Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og hva skal dere med det egentlig? Husker ikke helt tallet med det var vel en gjeng audiofile som ble blindtestet med SACD vs CD. De greide å identifisere SACD-ene riktig i rundt halvparten av gangene. Et tall som statistisk sett kvalifiserer seg til gjetting. Samtidig innrømte en del at de ikke kunne avgjøre hva hørtes best ut.

 

Det er klart at innspillingskvaliteten på enkelte plater er merkbart bedre enn på andre, men overgangen fra CD til SACD er vel i ganske høy grad placebo.

 

(Jeg er klar over at jeg i en stor grad prøver å sage av grenen jeg sitter på når jeg selv tenker på å kjøpe meg en "skikkelig DAC" istedetfor den innebygde i forsterkeren :p ).

Lenke til kommentar

Bruker selv den vanlige Momentumen mandag til fredag når jeg er på skole og ellers er utefor døren. Har eid en del hodetelfoner oppgjennom årene som kan passe inn i dette segmentet både dyrere og billigere en Momentum, og det alle har til felles er at de ikke kan måle seg med sennheiserenne. Makan til forseggjort hodetelfon skal en lete langt og lenge etter , disse takler all musikk jeg sålang har kastet på dem og spiller med en innlevelse og åpenhet jeg aldri har hørt maken til på en så liten lukket hodetelfon , og dette rett ut fra jack utgangen på S4en min! Det skader jo helder ikke at de ser helt utrolig flotte ut og samtidi ikke føles som de kommer til å falle fra hverandre de neste 100 årene.

 

Så mitt svar til deg er vel at om On-ear versionen av disse er en brøkkdel så god som storebroren er det 100% værdt kjøpet. Kansje et litt lite konstruktivt svar da du spørr om On-Ear utgvaen, men de bærer jo samme navn, så skulle tro de hadde en del til felles :)

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Vakkert. Det blir utelukkande eit headset brukt portabelt, så det høyres bra ut.

 

Skal på sikt investera i eit stasjonært Head-fi oppsett. Tenker å bruke ca 5.000,- (i første omgang...) om det er nokon som har forslag. Tenker da DAC, AMP & Headset. Eg er glad i flat/småvarm lyd med "tight" bass og god oppløysing.

Lenke til kommentar

En liten vennlig rettelse, som jeg ser overalt på forumet som ikke er sikkert at er så mange som er helt klar over

 

Headsett =

koss_porta_pro_speakeasy_headset-2363162

Headphone/hodetelfoner=

 

 

WEB_Image%20Koss%20Headset%20PortaPro%20

 

ser tilogmed at noen nettbutikker er borti å rote med dette.

 

 

Når det kommer til Amp/DAC anbefalinger vil jeg dra frem Asus Xonar Essence One . Ikke la deg skremme av merket for dette er virkelig en pærle blant de mer rimligere amp/dacenne. Den har egentlig alt du kan ønske deg og leverer plenti med krefter , selv bruker jeg en nå til å drive en sennheiser HD650 og en Audeze LCD-3 som den mestrer helt ypperlig. Om du etterhvert føler for å endre litt lydbildet i den etter interessen øker har den utskiftbare OP-Amps uten å miste garrantien , selv kjører jeg Muses OP-Amps i min. Til den prisen tror jeg knapt du har noen bedre alternativer.

 

Når det kommer til headphone anbefalinger vil jeg si at dette kommer litt ann på musikk du hører på , og etter avataren din å tyde er du muligens mer den klassisk rock typen ? Grado hodetelefoner som SR225i SR325i osv er de som er annerkjent for å fungere best med denne typen musikk , eier selv SR325i og kan bekrefte dette. Om du er mer ute etter noe litt mer allround synst jeg sennheiser HD650 er en strålende allrounder som takler det meste, en del som er noe uenige med meg på den men jeg går bare etter mine egne ører. og etter din beskrivelse av hvordan du liker lyden din tror jeg Sennheiser HD650 er en strålende match faktisk :) Håper det var LITT til hjelp.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar

mer til Amp/DAC anbefalinger vil jeg dra frem Asus Xonar Essence One . Ikke la deg skremme av merket for dette er virkelig en pærle blant de mer rimligere amp/dacenne. Den har egentlig alt du kan ønske deg og leverer plenti med krefter , selv bruker jeg en nå til å drive en sennheiser HD650 og en Audeze LCD-3 som den mestrer helt ypperlig. Om du etterhvert føler for å endre litt lydbildet i den etter interessen øker har den utskiftbare OP-Amps uten å miste garrantien , selv kjører jeg Muses OP-Amps i min. Til den prisen tror jeg knapt du har noen bedre alternativer.

Håper Essence One og HD650 blir billigere i Januar. HD650 har steget med ca 500kr..

Lenke til kommentar

*Snip*

Tusen takk for eit utfyllande og godt svar. Ang definisjonen på headset har du sjølvsagt heilt rett. Eg skal frå no av skiva hovudtelefonar... :-)

 

Eg har lest mykje godt om Asus Xonar Essence One, og står litt mellom den og DacMagic Plus. Samstundes fristar det med seperat DAC og forsterkar. Eit kjapt spørsmål, er USB inngangen på Asusen asynkron?

 

Mvh

William

Lenke til kommentar

Jeg personlig vil på det sterkeste anbefal Schiit Modi dac og Schiit Aasgard 2 hodetelefon forsterker.

Dette vi drive det aller aller meste uten problemer.

Om du vil spare litt penger men uten å miste for mye ytelse, så kan du se på Schiit Magni isteden for Aasgard 2.

Du får tak i alt fra Duet.no.

Men du må sende de en e-mail om Modi/Magni. De ligger ikke i nettbutikken,

Eventuelt kan du importere selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for eit utfyllande og godt svar. Ang definisjonen på headset har du sjølvsagt heilt rett. Eg skal frå no av skiva hovudtelefonar... :-)

 

Eg har lest mykje godt om Asus Xonar Essence One, og står litt mellom den og DacMagic Plus. Samstundes fristar det med seperat DAC og forsterkar. Eit kjapt spørsmål, er USB inngangen på Asusen asynkron?

 

Mvh

William

 

USB inngangen er asynkron ja .

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Et lite tips i kategorien sykt mye for pengene:

 

http://digitalimpuls.no/PC-komponenter/Lydkort/USB/Audio-GD/Audio-GD-NFB-1032-USB---DAC---Headphone-Amp-122990-p0000068029.aspx

 

Knallgod dac og hodetelefonforsterker som er balansert hele veien. Gir deg muligheten til å gå til en seperat forsterker senere - og om du ender opp med noe balansert så fungerer den fremdeles godt.

 

Mer info her: https://web.archive.org/web/20130130075650/http://audio-gd.com/Pro/Headphoneamp/NFB-10.1/NFB10.1EN.htm

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen formeninger om Cambridge DacMagic Plus vs. Asus Xonar Essence One? Jeg tenker da som en frittstående kombinert DAC og hodetelefonforsterker koblet til PC og mac via usb. Den vil brukes med Denon AH-D600 samt Sennheiser HD 598.

 

Jeg vurderer en av alternativene over, alternativet sparing en periode og kjøp av Schiit Bifrost m/usb og Valhalla.

Lenke til kommentar

Du har vel sikkert lest testen allerede men her er vertfall lyd & bilde sin test av dacmagic plus der de nærmest sammenligner den med Essence One gjennom hele testen .

 

http://www.lydogbilde.no/test/cambridge-dacmagic-plus

 

Så det det da kommer til er om du vil ha litt mer dynamikk eller litt mer luft i lydbildet. Muligheter til å bytte Op-Amper på Asusen uten å miste garranti er jo kansje værdt å ta med seg inn i vurderingen om det er noe du tror du kan komme til å finne på .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...