en lyd :dribble: Jeg har ikke 150k+ til hifi, men det var seriøst beste lyden jeg har hørt i mitt liv.

Det låt virkelig levende, akkurat som en konsert faktisk.

 

Så har du 150k+ til overs, prøv ut Doxa!

Lenke til kommentar

Iporta er samme som portapro, men med en mikrofon på kabelen.

 

De er ikke spesielt bra, ikke en gang for prisen.

Lydkvalitet er subjektivt. Hvis folk er fornøyd med noe så er vel det helt ok. Når det kommer til stykket ønsker jo bare folk å være happy med noe, og begynner man på oppgraderingssirkuset så mister man fort fokuset på musikken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lydkvalitet er subjektivt. Hvis folk er fornøyd med noe så er vel det helt ok. Når det kommer til stykket ønsker jo bare folk å være happy med noe, og begynner man på oppgraderingssirkuset så mister man fort fokuset på musikken.

Utvilsomt, og portapro er bedre enn det meste som følger med mobiler i dag, men i en tråd for hodetelefonofile kan vi være såpass ærlige at portapro ikke er spesielt bra. Det er en design som _virkelig_ begynner å dra på åra, og som ikke på noen måte var eksepsjonell for prisen selv for 20 år siden. Derimot så kom de med gode garantivillkår, en veldig god komfort (helt til du skal ta dem av), de var sammenbrettbare, og har et veldig usjenerende og minimalistisk design - spesielt sammenlignet med mye av rælet konkurentene kom med i consumerklassen den gangen. Det var flere som hadde noen forferdelige hardplastbøyler som vi alle prøver å fortrenge, og her var portapro virkelig milevis foran i portabelkategorien.

 

At det har sine bruksområder: utvilsomt, er de praktiske? Definitivt. Tåler de mye for prisen og er lette å ha med seg? Stort sett ja. Til trening er de helt utmerket.

 

Men om du er hodetelefonofil, så tror jeg alle fordelene med portapro havner lenger bak i prioriteringslisten, og da kommer de fort til kort - når man har noe bedre enn en trøtt htc wildfire eller en pc med realtek lydkort så når ikke portapro opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har tenkt å kjøpe hodetelefoner til min far i bursdagspresang. Han hører mye på korpsmusikk, klassisk og 70 - tallsrock. I sistnevnte kategori går det i band som Creedence Clearwater Revival og Eagles.

 

Tenker å legge budsjettet rundt 1000 - 1500 kr. Hodetelefonene må være rundt øret og lettdrevne nok til å kunne brukes rett på hodetelefonutgangen på ordinært stereoanlegg.

Lenke til kommentar

AKG K 242 er fantastisk bra på mellomtone og flyten fra øvre bass - til mellomtone - til diskant. De svikter litt på trøkk og rytme (dubstep og techno kan bli litt flatt) om man ikke har relativt heftig forsterkeri, men dette burde ikke være noen større svakhet med nevnte musikk.

 

En hel del "ordinære stereoanlegg" har rimelig bra med futt i hodetelefonutgangene, så du har nok ganske mye frihet på "tunge" hodetelefoner her.

Lenke til kommentar

AKG K 242 er fantastisk bra på mellomtone og flyten fra øvre bass - til mellomtone - til diskant. De svikter litt på trøkk og rytme (dubstep og techno kan bli litt flatt) om man ikke har relativt heftig forsterkeri, men dette burde ikke være noen større svakhet med nevnte musikk.

 

En hel del "ordinære stereoanlegg" har rimelig bra med futt i hodetelefonutgangene, så du har nok ganske mye frihet på "tunge" hodetelefoner her.

 

Han har et Sony stereoanlegg fra rundt 2000 med separat tuner og kombinert kasett - og cd - spiller. Far kan vel defineres litt som en bassglad type, men det kan hende han ser annerledes på dette når han blir vant til hodetelefoner med mer detaljer.

 

AKG virker lovende. Har på vurderingen Sennheiser HD 598 og Beyerdynamic DT770 Pro.

Lenke til kommentar

Om han er en bassglad type ville jeg vertfall lagt 598 på bordet , ikke mye bass i disse . DT770enne trykker dog godt.

 

Har både HD598 og DT770Pro selv og liker førstnevnte best. Sannheten er at jeg ikke bruker Beyerdynamicen mer. Men det er litt stusselig å gi noe brukt i gave. Synes hodetelefonen må være ny. Kanskje det hadde vært en idé å gå for AKG for å prøve noe nytt.

 

Det må være pondus i bassen, men ikke på en unaturlig måte.

Endret av ostenxx
Lenke til kommentar

Hvorfor har ikke K812 blitt nevnt her i tråden ennå?

 

21317_14.jpg

 

 

 

 

BMWcoupeftw: asynkron usb receiver, med mulighet for ekstern strømforsyning. Helst en moderne sak med 32bitstøtte. Skal du ha det ekstra heftig, så sørg for å få med I2S-utgang, AES-EBU-utgang og slavekloking. Skal du ha det rimelig, så ta en titt på kit-et til audio-gd: http://www.audio-gd.com/Pro/dac/TE8802/TE8802kitEN.htm

 

Yulong har også noen fine varianter, f.eks U18: http://www.ebay.com/itm/Yulong-U18-Asynchronous-Digital-Interface-24bit-192KHZ-USB-TO-SPDIF-AES-EBU-I2S-/111069468701?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item19dc41981d

 

Huff. Fikk nå endelig kvittet meg med Audio-GD-Dacen... det går jaggu unna på hifisentralen sitt bruktmarked. Takk for tipset! 3 seriøse forespørsler samme kveld som den ble lagt ut.

 

For fort unna. Har jo snust på noen ideer om hvordan jeg eventuelt skulle få til et høyttaler-oppsett som kan være såpass godt at jeg finner på å la T1-ene mine hvile. Klarte ikke la vær når det lå ute et par Seas Exotic F8 til en pen pris. Joda, blakk ble jeg, og ideene svirrer om hva jeg skal montere de i.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

BMWcoupeftw: asynkron usb receiver, med mulighet for ekstern strømforsyning. Helst en moderne sak med 32bitstøtte. Skal du ha det ekstra heftig, så sørg for å få med I2S-utgang, AES-EBU-utgang og slavekloking. Skal du ha det rimelig, så ta en titt på kit-et til audio-gd: http://www.audio-gd.com/Pro/dac/TE8802/TE8802kitEN.htm

 

Yulong har også noen fine varianter, f.eks U18: http://www.ebay.com/itm/Yulong-U18-Asynchronous-Digital-Interface-24bit-192KHZ-USB-TO-SPDIF-AES-EBU-I2S-/111069468701?pt=LH_DefaultDomain_15&hash=item19dc41981d

 

 

 

Er det ikke litt negativt å gå coax - toslink da?

Vet ikke 100% hvorfor Hegel HD20 skal låte bedre med coax1, men... :p

Lenke til kommentar

De jeg linket til tar usb, og gir et digitalt signalt ut på diverse format, deriblandt coax.

 

Forskjellen på coax og toslink er nesten ikkeeksisterende, ved gode implementasjoner. Husk at det er samme signalet, kun med en optisk transportetappe ved spdif. Det man vanligvis merker noe til i praksis er at coax eller usb fra data *kan* gi jordlooper/jordstøy, mens toslink er elektrisk isolert, og man slipper å tenke på sånt.

 

Ingenting i spesifikasjonene tilsier at din HD20 skal yte bedre med en inngang i forhold til en annen. Den benytter seg av avansert reclocking, og da skal ikke jitter på lydkort / digitale kilder påvirke jitter inn til DAC-chipen i HD20.

 

Passer det fint med toslink i ditt oppsett, bmwcoupeftw, så er det ingen grunn til å ta seg bryet med å få sendt det samme signalet inn på en annen inngang. (Med forbehold om vesentlige forskjeller på de digitale inngangene som spesifikasjonene ikke avslører.)

Lenke til kommentar

HD20 skal visst primært være lagd for Coax 1 inngangen. Som nevnes i manualen.

Derfor skal man få bedre lyd fra den inngangen :p

 

Dette står i manualen:

 

"Better sound through the Coax 1 input

The Coaxial 1 input on the HD20 has even better sound quality compared to the other digital inputs. Therefore we recommend that you connect your favorite source to this input."

 

Tatt fra Lyd & Bilde sin review:

 

"Viktigst er en av de to koaksialinngangene (Coax 1). Med denne har Hegel tatt konsekvensen av at ingen RCA-plugg klarer å holde digitalsignalet stabilt på 75 Ohm, uansett hvor godt konstruert kabelen er. Hegel har derfor lagt inn en korreksjonskrets i Coax 1-inngangen som skal opprettholde 75 Ohm hele veien, noe som i seg selv skal gi bedre lyd med mindre jitter (for å holde prisen under 10.000 kroner ble dette kun gjort på en inngang)."

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Jeg liker profflydkort godt som spdif-kilde.

 

Får gjerne gode analoge inn og utganger, ekstremt gode drivere, og spdif-inngang med på kjøpet. :)

 

Stemmer... Asus Xonar essence STX har jo coax men det er jo rimelig dyrt...

 

Har jo internal SPDIF out header da. Hva heter disse sakene du tar i PCI sporene med SPDIF utanger? :p

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...