Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Gjest medlem-83883

Hvis lanseringen av Dell sin 32-tommer medfører et prisfall på 27- og 30-tommerene i UltraSharp-serien skal jeg seriøst vurdere å kjøpe en av dem. En annen skjerm som ser spennende ut er Asus sin nye 27-tommer, 279Q. Den har fått gode kritikker, men prisen er foreløpig ukjent. Det ser ut som det blir en del å velge i hvis man skal oppgradere på skjermfronten i nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra jeg ikke pakket i kveld og reiser til Rudskogen i morgen! Vet ikke helt hvorfor, men jeg har hele tiden sett for meg at det var nå til helgen! Men det er altså neste uke.. jaja må være varmen på det glade sørlandet i det siste som har gjort meg surrete ;)

 

Det kjekke med det er at da kan jeg være med noen venner på et lokalt utendørs konsert-arrangement denne helgen, FyrJam på Stangholmen utenfor Risør.

 

Jeg kan heller overleve å gå glipp av nok en kjedelig Trebåtfestival, som da er samtidig med det som skjer på Rudskogen! :p

Endret av KristianJV
Lenke til kommentar

Ikke at jeg har noe ide, men jeg tenker kanskje man kan belyse fra sidene/ovenfra/undenfra og ha resten av rommet helt mørkt. kanskje til og med gå så drastisk til verks at man henger opp noe sort mellom bilde og kamera, med hull til objektivet. feks et sort laken som ikke gir gjennskinn. Men tenker bare høyt her...

Lenke til kommentar

Interessant Kickstarter prosjekt for "Objektiv Geeks".

Gjenskape det Legendariske(?) Petzval portrett objektivet.

 

The original Petzval lens was invented in 1840 and is one of the very first and greatest lenses of all time; by supporting us on Kickstarter, you can help us reinvent this fantastic lens for Canon EF and Nikon F (D)SLR mount cameras in the 21st century. With the Lomography Petzval Portrait Lens, for the first time ever you can easily get the unique Petzval photographic look with 35mm analogue cameras and DSLR cameras. You can even shoot Petzval movies using DSLR cameras!

 

http://microsites.lo...m/petzval-lens/

 

post-157018-0-71735000-1374753286_thumb.png

 

post-157018-0-89892400-1374753296_thumb.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg registrerte prøveversjonen av Photoshop CC, men jeg får ikke aktivert produktet. Når jeg skal aktivere programmet, får jeg opp boksen hvor jeg skal legge inn serienummeret. Men jeg har ikke fått noe serienummer.. Adobe vil gjerne at jeg laster ned programmet på nytt for å aktivere medlemskapet, men det går ikke siden det allerede er installert... Noen som har vært borti dette problemet, og har funnet en løsning på det?

 

*edit* Det ordnet sæ!

Endret av Kenneth Solfjeld
Lenke til kommentar

*edit* Det ordnet sæ!

 

Avinstallert ? :)

 

Jeg snakket for en uke eller noe sånt om mobiltelefonen min som hadde fått knust glasset, har nå montert nytt glass over skjermen og klistret på "Clear protector" beskyttelseplast istedenfor vesken/coveret jeg brukte som var grunnen for at glasset gikk i stykker.

 

Jeg synes faktisk at telefonen ble mer responsstiv med beskyttelseplasten på, men får nok et bedre inntrykk etter et par dagers bruk.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Tok en uhøytidlig test her nå siden jeg har planer om å kjøpe fler minnekort til 1Den og syntes Sandisk 16gb 90mb/s Extreme Pro CF-kortene er noe i dyreste laget (694,- stk). Har 2 stk av dissei kameraet nå, et CF og et SD. Men har også et vanlig Extreme 16gb 60mb/s liggende, og ser at dette kortet er mye billigere, 799,- for 2-pack hos www.minnekort.no ..

Fant derfor ut jeg skulle teste om det var noe stor/merkbar forskjell, så jeg evt kan kjøpe 60mb/s.

 

Kameraet sto på jpg+raw i beste kvalitet, iso 1600 og serie.

Begge kortene tok 20 bilder på rappen uten problemer før det begynte å gå litt treigere, så da ble jeg ganske sikker på at 60mb/s holder som ekstra/backup kort!

 

SD-kortene er selvsagt billigere men er ingen stor fan av SD-kort, av flere grunner, uten at jeg gidder gå inn på det noe særlig. Men kjøper nok en 2-pack av de og bare for å være på den trygge siden.

 

Om noen her som har noen tanker/ideer/tips om saken er det bare å si fra, bestiller nok i morgen.

Lenke til kommentar

Den store forskjellen er nok ikke hvor mange bilder du kan ta på rappen, men heller hvor lang tid det tar før kortet er klar for ny serie. Sammenlign heller hvor lang tid det tar før bufferet er tomt igjen, eller skuddtakten når bufferet er fullt.

Skyter du kun Raw får du serier på såvidt over 30 i stedet for snaue 20 bilder med JPEG+Raw, og litt høyere skuddtakt når bufferet er fullt.

Lenke til kommentar

Den store forskjellen er nok ikke hvor mange bilder du kan ta på rappen, men heller hvor lang tid det tar før kortet er klar for ny serie. Sammenlign heller hvor lang tid det tar før bufferet er tomt igjen, eller skuddtakten når bufferet er fullt.

Skyter du kun Raw får du serier på såvidt over 30 i stedet for snaue 20 bilder med JPEG+Raw, og litt høyere skuddtakt når bufferet er fullt.

 

Testet forsåvidt det og, ikke såå store forskjeller på de to første kortene at det blir for treigt til mitt bruk, selvsagt bedre på Extreme Pro. Men testet et gammelt Extreme III 16gb 30mb/s i stad, og der ble det ganske merkbart at det gikk ganske treigere etter de 20 bildene. Takk for input! :)

 

Bestilling kjørt, 2-pack 16gb CF og 2-pack 32gb SD. Bør holde en stund!

Lenke til kommentar

En utfordring.

 

Ta bilder av 3 bilder i akryl som mildt sagt har gjenskinn så det holder.

 

Noen som har noe erfaring med rammer med plast og annet materiale som dessverre har mye reflekser i forhold til lyssetting ?

Heng opp sort stoff du "gjemmer deg bak" som dekker hele gjenspeilinge (som om bildet var ett speil) i en avstand du synes passer å ta bildet fra. Lag et lite hull i midten du stikker linsa de gjennom og

tilleggslys trenger du ikke, men skyte på stativ i godt naturlig belyst området. Lamper kan brukes men skyter du de inn fra siden kan du få små skygger som ikke alltid er ønskelig.

Dette synes jeg har fungert greit

Lenke til kommentar

Smartphones to blame?

Canon sold 19% fewer digital cameras worldwide in the second quarter of 2013, compared to the same period last year – with demand for interchangeable-lens cameras falling 4%. However, Canon’s global imaging division sales revenue climbed 4.4%….

Sales of Canon compact cameras fell 26% worldwide from April-June 2013 in volume terms (year-on-year) but demand for the EOS 5D Mark III and EOS 6D DSLRs continued to grow and the EOS 700D ‘proved popular’ in Japan over the three months.

 

Link

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Smartphones to blame?

Canon sold 19% fewer digital cameras worldwide in the second quarter of 2013, compared to the same period last year – with demand for interchangeable-lens cameras falling 4%. However, Canon’s global imaging division sales revenue climbed 4.4%….

Sales of Canon compact cameras fell 26% worldwide from April-June 2013 in volume terms (year-on-year) but demand for the EOS 5D Mark III and EOS 6D DSLRs continued to grow and the EOS 700D ‘proved popular’ in Japan over the three months.

 

Link

 

Etter å ha vært innom noen forskjellige byer i Norden den siste uken så virker ikke denne utviklingen overraskende.

 

Jeg satte meg ned på diverse typiske "turistfeller", der turbussene (både "omreisende" og shuttlebusser fra nærliggende cruiseskip) stoppet og slapp av sine "bølinger", og for en gangs skyld så observerte jeg like mye turistene som severdighetene.

 

Bruken av pad'er og telefoner til fotografering har jeg merket meg tidligere, men omfanget av slike enheter når det gjaldt å fotografere både severdigheten og hverandre overrasket meg. Det som overrasket meg enda mer var at det blant "godt voksne" personer (gjerne asiater) så var det en stor andel som brukte pad'er (7" og 10") til å fotografere med, samt at mange av de andre i samme gruppe brukte smartphones. Andelen av kompaktkamera syntes å være overraskende liten.

 

Når jeg trakket rundt i byenes gater og f.eks. tok meg turer på havnesightseeing så observerte jeg at DSLR og kompakte superzoomkamera var godt representert. Det som overrasket meg mest var hvor lite jeg så av speilløse enheter. DSLR vises selvsagt ekstra godt siden mange bærer de åpenlyst under transport, men selv på "turistfellene" der det fleste hadde fremme et kamera av et eller annet slag (inkludert smartphones/pad) så var jeg overrasket over fraværet av speilløse systemkamera.

 

Min observasjon er selvsagt uhøytidelig og jeg påstår på ingen måte at den representerer "virkeligheten", men for meg så gav det meg noen tanker om hva "folk flest" bruker når de foreviger ferieminner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...