Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Morsomme, stilige, idiotiske bilannonser fra Finn.no


Anbefalte innlegg

http://www.finn.no/143127094

 

En bil som i utgangspunktet er heftig overpriset, men når den i tillegg fusker i tredje gir?! Sikkert ikke noe problem mener eier. Neida, for den girkassa er billig å fikse. Kanskje ikke så rart at den ryker, når man har blodtrimmet den og er helt på grensen for hva den kassen tåler.

Å chippe særlig mer enn 10% over Max motoren leveres med er jeg skeptisk til. En Audi 2.0tdi 120hk kan fint tunes til f.eks 160, siden samme motor/gir leveres med 172hk - men å da tune 172hken til 220 blir smått risky i mine øyne.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

BMW F30 316i kan tunes fra 136 hk til 232 hk med superchips.co.uk ECU remap, tror du dette er skadelig for motor og kasse?

Absolutt ikke. Den motoren tåler mye. I tillegg leverer den vel nærmere 150 originalt. BMW har alltid vært beskjedne med tallene sine. :p

God venn av meg har kjørt 116i med rundt 200 hk i over to år nå.

Lenke til kommentar

Vet ikke om KE30 drar damer i haugevis, men av egen erfaring så har ikke damene så lett for å fryse i en KE30 på vinterstid, det samme gjelder forresten for Datsun 120Y. Ikke noe problem å bli lettkledd i de bilene der selv om det var -25, 120Y`n jeg hadde en gang i tiden hold godt over +25 inne mens det var -25 ut.

Fun fact: grillen på KE30 passer perfekt på 120Y hvis den snus opp-ned.

Regner med det var av egne hensikter at du ikke var sparsom på varmeapparatet, når du flyr rundt med fugler i passasjersetet  :tease:

 

+1 for fun fact

Lenke til kommentar

BMW F30 316i kan tunes fra 136 hk til 232 hk med superchips.co.uk ECU remap, tror du dette er skadelig for motor og kasse?

Jeg kan ingenting om den motoren og kassen, men hvis 136 er maks den leveres med hadde jeg hvertfall ikke tunet den til omtrent det dobbelte på min egen bil. Jeg tenker at hvis den er kapabel til å håndtere såpass så ville BMW levert et sterkere alternativ med samme motor, f.eks 180-190hk..
Lenke til kommentar

Absolutt ikke. Den motoren tåler mye. I tillegg leverer den vel nærmere 150 originalt. BMW har alltid vært beskjedne med tallene sine. :p

God venn av meg har kjørt 116i med rundt 200 hk i over to år nå.

To år er ikke spesielt lenge når vi snakker om slitasje på slike deler - kanskje kassa eller motoren hans raser etter 6 år, mens den ville holdt 15 år med 150hk..
Lenke til kommentar

B38 er kjent for å tåle mye. BMW i8 bruker den blant mange andre modeller.

Hvis det er den samme 3-sylindrede motoren som står i 316 leveres den jo dermed med langt høyere enn 136hk originalt - i8 tar vel ut 230hk av den? 

Det var derfor jeg skrev:

Jeg kan ingenting om den motoren og kassen, men hvis 136 er maks den leveres med..

 

Da blir det jo som med VW's 2.0TDI - den leveres i 122hk, men også i 172 - da kan man regne med det er trygt å tune 122hk'en til 180. Fabrikkens maks +/- 10% bør i alle tilfeller gå greit.

Lenke til kommentar

Korrekt. Volkswagens 2.0 TDI har forskjellige komponenter så det er ikke «samme motor bare mer effekt». Jeg vurderte en gang å oppgradere effekten fra 140 til 177 da jeg trodde det bare var annen software som skulle til, men fikk beskjed av VW om at det var noen komponenter i motor som var forsterket/endret i 177 utgaven pga høyere effekt.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar

Hvorfor mener du dette? Det er ikke gitt at de er like selv om volumet er likt.

Jeg har gjennom hele emnet tatt forbehold om at vi snakker om identisk motor og kasse, inkl alle deler. Hvis det f.eks viser seg at i8 har noen forsterkede komponenter for å tåle 200+ er det altså ikke gitt at 316i tåler 200+. Som sagt, jeg sier dersom motorene er identiske hadde jeg følt meg trygg på å tune til tilsvarende det fabrikken leverer dem med på maks.

Lenke til kommentar

https://www.finn.no/125168259

 

Bilen og annonsen som har alt. 77 bilder i annonsen. Kunne vært kuttet ned til bare fire, hvis de ikke hadde lastet opp de samme bildene 20 ganger hver.

 

Jeg skjønner ikke at slike annonser blir godkjent med 3-4 identiske bilder. Det må jo ta utrolig mye av serverne til Finn...

Lenke til kommentar

Korrekt. Volkswagens 2.0 TDI har forskjellige komponenter så det er ikke «samme motor bare mer effekt». Jeg vurderte en gang å oppgradere effekten fra 140 til 177 da jeg trodde det bare var annen software som skulle til, men fikk beskjed av VW om at det var noen komponenter i motor som var forsterket/endret i 177 utgaven pga høyere effekt.

Er en ganske lang liste med forskjeller og på 2.0 tsi/tfsi/fsi motoren i Golf R også, trass mange mener at de er identiske og man kan tune de på samme måter.

Lenke til kommentar

Jeg har gjennom hele emnet tatt forbehold om at vi snakker om identisk motor og kasse, inkl alle deler. Hvis det f.eks viser seg at i8 har noen forsterkede komponenter for å tåle 200+ er det altså ikke gitt at 316i tåler 200+. Som sagt, jeg sier dersom motorene er identiske hadde jeg følt meg trygg på å tune til tilsvarende det fabrikken leverer dem med på maks.

Jeg ser ikke at du har tatt slikt forbehold, tvert imot oppfatter jeg at du tror alle VW sine 2,0TDi er like grunnet likt volum..

Det er svært vanlig med forskjeller på motorer som i utgangspunktet er like.

Motoren i bilen min leveres med alt fra 476 til 639hk, det er ikke gitt at det er trygt å trekke ut 639hk av 476hk-utgaven.

 

Til sammenligning er 2.0TDI levert i alt fra 47 til 176kW (EA189 er levert i alt fra 81 til 176kW)

 

Tror du virkelig alle EA189 er helt like og at du uten videre kan øke effekten fra 81 til 176kW ?

 

Hvis du først skal forsikre deg om at motorene er helt identiske kan du like gjerne gjøre en god gammeldags jobb på motoren.

 

Dette sitatet er litt interessant:

Da blir det jo som med VW's 2.0TDI - den leveres i 122hk, men også i 172 - da kan man regne med det er trygt å tune 122hk'en til 180. Fabrikkens maks +/- 10% bør i alle tilfeller gå greit.[/font][/color]

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Tror du virkelig alle EA189 er helt like og at du uten videre kan øke effekten fra 81 til 176kW ?

 

Leser du ikke det du svarer på? Jeg sier med forbehold om at motor/kasse er like.

Mitt første svar i tråden startet med "Å chippe særlig mer enn 10% over max motoren leveres med er jeg skeptisk til". Det er ikke sikkert du oppfattet det slik, men jeg mener der naturlig nok identiske motorer.

 

Når det gjelder sitat to har jeg blitt fortalt at 122hk og 172hk er klin like motorer, og baserte uttalelsen på det - om det ikke stemmer, mener jeg således ikke at 122 trygt kan trimmes til 172. Er de identiske mener jeg den kan det. Håper det var klarere nå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...