Gå til innhold

Den store Opera-tråden


Ståle

Anbefalte innlegg

Interessant artikkel. Han trekker bl.a. fram at antall brukere på desktop har minket, som nok ikke er noen overraskelse. Antallet vil nok også fortsette å krympe inntil Opera Blink får etablert noe "anderledeshet" - som de hadde plenty av men nå har ubetydelig mengder av.

 

Jeg er stort sett enig i det han skriver, men det han ikke trekker fram er jo også viktig. At Opera tjener mer penger nå enn de gjorde på å lage den beste nettleseren. Opera som bedrift går jo så det suser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva tjener de penger på nå?

 

De tjener penger på reklame, de tjener penger på mobile enheter. Og som von Tetzchner sier, har de begynt å oppføre seg som et investeringsselskap, de har kjøpt opp firma og kapitalisert på å hente inn ekstern teknologi. Og de tjener penger raskere og øker antallet ansatte raskere enn før.

 

http://www.digi.no/927086/det-meste-gaar-operas-vei

 

Men de mister desktop-brukere, den entusiastiske kjernen. Men det har ikke vært det segmentet som trakk inn mest penger.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Tab Stacking er ikke med i Opera Blink (Versjon 15-20+).

 

Det er heller ikke i ferd med å bli implementert. Kilde: http://my.opera.com/desktopteam/blog/2013/08/02/opera-next-16-for-weekend-testers?startidx=150#comment110836662

 

Dette er bare ett av mange eksempler på hvordan Opera Classic (<= 12.16) skilte seg fra andre nettlesere, men droppet det meste av unik funksjonalitet ved overgangen til Chrome-motoren.

 

Konfigurering av tab-baren er kanskje den viktigste differensiatoren for meg, som har foretrukket vertikal tab bar foran horisontal de siste 14 årene.

 

Edit: det er mange som ønsker tab stacking tilbake, men det virker som det er tenkt at du skal begynne å bruke Stash i stedet.

 

Debatt: http://my.opera.com/community/forums/topic.dml?id=1715212&abc=&page=2&skip=50&show=&perscreen=50

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det virker ikke på Opera 12.16 med mindre du skriver et userscript til det eller jukser det til på annet vis.

Videoen benytter 100% (eller nesten 100%) av tilgjengelig bredde [innenfor høyre del av skjermen]. Problemet er at det ikke trekker fra de andre elementene, og dermed er det ikke plass til 100% på den synlige delen av skjermen. Videoen vil dermed alltid presses ned utenfor synlig område på skjermen.

Har ikke sett på hva det er som gjør at videoen forsøker ta større bredde enn den har, men antar at det er noe funky CSS ute og går. Vi kunne nok funnet problemet og fikset siden, men jeg er altså ikke ansatt i dagbla' så da hjelper det lite :p

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Takker for godt svar, jeg får bare håpe de tar til fornuften. Jeg har stort sett alltid 50-60 faner oppe og det er faktisk mye vanskeligere å begrense seg på fanefronten enn jeg hadde trodd. Har lett i en evighet etter noen add ons til både firefox, opera og chrome som er liknende tab stacking, uten hell.

 

Så hvis noen vet om noe liknende, gjerne hyl ut! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for godt svar, jeg får bare håpe de tar til fornuften. Jeg har stort sett alltid 50-60 faner oppe og det er faktisk mye vanskeligere å begrense seg på fanefronten enn jeg hadde trodd. Har lett i en evighet etter noen add ons til både firefox, opera og chrome som er liknende tab stacking, uten hell.

 

Så hvis noen vet om noe liknende, gjerne hyl ut! :)

Pale Moon har heller ikke tab stacking, men en søkefunksjon (ctrl+shift+tab) der du kan skrive inn en del av tittelen på taben du skal til og trykke enter. Sikkert praktisk om man har mange tabs oppe. Her vises også alle i en oversikt som har plass til godt over 50 stk.
Lenke til kommentar

 

Så hvis noen vet om noe liknende, gjerne hyl ut! :)

 

Opera Classic hadde minst TRE gode løsninger integrert for bedre håndtering av mange tabs, som jeg kommer på i farta. Chrome, Firefox og Opera Blink har altså ikke allverden, men Firefox/Aurora som jeg bruker på Surface Pro har et ikon for "grupper faner". Det er weird, men det finnes.

 

Ellers, her er en artikkel med noen "løsninger" til Chrome:

http://thenextweb.com/lifehacks/2013/08/13/7-handy-chrome-extensions-to-save-you-when-you-have-too-many-tabs-open/#!vjCcy

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som bruker Opera Next 20, og opplever at etter et par dager uten å lukke nettleseren. Så vil ikke noen sider laste?

 

På Opera 12.16 gjør hver sidelasting for youtube til at Opera fryser i 10-12 sekunder. Har nettopp slettet cache og sånt. Har 12.16 på 4 PCer, og alle har samme problemet.

 

Må vel begynne å leite etter en alternativ nettleser snart.

Lenke til kommentar

Youtube fungerer ikke noe bra på Firefox Aurora heller. Etter jeg starter en video pleier den å spille av videoen greit men grensesnittet fryser i noen sekunder. Hvis jeg klikker på noe i de første 10-20 sekundene pleier det poppe opp en melding om et javascript som ikke reagerer eller noe sånt. Youtube foretrekker Chrome :g

 

Det burde være et signal til Opera når brukere som har Opera-logoen som brukerbilde, lenke til Opera-tråd og lenke til Opera.com i signaturen er i ferd med å gi opp Opera.

 

I motsetning til Opera 12.16, ser jeg ikke noen særlig grunn til å ha oppe Opera 2x i flere dager. :p Det er mitt sjettevalg eller noe.

 

Du kan prøve Opera Developer 21 og se om den har løst problemet. Hvis 20 ikke vil laste noen sider kan det være f.eks. noe med minnehåndteringa. Men det kan jo være 231 andre grunner også. Det samme skjedde forøvrig med en Firefox-bruker i naborommet i går.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

På Opera 12.16 gjør hver sidelasting for youtube til at Opera fryser i 10-12 sekunder. Har nettopp slettet cache og sånt. Har 12.16 på 4 PCer, og alle har samme problemet.

Når Opera 12 fryser hos meg så er det faktisk ikke Opera, men Microsoft Security Essentials som gjør det. Du kan sjekke det hvis du har slått på vis prosesser fra alle brukere i task manager og så flipper den opp raskt.

 

Må vel begynne å leite etter en alternativ nettleser snart.

Hvis du har anledning så kan du jo lage en rundt Gecko, f.eks. Det å lage muligheter for å flytte toolbars rundt og sånne ting kan jo ikke være så vanskelig.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tja... Ikke all verdens?

 

Men jeg kan lenke til noen utvalgte changelogs hvis noen har tid til å lese gjennom selv:

 

Changelog Opera 21

Changelog Opera 20

Changelog Opera 19

Changelog Opera 18

 

Problemet med disse loggene er at man drukner i informasjon om bugfikser etc. For Opera 15 til Opera 17 har jeg ikke sett samme type detaljert changelog, men for hver update/release kan man se en lenket i release-bloggen.

 

Mer lesbare changelogger med et mye lavere informasjonsnivå finner man her:

 

Opera 20

Opera 19

Opera 18

Opera 17

Opera 16

Opera 15

Opera 15 Next

 

Der står det at man fra Opera 20 kan dra og slippe bokmerker. w00t.

 

For Opera 21 Developer fant jeg f.eks. denne bloggen:

 

Opera Developer 21.0.1432.0

 

Innholdet i den bloggen antyder kun forbedringer, ikke ny funksjonalitet.

 

Utgangspunktet for å holde seg oppdatert er

 

Operas Desktop Team's blogg.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...