Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes alle burde kjøpe seg en Canon 100-400L IS i løpe av denne uka :p

 

An announcement and release may depend on how fast Canon can sell off existing stock of the 100-400.

 

link

 

Lurer på om jeg skal starte bilverksted og spesialisere meg på diagnose, betalte 550.- for 8 minutters jobb i dag :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Pentaxen greier seg fint, men det ser litt surt ut for fotografen. Hva med en kaffe/øl i stedet for? Skader sikkert ikke å ha med kamera i tilfelle værmeldingen skulle slå feil.

Det høres greit ut for min del. Hvor og når skal vi møtes? Jeg regner ikke med å være på hotellet før etter fire, så rundt 17:00 kan kanskje passe?

Lenke til kommentar

Hvilke elektroniske grensesnsitt har kameramoduler som sitter i mobiltelefoner?

 

http://dx.com/p/repl...en-black-176665

http://dx.com/p/repa...s4-i9500-230034

 

Jeg spør fordi jeg lurer på om det er mulig/overkommelig å kombinere flere slike med et demobrett med Arm-prosessor, mikrokontroller eller lignende for å få ut synkroniserte bilder. Og hva får man egentlig ut fra modulen? Strømmede rådata eller jpeg via en eller annen protokoll?

 

Det finnes flere kule konsepter å bygge fra noe slikt og mange har allerede laget noe.

- En ball med mange kameraer som kan kastes i lufta og gi 360*360 graders bilder

- En rad med kameraer som kan brukes til å lage "fryst video" av f.eks en ball som går i mål. Dvs. bruke samme øyeblikk og lage en video ved å veksle mellom de kameraene.

- Sette sammen en mosaikk av bilder til et høyoppløst bilde (a la gigapikselbilder)

- HDR-foto/video

- 3D foto/video

Det er en parallell buss og en I2C seriebuss. Seriebussen er for konfigurasjon og dataene pumpes ut i stor hastighet på parallellbussen (hastigheten kan vanligvis ikke bestemme selv siden modulen ofte ikke har nok minne til å mellomlagre et helt bilde). Det er varierende hvilket format man kan få dataene i (RAW, RGB, JPEG osv). Trikset er å finne en modul som det finnes dokumentasjon til eller som starter opp uten konfigurering siden det ofte er umulig å få tak i dokumentasjon uten å signere NDA.

 

Det er vanlig at 32 bits ARM mikrokontrollere med 100+ pinner støtter kamerabussen direkte i hardware. Man trenger ekstern RAM for å lagre bildet og når man har koblet til kameraet så er det ikke så veldig mange pinner ledig. Det er også vanskelig å koble flere moduler til en mikrokontroller siden frekvensene er 25 MHz og oppover og timingen er kritisk.

 

Hvis jeg skulle laget en prototype så ville jeg brukt flere billige mikrokontrollere eller Raspberry Pi kort, hvis jeg skulle laget mange enheter så hadde jeg brukt en FPGA.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Wow... det er raskt, ja. Takk igjen for tipset! Jeg registrerer at det har gått en god del mer cash til min nye hobby enn jeg trodde for et halvt år siden når jeg startet... Men nå er det snart på tide å bremse og kanskje lære seg å beherske vesentlige deler av utstyret man har...

Lenke til kommentar

Er det noen som har lyst på et billig sort hvitt dslr? Her er oppskriften (monokonvertering av Canon 350D)

 

http://www.lifepixel...n-rebel-xt-350d

http://www.cloudynig...74/Main/5989498

 

 

Rart at ingen av DSLR produsentene lager S/H versjon av kameraene sine. Ganske enkelt for dem å kjøre en runde med sensor produksjon uten å legge på Bayerfilter og OLPF.

Skarpe s/h bilder kunne bli ganske populært.

Får faktisk "høyere oppløsning" på den måten siden alle pikslene bare blir brukt til gråtoner.

Synd han som gjorde det på 350D ikke kom opp med noen andre demo bilder enn astro foto. Skulle gjerne sett hvordan vanlige motiver ble.

Red lager monokrom kamera versjon. Veldig imponerende bilde kvalitet, opp mot medium format film.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...