Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Leica M3 er 60 år nå.

 

 

 

Fikk faktisk selv lyst på en slik en når jeg så den videoen. Kanskje en gang i fremtiden :dribble: Det er en ting jeg begynte å lure på etter jeg hadde sett videoen, hvordan får man filmen digitalisert? Skjønner at man kan ha en egen film scanner, men vil man få ei fil ut av scanner og denne filen vil oppføre seg som ei digital bilde fil?

Samme her :dribble:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Etter at filmen er fremkalt scanner man den med filmscanner som du sier, og filen man får kan da være en vanlig jpeg fil, tiff fil eller til og med råfil.

 

Så da må man frem med et mørkerom og kjemikalier? Hadde kanskje trodd at det var nok å ta rullen med film og slenge den inn i scanneren (har stort sett null peiling på film).

 

 

Så det man gjør er egentlig tidenes mest latterlig omvei siden ett digitalkamera gjør dette når man trykker på utløseren. Men som alle andre interesser så dreier det seg om følelser og ikke fornuft ;-)

Sant nok, men det ser jo så elegant ut det kameraet. Pluss at jeg har lyst til å prøve både rangefinder kamera og film en gang i tiden :)

Endret av Jod-R
Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål: Kan objektiver fra gamle forstørrere (mørkeromsutstyr) egne seg som 8x10" storformatobjektiver? Dvs. er de designet for fokus mot uendelig på den fokusavstanden? Jeg ser for meg at et 8x10" direkte positivt fotopapir skal plasseres på den siden der papiret skal ligge, mens motsatt side får utsikt mot friluft.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

 

Etter at filmen er fremkalt scanner man den med filmscanner som du sier, og filen man får kan da være en vanlig jpeg fil, tiff fil eller til og med råfil.

 

 

Så da må man frem med et mørkerom og kjemikalier? Hadde kanskje trodd at det var nok å ta rullen med film og slenge den inn i scanneren (har stort null peiling på film).

 

 

Filmen må fremkalles ja. Trenger ikke mørkerom. Jeg fremkaller film selv hjemme, da har jeg en lystett mørkeromspose, paterson tank, kjemikalier, diverse målebeger og et termometer. Alt man trenger for å fremkalle film kan man få til rundt 500-1000,- inkludert kjemi.

Tar du filmen rett ut av kamera og eksponerer den for lys så er hele filmen ødelagt.

Tips fra meg; fremkalling av film høres veldig vanskelig ut når man leser hvordan det gjøres på nettet, men det er veldig enkelt hvis man får noen som kan det til å vise.. jeg vegret meg lenge for å lære meg det, men på folkehøgskole fikk jeg se hvor lett det egentlig er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Filmen må fremkalles ja. Trenger ikke mørkerom.

 

+1 på den, særlig svart hvit film er enkelt og krever lite utstyr. Filmen kan også fremkalles i (noen) fotobutikker, også scannes der hvis man vil. Hvor mye du vil gjøre selv avhenger av interesse og hvor raskt du vil se resultatene. Hvis du vil lage forstørrelser uten å gå veien om digitalt kreves mørkerom. Film er absolutt ikke for alle, men hvis du liker prosessen og/eller resultatene bedre enn digitalt er det ikke vanskelig å komme i gang.

Endret av se#
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Leica M3 er 60 år nå.

 

 

 

Fikk faktisk selv lyst på en slik en når jeg så den videoen. Kanskje en gang i fremtiden :dribble: Det er en ting jeg begynte å lure på etter jeg hadde sett videoen, hvordan får man filmen digitalisert? Skjønner at man kan ha en egen film scanner, men vil man få ei fil ut av scanner og denne filen vil oppføre seg som ei digital bilde fil?

 

M3 er et flott kamera. Ta også en titt på M6, som har innebygget lysmåler. For å digitalisere film trenger du en skanner, og da vil jeg anbefale en dedikert 35mm-skanner om du ikke vil prøve noen større formater. Nikon Coolscan er gode skannere, både til 35mm og 120. Plustek har også noen gode. Styr unna Epson-scannere, de er ubrukelige til 35mm og bare middels til 120.

 

Fremkalling er enkelt, spesielt sorthvitt, men også farge kan man gjøre selv (les hvordan man kan fremkalle C41-film her). Det gir også en ekstra god-følelse å gjøre dette selv - det er alltid like tilfredsstillende å dra den våte filmen av rullene og se bilderutene på rekke og rad, før man henger de til tørk i vinduet.

 

Så det man gjør er egentlig tidenes mest latterlig omvei siden ett digitalkamera gjør dette når man trykker på utløseren. Men som alle andre interesser så dreier det seg om følelser og ikke fornuft ;-)

 

Tidenes mest latterlige omvei for noen, en givende arbeidsprosess for andre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er utrolig glad i Canon 85mm f/1.8, men jeg har hatt ett aber med objektivet: Nærgrensen. Dette fordi det hender jeg f.eks. vil fotografere mat, men jeg kommer ikke nære nok (hvis jeg vil ha et skikkelig close up). Bestilte derfor en Canon 500D (nærlinse) til 995 kroner for å se om den kunne fungere - og det gjør den! Nå fikk jeg plutselig den nærgrensen jeg vil ha, til en relativt rimelig penge, og så vidt jeg ser er kvalitetstapet minimalt selv på full åpning (men her må det uansett blendes ned for å få antydning til dybde).

 

Den tar liten plass, tar et par sekunder å skru på og den går rett i lomma, så hvis det er andre som irriterer seg over lang nærgrense på sine 85-millimetere (dette gjelder vel de fleste 85mm, tror jeg), så er anskaffelsen av en sånn et tips!

 

 

Lenke til kommentar

Kjapt spørsmål: Kan objektiver fra gamle forstørrere (mørkeromsutstyr) egne seg som 8x10" storformatobjektiver? Dvs. er de designet for fokus mot uendelig på den fokusavstanden? Jeg ser for meg at et 8x10" direkte positivt fotopapir skal plasseres på den siden der papiret skal ligge, mens motsatt side får utsikt mot friluft.

 

Litt vanskeleg å seie på generell basis då måten kvart enkelt objektiv er designa på varierar, fokus skal gå fint men problemet vil være å finne eit objektiv som dekker ein stor nok bildesirkel fokusert mot uendeleg, det er også slik at desto nærmere ein fokuserar dess større blir bildesirkelen.

 

Generelt sett vil også objektiver med stor brennvidde dekke ein større bildesirkel og omvendt.

 

Som utganspunkt ville eg brukt 150mm for 4x5, 210mm for 5x7 og 300mm for 8x10.

 

Elles vil ein sjølvsagt ikkje ha ein lukkar ved forstørraroptikk, men det går nok fint ved så lav følsomhet som positivpapiret har.

Lenke til kommentar

 

Leica M3 er 60 år nå.

 

 

 

Fikk faktisk selv lyst på en slik en når jeg så den videoen. Kanskje en gang i fremtiden :dribble: Det er en ting jeg begynte å lure på etter jeg hadde sett videoen, hvordan får man filmen digitalisert? Skjønner at man kan ha en egen film scanner, men vil man få ei fil ut av scanner og denne filen vil oppføre seg som ei digital bilde fil?

 

M3 er et flott kamera. Ta også en titt på M6, som har innebygget lysmåler. For å digitalisere film trenger du en skanner, og da vil jeg anbefale en dedikert 35mm-skanner om du ikke vil prøve noen større formater. Nikon Coolscan er gode skannere, både til 35mm og 120. Plustek har også noen gode. Styr unna Epson-scannere, de er ubrukelige til 35mm og bare middels til 120.

 

Fremkalling er enkelt, spesielt sorthvitt, men også farge kan man gjøre selv (les hvordan man kan fremkalle C41-film her). Det gir også en ekstra god-følelse å gjøre dette selv - det er alltid like tilfredsstillende å dra den våte filmen av rullene og se bilderutene på rekke og rad, før man henger de til tørk i vinduet.

 

Så det man gjør er egentlig tidenes mest latterlig omvei siden ett digitalkamera gjør dette når man trykker på utløseren. Men som alle andre interesser så dreier det seg om følelser og ikke fornuft ;-)

 

Tidenes mest latterlige omvei for noen, en givende arbeidsprosess for andre.

 

Sikkert, jeg begynte med film og mørkerom på midten av 80 tallet så been there done that.

 

Alt avhenger vel hva som er den egentlig interessen. Finnes folk som har skrudd på en bil det meste av livet som aldri kommer på veien heller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U8ZiojSR

Jeg er utrolig glad i Canon 85mm f/1.8, men jeg har hatt ett aber med objektivet: Nærgrensen. Dette fordi det hender jeg f.eks. vil fotografere mat, men jeg kommer ikke nære nok (hvis jeg vil ha et skikkelig close up). Bestilte derfor en Canon 500D (nærlinse) til 995 kroner for å se om den kunne fungere - og det gjør den! Nå fikk jeg plutselig den nærgrensen jeg vil ha, til en relativt rimelig penge, og så vidt jeg ser er kvalitetstapet minimalt selv på full åpning (men her må det uansett blendes ned for å få antydning til dybde).

 

Den tar liten plass, tar et par sekunder å skru på og den går rett i lomma, så hvis det er andre som irriterer seg over lang nærgrense på sine 85-millimetere (dette gjelder vel de fleste 85mm, tror jeg), så er anskaffelsen av en sånn et tips!

Har den. Den fine med Canon 500D er at den også passer på andre merker, f.eks Nikon 85m f/1.8 som også har dårlig nærgrense.

Lenke til kommentar

 

Tidenes mest latterlige omvei for noen, en givende arbeidsprosess for andre.

 

Sikkert, jeg begynte med film og mørkerom på midten av 80 tallet så been there done that.

 

Alt avhenger vel hva som er den egentlig interessen. Finnes folk som har skrudd på en bil det meste av livet som aldri kommer på veien heller.

 

 

Artig sammenligning. Jeg synes ofte det ble slik med digitalt - bytte av kamerahus og objektiver hele tiden, alltid noe å forandre på fordi det konstant kommer nye ting, noe som fører til mye skruing og prøveturer. Ingenting i veien med det, som du sier så handler det om hva som er den egentlige interessen. Personlig tar jeg bedre bilder når jeg bruker film, og det er i bunn og grunn det viktigste for meg.

Lenke til kommentar

Vurderer å bytte inn mitt X100s med et X-T1 i stedet.. hva tenker folket om det??

Jeg tenker at det er rart at folk ikke tar sånne valg selv, at man må spørre på forumet om råd, iallefall når man er så erfaren som du er. Men helt i orden for min del, det er bare å bytte.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Ser ut som at jeg må presisere her da, er det "samme" kamera (sett bort i fra fastmontert optikk)? Og har det noe for seg denne systemoppgraderingen? Utover at jeg får muligheten til å bytte glass på X-T1?

Lenke til kommentar

 

 

Tidenes mest latterlige omvei for noen, en givende arbeidsprosess for andre.

 

Sikkert, jeg begynte med film og mørkerom på midten av 80 tallet så been there done that.

 

Alt avhenger vel hva som er den egentlig interessen. Finnes folk som har skrudd på en bil det meste av livet som aldri kommer på veien heller.

 

 

Artig sammenligning. Jeg synes ofte det ble slik med digitalt - bytte av kamerahus og objektiver hele tiden, alltid noe å forandre på fordi det konstant kommer nye ting, noe som fører til mye skruing og prøveturer. Ingenting i veien med det, som du sier så handler det om hva som er den egentlige interessen. Personlig tar jeg bedre bilder når jeg bruker film, og det er i bunn og grunn det viktigste for meg.

 

Ser den men jeg rekker jaggu bytte mange hus og objektiver hvis man regner på hvor mye tid film tar istedet for digitalt. Nå har jo sikkert motivet ekstremt mye å si da jeg stort sett tar bilder av mennesker og 400 bilder iløpet x antall timer er ikke uvanlig. Hadde blitt en del ruller :ph34r:

Lenke til kommentar

Ser ut som at jeg må presisere her da, er det "samme" kamera (sett bort i fra fastmontert optikk)? Og har det noe for seg denne systemoppgraderingen? Utover at jeg får muligheten til å bytte glass på X-T1?

X100 er helt sikkert et fantastisk kamera og har jo "min" brennvidde. Men, det er da jaggu kjekt å kunne skifte glass også.

Lenke til kommentar

Jeg har på en måte sviktet Canon. Fanboyen som jeg er. :blush:

 

Jeg har kjøpt SIGMA!

Merket som feilfokuserer og ikke virker på fremtidige kamerahus. Det var det inntrykket jeg satt med.

Jeg har kjøpt 50mm Art (eller hva de kalles).. og det fungerer utmerket. Det er ikke like raskt som noen av mine Canon-objektiver når det gjelder Autofokus, kanskje bortsett fra 100mm 2.8L, men det er raskt nok for mitt bruk.

 

Byggekvaliteten virket som .. WOW. Den er god å fokusere med manuelt. Har stor ring med fin motstand. Og den har "Full time" manuell fokus. Det var den funksjonen som jeg måtte ha bekreftet før jeg kjøpte det. Det er liksom en funskjon som disse fotonettstedene ikke gidder omtale. :glare:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...