Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Morsomme, stilige, idiotiske bilannonser fra Finn.no


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
syar2003 skrev (4 timer siden):

Prisen på bilen.
Men det er «samleverdien» som driver opp prisen kanskje ..

(repost fra da noen la ut en replica gråfarget "22b" i februar elns)

En morsom liten sak, jeg som er "Subaru mann" med Impreza WRX STI Blobeye vet en del om de her..

Man har som kjent WRX, WRX STI, STI Spec-C og STI RA-R (De 2 siste kun for Japan tror jeg) og noen tilfeller limited editions.

22B er en slik Limited edition Impreza og de er ansett som holy grail blant mange entusiaster og kan gå for helt spinnville priser hvis de er originale og i god stand.. noe flesteparten er fordi dem er kjøpt av hyperentusiaster (til gud vet hvilken nypris) og Subaru lagde bare 424 av dem, dette var for å feire at i 1995 vant dem sitt første WRC Championship (med Colin McRae og Ari Vatinen som sjåfører), etterpå skulle det vise seg at de kom til å vinne 2 verdensmesterskap til. (se fra 3:42, eller hele og bli Subaru ekspert som meg :D)

Så det er rett og slett en hatrick hyllest + 40 års jubileum feiring av selskapet. Hvis man tenker rankstige da.. at bare WRX er en helt basic sportsbil av Impreza, ikke noe spesielt av modifikasjoner av fabrikken (halvblods sportsbil), så blir det bare råere og råere jo lenger opp.. en god del bedre med WRX STI bedre girkasser, mere hester, heftigere modifikasjoner av fabrikken (fullblods sportsbil), så er det mere hardcore WRX STI som heter STI Spec-C og RA-R (nå er det blitt nesten banebruk only med vektreduseringer og andre div. ting som ikke vanlige WRX STI har), så er 22B det man kaller den Ultimate/Mother of all STI.. Ihvertfall av første gen, for såvidt jeg vet ble det aldri gjort noe lignende med Limited editions av 2. 3. gen osv. Impreza.

Men i nyere tid har dem lagd en bil som kan anses som dagens 22B som heter "S209" og kun for det amerikanske markedet. Hvis en vanlig 2020 WRX STI som er mer enn bra nok for vanlige mann i gata selges for $36,995, så vil S209 med kun 209 eksemplarer selges for $63,995. Hva dem feirer denne gangen vet jeg ikke. Men hvorfor den er nesten dobbelt så dyr har mye i hva slags arbeide som ble lagt ned, jeg så en 2 dels egenlagd dokumentar om denne bilen og mengden jobb og justeringer og oppgraderinger som har gått inn i denne bilen er sykt.. i tillegg til at de ikke fikk all verdens spillerom, en god del specs måtte være innafor et trangt område for å få lov å selge den til USA.. det er så utrolig at på banen VIRginia International Raceway slår den Cadillac ATS-V en bil som har over 100 hester mer, med 1.2 sekund rundt banen. Folk som har omtalt bilen sier at den sitter som klistra lim på tørr asfalt, som å kjøre en ekte go-cart bare at den også er fullsize sedan.

22B har legendestatus blant de som er godt kjent med bil (Nesten litt som Nissan GTR R34) og har hørt ekte kan gå for så mye som over en mill kroner pga. historien, statusen og hvor hardcore badass bilen er. Men tilbake til han med annonsen, synd det bare er replika, men selv disse kan gå for en del penger. Fargen var noe kjedelig kanskje? ? ser ut som primer, men kan jo være tøft likevel.. men uansett å tenke seg en bil som gikk 0-100 på under 4 sekunder i 1998.. er jo ganske "Imprezzive" :D

https://www.motorious.com/articles/features/306963/why-the-subaru-impreza-22b-sti-is-worth-over-100000

+++

for å legge til ekstra denne gangen (på innlegg nr2 av innlegg nr1 :D) er at 22B var det man kunne anse som en såpass hardcore badass bil at det eneste den trengte var bare rally-decals over seg så var den igrunn helt klar for å kjøre virkelige løp.

Det har vist seg i ettertid å ikke stemme helt, den ville trengt enkelte småting, men det er ikke helt usant heller.

Uansett så ville de aller fleste ikke bruke sin 22b til det, de ville selvfølgelig ta godt vare på den som en entusiastbil.

For å forstå realiteten og virkeligheten til hvorfor den koster så mye idag er mest sannsynlig fordi den kom i veldig begrenset antall, den fikk legende status pga. Subarus historie med rally og at den er en "celebration car", + at den er bygd "så og si" som en ekte hardcore rallybil. Jeg liker å dra sammenligningen at den er på en måte nissans svar til R34 GTR.

Dette burde være nok info til at du forstår hvorfor prisen er såpass spacy, nå forstår du alt. 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (På 2.6.2020 den 9.34):

Vakkert. Hordaland Fylkeskommune måtte gje opp på dei altså? :D 

Minner meg om da jeg jobbet med bilsalg og den dagen da min kommune kom til oss med åtte små dieselbiler kjøpt annen plass for bruk i hjemmetjenesten. Samtlige sleit med tett partikkelfiltre pga småkjøring så de måtte kjøre store omveier samt en ekstra lang omvei i uka-ish.

Tok de i innbytte og solgte dem åtte små bensinbiler.

Lenke til kommentar
syar2003 skrev (På 2.6.2020 den 1.09):

Takk for veldig utfyllende og bra post Tezzo. ? 
Nå vet jeg enda mere om 22B utgaven.

værsågod, kan anbefale å prøve en hvis noen er interesserte. Spørs på 22B, men noen STIer er jo til salgs.

Mer morsom bil for penga skal man lete lenger etter, med sin presise styring, akselerasjon, manuell gir, lyder, at folk blir glade for å se deg og alt sammen er en opplevelse. Det var nok bare at jeg satt på med en 10 år siden at jeg alltid hadde lyst på en. Den gangen hadde jeg ikke råd men nå har de kommet ned i pris så jeg fikk tak i en.

 

Lurer på hva som er historien her pga det som er skrevet på panseret :D

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=179617711

 

 

 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Usikker på hvilken definisjon av morsom, stilig eller idiotisk de her kommer under, men bare syns det var litt rart at begge to er utgave nr 1 av 333? Forskjellig regnr. Ser at den første har blitt importert i 2016.

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=170380467

 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=178363028

 

Edit: Måtte søke opp litt rundt dette her. Ser ut som om alle er merket med 1 of 333 og ikke i forhold til når den var i rekken ut fra fabrikken :)

Endret av Mofa$a
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...