Gå til innhold

Hvilket actionspill har best AI


Anbefalte innlegg

"FarCry"? Er dere seriøse? De er jo som sauer jo! Kom en etter en, inn i fast mønster. Samme med F.E.A.R og alle FPS egentlig.

 

Spiller man på easy gjør de helt sikkert det, men ellers så flanker de, og prøver å omringe deg. Og S.T.A.L.K.E.R. sin AI er heller ikke veldig bra, enkelte ganger fungerer den ypperlig, men flesteparten av gangene er det bare å stå i ei døråpning og skyte når de kommer gjennom.

9210433[/snapback]

 

Der har du en strategi som viriker i de aller fleste spill ja :D

 

EDIT: Og når det kommer til MGS sin AI, så syntes jeg ikke den er særlig god. Akkurat samme rutiner hver gang, og alltid like lett å snike seg innpå dem og slå dem ut. For å ikke snakke om at de blir lut av en kasse, og at de bare har et synsfelt som rekker ca. 10 meter. Dette gjelder forsovet på alle vanskelighetsgrader. Det eneste som skiller er antall skudd, at Solid Snake er forkjølet, og at soldatene ikke er så veldig dumme som på easy/normal.

 

Men MGS er uansett et meget bra spill ;) (Jeg tenker først og frems på MGS og MGS Sons of Liberty. Jeg har ikke spillt så mye MGS 3 (har det, men det var ikke så veldig gøy syntes jeg, men spiller det en gang i blandt)

Endret av Farnsworth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

som jeg sa synes jeg at Halo hadde veldig god AI i forhold til andre spill. De kunne ikke hoppe gjennom vinduer eller slikt men det er jo ikke det AI i spill er uansett. Når man spiller det fikk man inntrykk av at alle figurene var bare kastet inn i spillet med en egen AI og var ikke forhåndsinnstilt for hvert sted i banen. I de senere banene ble alltid rasene der nødt til å prioritere hvem de skulle drepe. Noen ville få panikk hvis de var for få igjen og bare springe rundt. De som har rocket vil prøve å skyte deg så lenge ikke noen av dems slag er nærme deg og at de er litt lenger vekk fra deg.

 

Forresten, vet dere om noen slossespill som er smarte til å tilpasse seg angrepene dine?

Da mener jeg ikke bare slik at hvis du slår mye så prøver de og ta i mot, men sånn at de virker realistiske og du virkelig blir imponert.

Endret av gormers
Lenke til kommentar

9226413[/snapback]

Naturlover (tyngdekrefter ol.) faller vel strengt tatt under fysikk, ikke A.I. Men jeg skjønner hva du mener. For eksempel at dersom et objekt faller på et annet burde det virke inn på det andre objektet ved at det også faller eller noe slikt. Men det er ikke A.I., derimot har det prinsipielle likheter med A.I. Dersom en menneskelig spiller gjør noe skal det virke inn på en datastyrt spiller. Enten ved at man kaster en granat og denne maskinstyrte spilleren dermed løper i dekning.

 

Men som sagt. Det vi finner i spill idag er ikke A.I. Ekte A.I er når en maskin eller kode kan tenke selvstendig. Altså at en elektronisk enhet har en hjerne-kapasitet noe lik menneskets. Intelligens er i denne sammenheng brukt som et ord for logisk selvstendig tanke/hjernekapasitet. En datastyrt spiller i et spill har ikke A.I i denne grad, enda. Men styres av en rekke koder som forteller den hva den skal gjøre i en gitt situasjon. Et eksempel på dette vil for eksempel være en følgende instruks:

 

Hvis spiller treffer med skudd gå i dekning; else avanser.

 

Dårlig eksempel det der egentlig, men er sikker på at dere tar poenget. Den datastyrte spilleren har ikke intelligens, men sjekker hendelser opp mot koder som forteller den hva den skal gjøre. Det blir som om du skulle gå til en person og spørre hva du skal gjøre ved enhver hendelse. "Pappa... Tannbørsten falt på gulvet. Hva skal jeg gjøre med det?".

9228121[/snapback]

 

Joda, enig med deg. Steiner som faller er fysikk. AI kommer inn når disse naturlovene skal skal skje i samspill med de intelligente skapningene. Når det gjelder fugleflokker osv., vet jeg ikke helt hva det skal falle inn under. En fugl som blir skremt og flyr er jo mer instinkt en intelligens. Uansett blir det spørsmål om ord, og vi er vel enig i at dette er noe som kan bli bedre.

 

Jeg må vel også krype korset når det gjelder IF - THEN oppførsel. Dette er jo strengt tatt ikke intelligens og det blir vel ikke mer intelligent om en benytter fuzzy logikk. Men jeg vet ikke helt hvor grensen til ekte "AI" går, for all kode enten det dreier seg om maskiner eller NPC-er i et spill må til slutt ned på assembler og maskinkode-nivå og dermed boolske sammenlikninger som i realiteten er IF/THEN. Er det "ekte" kunstig intelligens med nytte eller målstyrte agenter som lærer for eksempel gjennom bruk av nevrale nett og/eller optimaliserer atferd etter en nytte/mål-funkjson? Det er jo sånn psykologer og økonomer antar at mennesker fungerer.

 

Oi, nå høres det sikker ut som jeg har litt peiling, men det har jeg egentlig ikke. Uansett synes jeg ikke bare spill er kultur (som i slagordet til gamer.no) men også vitenskap, og bruken av AI er et godt eksempel på dette. Det kan godt hende at det blir spill som driver AI-utviklingen videre på enkelte områder.

Endret av RyanLennox
Lenke til kommentar
hva er AI sånn at jeg kan tenke :p

9229061[/snapback]

 

AI = Artificial Intelligence, eller kunstig intelligens (i spill her i tråden)

 

EDIT: Det jeg liker med HALO er forskjellen på vanskelighetsgradene. Det er veldig stor forskjell på hva fiendene gjør på easy og på legendary etc. (gidder ikke forklare dypere)

Endret av Farnsworth
Lenke til kommentar

F.E.A.R er det eneste spillet jeg vil si har en tilnærmet god AI. Fienden reagerer etter hvor du er, og vil forsøke å komme rundt deg eller lure deg frem. Det er en meget god AI i det spillet i forhold til spill som Far Cry og STALKER, som noen ganger er tilnærmet blottet for AI.

 

F.eks i stalker, ville du gåd rundt hjørnet når du viste at kisen som sto der var i besittelse av en pumphagle? Ikke jeg, men det gjør banditene lett i stalker.

Lenke til kommentar

AI'en i thief spellene er utrolig utfordrende.

 

De reagerer hvis du bråker, eller hvis du beveger deg i lyset osv.

 

Hvis de oppdager deg går de som regel til angrep, noen stikker av med en gang. Men de som går til angrep ler og koser seg når de får inn et par slag på deg, men så fort kampen tipper i din favør stikker de med halen mellom beina mens de roper etter hjelp. Hvis ikke du får tatt dem da så kommer de tilbake med masse kamerater.

 

De kommuniserer også seg imellom, hvis en AI figur får ferten av deg, så blir han mistenksom. Hvis andre AI er er i nærheten og ser eller hører at han blir mistenksom, kommer de også for og sjekke.

 

 

BTW: Det blir for dumt hvis folk skal klage over ting som "JAMMEN AI'EN BLIR JO LURT TRILL RUNDT AV EN KASSE" osv. Her snakker vi ikke AI lenger, men ting som spillutviklerne har implementert i spillet pga at det skal være morsom og spille.

Endret av Fhtagn
Lenke til kommentar
BTW: Det blir for dumt hvis folk skal klage over ting som "JAMMEN AI'EN BLIR JO LURT TRILL RUNDT AV EN KASSE" osv. Her snakker vi ikke AI lenger, men ting som spillutviklerne har implementert i spillet pga at det skal være morsom og spille.

 

Jeg sier bare: w00t?

 

Bugs er lagt til med vilje for morro skyld?

Lenke til kommentar

 

BTW: Det blir for dumt hvis folk skal klage over ting som "JAMMEN AI'EN BLIR JO LURT TRILL RUNDT AV EN KASSE" osv. Her snakker vi ikke AI lenger, men ting som spillutviklerne har implementert i spillet pga at det skal være morsom og spille.

9251063[/snapback]

 

Jeg tror ikke det er implementert i spillet, men at AI'n er så dårlig ;)

Lenke til kommentar
BTW: Det blir for dumt hvis folk skal klage over ting som "JAMMEN AI'EN BLIR JO LURT TRILL RUNDT AV EN KASSE" osv. Her snakker vi ikke AI lenger, men ting som spillutviklerne har implementert i spillet pga at det skal være morsom og spille.

 

Jeg sier bare: w00t?

 

Bugs er lagt til med vilje for morro skyld?

9251195[/snapback]

 

Nå er ikke det en bug, det er ei pappeske spilleren gjemmer seg under for å skjule seg for fienden, som er en artig vri i actionspill av den typen. Å si at det er dårlig AI at de blir lurt av den er bare dumt og viser tydelig at de fleste ikke vet hva de prater om, da den er lagt inn for at den er morro, og fienden går faktisk bort og sjekker eska, og hvis de syns den ikke passer inn i miljøet den blir brukt sparker de den av og oppdager spilleren.

Lenke til kommentar
BTW: Det blir for dumt hvis folk skal klage over ting som "JAMMEN AI'EN BLIR JO LURT TRILL RUNDT AV EN KASSE" osv. Her snakker vi ikke AI lenger, men ting som spillutviklerne har implementert i spillet pga at det skal være morsom og spille.

 

Jeg sier bare: w00t?

 

Bugs er lagt til med vilje for morro skyld?

9251195[/snapback]

 

Nå er ikke det en bug, det er ei pappeske spilleren gjemmer seg under for å skjule seg for fienden, som er en artig vri i actionspill av den typen. Å si at det er dårlig AI at de blir lurt av den er bare dumt og viser tydelig at de fleste ikke vet hva de prater om, da den er lagt inn for at den er morro, og fienden går faktisk bort og sjekker eska, og hvis de syns den ikke passer inn i miljøet den blir brukt sparker de den av og oppdager spilleren.

9262310[/snapback]

Du kan tolke det han mener på flere måter. :)

 

Enten mener han en pappeske fienden gjemmer seg bak, eller så mener han at fiender går rett i eska, og ikke skjønner hvordan gå rundt. Og hvis det er lagt til for morro skyld, har jeg misforstått spilllagerne :ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...