Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Nå har Samyang/Rokinon lansert nyheter og det ble hverken AF eller 50/1,2:

 

8mm f/2.8 UMC Fish-Eye II. Fatninger: EF-M, X, NX og E.

8mm T3.1 Cine UMC Fish-Eye II Cine Lens. Fatninger: EF-M, X, NX og E.

10mm f/2.8 ED AS NCS CS. Fatninger: EF, K, A, EF-M, X, NX, E og m4/3.

12mm f/2.0 NCS CS. Fatninger: EF, X, NX, E og m4/3.

 

Jeg antar det er 1,5x APS-C bildesirkel og dermed en manglende "-s" i førstnevnte fatning. Interessant utvalg nordlysobjektiver.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Om 12mm blir skarp og fin kan det hende det blir riktig inngangsbillett til mft for meg. Har tittet litt på EM10 og EM5, og kunne da tenkt meg 12mm og 20/1.7 eller lignende. Perfekt til rusleturer!

Kunne sjølv tenkt meg 10mm da Oly allerede har 12mm.

 

 

10mm er forøvrig interessant det også, men for generell bruk blir det litt for vidt for meg. Har funnet ut at til mitt bruk er 24mm på FX en passende vidvinkel. Sjeldent jeg bruker 14mm'ern min.

Lenke til kommentar

Har ikke lyst til å punge ut veldig mye for et mft-system - så håper Samyangen blir markant billigere og nesten like god. Det skal jo tross alt bare være til å tusle rundt med når jeg ikke gidder full FX-oppakning.

Samyang er vel kjent for å lage rimelige og gode objektiver. Så det er absolutt noe å vurdere. MF er rimelig greit på µ-4/3.

 

10mm er forøvrig interessant det også, men for generell bruk blir det litt for vidt for meg. Har funnet ut at til mitt bruk er 24mm på FX en passende vidvinkel. Sjeldent jeg bruker 14mm'ern min.

Videre vinkler enn 10mm (20mm-e) er vanskelig å jobbe med synes jeg. 14mm (28mm-e) er det videste jeg har på µ-4/3 foreløpig, og det er for snaut. Lånte en 12-35mm i fjor sommer, og det var akkurat ikke vidt nok ...
Lenke til kommentar

Samyang er vel kjent for å lage rimelige og gode objektiver. Så det er absolutt noe å vurdere. MF er rimelig greit på µ-4/3.

Videre vinkler enn 10mm (20mm-e) er vanskelig å jobbe med synes jeg. 14mm (28mm-e) er det videste jeg har på µ-4/3 foreløpig, og det er for snaut. Lånte en 12-35mm i fjor sommer, og det var akkurat ikke vidt nok ...

 

 

Jepp, Samyang er gode de. Og med de hjelpeteknologiene som finnes idag, blir det trolig enda enklere enn MF på D700. Enig med det du sier om at for vid vidvinkel kan bli vanskelig å jobbe med. 14mm på FF er jo som 7mm på mft, og ting blir veldig fort merkelig. Linjer faller bort fra deg eller mot deg ganske lett, bakgrunnen blir fort så langt bak at den nesten ikke synes osv.

Endret av ORLY?
Lenke til kommentar

Men .. jeg har 600mm, uten AF.

--

Også har jeg EOS7D.. når jeg har AF.

---

Noe annet..

Jeg har funnet ut at jeg egentlig bare tar "snapshot"

 

 

A snapshot is popularly defined as a photograph that is "shot" spontaneously and quickly, most often without artistic or journalistic intent. Snapshots are commonly considered to be technically "imperfect" or amateurish—out of focus or poorly framed or composed. Common snapshot subjects include the events of everyday life, such as birthday parties and other celebrations, sunsets, children playing, group photos, pets, tourist attractions and the like.

 

Endret av pybalto
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil ha, vil ha. Man kan ikke få alt man vil ha. I så fall kunne jeg tatt en 600mm /1.4

Hehe, det kommer til å bli et tungt beist med et frontglass på 600/1,4 = ca 43 centimeter i diameter. Rene oljefatet montert på kameraet. :ohmy:

 

Men hva med en manuell 600mm f/4 på kameraet? Eller rettere sagt, kameraet montert på en 600mm f/4? Kun 299 euro og som nettbutikken beskriver: "ideal for travelling: tube length only 58 cm, weight only 3.7 kgs" (5,3 kg med rørklemmer, søker og manuell fokusring) :p

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg har egentlig litt lyst til å lage meg et nytt hull til pinhole-dekselet igjen. Det er nok noe med at det er så lyst å fint ute med sola og all snøen. Sist så kom jeg vel egentlig ikke lenger enn at jeg fikk det til å virke. Og det blir jo også omtrent 50mm'en som jeg mangler, på FF.. tror jeg Så får jeg testet brennvidden litt. Men fra tanke til handling er det jo et stykke..

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

YES! om 1 ca uke får jeg nikon d300 og 50mm 1.8 for 3000kr, kun gått 4500 eksponeringer ca, pent behandla, fikk det billig av ex'n til søstra mi, derfor jeg går for nikon, bedre med nikon enn ikkeno kamera i hele tatt :p gått altfor lenge uten kamera nå..

 

har også tilbud om å kjøpe nesten ubrukt Nikon AF-S Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6G VR

også, noen som vet hva det er verdt samt om det er no bra? har 0 peiling på nikonstuff

tror han vil ha 2900 for det

Endret av Bjørnli
Lenke til kommentar

YES! om 1 ca uke får jeg nikon d300 og 50mm 1.8 for 3000kr, kun gått 4500 eksponeringer ca, pent behandla, fikk det billig av ex'n til søstra mi, derfor jeg går for nikon, bedre med nikon enn ikkeno kamera i hele tatt :p gått altfor lenge uten kamera nå..

 

har også tilbud om å kjøpe nesten ubrukt Nikon AF-S Nikkor 70-300mm f/4.5-5.6G VR

også, noen som vet hva det er verdt samt om det er no bra? har 0 peiling på nikonstuff

tror han vil ha 2900 for det

2300-2500 er vel en mer riktig pris for den 70-300 (nypris er jo ca. 4700)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...