Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Morsomme, stilige, idiotiske bilannonser fra Finn.no


Anbefalte innlegg

CetOr skrev (2 timer siden):

https://www.finn.no/159383677

 

Den effekten selgeren opplyser her kan vel ikke stemme? Og om den er trimmet såppas mye, så må det være avskrekkende for folk. Mener at denne kassa ikke tåler mer enn 400nm? 

"Med 307hk og 500nm klarer bilen 0-100kmt på 5 sekunder. Bilen har fått en liten oppgradering i systemet så bilen yter noen hester ekstra. Dette er gjort profesjonelt av fagfolk. "

Det første jeg tenkte.. er at ok la oss si at det er sant da, og at det er blitt gjort mulig..

(trenger ikke være umulig..)

Da syns jeg pinade ikke 133 tusen de skal ha for en sånn bil Golf GTE 2016 modell med sånn effekt faktisk ikke var så aller verst pris :ohmy::)

 

edit: fikk svar av han med bilen ang. tuningen han sa:

"ja det var en veldig lang prosess. Fant en person i Nederland som har brukt 6mnd på å utvikle denne tuningen. Han har altså omformet bilens transformator til å gi mere strøm til elmotoren, så nå produserer den nesten 100hk bare på elmotoren. Og ett ekstremt dreiemoment på nesten 500nm."

Bensinmotoren er altså urørt noe som gir mening og kan forstå det fordi det er en stakkars liten 1,4l og der får man ikke gjort allverdens, det blir som med Teslaene, det er mye "power" i strøm.

Endret av tezzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

100hk el + 150hk bensin er fortsatt ikke 307hk.

Dessuten ser jeg ikke for meg et forbruk på "langkjøring" til å være 0,2L/mil som det oppgis. Hvor lang er langkjøringen, 50km? Greit, at du greier å kjøre 35km på el om du fiser bort i noe ECO-modus, men hva skjer etter det? Selv om bensinmotoren skulle ha brukt 0,5L/mil vil du være oppe i 0,25L/mil allerede etter 70km. På en langtur er du fort tett opp mot det som blir forbruket på forbrenningsmotoren. Girkassene på disse greier forresten å rase helt av seg selv, uten noen form for trimming.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, tezzo said:

"ja det var en veldig lang prosess. Fant en person i Nederland som har brukt 6mnd på å utvikle denne tuningen. Han har altså omformet bilens transformator til å gi mere strøm til elmotoren, så nå produserer den nesten 100hk bare på elmotoren. Og ett ekstremt dreiemoment på nesten 500nm."

 

I call BS. Har han noe som helst bevis på dette? Å øke fra 200 til 300 hk er ganske heftig, spesielt på en liten 1.4 turbo. Det er ikke mye marginer man har, også med tanke på girkasse og akslinger.

Lenke til kommentar

Jeg har en A3 E-tron, som så og si er samme bil, iallefall når det kommer til motor og girkasse.

Elmotoren yter allered 102hk i disse fra fabrikk, så jeg vet ikke helt hva han har gjort med den. Bensinmotoren er 150 hk, og kombinert effekt er 204hk.

De drar ganske godt rett fra fabrikken, så 300hk på disse hadde vært morsomt å vite hvordan han har fått til.

Lenke til kommentar
42 minutes ago, E.C. said:

 

Dessuten ser jeg ikke for meg et forbruk på "langkjøring" til å være 0,2L/mil som det oppgis. Hvor lang er langkjøringen, 50km? Greit, at du greier å kjøre 35km på el om du fiser bort i noe ECO-modus, men hva skjer etter det? Selv om bensinmotoren skulle ha brukt 0,5L/mil vil du være oppe i 0,25L/mil allerede etter 70km. På en langtur er du fort tett opp mot det som blir forbruket på forbrenningsmotoren. Girkassene på disse greier forresten å rase helt av seg selv, uten noen form for trimming.

På langkjøring kjører man ikke opp all strømmen først også bensin etterpå. Men kan skrive under på at forbruket som oftest ikke ligger på 0.2. Det beste jeg har hatt er 0.25 fra storlien til trondheim, som er en del nedoverbakke. På vanlige langturer så havner jeg som oftest på 0.35-0.4 pr mil. Og da virker det som den prøver å holde batteriet på 20-40%. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (35 minutter siden):

I call BS. Har han noe som helst bevis på dette? Å øke fra 200 til 300 hk er ganske heftig, spesielt på en liten 1.4 turbo. Det er ikke mye marginer man har, også med tanke på girkasse og akslinger.

Etter å ha lest litt rundt dette har jeg funnet ut litt ymse:

I GTE sitter det DQ400 kasse som fra fabrikk av er begrenset til 400nm, men kan enkelt programmeres til høyere. Jeg ser leverandører av tuning tilbyr pakker hvor den kan takle 500nm uten inngrep, og med bytte av clutch og litt annet småtterier så skal denne kassen visstnok takle 750nm.

 

Ellers leser jeg og at de som har utviklet programvarene man tuner disse bilene har funnet ut at vw fra fabrikk av har satt NM begrensning på elmotoren. Og når man omgår denne begrensningen sitter man med CA 60hk mer fra denne. I tillegg virker det som om bensinmotoren takler en effektøkning på 40hk uten særlig med inngrep uten større problemer.

I korte trekk; Det er tydeligvis fullt mulig å hente ut totalt 100hk fra disse bilene uten de ekstreme modifikasjonene.

 

 

Jeg kaller BS på bilen i annonsen om motoren er urørt. Da er det heller 250 ish hester og ikke over 300 slik det blir påstått.

 

 

  

Tåkefyrste skrev (13 minutter siden):

På vanlige langturer så havner jeg som oftest på 0.35-0.4 pr mil.

 0.2 på langturer i bestefall resultatet av å kjørt litt lengre enn hva batteriet tillater.

 

Selv ligger jeg på ca 0.4 sommerhalvåret og ca 0.5 vinterhalvåret på langkjøring (Måler konsekvent tur-retur for å ta høyde for falsk data PGA distanser med mye oppover eller nedoverbakker.)

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Valkyria said:

Gir jo nesten like mye mening at din forsikring blir dyrere fordi bilen har autopilot.

Tja, Har bilen Autopilot har den jo radar og nødbremsesystemer. Er det en nyere modell har den jo og kamera som filmer rundt bilen og fanger opp luringer som smeller døren sin i bilen eller bulker å stikker av.

Hjelper jo forsikringselskapene veldig i å løse saker.

Men er nok litt salgsstriks og, for autopilot er vel standard på Tesla nå.

Lenke til kommentar
On 3/13/2020 at 11:03 PM, Valkyria said:

Var vel litt mer denne type liability jeg tenkte på:

Er ikke usannsynlig at når nok mennesker velger å skylde på autopiloten når de rapporterer inn uhell til forsikringsselskapene så velger forsikringsselskapene å skru opp forsikringen på biler med denne funksjonen.

Nytter ikke å skylde på autopiloten

Føreren er jo fortsatt 100% ansvarlig. Loggen i bilen forteller om autopilot var aktivert eller ikke og om føreren holdt i rattet. Er og kamera inni bilen som etterhvert kan brukes til å se om sjoføren faktisk fulgte med på veien eller ikke (er ikke aktivert til noe enda)

Og Autopilot har nok hindret sykt mange ulykker men det hører man jo ikke om.

Men det med forsikringa er vel mest grunnet kamera. Siden alt rundt bilen filmes er jo skyldspørsmål en lek. Teslabjørn sto jo parkert nedi tyskland eller noe hvorpå nabobilen fant ut han skulle smelle døren sin i hans flere ganger. Ble en ganske stor skade på Teslan, men heldigvis hadde bilen oppdaget dette og filmet hele seansen og forsikringen fikk tak i den skyldige.

Lenke til kommentar

Er vel nettopp det som er poenget mitt.

Har du kjøpt en bil med autopilot kommer du garantert til å bruke denne på et tidspunkt. Det finnes situasjoner (som i klippene over) hvor autopiloten forårsaker en ulykke som neppe hadde skjedd om føreren satt våken og kjørte bilen selv. En konklusjon man kan trekke av det er at en bil med autopilot (i nåværende stadie av automatisert kjøring) inneværer en risiko for ulykker som ellers ikke ville vært forårsaket.

At bilen filmer at den langsomt svinger ut i grøften hjelper vel ingen? Noen må betale for det uansett, og det blir neppe billigere å forsikre bilen etter uhellet.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Valkyria said:

Er vel nettopp det som er poenget mitt.

Har du kjøpt en bil med autopilot kommer du garantert til å bruke denne på et tidspunkt. Det finnes situasjoner (som i klippene over) hvor autopiloten forårsaker en ulykke som neppe hadde skjedd om føreren satt våken og kjørte bilen selv. En konklusjon man kan trekke av det er at en bil med autopilot (i nåværende stadie av automatisert kjøring) inneværer en risiko for ulykker som ellers ikke ville vært forårsaket.

At bilen filmer at den langsomt svinger ut i grøften hjelper vel ingen? Noen må betale for det uansett, og det blir neppe billigere å forsikre bilen etter uhellet.

Er jo drøssevis av videoer hvor Autopilot har forhindret ulykker, og det er jo mange klipp i den videoen din hvor man ikke aner om Autopilot var i bruk eller om føreren kjørte manuelt.

Auropilot kom vel i 2014 eller noe og blir hele tiden forbedret både med bedre hardware og bedre software. Statistisk sett så er det jo mere ulykker per kjørte kilometer uten Autopilot enn med Autopilot.

Men føler uansett det ikke er rette tråden å ta dette opp i.

Jeg har iallefall rabatt på min forsikring siden bilen min har Autopilot. Tviler på det hadde vært slik om Autopilot skapet så mye vanvittig med ulykker.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (46 minutter siden):

Er jo drøssevis av videoer hvor Autopilot har forhindret ulykker

Jeg har ikke sett (eller lett etter) noen av disse, men det må da være veldig vanskelig å "bevise" at ulykkene ikke også kunne vært unngått av en flink sjåfør? Jeg tror dog selv at førerassistanse definitivt redder mange fra ulykker (altså at de unngår flere ulykker enn de skaper).

Endret av frohmage
Lenke til kommentar
1 hour ago, frohmage said:

Jeg har ikke sett (eller lett etter) noen av disse, men det må da være veldig vanskelig å "bevise" at ulykkene ikke også kunne vært unngått av en flink sjåfør? Jeg tror dog selv at førerassistanse definitivt redder mange fra ulykker (altså at de unngår flere ulykker enn de skaper).

Selvfølgelig vanskelig å bevise det ja, men statistikken sier jo at ulykker forekommer skjeldnere med Autopilotkjøring enn uten.
Det kan ha mange grunner, som at folk f.eks følger ekstra godt med når de kjører på Autopilot fordi de kansje ikke stoler på det f,eks.

Personlig bruker jeg det kun om jeg står i kø eller kjører i kolonne. Det gir en uttrolig sinnsro.

Men denne tråden ble nettop rydder opp i etter forrige OT diskusjon, så foreslår nok en gang at vi heller poster finn annonser.

Ganske grom denne Model 3'en. Digg med nærbilde av rustne bremseskiver..

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=172053579

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Rustne? Det der er jo bare lett oksidering fra å ha stått i ro. 

Bilen min hadde det i samme i dag morges, i og med den ikke ble brukt i helgen i disse corona tider. 

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

En annen ting jeg vil påpeke er at den Teslaen, hvor kjedelig så det ikke ut inne i bilen og i dashbord?

Hvis fremtiden ser sånn ut så syns jeg synd på bilinteresserte (eller kanskje jeg mener bare Tesla fans..) Er glad jeg kjører god gammel mekanisk bil hvor jeg kan følge med på turtall, fart, temp og bensin. Det Tesla greiene der er det mest sjelløse jeg har sett. Utvendig var den fin og litt stilig, men inni.. nesten så ordet "minimalistisk" får en ny definisjon hvis man slår opp i ordboka.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...