Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

...., men huff så dyrt ;)

 

Så først £1350 for huset og tenkte at det var jo ikke så ille, men F3.5-5.6 kitzoom (riktig nok 1mm mer enn standrad) til £1250 må da være prisrekord i APS-C-markedet.

 

Når det gjelder fatning tror jeg Leica har gjort et riktig valg ved å gå for egen. Deres mål er aldri å konkurrere på (lav) pris, og valg av eksisterende fatning ville åpnet for både tredjeparts optikk på Leica hus og motsatt, kan ikke se at de ville være tjent med det. Ser heller ingen opplagt kandidat. Samsungs og Sonys passer overhodet ikke inn i Leicas profil som selskap. Fuji passer noe bedre, men de er også den mest direkte konkurrenten. La oss bare håpe at Leica har gjort den vid nok for fullformat hvis det behovet skule dukke opp en dag.

 

Det blir uansett spennende å se hvordan kameraet blir mottatt, både i tester og i markedet.

Lenke til kommentar

Fuglefotografi. Jeg har prøvd det en stund. Til nå i April har jeg snart tatt halvparten av det jeg bruker å fotografere på et helt år. :wee:

 

Og jeg har aldri slettet så masse bilder før etter en fototur som i dag, det var spesielt - jeg hadde lånt bil. ca 500 bilder tror jeg det var, også satt jeg vel med omtrent 200 når jeg hadde slettet de som var helt ute av fokus. Så skal jeg slette videre nå da.. stort sett søppel. :confused:

Lenke til kommentar

Slik er det bare, ikke noe uvanlige tall dette pybalto.

 

Men hadde du prøvd deg på motorsport, kan det være du hadde blitt enda mer "sjokkert".

I fjor på en helg på Rudskogen(bilder Fredag-Lørdag og Søndag) tok jeg mer bilder enn jeg gjør i løpet av ett år, kanskje to, på andre ting enn motorsport. Men mye bilder går selvsagt bort i å bare komme seg inn i panoreringsteknikken igjen, om det er en stund siden man har brukt den.
Tallene er skumle, men sant.. ca 2000-2500 bilder...jeg brukte 13 bilder som jeg la ut på Flickr osv.

Lenke til kommentar

2500 bilder på en dag. Jeg kunne tatt en ukes pause bare på å gå gjennom de. Har funnet ut at en "episode" av gangen er fin å gå igjennom. Så er målet å sitte med par tre gode positurer på fuglene. Og slette alt annet.

Man har som regel en liten ide om hvilke bilder som er noe å ha. Så jeg har også begynt å heller plukke ut de aller beste med en gang, så man får det ut. Så plukker man litt i restene sånn etterhvert.

 

Før slettet jeg alt det jeg ikke ville ha først, men det tar tiiid.. Og så gjelder det å være superkresen. Så blir mange skuffa MC-førere. De kommer ofte med "men jeg så jo at du tok bilde av meg!"... når man sier at man ikke har bilde av de når de spør etter bilder av seg selv :p

 

I sorteringa mi er det kun de førerne som virkelig kjører sykkel som slipper gjennom nåløyet. De som ligger midt i banen og nesten ikke noe nedlegg gidder jeg rett og slett ikke ta bilder av. Pga det sparer man og en del bilder. Så i sist kom jeg vel hjem med 5-700 bilder på en hel helg. Og da er det lettere å tygge gjennom også :)

Lenke til kommentar

Anti Photoshop trenden tar helt av blant kunnskapsløse og inkompetente "kritikere" som av en eller annen grunn får omtale i media.

Denne har Dagbladet rappet fra Daily Mail - justering av hvitbalanse er nå er tilføyet trenden "ekstrem photoshopping". :rofl:

 

Beskyldes for å ha retusjert lille prins George - Ser du forskjellen på bildene?

Så tåpelig at det gjør fysisk vondt - justering av hvitbalansen er en nødvendighet ved fotografering. Nei - dette er idioti. Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Den debatten om bildemanipulering og merkelapper som er i en annen tråd. Noen som husker hvordan disse advarselsmekelappene om "banneord", "sex", "narkobruk" osv på musikkutgivelser kom? Jo, det begynte der borte, the Filthy Fifteen.. den gang var det heavy metal som ble utpekt til synderen for at amerikanske barn begynte å drikke, røyke, dope seg og ha sex..

 

Nå er det bildemanipulering som er grunnen til noe, det er alltid noen andres skyld når noe er galt med idealsamfunnet.

Lenke til kommentar

 

Anti Photoshop trenden tar helt av blant kunnskapsløse og inkompetente "kritikere" som av en eller annen grunn får omtale i media.

Denne har Dagbladet rappet fra Daily Mail - justering av hvitbalanse er nå er tilføyet trenden "ekstrem photoshopping". :rofl:

 

 

Dumhet kjenner tydeligvis ingen grenser.

Ukentlig noen ganger daglig er det debatter i ett par grupper på Facebook for amatørfotografer hvor det er det samme spetaklet som går igjen hver gang. Enten så er det amatører som mener at det er for mange proffer der, at proffene ikke har noe der å gjøre, at redigering er feil inkludert rette horisonten ! på bilder med vann, for dyrt utstyr, mobiltelefoner er ikke ett kamera og selvsagt hva er best av Nikon og Canon. Den dør lissom ikke med det første...

Lenke til kommentar

Oppdaget noe irriterende på flickr i går kveld. Når jeg klikker på bilder jeg har lastet opp (for eksempel dette https://www.flickr.com/photos/jr_olsen/14043999893/in/photostream/ som er 1500 i bredden) så vises de i 1024px i bredden. Er det ikke mulig å få flickr til å vise den originale størrelsen med en gang istedet for å trykke inn for å vise alle størrelser? Jeg ser at andre folk sine bilder blir store når jeg trykker på bildene deres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...