Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Morsomme, stilige, idiotiske bilannonser fra Finn.no


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Går leasing noensinne opp? Har aldri helt skjønt hvofor folk vil leie biler til en dyr månedspris og måtte videreselge avtalen om de ombestemmer seg etter ett år. 

Hvorfor ikke da kjøpe en bil med lån og eventuelt selge den?

Har en rimelig ny bil (2019 modell) og har "stylet" og tuklet en del på den etter min smak - men det kunne jeg vel ikke lovlig gjort med en leasingbil? Eller?

Aldri helt skjønt de greiene der.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134
Complexity skrev (6 timer siden):

Går leasing noensinne opp? Har aldri helt skjønt hvofor folk vil leie biler til en dyr månedspris og måtte videreselge avtalen om de ombestemmer seg etter ett år. 

Hvorfor ikke da kjøpe en bil med lån og eventuelt selge den?

Har en rimelig ny bil (2019 modell) og har "stylet" og tuklet en del på den etter min smak - men det kunne jeg vel ikke lovlig gjort med en leasingbil? Eller?

Aldri helt skjønt de greiene der.

Leasing gir deg et forutsigbart verditap og det binder ikke opp egenkapital. Det er ikke en god løsning om du du skal råne opp bilen eller bytte den ut etter ett år. 

Lenke til kommentar
37 minutes ago, Fleskefjeset said:

Leasing gir deg et forutsigbart verditap og det binder ikke opp egenkapital. Det er ikke en god løsning om du du skal råne opp bilen eller bytte den ut etter ett år. 

Nei det skjønner jeg. Men hvordan blir det den dagen avtalen eventuelt går ut og man skal levere tilbake? Må man betale for hver eneste skramme på bilen da eller er det inkludert en viss mengde "slitasje" i avtalen?

Må jo være litt merkelig å kjøre rundt i en lånt bil hele tiden. Men folk er vel forsjellig.

Er det lett å videreselge slike leasingavtaler? Ser mye annonser med slike.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når du skal levere bilen tilbake så forventes det normal bruksslitasje på bilen, men alt utenom dette må du betale for. Jeg mener å ha lest at det anbefales at du får bulker og andre unormale slitasje utbedret selv og ikke lar leasingselskapet ordne opp for deg. 

 

Du kan forsåvidt gjøre modifikasjoner på en leaset bil, men ingen permanente. Bilen skal leveres tilbake i samme forfatning som da du hentet den ut. Ønsker du å gjøre større modifikasjoner (f. Eks senkesett) bør du ta kontakt med selskapet du leser hos først. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134
Complexity skrev (1 time siden):

Nei det skjønner jeg. Men hvordan blir det den dagen avtalen eventuelt går ut og man skal levere tilbake? Må man betale for hver eneste skramme på bilen da eller er det inkludert en viss mengde "slitasje" i avtalen?

Må jo være litt merkelig å kjøre rundt i en lånt bil hele tiden. Men folk er vel forsjellig.

Er det lett å videreselge slike leasingavtaler? Ser mye annonser med slike.

Normal bruksslitasje er inkludert. Riper du opp bilen så må du betale for det, akkurat på samme måte som du må betale hvis du riper opp din bil. Det er ingen «merkelig» ved å kjøre rundt med en leasingbil. Føler du det er like «merkelig» at folk kjører med lånefinansierte biler? 
 

Hvor lett / vanskelig det er å selge en kontrakt kommer helt an på bilen og vilkårene i kontrakten.

Lenke til kommentar
4 hours ago, Fleskefjeset said:

Føler du det er like «merkelig» at folk kjører med lånefinansierte biler? 

Nei det virker litt mere normalt. Går alt skeis økonomisk kan man jo selge bilen og forhåpentligvis få betalt tilbake en del av gjelden. Men virker ikke å være like lett å si opp en leasingavtale på kort tid.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134
Complexity skrev (17 minutter siden):

Nei det virker litt mere normalt. Går alt skeis økonomisk kan man jo selge bilen og forhåpentligvis få betalt tilbake en del av gjelden. Men virker ikke å være like lett å si opp en leasingavtale på kort tid.

Mener du det er en fordel å sitte igjen med usikret gjeld kontra å betale et bruddgebyr? En av de større fordelene med leasing er at du har et helt forutsigbart finansieringsforhold, noe man ikke nødvendigvis har ved et billån. Enkelt forklart har du en kontrakt på gjenværende verdi ved endt leieperiode. På et vanlig billån har du ikke noe garantert sum i det hele tatt. Begge finansieringsmetodene har sine fordeler og ulemper, men så «veldig merkelig» er det ikke å lease en bil. Å si opp en leasingkontrakt medfører som regel et bruddgebyr, du kan sammenligne det med å måtte dumpe prisen på en belånt bil for å bli kvitt den fort.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
43 minutes ago, Fleskefjeset said:

Mener du det er en fordel å sitte igjen med usikret gjeld kontra å betale et bruddgebyr? En av de større fordelene med leasing er at du har et helt forutsigbart finansieringsforhold, noe man ikke nødvendigvis har ved et billån. Enkelt forklart har du en kontrakt på gjenværende verdi ved endt leieperiode. På et vanlig billån har du ikke noe garantert sum i det hele tatt. Begge finansieringsmetodene har sine fordeler og ulemper, men så «veldig merkelig» er det ikke å lease en bil. Å si opp en leasingkontrakt medfører som regel et bruddgebyr, du kan sammenligne det med å måtte dumpe prisen på en belånt bil for å bli kvitt den fort.

Er nok flere måter å se det på, og kan nok for lite om leasing for å si noe mere om det.

Men vil jo tro at de som leaser ut biler tjener på det. Hvis ikke ville de jo aldri gjort det.

Lenke til kommentar

For fossilbiler er det slik at leasingselskapet kjøper bilen i næring og får mva fradrag for den. Deretter leier de den ut på 3-års basis, for så å ta den inn igjen og selge den videre til markedspris. Sånn kan både leasingselskap og leasingtaker tjene penger på dette. For batteribiler er det ingen mva og man får derfor ikke denne fordelen. Det er det samme med taxi, de får bra fradrag for mva og taxibruk hvert tredje år. For de fleste er ikke en batteritaxi lønnsom.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Nei det virker litt mere normalt. Går alt skeis økonomisk kan man jo selge bilen og forhåpentligvis få betalt tilbake en del av gjelden. Men virker ikke å være like lett å si opp en leasingavtale på kort tid.

  Nja.

Kven skal du selga det til om økonomien går skeis? Ein ting er om di økonomi går dukken, men samfunnet

12 minutes ago, Complexity said:

Er nok flere måter å se det på, og kan nok for lite om leasing for å si noe mere om det.

Men vil jo tro at de som leaser ut biler tjener på det. Hvis ikke ville de jo aldri gjort det.

Det er ein del fordeler med leasing, men den mest vanlige er firmabiler det eg er inneforstått med. Eg er forstått med at ein typiskt kan få skattefradrag, så at du betaler litt meir enn normalt er jo ikkje store problemet lengre? Og rotere inn nye biler etter eit par år.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig tjener selskapene på avtalene over tid, ellers hadde ikke de eksistert. Det du kjøper er forutsigbarheten, litt sånn som med fastrente. "Alle" vet at det å binde renten over lengre tid er som regel et tapsprosjekt, men om man ønsker å ha et fast beløp hver måned å forholde seg til så kan det være verdt det for enkelte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...