Gå til innhold

Den store Opera-tråden


Ståle

Anbefalte innlegg

Har gått over til nyeste Opera på desktop både hjemme og på jobb. Savner egentlig ingen funksjoner. Bookmarks har kommet tilbaket, og mouse-gestures er der fremdeles. Har også hatt nettleseren åpen i flere uker i strekk mens den har spilt Cookie Clicker, uten noen som helst problem med å åpne nye nettsider.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har kjørt versjon 12.16 helt frem til her om dagen da jeg på laptoppen lastet ned versjon 20 for å teste litt. Det begynner å kommet seg litt, de har fått inn Link(sync), men da bare for å kunne logge på myopera sidene og kontoen din der.... Men import av bookmarks fungerte greit, men er fortsatt ett helvete å bruke om man har ett tonn av dem.

 

Venter fortsatt på at man får muligheten til å kjøre vertikal bookmark på venstre side og der klikke med musehjulet for åpne i ny fane lengst til høyre.

 

Måtte også laste ned en extension slik at middleclick på linker åpner seg i fane lengst til høyre og ikke ved siden av den aktive fanen. Jeg er en tab-hamster, har mye tabs åpne som skal leses igjennom senere etc og aldri får tid til det.... og da vil jeg ha fanene lengst til høyre som er de sist åpnede. Har også mange faste faner oppe til admin verktøy på forum som jeg er moderator på, webmail etc.

 

Savner også at man i 12.16 kunne lettere se "thumbnail" av nettside logoen i tabbene, bare fargeforskjellene gir ett hint om hvor en spes fane er.

 

Så få mulighet til å legge tab bar på venstre side og få dem horisontal, sortert på egen rekkefølge. Så opp skikkelig sync slik at de som har flere PC'er får dette lettere. Få inn bedre layout og design på mindre tabs slik at man ser ikonen, da begynner jeg å bli fornøyd. :)

 

Men ellers så kommer det seg veldig, sakte men sikkert. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

post-19503-0-31003800-1394785271_thumb.jpg

 

"By clicking on "Accept and Upgrade" you are agreeing to Opera's Term of Service".

 

Sorry Opera, I'm afraid I can't do that.

 

Dette er nok et eksempel på at Opera har fjernet litt for mye basisfunksjonalitet ;)

 

Hmm... Hva er galt med denne dialogen:
- Det står ikke hvilken av Opera-installasjonene mine som skal oppdateres, hverken fra-versjon eller til-versjon.

- Dialogen er bare delvis språket.

- Men viktigere... Det er ingen "Accept and Upgrade"-knapp.

 

Siden jeg var lett underholdt av dette, tenkte jeg at jeg skulle ta en nærmere kikk. Hadde begge Opera'ene oppe, men dette var altså Opera 20 Stable.

 

Prøvde å bruke Alt-tab for å finne et skjult knapp-element men det var ikke noe aktivt element. Så jeg klikket på "Terms of Service", og der var Terms-vinduet blankt. Jeg hadde tilbakeknapp.

 

Når jeg så kom tilbake hadde jeg plutselig fått en "Alternativer"-knapp. Gikk inn på Alternativer. Der sto Filbane for installering tom.

 

Også på denne siden hadde jeg "Terms of Service". Gikk inn der på nytt. Fortsatt tomme terms, og jeg klikket "Tilbake" igjen. Da kom jeg ikke tilbake til siden jeg var på, men tilbake til første-siden av popupen.

 

Siden jeg nå hadde fått en aktiv knapp, prøvde jeg Alt-tab igjen. Alt-tab tok meg ikke til noen skjult "Accept and Upgrade"-knapp. Men det tok meg heller ikke til "Terms of Service"-lenka, som den burde.

 

Gikk inn i selve Opera-menyen og på "Om Opera" står det "20.0.1387.64 - Start Opera på nytt for å oppdatere til versjon 20.0.1387.77".

Tenkte at jeg like godt kunne gjøre det. Så jeg forsøkte å lukke popup'en.
"Opera er ikke ferdig installert. Er du sikker på at du vil avbryte installeringen? [ Ja ] [ Nei ]".

 

Lukket Opera 20. Åpnet den på nytt igjen. Den husker hvilke åpne tabs den hadde. Inklusive "Om Opera". Siden sjekker på nytt etter ny versjon, og ender tilbake på "20.0.1387.64 - Start Opera på nytt for å oppdatere til versjon 20.0.1387.77".

 

Lukket Opera 20 igjen. Sjekker Oppgavebehandling; har bare en åpen Opera - denne (Opera 12.16).

Åpner Opera 20 igjen. Samme skjer igjen. "Start Opera på nytt"...

 

Gikk inn på Opera.com og lastet ned oppgraderingen derfra. Nå er Installeren gjennomført på norsk, og jeg har alle knappene. Det ser ut til å være rett Opera som blir oppdatert, basert på "Filbane for installering" i "Alternativer"

Etter å ha kjørt gjennom installasjonen, var Opera 20 fortsatt åpent. Tok opp "Om Opera" igjen. Siden sjekker enda en gang etter ny versjon, og ender tilbake på "20.0.1387.64 - Start Opera på nytt for å oppdatere til versjon 20.0.1387.77".

 

Lukket Opera. Igjen. Sjekket Oppgavebehandling. Skulle starte opp Opera igjen, men ikonet hadde forsvunnet fra startmenyen. Antakeligvis basert på mine innstillinger under installeringa. Selv om det eneste jeg endret var at jeg ikke ville bruke Opera som default nettleser. Opera 20 var allerede default nettleser. Var litt spent på hva som ville skje da. Nå har plutselig mitt sistevalg, Internet Explorer blitt default nettleser.

Forsøkte åpne Opera fra søk-feltet. Skrev ikke full path, bare Opera. Klikket på riktig utseende ikon som kom øverst i søkeresultatet. Da kom det "Finner ikke "Launcher.exe". Kontroller at du skrev navnet riktig, og prøv på nytt."

 

Startet Opera fra søk-feltet med full path.

 

Om Opera:

"Versjon: 20.0.1387.77 - Opera er oppdatert

Oppdateringskanal: Stable"

 

 

"Gjort mulig av åpen kildekode-prosjektet Chromium".

 

Jadda, jadda. :)

 

Jeg skrev dette innlegget i Opera 12.16.1860. Den siste nettleseren utviklet av Opera.

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skikkelig heldig du Tommy ;)

 

Har testet Opera 20 og mye av det jeg trenger ser ut til å være på plass. Savner notater. Ctrl+Z for angring av lukket fane, og at dobbeltklikk/klikk med musehjul ikke åpner ny fane som i 12. Måtte bytte ut noen utvidelser for å dekke behovene da ikke alle var laget for Opera 15+

Lenke til kommentar

Angre lukking av fanter = ctrl+shit+T Savner ctrl+z, men funker med den andre.

 

Savner fortsatt endel, men synes at nå er nok minstekravet mitt godt + at jeg opplever at opera 12.16 tryner mer, henger seg oftere etc + f.eks dagbladet video/tv så tuller det med layout ofte og slikt. Så endel irritasjonsmomenter for den gamle og seff endel for nye, så da tester man nye før vi evt går tilbake.

 

Jeg har ikke noe prob å kjøre 12.16 ved siden av 20 versjoen, har installert 20 versjonen under progfiler\opera-chromeium mappe.

Lenke til kommentar

[Lang setning]Skal prøve å droppe 12.16 helt. Hadde mye tull med heng på Youtube, siden til skritt-telleren min er tung og andre småting som ikke er fikset etter at det er gjort endringer på nettsider som ikke tar hensyn til Opera sin gamle HTML motor.[/lang setning]

 

Holder fortsatt på med litt finjustering av utvidelser men mange brikker faller på plass.

 

Men at jeg ikke får bestemme mine egne hotkeys klarer jeg ikke helt å tilgi..

Lenke til kommentar

Det har sjelden vært noe problem å ha mange Opera-installasjoner på siden av hverandre. Det var det heller ikke i min lange beskrivelse, det eneste problemet var egentlig at update ikke virket der og da.

 

Edit: det virket heller ikke ved neste oppdatering, så det er noe med min installasjon som blokkerer automatisk oppdatering.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Angående Opera 12.16 og youtube som fryser etter 5 sek i opptill 30 sek for hver eneste sidelasting.

Løsningen er å blokkere en del av sidebar-en som laster inn alle abbonementene.

 

Lag en ny CSS stylesheet fil youtube.css

 

#guide-subscriptions-container {display: none;}

 

Gå inn på youtube.com

Trykk F12

Klikk på "Edit Site Preferences"

Velg Display tabben

Velg My style sheet og velg din nye youtube.css

 

Ref:

http://forums.opera.com/discussion/1828472/terrible-youtube-lag-opera-12-16/p1

Lenke til kommentar

Opera 12.16 inneholder OpenSSL og er berørt av Heartbleed-svakheten. Den eneste delen som er berørt er ironisk nok auto-updateren. Den som ikke har noe å oppgradere til. For at det skal kunne misbrukes, må først noen få tak i sertifikatet til Opera, og sannsynligvis sette opp et man in the middle-angrep. Men hvis det skjer, vil konsekvensen være at de får installert et ondsinnet program gjennom updateren.

 

Fikk inntrykk av at det ville komme en oppdatering til auto-updateren. Den som jo aldri skal brukes igjen.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det beste er teksten på standard oppgraderingsside som du får se etter du har oppgradert til Opera 12.17:

 

"Instant achievement!
Congratulations — you’ve just upgraded to the latest version of Opera."

 

Ja, sånn er det. Opera Developer 22.0.1471.5 er riktig nok latest version, men ikke riktig Opera. :g

 

Apropos det jeg sa om at auto-updateren, så ser jeg at den nye var noe anderledes enn den gamle. Ved installasjon fikk jeg nå et valg om å installere framtidige versjoner uten å spørre først. Krysser man av for det, kan det bety at den på et eller annet tidspunkt installerer Opera Blink over Opera Classic uten advarsel.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Jeg har oppdatert Den bittelille Opera på høy DPI - tråden med status for Opera (og andre nettlesere) på enheter med høy PPT/DPI.

 

Status nå (testet på Opera Developer 22):

- Pinch zoom virker nå Edit: men man kan bare zoome inn (>=100%), ikke ut (<100%).

- Scrolling virker nå uten hopping

- Windows skalering (150% på mitt Surface Pro) overstyres sånn at Opera er på 100%

- - - Dermed har Opera nå alltid skarp tekst og bilder, både på nettsider og i UI

- - - Men dermed har Opera nå alltid for små ikoner, og er bortimot ubrukelig uten penn.

 

Så snart Opera får skalerbart grensesnitt som i Opera 12, eller får større default grensesnitt, eller får alternativt grensesnitt på høy DPI, er Opera klar til å brukes på høy DPI.

 

Inntil videre er bl.a. x-ikonene ubrukelig små. Men det er også eneste showstopperen.

 

Jeg bruker Firefox Aurora til daglig på Surface Pro. Antar jeg hopper over til Opera når ikonstørrelsen er fikset.

 

Status på Chrome:

Chrome skalerer fortsatt til 150% og er uklar/ubrukelig i standardinnstillingene. Der virker imidlertid "Deaktiver skjermskalering ved høye PPT-verdier". Der er ikoner/UI for små men ikke så ubrukelig små som i Opera.

 

Status på IE:

IE ble laget for dette, og har aldri hatt noe problem med størrelse eller uklar tekst på Surface Pro.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opera 12 bruker egenutviklet løsning som kalles presto. Denne er ikke alltid like kompatibel med nettsider.

 

Nyere Opera kjører på Chromium med webkit, som er samme som Chrome kjører. Denne kombinasjonen er mye mer pålitelig.

Så det blir som chrome bare med litt ekstra extensions? Hvorfor velge opera fremfor chrome?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...