Gå til innhold

Den store Opera-tråden


Ståle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må si at jeg var mer "fornøyd" med Presto-enginen enn Chromium'en tidligere, men pga av at Presto ikke ble oppdatert så mye mot slutten og at fler og fler websider gikk over til nyere funksjoner så mister jo Opera sin Presto motor evnen til å håndtere websider korrekt.

 

Så som flere nevner så går Opera nå med Chromium engine og personlig så liker jeg bedre Opera enn Chrome i ustende og funksjoner. Men begge er teknisk gode da, så smak og behag. :)

Lenke til kommentar

Er det bare meg som fikk en litt morsom/bisarr bug etter heartbreak-fiksen? Når jeg trykker save as... på noe så er dialogvinduet fullskjerm og lar seg ikke flytte? Merkelig feil. :hmm:

Du kan prøve Ccleaner med valget "window size/location cache" under advanced og rens pc-en.

Deretter ta en restart om vinduet fortsatt er like stort.

 

 

Jeg krøp til korset og fikk til slutt over til firefox, Opera etter v12 har bare vært tragisk.

Og? Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Opera er vestentlig mer stabilt og ressursgjerrig etter v12, men jeg savner fremdeles ye funksjonalitet.

 

Et par ting jeg ikke liker:

- Nye faner åpner på høyre side av aktiv fane i stedenfor helt på høyreside av siste fane.

- Klikker man seg over på en ny fane for så å lukke den så kommer man over til siste fane i rekken i stedenfor siste fane man brukte

- Private Tab eksisterer ikke lenger (ihvertfal ikke som jeg kan se), man må ha et eget privat vindu

- Kan ikke ha bokmerker ol til venstre.

- Når man kopierer en nettadresse følger ikke http(s):// med, så ingen av linkene blir klikkbare der jeg limer dem inn.

- CTRL+Z For å andre lukket fane virker ikke lenger

- Man har ikke statuslinjen nede til høyre, så man kan ikke zoome uten bruk av tastaturet (kan denne fås tilbake?)

 

Et par ting jeg liker:

- Tab Tab Stacking er fjernet

Lenke til kommentar

Opera Developer og Chrome har nylig sluttet å jobbe bra sammen med WindowBlinds hos meg.

 

Opera Blink 20 ser fortsatt ut til å virke sammen med WindowBlinds, jeg tok akkurat en blank installasjon av den. Jeg tok en (ekstra) blank installasjon av Opera Developer også, og det samme skjedde der.

 

Dette ser ut til å være en endring i Opera... vent, jeg mener naturligvis Chrome version 34+

 

post-19503-0-79336400-1399220103_thumb.jpg

 

 

Dersom dere er lystne på å holde et øye med hva som skjer i Opera langt fram i tid, er det Chrome Canary som gjelder. :g

 

Opera Stable = Chrome 33.0.1750.154

Chrome Stable = Chrome 34.0.1847.131

Opera Next = Chrome 34.0.1847.116

Opera Developer = Chrome 35.0.1916.27

Chrome Canary = Chrome 36.0.1973.0

 

Opera - Alltid et Steg Etter

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Ad Block slik Opera hadde i sin Presto engine (ver 12 og eldre) er ikke med per dags dato, men skulle ikke forundre meg at Opera har det på to-do listen sin. Men installer adblock+ extension så er det problemet løst.

 

Ang hvordan faner håndteres og fungerer så installer Classic Tabs Extensionen, så kan man gå inn i extensions(bruk Opera knappen oppe til venstre) og så gå inn på Classic tabs Option, så kan du sette endel parametere der. Vips så fungerer Opera tabbene slik som før, det å åpne nye faner lengste til høyre og det lukke en fane så går du til sist åpnede fane.

https://addons.opera.com/en-gb/extensions/details/classic-tabs/?display=en

 

Er fortsatt endel som savnes i dagens Opera versjon, men mine minstekrav er nå fullført og jeg bruker nyeste Chromium versjon, blir spent å se når neste store lansering er om de får med seg Opera synkroniseringen skikkelig for de som bruker Opera på flere PC'er og synk av bookmarks, samt flytte faner til venstre side (savner det sårt).

Lenke til kommentar

Jeg har brukt Opera siden ca. 2000 og jeg kommer ikke på én av de fordelene Opera har hatt over andre nettlesere som jeg har brukt, som har blitt videreført til Opera Blink.

 

Opera 15+ eksisterer utelukkende for å skumme reklameinntekter, og de kan umulig sitte med mye stolthet over hva de har "fått til" med den nye desktop-browseren. Men så er det vel heller ikke desktop de skal tjene penger på i framtiden.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ad Block slik Opera hadde i sin Presto engine (ver 12 og eldre) er ikke med per dags dato, men skulle ikke forundre meg at Opera har det på to-do listen sin. Men installer adblock+ extension så er det problemet løst.

 

Ang hvordan faner håndteres og fungerer så installer Classic Tabs Extensionen, så kan man gå inn i extensions(bruk Opera knappen oppe til venstre) og så gå inn på Classic tabs Option, så kan du sette endel parametere der. Vips så fungerer Opera tabbene slik som før, det å åpne nye faner lengste til høyre og det lukke en fane så går du til sist åpnede fane.

https://addons.opera.com/en-gb/extensions/details/classic-tabs/?display=en

 

Er fortsatt endel som savnes i dagens Opera versjon, men mine minstekrav er nå fullført og jeg bruker nyeste Chromium versjon, blir spent å se når neste store lansering er om de får med seg Opera synkroniseringen skikkelig for de som bruker Opera på flere PC'er og synk av bookmarks, samt flytte faner til venstre side (savner det sårt).

Ängående AdBlock+ så bruker jeg det, men den slipper ikke igjennom på TEK nettverket, så jeg tenker å deaktivere Adblock+ her på disse sidene og heller bruker Opera's innebygde adblock for å blokkere reklame på TEK nettverket, for den ble ikke oppdaget i gamle opera ihvertfal
Lenke til kommentar

@Evelen! Jeg opplevde at gamle Opera sin innebygde "Block content" også ble oppdaget av Tek.no systemet, så det ene eller andre var like "ille".

 

Men er nå Extra medlem, ikke angret på det, man får også ett gratis spill via gamer.no i måneden også, ikke store spill da, men små morsomme som distribueres via steam og/eller humble bundle (så langt). :) Pluss at man slipper all reklame og får tilbake til alle extra artiklene.

Lenke til kommentar

Original Opera har en egen knapp for lukkede faner, eller kan bruke Ctrl+Z.

Finnes det noe tilsvarende på Opera Next, eller må man åpne loggen for å få tilgang på faner som er blitt lukket?

 

På jobb har jeg skjerm på høykant, dermed kan jeg leve med at jeg ikke kan plassere fanene til venstre, men jeg må ha denne muligheten på laptopskjermer.

Lenke til kommentar

Morsomt, for meg er det ekstra plagsomt å ha fanene på toppen dersom skjermen er på høykant. Jeg liker å ha litt plass til hver fane, og det er nok grunnen til at jeg bruker Opera 12.17 som min primærbrowser.

 

Ctrl+z er en annen grunn, og Dragonfly, brukertilpasning av grensesnittet, skins som faktisk forandrer på noe også viktige grunner.

 

I det siste har Chrome begynt å etterlate så mange prosesser selv etter du lukker alle vindu, at det har begynt å terge meg. Forhåpentligvis ikke noe Opera Blink vil etterape.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

for å gjenåpne lukkede faner kan du trykke ctrl+shift+t. eventuelt ctrl+h for å få historikken :)

 

Det fungerer, men man mangler oversikten og valgmulighetene som man hadde i original Opera. Får håpe dette vil komme tilbake på nye utgaver av Opera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...