Gå til innhold

Hvilket actionspill har best AI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alt var ikke forhåndsbestemt, men alt i alt er ikke folkene i Half-Life 2 blant de smarteste.

9201520[/snapback]

 

Hå, nei. Jeg rundlurer Combines ved å holde en tønne foran meg når jeg går mot dem. De tenker vel "Hey, en tønne med bein! Jaja, må vel finnes slike også."

 

Skal innrømme at Far Cry har en ganske tilfredstillende AI, selvom jeg aldri har blitt kraftig imponert i noen spill.

 

Moderatornotis: Rolig med quoteingen. Trenger ikke quote-kjeder på 5 quotes.

Endret av Snorre
Lenke til kommentar
På hvilken måte kan dere si at UT eller BF spillene har god AI? Det eneste de kan er å løpe og skyte. Utfordrende kan de være, men det har ingenting med god AI å gjøre.

9214929[/snapback]

 

God AI mener jeg også inkluderer hvor god de er, og ikke bare hvordan de klarer å fungere sammen osv.

 

UT botene er blant de mest utfordrende botene jeg har spilt mot.

 

F.E.A.R. har rævva AI, S.T.A.L.K.E.R. har god AI, men de henger seg opp for mye. (går inn i en vegg o.l.)

 

FarCry er ikke så dum.

 

Jeg har hørt en rekke lovord om AIen i Escape from Butcher Bay, men da jeg ikke har prøvd det selv, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
På hvilken måte kan dere si at UT eller BF spillene har god AI? Det eneste de kan er å løpe og skyte. Utfordrende kan de være, men det har ingenting med god AI å gjøre.

9214929[/snapback]

 

God AI mener jeg også inkluderer hvor god de er, og ikke bare hvordan de klarer å fungere sammen osv.

 

UT botene er blant de mest utfordrende botene jeg har spilt mot.

Er du seriøs? Å sette bottene sin accuricy på 100% kan på ingen måte kalles bra AI. Og om det er UT2003 du mener så scaler faktisk vanskelighets graden etter hvor bra du spiller, uansett hva vanskelighetsgrad du faktisk spiller på. Husker jeg prøvde å ta knekken på siste bossen 20 ganger før jeg måtte la meg drepe 12 (av 15) ganger for at han ikke skulle bli godlike når jeg drepe han. Ikke spessielt imponerende.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt en rekke lovord om AIen i Escape from Butcher Bay, men da jeg ikke har prøvd det selv, vet jeg ikke.

9216385[/snapback]

 

Jeg har testa spillet og de er veldig bra i grunn..Vis du sniker deg bak dem og du får lagt skygge som gjør at de ser den så snur de seg med engang og prøver og gi deg juling. De er også litt gode til og sloss hand to hand. Men slår selvfølgelig ikke Riddick. Hehe. :cool:

Endret av ZGC
Lenke til kommentar
Vet ivertfall hvor det er dårlig AI, nemmelig botene i alle cs spill. De jukser jo i tilleg, vet hvor du er og når du kommer rundt hjørner...

9216317[/snapback]

 

Botene i Condition Zero og CS Source er noe av det beste du finner. Det er de hjemmelagde botene som f.eks Podbot som suger i disse spillene. Turtle Rock lagde botene til CZ og Source, og kommer stadig med nye oppdateringer til botene. Absolutt verdt å prøve ut.

Lenke til kommentar
På hvilken måte kan dere si at UT eller BF spillene har god AI? Det eneste de kan er å løpe og skyte. Utfordrende kan de være, men det har ingenting med god AI å gjøre.

9214929[/snapback]

 

God AI mener jeg også inkluderer hvor god de er, og ikke bare hvordan de klarer å fungere sammen osv.

 

UT botene er blant de mest utfordrende botene jeg har spilt mot.

Er du seriøs? Å sette bottene sin accuricy på 100% kan på ingen måte kalles bra AI. Og om det er UT2003 du mener så scaler faktisk vanskelighets graden etter hvor bra du spiller, uansett hva vanskelighetsgrad du faktisk spiller på. Husker jeg prøvde å ta knekken på siste bossen 20 ganger før jeg måtte la meg drepe 12 (av 15) ganger for at han ikke skulle bli godlike når jeg drepe han. Ikke spessielt imponerende.

9217128[/snapback]

 

De er langt bedre enn andre spill (accuracywise) og ved bruk av scaling, kan man få brukbar trening før man går online.

 

But the real accomplishment is simply that the bots work well and are fun to play against. That's a feat few, if any, other games can claim to match. (hentet fra UT2004 gamespot.com anmeldelse)

Lenke til kommentar

Ai'en i FarCry er bra, de ser seg om kring for å finne deg, de tilkaller forsterkninger og de søker dekning (+ alt det andre folk har sagt) .

 

Ai'en i F.E.A.R er bra den også men er litt bugget, som f.eks at fienden setter seg fast.

 

 

 

En god Ai skal alt i alt være naturlig, ikke for smarte og ikke for dumme :thumbup:

Lenke til kommentar

AI står jo som de fleste vet for artificial intelligence (kunstig intelligens, for de som ikke kan engelsk). Så er spørsmålet hva man legger i god kunstig intelligens. Selv synes jeg god kunstig intelligens er når den AI-styrte oppfører seg mest mulig likt som et menneske. Dermed er det flere faktorer de må tilfredstille. De må kunne kommunisere med hverandre, de må kunne arbeide logisk. De må kunne "tenke", de må kunne ha og vise følelse, sammarbeide osv. Det er ikke rent lite ting de må kunne for å innha det man kan kalle en virkelig AI.

 

Det finnes ingen spill med god AI. Dette ligger langt frem i tid. Derimot finnes det spill som etterligner AI ganske bra. Som for eksempel Oblivion.

Lenke til kommentar

jeg ble skuffet av "The Darkness" AI'en, Var en hel gjeng som tok meg lett hvis jeg sprang på de, gjorde de vanlige greiene. fant bare en trapp, sto oppe på et hustak å skøyt på de, de reagerte ikke en gang, bare stod der, sikkert fordi jeg var for langt unna (noe som i seg selv blir for teit :p, blir du skutt på springer du til helvete).

Lenke til kommentar

Jeg synes denne diskusjonen er interessant fordi hva som oppfattes som AI, er ikke nødvendigvis er det samme som god AI i ordets rette forstand. Produsentene av Quake (som jeg aldri har spilt forøvrig) skal visstnok ha brukt en testgruppe, som oppfattet AI’en som bedre når fienden var vanskeligere å treffe.

 

Personlig tror jeg AI er noe av det som kommer til å utvikle seg mest framover. Fram til nå har det vært et veldig stort fokus på grafikkytelse. Det som skal til er at forskningen på AI generelt finner veien til spillprodusentene, for eksempel bruk av sannsynlighetsregning og spillteori. Men det er viktig at man ikke lager NPC-er som opptrer helt korrekt, da vil spillene bli vanskelige, og de færreste mennesker gjør objektivt optimale ”strategiske” valg hele tiden. Problemet blir å gjøre dem passe dumme.

 

Det som er litt farlig med å bli interessert i AI, er at man fort blir opphengt i det når man spiller og glemmer ”selve spillet”, men det gjelder kanskje hvis man er interessert i andre ting også.

 

Personlig synes jeg Splinter Cell serien er suveren når det gjelder AI. Det er riktignok ikke feifritt, og man blir mange ganger irritert, men jeg synes SC drar bruk av AI videre, slik som når man skulle være dobbeltagent i ”Double Agent” og nå folkemengder i Conviction, som visstnok skal komme snart (men er utsatt).

Lenke til kommentar
AI står jo som de fleste vet for artificial intelligence (kunstig intelligens, for de som ikke kan engelsk). Så er spørsmålet hva man legger i god kunstig intelligens. Selv synes jeg god kunstig intelligens er når den AI-styrte oppfører seg mest mulig likt som et menneske. Dermed er det flere faktorer de må tilfredstille. De må kunne kommunisere med hverandre, de må kunne arbeide logisk. De må kunne "tenke", de må kunne ha og vise følelse, sammarbeide osv. Det er ikke rent lite ting de må kunne for å innha det man kan kalle en virkelig AI.

 

Det finnes ingen spill med god AI. Dette ligger langt frem i tid. Derimot finnes det spill som etterligner AI ganske bra. Som for eksempel Oblivion.

9225000[/snapback]

 

Jeg vet ikke helt om jeg er enig med deg. Hvis man for styringen av NPC-er benytter samme prinsipper som for eksempel roboter og andre "intelligente"-systemer er det vel ingen etterlikning av AI, men ekte AI? Om den er god er en annen sak. Det ligger nok som du sier fram i tid, men jeg tror "revolusjonen" er nærliggende. I konkurransen mellom spillprodusentene er grafikkpotensialet godt utnyttet, og det er ikke så mye å hente på å være enda litt bedre. På AI-siden kan man imidlertid ha et stort konkurransefortrinn ved å være god-

Lenke til kommentar

Ingen spill bruker egentlig AI, AI er en etterligning av menneskehjernen som tar vurderer ting og tar besluttninger. Den " AI'en " som er i spill følger bare blindt innstrukser fra den som programerte den.

 

Selv tror jeg at utviklingen av "AI" i spill kommer til å stå ganske stille de neste 5-10 årene. Folk vill heller spille mot/med andre mennesker enn mot dataen.

Lenke til kommentar
Ingen spill bruker egentlig AI, AI er en etterligning av menneskehjernen som tar vurderer ting og tar besluttninger. Den " AI'en " som er i spill følger bare blindt innstrukser fra den som programerte den.

 

Selv tror jeg at utviklingen av "AI" i spill kommer til å stå ganske stille de neste 5-10 årene. Folk vill heller spille mot/med andre mennesker enn mot dataen.

9226355[/snapback]

 

Slik jeg ser det er ikke AI i spill bare hvordan NPC-er i form av mennesker oppfører seg, men også hvor godt spillet er i forhold til naturlover og andre ting. I et typis online flerspiller-spill i en skog vil for eksempel en fugleflokks bevegelser falle inn under kunstig intelligens. Det samme dersom en gjenstand faller fra en høyde, eller en stein ruller ned et fjell, og for eksempel setter andre ting i bevegelse. I online spill vil det som regel også alltid være NPC-er i form av mennesker og andre intelligente fantasiskapninger. Flerspiller-spill vil derfor kanskje påvirke retningen av utviklingen, men ikke hindre utviklingen i seg selv

Endret av RyanLennox
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er ikke AI i spill bare hvordan NPC-er i form av mennesker oppfører seg, men også hvor godt spillet er i forhold til naturlover og andre ting. I et typis online flerspiller-spill i en skog vil for eksempel en fugleflokks bevegelser falle inn under kunstig intelligens. Det samme dersom en gjenstand faller fra en høyde, eller en stein ruller ned et fjell, og for eksempel setter andre ting i bevegelse. I online spill vil det som regel også alltid være NPC-er i form av mennesker og andre intelligente fantasiskapninger. Flerspiller-spill vil derfor kanskje påvirke retningen av utviklingen, men ikke hindre utviklingen i seg selv

9226413[/snapback]

Naturlover (tyngdekrefter ol.) faller vel strengt tatt under fysikk, ikke A.I. Men jeg skjønner hva du mener. For eksempel at dersom et objekt faller på et annet burde det virke inn på det andre objektet ved at det også faller eller noe slikt. Men det er ikke A.I., derimot har det prinsipielle likheter med A.I. Dersom en menneskelig spiller gjør noe skal det virke inn på en datastyrt spiller. Enten ved at man kaster en granat og denne maskinstyrte spilleren dermed løper i dekning.

 

Men som sagt. Det vi finner i spill idag er ikke A.I. Ekte A.I er når en maskin eller kode kan tenke selvstendig. Altså at en elektronisk enhet har en hjerne-kapasitet noe lik menneskets. Intelligens er i denne sammenheng brukt som et ord for logisk selvstendig tanke/hjernekapasitet. En datastyrt spiller i et spill har ikke A.I i denne grad, enda. Men styres av en rekke koder som forteller den hva den skal gjøre i en gitt situasjon. Et eksempel på dette vil for eksempel være en følgende instruks:

 

Hvis spiller treffer med skudd gå i dekning; else avanser.

 

Dårlig eksempel det der egentlig, men er sikker på at dere tar poenget. Den datastyrte spilleren har ikke intelligens, men sjekker hendelser opp mot koder som forteller den hva den skal gjøre. Det blir som om du skulle gå til en person og spørre hva du skal gjøre ved enhver hendelse. "Pappa... Tannbørsten falt på gulvet. Hva skal jeg gjøre med det?".

Lenke til kommentar

Det beste har vi vel ikke sett ennå, håper jeg da.

 

Egentlig må jeg innrømme at når det gjelder action og AI så er ikke spillindustrien kommet særlig langt. Det meste ser ut som sauer på vei mot slaktebenken: Fårete og veldig lett å forutsi hele veien inn..

 

Vel vel, det meste er vel nevnt, for AI'en er noe "tynn" etter min mening i de spillene jeg har skrenset borti så langt. Far Cry har noen gode overaskende løsninger hvis du føler deg for trygg. Og Stalker innehar også en liten stjerne i min bok.

 

Hvis jeg presses opp i hjørnet vil jeg svare at når det gjelder action og AI, - så vinner Far Cry hos meg.

Var det noen her som nevnte smak og behag? ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...