Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

 

Klarte droppe D5 med AF-S 24-70mm f/2.8 i betonggulv.....

Bra man har forsikring.....

Solblender er en rimelig sikring mot de fleste vanlige uhell.....

 

Var fra 1.5+ meters høyde; zoom systemet absorberer også energi ved fall fikk jeg høre (var nytt for meg). Så stor sannsynlighet at noe er skyvd på der, selv om zoom fungerte. Siste sikkerhet er at objektivet deler seg rett ved mount for å hindre at man ødelegger kamera (og reduserer interne skader i objektivet). Så objektivene er konstruert med disse 3 stegene for å hindre skade på kamerahus ved dropp.¨

 

Edit:

2 år siden noe gikk i bakken sist (om jeg husker rett). Så tar det med godt humør. 

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med at du sa noen velvalgte ord...

Faktisk ikke.... men jeg ble litt provosert kjente jeg når en luring spurte om det gikk bra (blir som å ta slegge på panseret til en ny bil og spørre eier om det gikk bra med bilen ;))

 

Edit:

Var sikkert ment hyggelig, men enkelte ganger er det greit å ikke si noe

 

Edit2:

Var eksterne faktorer som gjorde at gikk i bakken, men ser på det som rimelig lite sannsynlig å få noen til å ta ansvar.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

 

DPReview har testet 35mm f/1.4 mkII til Canon.

 

 

This is the best 35mm F1.4 prime currently available. On performance overall, it leaves all-comers floundering in its wake with outstanding image quality, especially at F1.4, and extra-robust build. Some rivals come close optically, but none offers a total package to match the Canon 35mm F1.4L USM MkII.

 

 

B-b-b-billig!!

Lenke til kommentar

Jeg drar til London rundt jul og da er selvsagt fotoutstyret med. Et viktig "tema" da blir nok "lys i mørket", d.v.s. gate-/julebelysning samt et besøk i Kew Garden og "Christmas at Kew" der det er mange typer belysing (om kvelden) i den botaniske hagen.

 

Det jeg krangler med meg selv om er hvilket behov jeg har for "støtte" når lukkertidene overstiger "støhåndtiden". Jeg har egentlig ikke lyst til å dra med meg en tripod som jeg må slå opp og ned (hele tiden). Jeg har monopod, men bruker den sjelden, men jeg ser den i utgangspunktet som en mer praktisk løsning og spørsmålet er om den er god nok for en middelaldrende kar med svakt "skjelvende" hender  :dontgetit: .

 

Jeg tar med meg min Fuji X-T1, med noen få objektiver, og antar at 35mm f/1.4 (av de jeg har) vil være det beste objektivet til denne type fotografering.

 

Noen synspunkt? Noen råd? 

Lenke til kommentar

Enig i at 35/1,4 er et godt objektiv til den turen. Men jeg ville drasset med et stativ. Bedre med et lite og spinkelt enn ingenting. Monopod gjør egentlig ikke så mye positivt i den settingen.

For turen til Kew Garden så ser jeg absolutt fordelen med et stativ, men på meg så virker det litt "unaturlig" å skal slå et stativ opp og ned når jeg går gatelangs. Samtidig så får jeg vel kanskje, med hjelp av en akseptabel ISO og mye julelys, nok lys inn på brikka med en lukkertid som ikke er for lang håndholdt.

 

Det er sikkert bare meg, men jeg er typen som føler seg litt "teit" hvis jeg f.eks. står i Carnaby Street (som er ei gate jeg helt sikkert er innom) med stativ en (før)julekveld  :)

Lenke til kommentar

Det er jeg ganske enig i. Jeg tenkte mer på den botaniske hagen.

 

I folkefylte julegater vil det nok være mer i veien og ikke noe kult å drasse på. Rent teknisk er det nok ennå nyttigere der. Jeg ville forsøkt å undereksponere noen trinn med vilje for å få lav ISO og kort nok lukkertid. Eksponeringen kan hentes opp igjen i etterbehandlingen samtidig som du beholder høylysene og dynamikken. Antar du kan en del triks for å holde kameraet stødig (støtte deg til stolper, vegger etc)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...