Gå til innhold

Hva skal dere bli?


sxs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

 

Er det morsomt? Hva må man gjennom i løpet av lærerutdanningen?

 

Jeg syns det er kjempe gøy. Nå vet jeg ikke om utdanningsløpet er lik for de ulike skolene, men på NLA(Norsk Lærerakademi) i Bergen, som jeg går på, så er det slik at du først velger om du vil bli lærer på "førskolen", 1.-7. trinn eller 5.-10. trinn.

 

Går du 1.-7. trinn så vil du de to første årene ha pedagogikk(PEL), matematikk, norsk og et valgfag(kroppsøving, RLE, naturfag. Du kan velge andre valgfag senere i utdanningen), 3. året består av PEL m/bacheloroppgave og et valgfag og 4. året består av kun valgfag, evt. starte grunnskolemaster som går over 2 år.

 

På 5.-10. trinn, som jeg går, så vil du de to første årene ha PEL, et valgfag(naturfag, RLE, samf.fag) og enten norsk eller matematikk(dette velger du selv). 3. året er PEL m/bacheloroppgave og mer av valgfaget du hadde de to første årene. 4. året kan du ta to andre valgfag(30stp), ett valgfag(60stp) eller starte på grunnskolemaster(2 år her også).

 

Du kan også ta 5.-10. trinn med fokus på RLE og kroppsøving, da blir dette fagenen dine de tre første årene sammen med PEL, og 4. året blir likt som "vanlig" 5.-10. trinn.

 

Videre så er det slik at du skal ha 6 uker praksis i året, 3 om høsten og 3 om våren. Her er det slik at du skal ut i en klasse og prøve deg som lærer. Skolen tar seg av å finne klasser for deg. 3. året så kan du ha alternativ praksis ene perioden(høst eller vår), enten som utenlandspraksis eller klasseovertaking. Klasseovertaking går ut på at du finner en klasse selv som du "tar over" i praksisperioden og sammarbeider med læreren til denne klassen om alt. Utenlandspraksis er at du kan velge å har praksisen på en skole som NLA sammarbeider med i utlandet(Kenya, Madagaskar, Kina, Mongolia, Canada++). Du vil få eget stipend fra lånekassen om du velger utenlandspraksis.

 

"Førskoleutdanningen" vet jeg desverre lite om så kan ikke uttale meg noe om den :(

 

Er det mer du lurer på så kan du alltids ta en kikk her.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg er 28 år og har fortsatt ikke landet på hva jeg skal bli. Er utdannet sykepleier, noe jeg forsåvidt ikke angrer på da det gir mulighet for jobb hvor som helst og en grei inntekt. Det jeg ikke kan avstå er feminismen som gjennomsyrer alt, og et generelt dårlig lønnsnivå sett i forhold til utdanningslengde og ansvaret man har...

 

Skal jeg begynne med noe annet enten det er utdanning - eller jobbmessig, så blir det et yrke hvor jeg ikke jobber med syke mennesker. Helst noe teknisk.

 

Lenke til kommentar

Jeg er 28 år og har fortsatt ikke landet på hva jeg skal bli. Er utdannet sykepleier, noe jeg forsåvidt ikke angrer på da det gir mulighet for jobb hvor som helst og en grei inntekt. Det jeg ikke kan avstå er feminismen som gjennomsyrer alt, og et generelt dårlig lønnsnivå sett i forhold til utdanningslengde og ansvaret man har...

 

Skal jeg begynne med noe annet enten det er utdanning - eller jobbmessig, så blir det et yrke hvor jeg ikke jobber med syke mennesker. Helst noe teknisk.

 

Som mann tror jeg ikke jeg kunne ha jobbet som sykepleier. Hadde følt meg for underlegen gutta med M.D på skjorta ;p

Lenke til kommentar

Jeg er 28 år og har fortsatt ikke landet på hva jeg skal bli. Er utdannet sykepleier, noe jeg forsåvidt ikke angrer på da det gir mulighet for jobb hvor som helst og en grei inntekt. Det jeg ikke kan avstå er feminismen som gjennomsyrer alt, og et generelt dårlig lønnsnivå sett i forhold til utdanningslengde og ansvaret man har...

 

Skal jeg begynne med noe annet enten det er utdanning - eller jobbmessig, så blir det et yrke hvor jeg ikke jobber med syke mennesker. Helst noe teknisk.

 

Som mann tror jeg ikke jeg kunne ha jobbet som sykepleier. Hadde følt meg for underlegen gutta med M.D på skjorta ;p

 

Det er noe utradisjonelt vil jeg si, men det er en grei jobb. I stor grad menn som jobber i psykiatrien blant annet. Gode videreutdanningsmuligheter.

 

Personlig er jeg såpass mettet av det å jobbe med syke mennesker at jeg overhode ikke kunne tenkt meg å ta legeutdanning. Heller rakettforsker eller bonde, enn lege.

Endret av kaffegruff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...