Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva syns folket om Fujifilm X-Pro1? Kan skaffe en billig med 35mm F1.4. Hørt mye positivt om Fujifilm, spesielt da X100-serien, hvordan den har gitt uhøytidelig fotografering ett nytt giv. Gjelder det også X-Pro1?

 

Har fra før av Nikon D700 med 24-120 f/4 og 50 f/1.8 som er et fantastisk verktøy i jobbsammenheng, men får ikke noe særlig fotoglede av det. Har også NEX-6 med alt for mange linser, nevner 16-50 - 50/F1.8 - 35/F1.8 - 18-200 - 20/F2.8. Men syns det er så uinspirerende å bruke det, føler bildene blir så ukarakteristiske.

 

Har et lite håp om at X-Pro1 vil gi meg det ekstra "noe" jeg leter etter. Noen som har erfaring fra det kameraet, gjerne i forhold til erfaringer fra DSLR og evnt. NEX-serien.

Lenke til kommentar

X-Pro 1 med 35mm f/1.4 er en veldig bra kombinasjon. Mye mindre enn dSLR, og den optiske søkeren med rammelinjene forandrer også på hvordan man komponerer. 35mm'ern er et meget flott stykke glass også. Jeg hadde X-Pro 1, 18mm, 35mm og 60mm før, men måtte selge det for å få råd til mitt nåværende analoge mellomformat-system, som har fordelen av å kunne printes betydelig større. Hadde jeg hatt råd til det hadde jeg beholdt X-systemet, har stor sans for det.

Lenke til kommentar

Hva syns folket om Fujifilm X-Pro1? Kan skaffe en billig med 35mm F1.4. Hørt mye positivt om Fujifilm, spesielt da X100-serien, hvordan den har gitt uhøytidelig fotografering ett nytt giv. Gjelder det også X-Pro1?

 

Har fra før av Nikon D700 med 24-120 f/4 og 50 f/1.8 som er et fantastisk verktøy i jobbsammenheng, men får ikke noe særlig fotoglede av det. Har også NEX-6 med alt for mange linser, nevner 16-50 - 50/F1.8 - 35/F1.8 - 18-200 - 20/F2.8. Men syns det er så uinspirerende å bruke det, føler bildene blir så ukarakteristiske.

 

Har et lite håp om at X-Pro1 vil gi meg det ekstra "noe" jeg leter etter. Noen som har erfaring fra det kameraet, gjerne i forhold til erfaringer fra DSLR og evnt. NEX-serien.

 

Fujifilm X-Pro1 er et utrolig morsomt kamera å bruke. Får lyst til å gå ut å ta bilder bare ved å holde i det :) Høres sikkert teit ut. Men føler jeg får en nærhet til det jeg fotograferer som jeg ikke opplever med mitt Canon 7D dSLR. Har 35mm f/1.4 objektivet og det er fantastisk. Anbefales! Filkvaliteten på Fuji'n er bedre enn Canon'n også.

Lenke til kommentar

Har X-Pro1 med den vanlige 18-35-60mm-rekken, og det er kameraet jeg bruker oftest akkurat nå (har også 5D mk3/OM-D med kremoptikk). Det er noe eget med X-Pro. Det tar den gode delen fra analogfoto, det å faktisk måtte ta fysiske avgjørelser mtp blender/lukker/iso og på den måten "eie" bildet på en helt annen måte enn med et annet speilreflekskamera. Du hiver det liksom ikke bare i Av-modus med autoiso opp til 6400 og knipser løs.

 

Men, det er også treigere å jobbe med enn et speilrefleks, selv om den nyeste fw-oppgraderingen har fått AF opp til brukbare hastigheter (og lagt til focus peaking, du&du). Det er ikke et kamera for alle, men om du får en god pris på hus+35mm (jeg fikk hus+18+35mm for 10,5k), kan du teste det ut en måned eller to og evt. selge videre uten tap om det ikke er noe for deg.

 

Det skal også være sagt at bildene blir nødvendigvis ikke magiske av å bytte system. Tar du kjedelige bilder med D700 og Nex-6, blir de fortsatt kjedelige med X-Pro.

Lenke til kommentar

Det høres veldig bra ut, virker som et godt kamera. Det er nok den analoge følelsen som appellerer mest. Har ingen bakgrunn fra analog fotografi, så jeg vil nok lære litt av å bruke manuelle innstillinger på en slik måte. Har tafsa litt på kameraet og jeg syns utseendet og følelsen av kameraet er helt fantastisk. Virker så innbydende å ta bilder med det.

 

Takk for mange gode ord, da skal jeg fleske til! ;)

Lenke til kommentar

Jeg skulle nok ha fulgt mer med på skolen i min barndom har jeg funnet ut nå :)

 

Da har jeg kanskje sluppet og bruke "konsulenter" for og tyde lovverk.

 

2.1 Veggtykkelse

 

Dersom produktet ps·V ikke overstiger 0,3 MPa·m3 (3000 bar·l) velger produsenten selv en av metodene som er beskrevet i pkt. 2.1.1 og 2.1.2 for å fastsette beholdernes veggtykkelse. Dersom produktet ps·V overstiger 0,3 MPa·m3 (3000 bar·l), eller dersom høyeste driftstemperatur overstiger +100 °C, fastsettes veggtykkelsen etter metoden beskrevet i pkt. 2.1.1.

 

Det og lage sertifikater som følger med trykktanker er heller ikke enkelt, man må ha iso-godkjenning samt dokumentere hele prosessen fra a til å.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg skulle nok ha fulgt mer med på skolen i min barndom har jeg funnet ut nå :)

 

Da har jeg kanskje sluppet og bruke "konsulenter" for og tyde lovverk.

Det hadde nok ikke hjulpet. Frem til de grunnlovsfester at alle lover skal kunne forstås av alle med minimum pålagt skolegang vil det nok kreves advokatutdannelse for å forstå lovverket (som alle er pålagt å følge).

 

Jeg har vært innom nettsider som gir muligheten for å vise to bilder lagvis, for eksempel gammelt og nytt, med en "skyvegardin" mellom de to bildene. Hvordan fungerer egentlig det? Hva skal til for å lage en nettside med den funksjonen?

Link?

Lenke til kommentar

Noen som vet om en bra løsning for å bære rundt på fotoutstyr på en musikkfestival, om ikke innebærer bruk av skuldrene? Og som kan leveres innen 16. august? Har klart å få meg 2. grads forbrenning på skuldrene (begge sider av nakken), som jeg ikke tror blir altfor bra innen 16. august... Jeg vet om løsninger for beltet, men åssen vil evt slikt fungere på en festival ift fulle folk, øl, klåfingra folk osv?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...