Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som vet om en bra løsning for å bære rundt på fotoutstyr på en musikkfestival, om ikke innebærer bruk av skuldrene? Og som kan leveres innen 16. august? Har klart å få meg 2. grads forbrenning på skuldrene (begge sider av nakken), som jeg ikke tror blir altfor bra innen 16. august... Jeg vet om løsninger for beltet, men åssen vil evt slikt fungere på en festival ift fulle folk, øl, klåfingra folk osv?

 

ThinkTank har noen snedige løsninger (Speed Convertible og (Change Up) som kan bæres med belte, på skulderen eller begge deler samtidig. Jeg har vel å merke ikke testet dem selv, men har vurdert å skaffe en -- det ser smidig og ergonomisk ut, men ser litt mindre gerilja ut enn sånne digre belter fulle av polstra lommer i alle retninger.

 

Basert på erfaringer med relativt utstrakt konsertfotografering vil jeg ikke tro at folk skal utgjøre noe problem, med mindre det er en særdeles rølpete festival. Det viktigste er å ikke bære for stort volum så man kan snike seg gjennom folkemengder og slikt uten å måtte braute for mye. Det føles tryggest å bære ting på måter som gjør at man ser det hvis noen prøver å knabbe noe, men det er jo relativt enkelt med både skuldervesker og beltepakker som kan skyves til siden/foran.

 

Hvis du ikke kan bruke skulderreim til selve kameraet vil jeg anbefale å skaffe en god håndleddsstropp også, så blir det litt mindre anstrengende i lengden.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Jeg regner med det er diagonal synsvinkel de oppgir (peneste skrytetall) og da tilsvarer det ekstremt kort brennvidde i følge denne tabellen. Men jeg mistenker at formelen og tabellen er grovt misvisende for så vide vinkler.

 

Du må nok til fisheye 5-8mm -territoriet for å finne noe tilsvarende for fullformat.

Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn så er jeg er sugen på et crop kamera i proff klassen, og for meg så er det jo kun Nikon D300(s) som er aktuelt.

Hvor teit er jeg fra en skala fra en til ti hvis jeg kjøpet et brukt d300?

 

Det hører med til historien at jeg allerede har D90, D700 og D600 liggende i hylla.

D600 blir brukt hele tiden, og D90 blir brukt sporadisk.

Lenke til kommentar

Fikset: "Hvor teit er jeg fra en skala fra en til ti hvis jeg kjøper kamerahus nr 4, når de 3 første ligger på hylla?"

 

He he. Nå er det bare ett av de som blir liggende på hylla. D600 har jeg med hele tiden og D90 bruker jeg når jeg er i crop modus.

Og det er D90 jeg vil "oppgradere" til noe kjappere. Men er selv ikke overbevist om at det er en god ide.

Men er likevel litt fristet til å kjøpe. Spesielt siden Stavanger Foto har en (litt slitt) utgave tilsalgs for 2500

Lenke til kommentar
Jeg regner med det er diagonal synsvinkel de oppgir (peneste skrytetall) og da tilsvarer det ekstremt kort brennvidde i følge denne tabellen. Men jeg mistenker at formelen og tabellen er grovt misvisende for så vide vinkler. Du må nok til fisheye 5-8mm -territoriet for å finne noe tilsvarende for fullformat.

 

Ok.

Takk for kjappt svar, simen1 og AVFkokken

Lenke til kommentar
Og det er D90 jeg vil "oppgradere" til noe kjappere. Men er selv ikke overbevist om at det er en god ide.

På grunn av pikseltetthet "mer tele" og god AF-hastighet? Hvorfor ikke croppe D600-bildene ned til DX-format i stedet for? Du kan jo sette DX-optikk på D600-en og få omtrent samme pikseltall som D300 gir med samme optikk. AF-modulen i D600 er jo også tilpasset DX-dekning så det skulle jo passe perfekt. AF-modulen i D600 har litt færre punkter enn D300 (39 vs 51), men er vel til gjengjeld både nyere og raskere.

 

Jeg skjønner at feriepengene brenner i lomma, men jeg tror ikke det er spesielt lurt å kjøpe D300 når du har D600 fra før. Crop må ikke gjøres akkurat når lyset treffer sensoren. Man kan fint gjøre det etter at lyset er registrert av sensoren og til og med overført til PC.

 

En fordel med D600 fremfor D300 er at når du skal fotografere fugler i flukt eller lignende så får du et større utsnitt i søkeren enn det bildet du skal produsere (croppe til på PCen). Det gjør det lettere å følge med på raske motiver med tele og ikke miste de ut av søkeren. Du får utrolige 150% søkerdekning.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

På grunn av pikseltetthet "mer tele" og god AF-hastighet?

 

Ja, men mest fordi jeg er nysgjerrig :)

 

Hvorfor ikke croppe D600-bildene ned til DX-format i stedet for? Du kan jo sette DX-optikk på D600-en og få omtrent samme pikseltall som D300 gir med samme optikk. AF-modulen i D600 er jo også tilpasset DX-dekning så det skulle jo passe perfekt. AF-modulen i D600 har litt færre punkter enn D300 (39 vs 51), men er vel til gjengjeld både nyere og raskere.

 

Jeg har ofte med meg både FF or crop kamera på tur, litt for å unngå å bytte objektiv. Men også fordi jeg liker å ha valgfriheten.

 

Jeg skjønner at feriepengene brenner i lomma, men jeg tror ikke det er spesielt lurt å kjøpe D300 når du har D600 fra før. Crop må ikke gjøres akkurat når lyset treffer sensoren. Man kan fint gjøre det etter at lyset er registrert av sensoren og til og med overført til PC.

 

Det har ikke noe med hverken feriepenger eller økonomi å gjøre. Jeg er nysgjerrig på prof crop kamera med alle de (innbilte) fordelene det kan ha, Men jeg er ikke uenig i at det neppe kan kalles et sjakktrekk, og det er godt å "høre" det fra andre enn den hvite engelen på skulderen min. Den sorte djevelen på den andre skulderen er litt flinkere til å argumentere enn førstnevnte :)

 

Tanken har vært å gi bort D90en og vente på en D400. Men man vet jo aldri hvis eller når den kommer.

Lenke til kommentar

Ja, men mest fordi jeg er nysgjerrig :)

Jeg tror du vil oppdage at D300(s) er som en D700 med mindre sensor. Det vil være liten eller ingen forskjell i bildekvalitet i forhold til D90.

 

Jeg liker også å gå med to kamera-hus; og da foretrekker jeg at hus #2 er mer kompakt enn hovedhuset; D300(s) er like stort som D600 eller større; og da er det mer å bære på ...

Lenke til kommentar

Help me. Lurer på en ting.

Actionkameraet mitt har en synsvinkel på 170 og 135 grader. Hva omtrent tilsvarer det i brennvidde (mm) om en tenker FF

 

Du må nok til fisheye 5-8mm -territoriet for å finne noe tilsvarende for fullformat.

 

Min fisheye 15mm gir 180 grader diagonalt. Fullformat.

Lenke til kommentar

Ny Zoom audio opptaker; Zoom H6.

 

http://vimeo.com/69993351#at=0

 

Ca. pris; $400.

H6 Handy Recorder

• The world's first handy recorder with interchangeable mic system

• XY mics capture remarkable stereo depth and clarity

• Mid-side mics provide continuously variable stereo width

• Four XLR/TRS inputs for external mic/line connections

• Up to six channels of simultaneous recording

• High-definition audio of up to 24-bit/96kHz

• 6-in/2-out USB audio interface

• Over 20 hours of operation with 4 AA batteries

• Supports SDXC memory cards up to 128GB

• Optional Shotgun mic and external XLR/TRS inputs available

• Optional Hot Shoe Mount to attach your H6 to a DSLR video camera

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Kjøp en brukt D3 da vel, så får du et skikkelig proff-hus :)

 

Det er crop jeg er nysgjerrig på. Og det et crop avdelingen min jeg vil oppgradere :)

 

Jeg bryr meg overraskende lite om hverken D3 eller D4. De mangler en viss appeal som jeg heldigvis ikke klarer å identifisere. Den dagen jeg gjør det, så blir det dyrt :)

 

 

Jeg tror du vil oppdage at D300(s) er som en D700 med mindre sensor. Det vil være liten eller ingen forskjell i bildekvalitet i forhold til D90.

 

Du har nok helt rett. Det er ingen logikk i ønsket mitt, men slike bagateller har ikke stoppet meg før :)

Men jeg har smørt meg inn med et par lag ned tålmodighet og avverget bomkjøpet for denne gang

 

Jeg liker også å gå med to kamera-hus; og da foretrekker jeg at hus #2 er mer kompakt enn hovedhuset; D300(s) er like stort som D600 eller større; og da er det mer å bære på ...

 

Jeg er stor, sterk, kjekk og innbilsk, så vekta bekymrer meg ikke så mye. Men det er lett å være tøff nå som jeg sitter i godstolen og juger på nettet :)

 

Takk for alle bidrag. Jeg setter saken som (noenlunde) løst

Lenke til kommentar

Sigma åpner fatnings-skifte service! :w00t:

 

Imaging Resource: Be a lens-mount hostage no more: Sigma to let you switch camera brands and keep your lenses

 

Håper dette er en (første?) spiker i kisten for fatnings-tyrraniet.

 

og..

Standardized warranties

Alongside this attention-grabbing news, Sigma has also announced another change that's likely to fly under the radar, but it's actually one that's likely to have an even greater impact on its customers. Effective immediately, all Sigma products will be covered under the same warranty term -- be they camera bodies, lenses or accessories. All Sigma products sold after July 1, 2013 will come with a generous four-year warranty, making it easier to keep track of how long your Sigma products are covered. (Previously, different products came with different warranty periods.)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Sigma åpner fatnings-skifte service! :w00t: Imaging Resource: Be a lens-mount hostage no more: Sigma to let you switch camera brands and keep your lenses Håper dette er en (første?) spiker i kisten for fatnings-tyrraniet. og..

 

Ser ikke helt poenge med å bruke opp til 1000,- kr på å bytte mount på ett objektiv som knapt koster ett par tussen brukt... Oftest er det mye biligere å selge brukt og kjøpe brukt til den mount man vil ha...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...