Gå til innhold

Tradisjonell barbering og utstyr


  

887 stemmer

  1. 1. Hvordan barberer du deg i dag?

    • DE-Høvel
      209
    • Kniv
      22
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      416
    • Engangshøvler
      35
    • Barbermaskin
      181
    • Barberer meg ikke
      23
  2. 2. Hvor ofte barberer du deg?

    • 5-7 ganger i uken
      104
    • 3-4 ganger i uken
      209
    • 2 ganger i uken
      327
    • 1-4 ganger i måneden
      224
    • Aldri
      22
  3. 3. Er du fornøyd med resultatet du får med din nåværende barberingsmetode?

    • Ja, fint resultat uten irritasjon
      564
    • Tja, resultatet blir bra, men det går hardt ut over huden
      249
    • Nei, jeg kan nesten ikke barbere meg uten problemer
      54
    • Barberer meg ikke
      19
  4. 4. Hvilke av disse metodene kan du tenke deg å prøve i framtiden?

    • DE-Høvel
      255
    • Kniv
      324
    • Flerbladshøvel, ala mach3 eller fusion
      96
    • Engangshøvler
      29
    • Barbermaskin med roterende hoder
      183
    • Barbermaskin med folie
      72
    • Forandring frister ikke
      251


Anbefalte innlegg

Desto flere blader, deste mindre skånsomt er det for huden. Om du har f.eks. har en mach3 høvel med 3 blad, kommer huden i kontakt med blad 3 ganger bare på et eneste drag. Om du drar en slik høvel par-tre ganger over det samme området på ansiktet, sier det seg selv at dette ikke spesielt skånsomt for huden.

Men hvert enkelt blad maa da noedvendigvis yte mindre trykk mot huden siden du har storre areal gitt samme bevegelse med hoevelen. Tror det bunner ut i at din egen teknikk er det som avgjoer hva som er best, og mest skaansomt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg anbefaler deg å legge på en hundrelapp eller to ekstra og velge bort Proraso-produktene som i min mening er av laber kvalitet og som de fleste ser ut til å anbefale pga. pris.

 

Jeg gav akkurat et "startersett" til kamerat på 30-årsdagen forrige helg og her er hva jeg satt sammen. Ikke like billig, men i min mening er utvalgt barberkrem og after shave det beste du får:

 

Merkur 25C tradisjonell barberhøvel 275,- (tilbud til 175,-)

Feather barberblader 50,-

Geo F. Trumper barberkrem i skål (rose) 165,-

The Gentlemens Refinery After Shave Balm 300,- (de var utsolgt for normalstørrelsen, så han fikk reisestørrelse til 100,-)

Laboratories Osma blodstillerstift 30,-

Syntetisk barberkost av merke jeg ikke husker ~150,-

= 670,-

 

En Mühle Pure Badger kost får du på barbershop til 15,- ekstra.

 

Når det gjelder knivblad anbefaler jeg å kjøpe en større pakke fra Ebay eller den britiske webshoppen som blir anbefalt i tråden her. Der får du blader til omtrent en krone stykket om du kjøper 100 om gangen. Du bruker bladet til du kjenner det lugger, lett et par fem+ barberinger for meg med Feather-blader, men jeg barberer meg raskt og lett.

Lenke til kommentar

Jeg må si meg veldig uenig ang. Proraso; veldig gode barberkremer. Har både Geo F. Trumper og Taylor of Old Bond St., men Proraso blir brukt ihvertfall annenhver gang og er et godt sted å starte! Har sadeltre (rød) og aloe vera (blå), hvorav jeg anbefaler den blå; veldig god lukt og skummer bra. Fornøyd med sadeltre også, men den er ganske tung i lukten. Har ikke prøvd den grønne, men det er den neste på kjøpslisten, har fått ganske gode anmeldelser forskjellige steder.

 

Vil også anbefale Muhle R89 framfor Merkur, flere beskriver kvalitetsfølelsen som godt over Merkur sin.

 

Proraso barberkost er derimot bortkastet, vil anbefale deg Frank Shaving fra eBay, VELDIG fornøyd med "finest badger"-kosten min derfra.

 

Kjøp heller en 100-pakk med Astra-blader fra eBay, billigere og bedre enn Derby IMO.

 

Proraso aftershaven har jeg ikke prøvd, men blir anbefalt forskjellige steder.

Lenke til kommentar

Kommer ann på høvelen; R89 er rimelig aggresiv og jeg har litt følsom hud, så Feather-blader ville vært alt for aggresivt. Virker også som om at det er konsensus for at R89 og Astra-blader passer meget godt sammen.

 

Hmm, jeg har også Mühle R89. Har så vidt prøvd Derby Extra, men kjøpte meg en pakke med feather-blader.

 

Men når det kommer til Astra, har du da Astra Superior Platinum eller Astra Stainless? (har selv noe sensitiv hud)

 

dag1234: Bedre enn T&H Ultimate Comfort? (mener du skrev at du har brukt denne) Har selv Geo F. Trumper i rose, synes den dufter noe "damete", men det er ikke noe som er vedvarende.

 

Nå har jeg kun prøvd en barberkost men synes det er ganske lett å skumme opp også med denne billige kosten til kr 155.

Endret av Xtra
Lenke til kommentar

Siste nytt:

 

Edwin Jagger DE89

Lord Blade Sample Pack (Asco, Big Ben, Crown, Lord, Racer, Rainbow, Shark & Silver Star)

D.R. Harris Almond Cream

G5 Shaving Scuttle

The Shave Den Aftershave Milk Coconut

Mitchell's Whool Fat Soap

Mama Bear Soap Spellbound

Mike's Natural Soap Hungarian Lavender

Saint Charles Shave Bulgarian Aftershave Milk

Saint Charles Shave Dagger Aftershave Milk

Saint Charles Shave Refined Aftershave Milk

Lenke til kommentar

Vrient å vite hva man skal kjøpe når det er så forskjellige meninger om hva som fungerer best. Da er det sikkert fordi det avhenger av hva slags hud man har, hvor kraftig skjeggvekst man har eller hvordan man barberer seg, men likevel.

 

Hvis jeg har laber skjeggvekst (barberer meg 2-3 ganger i uka og går for relativt glatt look) og hud som tilsynelatende er litt "skjør" (tenkte å endre på barberingen for å se om det hjelper på noe utslett-lignende jeg har i ansiktet) hud, så er det fortsatt ingen enighet om hva jeg burde velge?

 

Skulle helst sluppet å kjøpe inn mye forskjellig for å teste, det har jeg egentlig ikke budsjett til akkurat nå.

 

En annen ting, hva er egentlig poenget med en kost hvis man kan lage skum i hendene? Er det bare for å kunne bruke mindre mengder?

 

Om jeg skal teste Astra Superior Platinum først, er det denne eller finnes det flere varianter?

Endret av Brickwall
Lenke til kommentar
En annen ting, hva er egentlig poenget med en kost hvis man kan lage skum i hendene? Er det bare for å kunne bruke mindre mengder?

Min teori er at kosten er fra tidsalderen hvor du barberte deg med en enkel, hard såpe med iskaldt vann. Det å få bra skum ut av et såpestykke, samt å produsere nok skum til å vare en hel barbéring (med flere passes) er en større operasjon.

 

I dag med god barbérkrem og varmt vann lager jeg skum direkte på fjeset og har ikke brukt kost på måneder.

 

EDIT:

Lenke til post tidligere i tråden hvor jeg koster opp noe skum. Og nei, fugene er ikke skitne, det er murpuss som har satt seg i silikonen før den stivnet. :)

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=857834&view=findpost&p=19581049

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

dag1234: Bedre enn T&H Ultimate Comfort? (mener du skrev at du har brukt denne) Har selv Geo F. Trumper i rose, synes den dufter noe "damete", men det er ikke noe som er vedvarende.

 

 

Ja, jeg synes det er hakket bedre enn Truefitt&Hill. Glattere og skummer bedre. Så dette er veldig bra.

Den jeg kjøpte var Sandelvood, og den er diskret i lukten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle oppgradere utstyret litt, mest for at det er gøy, men også for at jeg er klar for noe nytt.

 

Men, klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg skal Gå for Merkur futur, eller Mühle Sophist. Forslag eller innvendinger?

 

Heller mest mot Merkur, da den kan justeres. Dog, aldri testet en høvel som har mulighet for å justeres, så om det er nødvendig eller ikke kan sikkert diskuteres :)

Lenke til kommentar

Vrient å vite hva man skal kjøpe når det er så forskjellige meninger om hva som fungerer best. Da er det sikkert fordi det avhenger av hva slags hud man har, hvor kraftig skjeggvekst man har eller hvordan man barberer seg, men likevel.

.

 

En annen ting, hva er egentlig poenget med en kost hvis man kan lage skum i hendene? Er det bare for å kunne bruke mindre mengder?

 

 

Siden alle er forskjellig er det vanskelig å gi noen konkrete råd til dette, den eneste muligheten for deg å gå til evt. en hudpleier eller en dreven barberer som kan gi deg konkrete råd...for uansett hvordan du forklarer her på nettet så er det ikke sikkert man fanger om det som er reelt, i tillegg så har alle forskjellige erfaringer med alle produktene.

 

vedr. Kost, så må jeg si at jeg med ganske "hardt" skjegg er avhengig av kost for å få skummen enklest og kjappest inn mellom hårene og inn til huden. Noe jeg sliter med med hånden spesielt i ved halsen.

 

men dette er også en vanesak og hva man ønsker å gjøre....ingen "trenger" en kost, men selvfølgelig tar man økonomien i betraktning så får du mer skum av mindre såpe/krem med en kost i tillegg kan man faktisk barbere seg minst to ganger med samme mengde skum når man bruker kost..for en dobbeltsjekk er for meg helt nødvendig :)

Lenke til kommentar

Tenkte jeg skulle oppgradere utstyret litt, mest for at det er gøy, men også for at jeg er klar for noe nytt.

 

Men, klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg skal Gå for Merkur futur, eller Mühle Sophist. Forslag eller innvendinger?

 

Heller mest mot Merkur, da den kan justeres. Dog, aldri testet en høvel som har mulighet for å justeres, så om det er nødvendig eller ikke kan sikkert diskuteres :)

 

Ingen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...