Gå til innhold

Hva skal dere bli?


sxs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Planen er å bli Ambulansearbeider.. :)

 

Hva skal du nå til høsten? Hvor ligger veien for å bli ambulansearbeider?

 

VG1 helse og sos - > Ambulansefag (ca. 4-5 i snitt rundt om i landet).

 

Åå? Jeg skal studere sykepleier nå til høsten, for slik jeg forstod det kan man videreutdanne seg til ambulansearbeider da?? Hvis ikke har jeg gjort en liten tabbe...

 

Du videreutdanner deg ikke til ambulansearbeider når du er sykepleier nei. Ambulansearbeider er mye lavere på utdanningsstigen. Men å jobbe på ambulanse som sykepleier er meget meget mulig, spesielt om man i tillegg har noe akuttutdannelse på toppen av sykepleien.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Planen er å bli Ambulansearbeider.. smile.gif

 

Hva skal du nå til høsten? Hvor ligger veien for å bli ambulansearbeider?

 

VG1 helse og sos - &--#62; Ambulansefag (ca. 4-5 i snitt rundt om i landet).

 

Åå? Jeg skal studere sykepleier nå til høsten, for slik jeg forstod det kan man videreutdanne seg til ambulansearbeider da?? Hvis ikke har jeg gjort en liten tabbe...

 

Du videreutdanner deg ikke til ambulansearbeider når du er sykepleier nei. Ambulansearbeider er mye lavere på utdanningsstigen. Men å jobbe på ambulanse som sykepleier er meget meget mulig, spesielt om man i tillegg har noe akuttutdannelse på toppen av sykepleien.

Veien for å bli Ambulansearbider er:

  • VG1 Helse- og sosialfag (1år)
  • VG2 Ambulansefag (1år)
  • Lærling i bedrift (2år)

 

De fleste ambulansetjenester operer med at når du skal begynne som lærling så bør du ha hatt førerkort klasse B i minst 1 år, i noen tjenester 2år.

 

Det er mulig å arbeide i ambulansen som sykepleier, men da må du som regel ha tilleggsutdanning i form av:

  • Akuttmedisinsk undervisning (120 timer),
  • Redningsteknisk kurs (55 + 15 timer),
  • Førerkort klasse C1 (avhengig av ambulansetjeneste)
  • Kompetansebevis for utrykningskjøring (kode 160)

Dette er de samme kravene som en ufaglært må ha for å kunne jobbe i ambulasen. I utgangspunktet får du da tittel Ambulanseassistent. Dette selv om du er utdannet sykepleier.

 

Om du er utdannet sykepleier så kan du gå opp til fagbrev som privatist (også kalt NOU 76:2-kandidat) etter 5 år arbeid i tilsvarende full stilling. Relevant utdannelse og praksis kan gi avkorting på disse 5årene. De fleste får 1-3år avkorting for sykepleieutdannelse, noe avhengig av hvor du bor/jobber.

Endret av Ildflue
Lenke til kommentar

Har den følelsen nå ( i en alder av 16 ), at jeg ikke har peiling på hva jeg vil gjøre. :(

 

Det er helt normalt, jeg viste ikke hvilken utdanning jeg ville ta før jeg var i 20- årene. Og er nå storfornøyd med valget, økonomi. Selv om jeg aldri hadde trodd jeg skulle velge det når jeg var yngre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...