Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Jeg så det Zeiss-ryktet og tenkte det var råe specs helt til jeg husket på Nikon sin utmerkede 14-24mm f/2,8. Zeiss 15-30 f/2,8(?) T2,9 sine spesifikasjoner er ikke så himla langt unna. Med tanke på at prisen er 12 ganger høyere enn for Nikonen så bør den være sykt bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg prøvd LR5 lenge.. fikser det ikke. Import og sånne ting er greit, men med en gang det kommer til å stille på bildene.. Jeg får bare ett bittelite bilde som jeg ser på mens jeg stiller. Det er jo ikke mulig å følge noe med på det mens man stiller. Er det noe jeg ikke skjønner? Går det an å få større bilde mens man stiller?

 

Savner PS og bridge med vanlig ACR. Og det har jeg jo, cs5 om jeg ikke husker helt feil. Så det blir innstallert i morgen. Får ikke råfilstøtte til 6D'en, men.. allikevel.

Lenke til kommentar

Det går også an å fjerne de med å trykke med musa helt nært skjerm kanten. Det er å mulig å fjerne topp linjen med å trykke shift+f.

 

edit:

post-193753-0-00802900-1396169295_thumb.png

 

Ved å trykke på de knappene jeg har merket med rødt vil de boksen jeg har merket med blått forsvinne. Det er også mulig å fjerne den helt til høyre å, men det synes jeg blir for dumt.

 

For min del så trykker jeg bare en gang på bildet for å zoome inn. Du velger hvor mye du vil zoome inn ved å enten velge noe under den grønne knappen opp til venstre eller å bruke glideren nede.

 

Hvis du trykker kun F så vil du få opp kun bildet på hele skjermen. Kan være greit noen ganger det å.

Endret av Jod-R
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, om du leser litt anmeldelser, så kommer det frem at kameraet på mange måter et helt standard fullformatkamera (D600-700-800) i et retrohus med litt ekstra knapper og hjul.

 

Det Fuji gjorde bra, er dedikerte hjul til lukkertid, +/- EV (og ISO på X-T1), samt blender på objektivet. Ingen PASM-moduser i tillegg, bare det fundamentale med fotografering i et snertent kamerahus. Nikon kunne helt fint gjort noe tilsvarende, men som det er nå, ser jeg egentlig ingen grunn til å ikke bare kjøpe en D600 eller D800 og bruke de sparte pengene på en moleskine, hornbriller og gro ut en ironisk bart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har nå fått nikon d300'n og 50mm og 70-300 vr, merker at jeg er en canon-mann ja, må jo ty til bruksanvisninga, alt er så forskjell fra canon, canonkameraer skjønner jeg meg på, men flere knapper og innstillinger her jeg må finne i manualen for å finne ut av hva betyr.

 

nesten så jeg selger dette og kjøper canongear, haha :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har tanker rundt hvorfor Nikons nye 'super-retro-fullformat' kamera 'df' selges så ofte på bruktmarkedet??

Det kom jo nettopp, men jeg har sett nærmere 10 personer selge sitt på foto.no! (for et kamera til 25.000,- er det vel alle sammen...)

 

Er nok flere ( nesten jeg og ;) ) som fikk lyst på det pga utseende. Litt overlesset, litt for stort og kun 1/4000 gjør vel at mange synes det fungerer dårlig. Men er sikkert ett meget bra kamera om man blir vant til det.

 

Fuji X-T1 er vel det nærmest perfekte street kamera, er mindre enn dF og har stilig retro look. Er muligens endel Nikon dF eiere som switcher over til Fuji ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

:eek:

Hver vår og høst raster rundt 80.000 kortnebbgjess i Nord-Trøndelag og Nordland, på vei til eller fra Svalbard.

http://www.nrk.no/trondelag/vil-ha-kortnebbgas-pa-menyen-1.11639394

På samme side:

Fakta Dette er kortnebbgåsa
  • Den største av de tre artene av gjess som hekker på Svalbard.
  • Kjønnene er like, men hannene er noe større enn hunnene. Beina er rosa.
  • Kortnebbgåsa har sin hekkeutbredelse på Øst-Grønland, Island og Svalbard, hvor den er den mest tallrike gåsearten.
  • Overvintrer i Danmark, Nederland og Belgia og trekker sørover fra Svalbard via Norge.
  • Den globale bestanden er estimert til noe under 69 000 par.

Kilde: Norsk Polarinstitutt

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...