Gå til innhold

Oljerigg - hvordan er jobb mulighetene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Statoil + Conoco Philips + Apply (hva nå det er..) = 2?

 

Når eg søkte så søkte eg Statoil, Philips og BP. Så ser ikke helt krisen...

Glemte av Statoil men det er nok utelukket. Det er jo gambling å søke hos så få bedrifter mener nå jeg...

Jeg har "bare" søkt hos Conoco, Statoil og Apply når jeg gjelder oljerelatert. Har allerede blitt tilbudt lærekontrakt der jeg er utplassert i skoletiden nå, så har noe å "falle" tilbake på vis jeg ikke får i noen av de nevnte firmaene.

 

Men jeg tok en ringe/mailrunde i tidlig i februar til oljefirmaene rundt om her i Stavanger regionen, og det var svært få som tok inn elektrolærlinger. Var også mange som ikke svarte på mailene som gikk i glemmeboken hos meg etterpå.

Lenke til kommentar

Jeg går på KjemiProsess nå og har søkt til ConocoPhillips, Statoil, ExxonMobil og BP :p

Jeg har vært på intervju hos de overnevnte, men ikke hos Statoil! Jeg har fått tilbud om læreplass av ExxonMobil og BP, og har skrevet kontrakt med BP :D

 

Så lenge du har gode karakterer og en fritid utenom er mulighetene stor for dem som satser!

Lenke til kommentar

Gikk som det alltid går på et jobbintervju, alltid noe man skulle ha sagt som man ikke fikk med. Men det var et veldig bra opplegg der alle som skulle på intervjuet(5 stk) samlet seg i et møterom der vi fikk høre litt om bedriften og hva/hvor vi skulle jobbe med. Mens de andre ble intervjuet satt ble vi andre fortalt om goder i firmaet og hva som var å finne på boligplattformen på Ekofisk samt andre generelle ting i firmaet bla. firmahytter og nettbutikk osv. Som elektrolærling skal man jobbe på Ekofisk, vil tro det er her de fleste andre lærlinger skal jobbe også, siden ConocoPhillips er operatør på plattformen. Det kan godt hende at noen av de andre lærlingene blir plassert ut på plattformer som: Statfjord, Heidrun, Oseberg, Troll m.m. Vi fikk en oversikt over antall lærlinger, men husker ikke det tallet i hodet. Tror det var 20-30 lærlinger fordelt på de ulike fagene. Kommer til å være et nervevrak de neste ukene, har så lyst til å jobbe i nordsjøen!

Endret av Pirja
Lenke til kommentar

Tror nok ingen av ConocoPhilips skal på Troll, Statfjord eller noen av de andre Statoilplatformene ;)

 

Ekofisk eller Eldfisk er nok de som er mest aktuelle... Satse på du får jobben da? ;)

 

Forøvrig så samles de lærlingene som den dagen skal på intervju først sammen og får høre litt om selskapet og litt generelle spm. når de skal på intervu til statoil også sa kollegaen min.

Lenke til kommentar

Til dere som var på ConocoPhillips intervjue, hvordan gikk det ? Fikk dere hørt noe om hvor mange læreplasser det var, og evt hvilke plattformer det var på ?

Jeg har vært men ikke fått svar enda :( vente vente :)

intevjuet gikk bra :) har ok karakterer ¨nesten ingen fravær, så muligheten er der :)

Endret av nilzern
Lenke til kommentar

Nå må dere slutte å snakke om disse karakterene, spesielt etter at dere har vært på intervjuet. Karakterene og søknaden var måten dere kom dere på intervjuet med og nå er det inntrykket dere gjorde på intervjuet som teller. Det har trossalt vært faddere med på intervjuet (hvertfall for noen), og de driter i om dere har 6 i snitt om de føler at dere ikke vil passe personlighetsmessig. Jeg har sagt det før og sier det igjen, det er folk som har hatt under 4 i snitt og fått læreplass.

Lenke til kommentar

Det stemmer forsåvidt Vegpeg, men klart at karakterene betyr litt også når de skal ansette etter fullført intervju. Hvis det står mellom 3 personer som alle ga et like godt intrykk, er det karakterer og fritid det står på... Men det er helt sant at karakterer har mest å si når det snakkes om inntak til intervju!

 

En i min klasse fikk læreplass i prosess hos ConocoPhillips og han hadde "bare" 4,6 i snitt. Mens en annen som var der på intervju med oss hadde 6 (!!!!!!) i snitt, og han fikk ikke læreplass...

Lenke til kommentar

Som kollegaen min som var med p automasjons intervjuene i statoil sa:

 

5,2 var grensen, men de hadde også inne en del som hadde andre kvaliteter de var interesserte i.

På intervjuet var det knekkende likegyldig hvilke karakterer de forskjellige hadde. Da var det andre ting de måtte overbevise på.

 

Samme sa de det året eg ble tatt inn. Snitt for å komme på intervju, deretter var det blanke ark.

Lenke til kommentar

Stemmer nok bra det :)

 

Men i Oljeselskapene er det ganske høye krav for å komme inn på intervju, så hvis du først har kommet inn stiller du på lik linje med alle, selv om det er ulike karakterer mellom dere.

som nevt ovenfor så er ikke 4.4 bra nei åja var programmfag pluss gym faktisk:P men skal være ærlig her jeg ble overasket da de ringte :p

Lenke til kommentar

Stemmer nok bra det :)

 

Men i Oljeselskapene er det ganske høye krav for å komme inn på intervju, så hvis du først har kommet inn stiller du på lik linje med alle, selv om det er ulike karakterer mellom dere.

som nevt ovenfor så er ikke 4.4 bra nei åja var programmfag pluss gym faktisk:P men skal være ærlig her jeg ble overasket da de ringte :p

 

Hvilken linje er det du går på?

Lenke til kommentar

Stemmer nok bra det :)

 

Men i Oljeselskapene er det ganske høye krav for å komme inn på intervju, så hvis du først har kommet inn stiller du på lik linje med alle, selv om det er ulike karakterer mellom dere.

som nevt ovenfor så er ikke 4.4 bra nei åja var programmfag pluss gym faktisk:P men skal være ærlig her jeg ble overasket da de ringte :p

 

Hvilken linje er det du går på?

IKT servicefag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...