Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr


  

887 stemmer

  1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

    • DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

    • 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

    • Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

    • DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men, klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg skal Gå for Merkur futur, eller Mühle Sophist. Forslag eller innvendinger?

 

Selv har jeg bare Futur så kan ikke gi deg en sammenligning. Det jeg kan si er at jeg setter stor pris på min høvel. Muligheten til å justere høvelen er for meg gull verdt.

Med min skjeggvekst og hudtype fungerer det best å bruke Feather blader, starte med 4 på Futur WTG (og er den en stund siden jeg har barbert meg, XTG). Så skrur jeg den ned til 1.8 ca og gjør en ATG. Silkemyk hud og ingen irritasjon.

Men dette vil jo selvsagt variere fra person til person. Om du barberer deg hver dag, er det jo ikke så stort behov for å justere. Om du ofte går noen dager uten å barbere deg, så kan det jo være kjekt.

Og personlig liker jeg tyngden og lyden fra min Futur. Er veldig lett å høre/kjenne om en gjør det riktig.

Lenke til kommentar

Voks. :p Spøk til side må man bare prøve å finne en retning som iker er MOT for mange hårstrå. Korte "strøk" og prøving og feiling. De vokser sjelden i stikk motsatt retning på et lite område, men jeg har et ganske håpløst et på halsen jeg og.

Lenke til kommentar

Noen som har et tips for å unngå røde prikker på et område hvor hvert hår tilsynelatende gror uavhengig av de andre?

 

Erfaringsmessig for meg, er at det beste er å barbere slike områder på samme måte som resten av ansiktet. Ikke bruk kraft på høvelen og husk å legge på nytt skum før du prøver igjen. Om du barberer deg hver dag, blir prikkene fort borte.

Lenke til kommentar

Selv har jeg bare Futur så kan ikke gi deg en sammenligning. Det jeg kan si er at jeg setter stor pris på min høvel. Muligheten til å justere høvelen er for meg gull verdt.

Med min skjeggvekst og hudtype fungerer det best å bruke Feather blader, starte med 4 på Futur WTG (og er den en stund siden jeg har barbert meg, XTG). Så skrur jeg den ned til 1.8 ca og gjør en ATG. Silkemyk hud og ingen irritasjon.

Men dette vil jo selvsagt variere fra person til person. Om du barberer deg hver dag, er det jo ikke så stort behov for å justere. Om du ofte går noen dager uten å barbere deg, så kan det jo være kjekt.

Og personlig liker jeg tyngden og lyden fra min Futur. Er veldig lett å høre/kjenne om en gjør det riktig.

 

Ja, det er helt sant, at det varierer veldig. Tror egentlig jeg har bestemt meg, så takk for innlegget ditt :)

Lenke til kommentar
Jeg litt sånn at jo enklere det er å skjære seg, jo mer ufin er du mot huden. Er jeg helt på jordet her, og hvis så, hvorfor?

Det kommer jo litt an på hvordan du behandler høvelen med det valgte barberbladet mot huden, samt at du ikke er uheldig i bevegelsen. Jeg tør påstå at jo skarpere barberbladet eller -kniven er, jo bedre blir barberingen.

Lenke til kommentar

@Ozelot. Kanskje ikke en den beste sammenlikningen, men en kirurg vil ikke akkurat gjøre en bedre jobb med sløve skalpeller. Skarpe barberblader glir mye bededre over ansiktet, og er sånn sett mye bedre mot huden. Det er først når barberbladet glir sidelengs at en kutter seg. (Etter nå tre måneder med DE høvel har jeg faktisk ikke kuttet meg en eneste gang. Nå har jeg riktignok brukt riktig teknikk med Gillette i over 10-15 år, selv om det antakelig er litt tilfeldig.)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som har noen formening om denne kniven kan slipes opp igjen, og i tilfelle hvem som kan gjøre det og hva det vil koste?

Forside:pGzmOwD.jpg?1

(Merk de to hakkene under C-en.

 

Bakside: XyobBex.jpg?1

 

Både blad og eske er merket med J.A. Helleberg, Eskilstuna, Sweden. Er litt artig at originalesken har overlevd. Har hatt litt lyst å prøve meg på SKIKKELIG tradisjonell barbering, men ikke nok til at jeg kan bruke penger på en kniv.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Noen som har noen formening om denne kniven kan slipes opp igjen, og i tilfelle hvem som kan gjøre det og hva det vil koste?

Forside:

(Merk de to hakkene under C-en.

 

Bakside:

 

Både blad og eske er merket med J.A. Helleberg, Eskilstuna, Sweden. Er litt artig at originalesken har overlevd. Har hatt litt lyst å prøve meg på SKIKKELIG tradisjonell barbering, men ikke nok til at jeg kan bruke penger på en kniv.

 

Mulig disse kan ta jobben? De tar hovedsaklig kjøkkenkniver, men dette er jo ikke fryktelig langt unna. :p

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Næh, ble uaktuelt i det jeg så "Laget på mac"-idiotien nederst! Sånn litt mer seriøst tror jeg det må bli noen som spesialiserer seg nettopp på barberkniven som får jobben. Overlever sikkert å sende den utenlands så lenge portoen ike blir for dyr. Ingen her som har gjort sånt tidligere.?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg just bestilt DE-høvel med featherblad og grevlinghårkost fra barbershop.no.

Tar det lang tidbå finne rett vinkel/ bli vant med å bruke det? Har bare brukt vanlig Gilette Fusion Power til nå, men det er jo forskjell på 60 kroner per blad og 1.60kr per blad.. så drt blir vel billigere på sikt håper jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...