Gå til innhold

Oljerigg - hvordan er jobb mulighetene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Har ikke hatt min første tur enda, men tok just sikkerhetskurset.

 

Kan dermed si at det virket som det var mye privat personer som tok kurset. Det hele kommer jo selvfølgelig ann på hva du er villig til å jobbe som der ute. Var det ett spesielt yrke du tenkte på?

Lenke til kommentar
Hei.

 

Har ikke hatt min første tur enda, men tok just sikkerhetskurset.

 

Kan dermed si at det virket som det var mye privat personer som tok kurset.  Det hele kommer jo selvfølgelig ann på hva du er villig til å jobbe som der ute.  Var det ett spesielt yrke du tenkte på?

9150420[/snapback]

 

Er ikke interessert i ingeniør. Mer i borreteknikk og slik. Når er det du skal ut da? "privat personer" - hva mener du?

Lenke til kommentar

Ta kontakt med personal avdelingene til oljeselskapene, da får du relevandt info om hva de krever av utdanning og kurs for de forskjellige jobben på en plattform

Det var en artikkel i Sunnmørsposten for noen dager siden om dyre offshore kurs, de hadde vært i kontakt med oljeselskapene og de sa at mange som hadde tatt de kursene

uten å ha relevant utdanning ikke fikk jobb.

Det er bedre å ta en utdanning oljeselskapene etterspørr for da betaler de nødvendige kurs, en å hoppe på et dyrt kurs uten noen garanti for jobb.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Som privat person tenker jeg på å ta kurs der du betaler selv. Ett GSK-GK (Grunnleggende Sikkerhetskurs) koster mellom 16 og 17 000,- kroner. Dette kommer da i tillegg til kurs i brønn og borreteknikk, som ligger på rundt 32 000,- kroner etter hva jeg har hørt (veldig usikker på den prisen).

 

Ekstra kostnader jo helsesjekk hos godkjent lege for offshore-helse test, men det er sikkert noe evt firmaer spandere på deg.

 

Jeg skal selv ut den 16. August nå, kan alltids høre litt rundt når jeg kommer ut vist du kan minne meg på det =)

Lenke til kommentar
Enig med Maxopp, les gjerne artikkelen i Sunnmørsposten. Det var mange fehuer som sluttet i sin nåværende jobb, tok rigg/borekurs og trodde de skulle få jobb. Boreselskapene trenger folk med riktig bakgrunn og kompetanse, f.eks. teknisk fagskole eller ingeniører.

9154081[/snapback]

Grattis, cybirg. Du er trådens første uten orddeling!

 

Dagens ordbok:

 

Jobbmuligheter

privatperson

personalavdelingene

offshorekurs

Lenke til kommentar
Hei.

 

Som privat person tenker jeg på å ta kurs der du betaler selv.  Ett GSK-GK (Grunnleggende Sikkerhetskurs) koster mellom 16 og 17 000,- kroner. Dette kommer da i tillegg til kurs i brønn og borreteknikk, som ligger på rundt 32 000,- kroner etter hva jeg har hørt (veldig usikker på den prisen).

 

Ekstra kostnader jo helsesjekk hos godkjent lege for offshore-helse test, men det er sikkert noe evt firmaer spandere på deg. 

 

Jeg skal selv ut den 16. August nå, kan alltids høre litt rundt når jeg kommer ut vist du kan minne meg på det =)

9154072[/snapback]

 

Du tokk altså bare sikkerhetskurset og har fått jobb eller har du relevant bakrunn som ingeniør? Hva tror du er størst etterspørsel av på riggene? (Elektroingeniører, petroliumskunnskap etc)

 

Kjerts: Nå fortjente du virkelig en kjeks!

Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Jeg kan vel begynne med at jeg ikke er ingeniør. Har læretid i nordsjøen som Automatiker i firmaet ConocoPhillips. Det er veldig vanskeligt for meg og si om det er etterspørsel eller ikke, men slik det er idag så er det mest sannsynelig at det ikke er noe problem å få jobb som Ingeniør i ett offshore firma. Jeg vil faktisk tro at de er villig til å betale offshore kurset om du skriver en kontrakt med dem (Om du selvfølgelig har Ingeniør utdannelse). Dette er jo som sagt bare noe jeg tror,, men slik som de fleste vet så er det utrolig mangel på folk for tiden.

 

 

Du kan blant annet spørre i firmaene;

 

-ConocoPhillips.

-Statoil.

-Norsk Hydro.

-Aker.

 

Dette er vel firmaene som har rigg på sokkelen ?, kan være flere men de vet jeg desverre ikke om.

 

Vil til slutt bare si at jeg ville heller hørt med firmaene enn å tro på det som står i avisen. De med Bore og rigg kurs jobber slik jeg vet på dekk, og tviler sterkt på at de bruker ingeniører på denne slags jobber.

Lenke til kommentar
Enig med Maxopp, les gjerne artikkelen i Sunnmørsposten. Det var mange fehuer som sluttet i sin nåværende jobb, tok rigg/borekurs og trodde de skulle få jobb. Boreselskapene trenger folk med riktig bakgrunn og kompetanse, f.eks. teknisk fagskole eller ingeniører.

9154081[/snapback]

Grattis, cybirg. Du er trådens første uten orddeling!

 

Dagens ordbok:

 

Jobbmuligheter

privatperson

personalavdelingene

offshorekurs

9154116[/snapback]

 

Språksnobb.. Synes virkelig det er unødvendig å pirke på at enkelte har noe problemer med å skrive helt korrekt.

Selvfølgelig skal man reagere om man får serviettsøknad, hvor fettstift er flittig brukt for å sette farge på søknaden, men å bli helt fanatiker er ikke bra heller.

 

Skal selv begynne som ufaglært innen ojle og gass. Derimot har jeg 2 år på skolebenken, og planlegger å fullføre. Eller, jeg skal fullføre. Det jeg studerte hadde forøvrig bare noe relevanse til stillingen jeg søkte, så godt fornøyd ble jeg, nå får jeg jo prøve litt andre ting også.

 

Og ja... det er vanlig at bedriften betaler for alle former for kurs som er obligatoriske. Samt betaler for opplæring.. Derimot er det ikke sikkert at bedrifter ansetter deg, om du ikke har papirene i orden, eller grunnlaget for å kunne forstå, og lett komme inn i det du skal jobbe med under opplæringen.

Endret av skromt
Lenke til kommentar

Jeg jobber for tiden som elektrikker med fagbrev. Er ikke akkurat noe jeg vil fortsette med. Har lyst til å reise offshore. Hva er beste måten til å få god jobb der ute? Vurderer å hive meg på et forkurs på høgskolen og bli ingeniør.

Hva type ingeniører er det som får jobb i olje selskapene? Har sett litt på elkraft ingeniør.

 

Hørte noen snakke om at man kan ta et borrekurs og reise ut med det. Er det egentlig mulig å få jobb der ute med kun borrekurs og sikkerhetskurs?

Da kan man jo ta fagskolen innen petroliums teknoligi samtidig som man jobber der ute.

Endret av .Andre
Lenke til kommentar
Er det noen her som vet om det er lett eller vanskelig å få jobb kun med det borre kurset og fagbrev som elektrikker? (Selvfølgelig sikkerhetskurs i tillegg)

Noen som jobber der ute som har snakket med folk eller hørt noe?

9163279[/snapback]

 

Det er jo sykt med forskjellige jobber der ute. Ikke alt som har med boring å gjøre. Det meste går i vedlikehold. Skal du jobbe der ute som elektriker er det ingen grunn for å ha noe borekurs. Borekurs er oppskrytt og misvisende. Og når det gjelder å søke jobb etter å ha tatt borekurs, så er det bare å glemme å ringe operatørselskapene (statoil, conoco, shell, hydro osv), det er ikke de som ansetter folk innen boring. De leier inn egne selskap som tar seg av den biten, det er de man skal søke hos i så tilfelle (transocean, ocean rig, mærsk contractors, odfjell, seadrill og andre). Ellers, så er det mindre og mindre folk der ute som faktisk jobber i operatørselskapene, de leier stort sett inn andre selskap til alle operasjoner. En annen måte å jobbe der ute på er å jobbe i service selskap, de reiser stort sett ut når det er behov under operasjonen. Slike selskap er haugevis av, store og små. Av de store så har du Baker Hughes, Aker Well Service (de skifter navn i ett sett), Seadrill wireline, odfjell well service, halliburton, schlumberger, franks, PTC, weatherford osv.). Det er lettere å få seg jobb i service-selskapene. Gå på hjemmesidene dems og se hva du finner av ledige stillinger der, og ring til de og hør hva de trenger.

Lenke til kommentar
En av selskapene dubain linket til, ønsket sykepleier. Jeg vet at sykepleier er svært dårlig lønnet (Lønnstrinn 33 etter 4 år) men lurte på om disse har bedre lønninger på plattformene? Noe som kanskje er vverdt å sjekke ut...

9176760[/snapback]

 

Mulig det iom. at renholdere for rundt 550 000,- på plattform.. Rimelig heavy arbeid i forhold til vanlig renhold though..

Lenke til kommentar
En av selskapene dubain linket til, ønsket sykepleier. Jeg vet at sykepleier er svært dårlig lønnet (Lønnstrinn 33 etter 4 år) men lurte på om disse har bedre lønninger på plattformene? Noe som kanskje er vverdt å sjekke ut...

9176760[/snapback]

 

Sykepleiere offshore har en ganske grei lønn. De er tross alt ikke ansatt i offentlig sektor, men privat sektor. De vil da ikke følge offentlige lønnstrinn. De har litt mer ansvar der ute, da de skal fungere som "leger". De får en god del ekstra trening når det gjelder førstehjelpskader og diagnoser. Nærmeste leger er tross alt ganske mange mil unna.

Når det gjelder renholdsarbeidere, så er det ikke så tungt at det gjør noe. De driver på med stort sett det samme som man ville gjort på et hotel. Rengjøring av lugarene, vasking av klær, gjøre rent oppholdsrom og diverse oppgaver under alarmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...