Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr


  

887 stemmer

  1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

    • DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

    • 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

    • Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

    • DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251


Anbefalte innlegg

Til dere som bruker De høvel til å shave ballene og det området. Bruker dere samme kost som dere bruker i ansiktet? Det er vel jo en selvfølge at man bruker forskjellige blader til underlivet og ansiktet. Eller bruker dere en side av høvelen i ansiktet og den andre siden i skrittet? Eller driver dere å bytter blader fram og tilbake?

 

Ble mange spørsmål her, ser jeg nå :-P og når jeg skriver dette kom jeg på at det aller beste må jo ha vært og hatt en egen høvel og kost til skrittet.

Jeg bruker DE både oppe og nede. Bruker samme kost. Jeg barberer meg i dusjen og jeg gidder ærlig talt ikke gå ut av dusjen for å bytte blad. Ser ikke helt hva som er så selvfølgelig med at man bruker forskjellige blader?
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da er jeg også med i DE-klubben.

 

Kjøpte Mühle R89, Geo F. Trumper Rose, blader fra Feather og en billig kost fra Mühle (HJM Pure Badger).

 

Har vel rukket å shave meg fire ganger så langt.

 

Jeg er ganske fornøyd, men jeg føler det ikke er helt optimalt

 

Tror problemet er at jeg får ikke en like bra vinkel på høvelen der som på ansiktet, i tillegg vokser håret i noe annerledes retning enn i ansiktet/kinnene. Noen tips?

 

Jeg dusjer før barbering og bruker en ansiktsvask for å gjøre klar hårene til barbering. Føler også jeg får dekket hårene godt gjennom barberskummet.

 

Ellers, bare jeg som reagerte på hvor korte de (fleste) DE-høvler er? Ser Mühle har en R89 grande, men den er ikke særlig mye lengre enn standardutgaven.

Lenke til kommentar

Da er jeg også med i DE-klubben.

 

Kjøpte Mühle R89, Geo F. Trumper Rose, blader fra Feather og en billig kost fra Mühle (HJM Pure Badger).

 

Har vel rukket å shave meg fire ganger så langt.

 

Jeg er ganske fornøyd, men jeg føler det ikke er helt optimalt

 

Tror problemet er at jeg får ikke en like bra vinkel på høvelen der som på ansiktet, i tillegg vokser håret i noe annerledes retning enn i ansiktet/kinnene. Noen tips?

 

Jeg dusjer før barbering og bruker en ansiktsvask for å gjøre klar hårene til barbering. Føler også jeg får dekket hårene godt gjennom barberskummet.

 

Ellers, bare jeg som reagerte på hvor korte de (fleste) DE-høvler er? Ser Mühle har en R89 grande, men den er ikke særlig mye lengre enn standardutgaven.

 

Mener du generelt i ansiktet/hals eller på ballene? I ansiktet og på halsen opplever jeg at det hjelper å alltid barbere med vekstretningen til det kjennes greit ut, deretter på tvers av den og til slutt mot hårene hvis jeg føler meg modig. Aldri mot hårene på de delene av halsen hvor hårveksten er kraftigst. Har heller aldri en lav vinkel når jeg går mot hårene, det blir et blodbad.

 

Ansiktsvask bruker jeg aldri for å forberede huden, jeg har følsom hud og den tørker ut fort. Har av og til på et lag fuktighetskrem eller Proraso pre shave cream noen minutter før barbering, men jeg er usikker på hvor mye det faktisk gjør. Ellers er det viktig å ha et godt skum. Du skal ikke ha så mye vann i at du får synlige bobler, det skal minne mer om pisket krem. Etterhvert kan du spe i noen dråper vann for å få et fuktigere skum (og ikke minst et større volum), men fremdeles ingen bobler.

 

Høvellengden var noe jeg reagerte på og en stund, men vender seg ofte til det. Jeg liker å holde med pekefingeren nært hodet, og lillefingeren under enden, som om jeg holdt et lite glass.

 

o: finger, =: høvelskaft

 

o o o

======o

o

Lenke til kommentar

Mener du generelt i ansiktet/hals eller på ballene? I ansiktet og på halsen opplever jeg at det hjelper å alltid barbere med vekstretningen til det kjennes greit ut, deretter på tvers av den og til slutt mot hårene hvis jeg føler meg modig. Aldri mot hårene på de delene av halsen hvor hårveksten er kraftigst. Har heller aldri en lav vinkel når jeg går mot hårene, det blir et blodbad.

 

Ansiktsvask bruker jeg aldri for å forberede huden, jeg har følsom hud og den tørker ut fort. Har av og til på et lag fuktighetskrem eller Proraso pre shave cream noen minutter før barbering, men jeg er usikker på hvor mye det faktisk gjør. Ellers er det viktig å ha et godt skum. Du skal ikke ha så mye vann i at du får synlige bobler, det skal minne mer om pisket krem. Etterhvert kan du spe i noen dråper vann for å få et fuktigere skum (og ikke minst et større volum), men fremdeles ingen bobler.

 

Høvellengden var noe jeg reagerte på og en stund, men vender seg ofte til det. Jeg liker å holde med pekefingeren nært hodet, og lillefingeren under enden, som om jeg holdt et lite glass.

 

o: finger, =: høvelskaft

 

o o o

======o

o

 

Føler det går relativt greit på ansiktet, men når jeg skal barbere halsen er det vanskeligere å holde den "riktige" vinkelen synes jeg.

 

Ja, jobber fortsatt med skummet og å skumme det bra nok opp, men føler ikke at det dekker dårlig på nakken, men kanskje at det er litt vanskeligere å få bra skum på nakke. :hmm:

 

Takker for tips om grep. :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker DE både oppe og nede. Bruker samme kost. Jeg barberer meg i dusjen og jeg gidder ærlig talt ikke gå ut av dusjen for å bytte blad. Ser ikke helt hva som er så selvfølgelig med at man bruker forskjellige blader?

 

Vel, det er bare det jeg bestandig har hørt at man ikke skal bruke samme blad der nede og i ansiktet. Sånn jeg har skjønt deg så har det noe med bakterier og renslighet.

 

Anyway, har fått feather blader nå og gleder med til å teste de ut. Hadde Merkur blader før så jeg regner med det blir noe forskjell.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt snakk om at man kan få ymse reaksjoner og bakterieoppblomstringer på huden hvis man bruker samme blad flere steder, eller lar flere personer bruke det samme bladet. Å dele blad mellom flere personer har jeg aldri prøvd, men jeg har til gode å se faktiske eksempler på at noen har fått problemer av å ikke bytte blad. Mange damer bruker vel den samme høvelen overalt, og jeg har heller ikke hørt at det gir noen problemer.

Lenke til kommentar

Hva er galt med dagens flerbladshøvler?

- Forberedelsene er redusert til å ha på litt guffe fra en boks

- Bladene er dyre

- Bladene i seg selv er ikke spesielt skånsomme mot huden

- Miljøaspektet, mye søppel for hvert blad, spesielt med engangshøvler.

Her er det da hverken årsak eller sammenheng. Valget av høvel avgjør på ingen måte hvordan du forbereder skjeggstubbene til den nært forestående behandlingen.

 

Punkt tre lukter også av leting etter argumenter for å støtte under dine egne meninger. Jeg kan forstå hvis du rakker ned på en- og to-bladshøvler, men tre-blads kan jeg ikke skjønne hvordan du regner som "ikke spesielt skånsomme".

 

Punkt to og fire er dog ting man burde tenke over.

 

Nuvel, det jeg egentlig skulle komme frem til er at jeg bruker kost og såpe sammen med mach3 (alle "forbedringer" etter dette har bare vært tull og vas etmm), gjerne etter en en god dusj. Såpen trenger aldeles ikke å være noen spesialgreie, vanlige Lano såpestykker fungerer utmerket, det vikige er en god kost. Hverken skum eller krem kommer i nærheten av såpe og kost. Etter en god forbehandling virker egentlig valget av høvel underordnet. Kunne kansje prøvde DE en gang.

 

Forøvrig kommer det aldri noen kniv i nærheten av ansiktet mitt, langt mindre holdt av noen andre, som hos en barberer. Det forekommer meg omtrent like trygt som å bli holdt ut av vinduet i 4. etasje etter beina for å lufttørke håret. :D

Lenke til kommentar

Desto flere blader, deste mindre skånsomt er det for huden. Om du har f.eks. har en mach3 høvel med 3 blad, kommer huden i kontakt med blad 3 ganger bare på et eneste drag. Om du drar en slik høvel par-tre ganger over det samme området på ansiktet, sier det seg selv at dette ikke spesielt skånsomt for huden.

Lenke til kommentar

The Shave Den har et rikt utvalg av aftershave dufter og kombinasjoner, for den som ønsker å prøve noe nytt på den fronten. Sjekk også ut Saint Charles Shave for rikt utvalg av det samme...

 

Har du kjøpt noko frå desse sjølv? Begge held til i USA så vidt eg veit, og å få sendt alkohol (enten det er drikkevare eller kosmetikk) ut av USA er både tungvindt og dyrt.

Lenke til kommentar

Har du kjøpt noko frå desse sjølv? Begge held til i USA så vidt eg veit, og å få sendt alkohol (enten det er drikkevare eller kosmetikk) ut av USA er både tungvindt og dyrt.

 

Ja, har nettopp kjøpt en aftershave milk. Varer med alkohol er vel ikke lenger mulig å få kjøpt fra utlandet? Fra England går det ihvertfall ikke.

Ja det er dyrt fra USA, men disse aftershavene er billige, ca 80 kr fra The Shave Den, og så kommer frakt på ca 120 kr da

Lenke til kommentar

Å, dei alkoholfrie greiene er jo ikkje noko spennande. :p

 

Royal Mail innførte avgrensingar på sending av alkohol i januar, dei vil ikkje lenger sende alkohol ut av Storbritannia. Det er det ingen andre som vil heller, så ein får ikkje kjøpt noko derfrå. Endringane gjeld altså eksport av alkohol frå Storbritannia, ikkje import til Noreg. Me kan framleis kjøpe alkoholhaldig kosmetikk frå land som tillet eksport av slikt. Dei fleste land i Europa gjer det, så det er framleis mogleg å få tak i mykje spennande.

Lenke til kommentar
Å, dei alkoholfrie greiene er jo ikkje noko spennande. :p Royal Mail innførte avgrensingar på sending av alkohol i januar, dei vil ikkje lenger sende alkohol ut av Storbritannia. Det er det ingen andre som vil heller, så ein får ikkje kjøpt noko derfrå. Endringane gjeld altså eksport av alkohol frå Storbritannia, ikkje import til Noreg. Me kan framleis kjøpe alkoholhaldig kosmetikk frå land som tillet eksport av slikt. Dei fleste land i Europa gjer det, så det er framleis mogleg å få tak i mykje spennande.

 

Mye snacks som ikke inneholder alkohol... :yes:

Mye spennende kombinasjoner av dufter på en del av de amerikanske produktene, som for eksempel Mama Bear sine produkter, ser forresten ikke ut som Saint Charles Shave sender sine produkter utenfor USA...veldig synd, skulle gjerne prøvd noen av aftershavene deres.

Lenke til kommentar

Aha, så det handler ikke om å kjøpe fra utlandet, men at enkelte land ikke eksporterer, eller enkelte butikker ikke sneder? Tipper det er fraktselskapenes betingelser. Har sikkjert blitt klassifisert som farlige produkter eller noe, sammen mjed Lithiumbatterier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...