Jump to content

krille

Medlemmer
  • Content Count

    204
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

12 :)

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Hvor ble den kjøpt? :-) Den ble bestilt på nettsiden til en av de tre store elektrokjedene (vil ikke navngi noe). På toppen av det hele ble den bestilt tidligere denne uken....
  2. Så, jeg er alltid av den uheldige typen. Vinner aldri noe, osv. Fikk i oppdrag av mine mor som er på ferie utenlands om å bestille ny telefon til henne, så hun fikk med forhåndsbonus. Fikk melding om pakke i går og hentet den i dag på posten. Tenkte det bare var brillene... Når er det skikkelig vanskelig å være en god sønn og la denne pakken ligge urørt. En mor burde ikke be sin sønn om slikt
  3. Jeg tror det er bullshit, var innom coop obs på løren og på alnabru og begge hadde " vi er dessverre utsolgt for 1 TB versjonen " De har kun 500Gig inne og det var på mandagen Jeg var på Obs! på Løren i går etter jobb Vi var flere som kjøpte PS4 der. Jeg fikk den siste, ca 16:30. Mens jeg var der, var det minst 2 andre som også kjøpte den. Og når jeg stod i disken for å hente den ut, var den enda en som spurte etter den. Tror kanskje de undervurderte etterspørselen.
  4. Hjelper ikke at man forbeholder om utsolgt så lenge man selger mer enn man klarer å levere. Det er forskjell på om selger gir beskjed om at man er utsolgt for varen før og etter at man har vært gjennom kassen og betalt. Du har helt rett i at dere har en bindende avtale, men så lenge det faktisk er tomt for varen er det åpenbart umulig å levere den. Dekningskjøp kan være aktuelt, men ettersom tilsynelatende kun Elkjøp/Lefdal fører denne må du fort over på en annen modell, og det kan fort være noe mer risky mtp. å få medhold i at det faktisk er et dekningskjøp. Det tryggeste er nok å la Elkjøp håndtere sin egen blunder i dette tilfellet. Som moby_duck foreslår kan du f.eks. høre om du kan få UE65HU8505 isteden. Eventuelt ser det ut som Lefdal Sandvika har den samme modellen på lager til samme pris, men ikke Collect@Store. Ikke garantert at de faktisk har den inne når du kommer dit eller at de opererer med samme pris i butikk, men har du bil kan det vel være verdt turen om ikke annet? Jeg tok ikke dette med i førsteposten, siden den var lang nok om den var Men, jeg har gjentatte ganger sagt til selger at jeg kan godta en 8505 som erstatning. Jeg har til og med tilbudt et mindre mellomlegg. Men eneste svar jeg har fått på dette, var en epost i går, som jeg tolket dithen at han ville han 7 500 i mellomlegg. Jeg utba en klargjøring, men fikk ikke svar. Selger har forøvrig lovt å ringe meg, noe han enda ikke har gjort. Jeg kjenner selvsagt ikke til grunnen, men har tenker som så at har man tid til å sende en mail om at en skal ringe, har en tid til å sende en mail om en ikke får tid likevel... Har ingen bil denne uken, min samboer er på konferanse litt nordover og har tatt bilen med seg. Ellers skulle jeg gjerne tatt meg en tur, Føler også for å understreke at jeg hele tiden har prøvd å komme til en løsning, men eneste jeg blir møtt med er "tomme" svar, svar som hverken avklarer, oppklarer eller inneholder forpliktelser. Så jeg vet ikke helt hva annet jeg skal gjøre, føler at selger bare avfeier meg og ikke svarer eller gjør som han har lovet. En mulighet hadde vært å opprette en sak i forbrukerrådet med en gang, men tenkte jeg skulle forhøre meg med noen av de mange kloker hoder som frekventerer forumet først.
  5. Takk for innspill. Det er sånn at forskjellene mellom LG og Samsung TV'ene er såpass mange og store at for min del er det helt uaktuelt. Jeg har prøvd å kommunisere med selger, men det virker som han snarere håper på at jeg skal gi opp, enn å komme til en minnelig løsning. Dette opplever jeg som svært skuffende etter å ha handlet hos Elkjøp (og Lefdal) ganske så trofast de siste 15 årene når hvitevarer, små elektronikk eller brunvarer skulle anskaffes. Ok, da er alternativ 1 uaktuelt. Hvis du har lyst på en buet Samsung TV nå bør du ta kontakt med selger og høre om det er mulig å få tak i 8505 i stedet (dette er en bedre TV på alle måter). Det andre alternativet er å få tilbake pengene og vente til Samsung kommer med sin 2015-serie om noen måneder. TV-en du hadde lyst på i utgangspunktet er ikke mulig å oppdrive, og selgeren prøver ikke å være vanskelig. Feil i lagerbeholdning kan skje, og det er de alternativene jeg har nevnt som er mulige å få gjennomført. Finn ut hva du vil ha i stedet for 8205 og krev det fra selger, gitt at det er et fornuftig alternativ. Ja, jeg har prøvd å komme til en løsning med selger siden fredag. Men han har vært mer opptatt av å fortelle meg at jeg ikke får det han har solgt meg, snarere enn å finne løsning. Får håpe det, så fremst det ikke er modeller som har blitt returnert på angrerett da. Elkjøp sin oversikt har vært tom siden tirsdag forrige uke og til nå.
  6. Takk for innspill. Det er sånn at forskjellene mellom LG og Samsung TV'ene er såpass mange og store at for min del er det helt uaktuelt. Jeg har prøvd å kommunisere med selger, men det virker som han snarere håper på at jeg skal gi opp, enn å komme til en minnelig løsning. Dette opplever jeg som svært skuffende etter å ha handlet hos Elkjøp (og Lefdal) ganske så trofast de siste 15 årene når hvitevarer, små elektronikk eller brunvarer skulle anskaffes.
  7. Har havnet i en kjedelig situasjon, som jeg håper jeg kan få noen innspill. Jeg er ingen jurist eller innehar spesiell kompetanse på området, så det er alltid en mulighet for at jeg leser loven som fanden leser bibelen J Forrige mandag (9.02.15) var jeg hos Elkjøp på Ullevål Megastore og kjøpte meg en ny TV, som var på kampanje i forrige uke (Samsung UE65HU8205) til kr. 14 995 (normal utsalgspris mellom 25 000 og 30 000) Jeg fikk bekreftet i butikk at jeg fikk en av de siste de hadde, med forventet levering i slutten av februar eller tidlig mars. Jeg betalt for TV’n i kassen og var glad og fornøyd med at jeg sikret med denne til en god pris. Fredag (13.02.15) fikk jeg plutselig kontrabeskjed om at jeg ikke kunne få varen likevel. Det var selgeren i butikken som kontaktet meg via epost og fortalte dette. Jeg insisterte da på at jeg hadde inngått en avtale som var bindende for begge parter og at jeg forventet at avtalt vare ble levert som avtalt. Jeg viste til § 21 i forbrukerkjøpsloven og fastholdt kjøpet og krevde varen levert. Igår fikk jeg følgende melding fra selger: Som er for meg uforståelig. Jeg fikk bekreftet i butikk at jeg fikk den siste eller en av de aller siste. I tillegg så har jo butikken akseptert kjøpet mitt og tatt betalt. Jeg har ei heller fått noen forklaring på hvorfor jeg ikke kan få varen min. Slik jeg skjønner forbrukerkjøpsloven, så kan jeg kreve at inngått avtale blir oppfylt eller så kan jeg gjøre et dekningskjøp og kreve Elkjøp for mellomlegget. Elkjøp kan i denne saken ikke ensidig heve kjøpet (jmf § 45 i forbrukerkjøpsloven) da hele salgssummen ble betalt på mandag 09. februar. For å gjennomføre dekningskjøp, hva er det som skal til for at det forsvarlig? Skal jeg sende saken til forbrukerrådet først og la dem prøve å få i stand en minnelig løsning? Er det andre steder jeg bør henvende meg, som kanskje kan se på saken med litt mer juridisk kompetanse enn det jeg ser for meg selger innehar? Vil det være en ide å ta kontakt via Facebook gruppa til Elkjøp, ringe kundeservice sentralt, ringe butikksjef direkte? På forhånd takk til alle som har tatt seg tid med å lese hele innlegget og innspill dere måtte komme med.
  8. Min hovedpc er snaut 2 år gammel nå, kjører arch ls -ld /lost+found/ drwx------ 2 root root 16384 Jan 19 2013 /lost+found/ Men hadde jeg hatt den snurrende på gamle disken, hadde den vært fra 2007 eller noe sånt.
  9. Fikk oppgradert fra Get i dag. 1000/1000 for 599 - God avtale med Viken fiber i borettslaget.
  10. Enig, jeg ville også ha en ren fiberleverandør, men styret valgte å gå for en som kan levere tv og telefon også. Vi fikk 2 mnd gratis ved etablering og ingen kostnad for selve installasjonen, men borettslaget er bundet til Altibox en periode fremover. Uansett så gleder jeg meg skikkelig, det er så mange muligheter som åpner seg når en får linje med god, synkron kapasitet.
  11. Borettslaget jeg bor i, har endelig tatt til vettet og bestemt seg for å bytte over til noe annet enn GET. Levering blir ikke før i november, merker det kommer til bli svært tungt å vente, men fader rullan så digg det skal bli. Kommer til å bli en pen oppgradering fra mine 50/5 i dag.... Ikke det at jeg trenger gigabit inn i veggen, men til den prisen, hvordan kunne jeg velge noe annet ?
  12. Om du allerede bruker Tomato, så anbefaler jeg å fortsette med den. Det er en god, stabil release. Velg AIO, det er den du vil ha. Versjonen du linket til er helt riktig den siste stabile. Sett opp OpenVPN, det er gjort i en håndvending. Greit å ha en fast ip, bruk dynamisk DNS om du ikke kan, så du alltid finner VPN der du tror den er. Om du har behov for VLAN så er det jo støtte for å sette dette opp i Tomato, enkel pek og klikk greie. jeg vet 5 Ghz støtten er blitt mye bedre, kjører selv med 2.4GHz og 5GHz hjemme uten noen problem. (Selv om Linux driverene ikke er helt tipp topp enda for nettverkskortene) Jeg har riktignok AC68U, men så vidt meg bekjent er den største forskjellen at driver stacken til AC66 er mer moden.
  13. I den luka du åpner for å sette inn SD-kort, er det en liten skuff du kan trekke ut, som ser lik ut den der simkortet settes inni. På skuffen som kommer ut ligger den en lapp der bl.a byggedato er angitt i formatet 14wXX der XX er ukenummeret.
  14. Jeg fikk min telefon først på fredag. På lørdag var i botanisk hage, og jeg tok bilder jeg synes var helt suverene. Uten noe stress eller noen ting, superior auto. Det er mulig jeg har lave forventninger til mobilkamera, men jeg ble skikkelig imponert. https://www.flickr.com/photos/124877192@N02/sets/72157644855037074/ Siden jeg fikk min telefon såpass sent (til tross for forhåndsbestilling slutten av mars) så har jeg kanskje fått fra en produksjonslinje som har utbedret litt svakheter? Jeg har uke 20 som byggedato for min telefon.
  15. Ofte kan optikerkjeder kjøpe inn ulike parti med utgående modeller fra leverandører fra 10 kr og oppover per innfatning. Da får de som regel en pakke med litt ulikt i også da, er ikke alt som er salgbart der. Men det er ikke brilleinnfatningene de tjener mest på. Det er glassene i brillen de har den virkelige fortjenesten på. Ofte vil da en pris på 200 kroner for komplett brille bare være et tilbud for å få deg inn i butikken og så vil de bruke alle sine triks for å få deg til å oppgradere glassene som gir dem den virkelige fortjenesten. Dette kombinert med synsundersøkelse, justering av brille osv, gir i sum en fin fortjeneste for butikken, som de kan leve av. De har jo mange faste utgifter, lønn, husleie, avgift til kjedekontor osv. Om du bare skal et par briller å bruke på forelesing, så bestiller du bare på nettet, med litt flaks på tilbud havner det under 200 kroners grensa...
×
×
  • Create New...