Gå til innhold

Den store Opera-tråden


Ståle

Anbefalte innlegg

Gud bedre, så ubrukelig nye Opera er!

Jeg bruker til vanlig 12.16 og er godt fornøyd med det. Men etter noen Flash- og Java- oppdateringer forrige uke gikk denne versjonen inn i krasjmodus.

Så da benytta jeg sjansen til å teste nye utgaven. Det er vanskelig å tenke seg til hvorfor de har gått vekk fra mesteparten av det som gjorde Opera unikt tidligere. Den nye utgaven er utrolig treg, har lite innstilling- og customization- muligheter, ubrukelig bokmerke- system og så er den vanvittig treg, da. Noen av problemene kan man delvis fikse vha extensions, men ikke hastigheten.

 

Nå fyrte jeg nettopp opp 12.16 igjen for å se om krasjmodusen var forsvunnet. Takk og lov, det funker igjen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tester endel mot Opera 20, men den rekker ikke Opera 12.16 til knærne.

 

På Surface Pro/ høy DPI er classic bedre egnet enn blink, siden man kan bruke Opera Classic uten display scaling, og blåse opp størrelsen på brukergrensesnittet. Dette kan man ikke på Opera Blink.

 

Hjemme bruker jeg Opera Classic for å holde orden på mine mange tabs, noe som andre nettlesere ikke kan - vertikal tab bar viser navnet på hver tab, horisontal tab bar klarer bare noen få.

 

På jobb bruker jeg i stor grad Dragonfly, utviklingsverktøyet i Opera Classic, som er bedre, og ikke minst anderledes/utfyllende i forhold til de andre nettlesernes utviklingsverktøy.

 

Jeg har i alle år tilpasset brukergrensesnittet av Opera etter mine behov. Fjernet knapper jeg ikke bruker, slått sammen elementer fra flere verktøylinjer, etc. Ikke bare er det ikke mulig å gjøre dette i Opera Blink, men mesteparten av elementene mangler jo helt.

 

Og ved å kunne bytte skin på Opera Classic, kunne man få ting som hadde andre størrelsesforhold/utnyttelse av plass enn default. Dette er ikke mulig i Opera Blink. Et av utslagene så vi for noen dager siden, der endringer av rullefeltet var lite populært. Hadde dette skjedd i Opera Classic, kunne man bare byttet skin.

 

Chrome er en helt minimalistisk variant av en nettleser. Opera Classic var en fullfunksjonalitet nettleser.

Opera Blink er en kopi av Chrome for de som har negative følelser for Google. Alle som bruker Opera Blink i dag kan like gjerne bruke Chrome. For all del, bruk Opera Blink. Men påstå ikke at det er en fullgod erstatter for Opera Classic.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Når jeg installerer Opera Blink og skal starte den vanlige Opera ved å skrive Opera i søkefeltet i startmenyen oppstår det et snurrig problem: Om jeg skriver Opera 12 så matcher den faktisk den nye opera, og ikke opera 12. Den nye opera har på en måte lagt inn en greie som matcher på alt som heter noe med opera, i tillegg til det vanlige ikonet. Ettersom det ikke er en vanlig snarvei får jeg ikke fjernet det! Men vet noen her hvordan jeg får fjernet dette ekstra-ikonet?

Lenke til kommentar

Selvsagt, det er bare å velge Opera 12.16 1860 fra menyen, det er alternativet under. Problemet er at denne merkelige snarveien matcher hva som helst og stiller seg øverst i søkeresultatene, om jeg så skriver Opera titusenmillioner bæsj så trigges denne snarveien. Som altså er det i tillegg til den vanlige snarveien Opera 19 og de gamle operaene.

 

Oppdatert testing: Når jeg velger denne snarveien så får jeg denne meldingen:

Launcher.exe

Windows cannot find 'Launcher.exe'. Make sure you typed the name correctly, and then try again.

[OK]

 

Så den funker faktisk ikke til noenting. Grunnen til at jeg ikke får slettet den er at dette faktisk virker å være selve programfila og ikke en snarvei. Så jeg får "vil du slette denne fila på 1.5 mb", og må da ha administratortillatelse til å slette launcher.exe (opera sin exe fil). Men det vil jeg jo ikke, jeg vil bare ha den bort fra menyen.

 

Om jeg f.eks. skriver "opera sint dame synger i dusjen", høyreklikker på den og velger properties kommer dette vinduet opp:

lGSWKjM.jpg

 

Dette er helt gåtefullt for meg.

Lenke til kommentar

Flere som ikke får sett videoer på DBTV sin nye videoportal? Jeg hører lyd men mangler bilde.

 

 

Prøv denne feks. http://beta.dbtv.no/3150049755001?vid=3150049755001

 

Videoer som er embeded i artikler fungerer.

 

About Opera
Version information
Version 12.16
Build 1860
Platform x64
System Windows 7
Browser identification:
Opera/9.80 (Windows NT 6.1; Win64; x64) Presto/2.12.388 Version/12.16

Lenke til kommentar

Build: 1860
Platform: Win32

Hvis det der skal vise et pausebilde med "Side ikke funnet", så ser jeg det. Hvis det skal vise noe annet, så ser jeg et pausebilde. Med "Side ikke funnet". Det kan hende at kilden til dine problemer er at du har 64-bits Opera-versjon.

... Installerer 64-bit for testing, nå, plis veit.

 

... Tester i Opera 64-bit, plis veit.

... Tester i iexplore.exe, pris veit.

 

Samme resultat i alle tre nettlesere.

Lenke til kommentar

Det er noe funky med CSS'en. Merker det bedre med pinch-zoom. Videoen er presset ned fordi den bruker hele[?] bredden mellom to floats. Det virker bedre i Aurora, men det er noe weird med zoominga uansett. Når menyen vokser blir det mindre plass til videoen. Så videoen krymper når man zoomer inn. Snodig programmering/UI.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...