Gå til innhold

Oljerigg - hvordan er jobb mulighetene?


Anbefalte innlegg

Industrimekaniker og Kranfører har jeg søkt på.

 

Har tatt påbyggingsår nå pga jeg ikke søkte i fjor i statoil, da informasjonen om søking i fra skolen sin side var relativt dårlig(ingen info). Og situasjonen i kommunen er dårlig industrielt sett, da den største bedriften har lagt ned halvparten av produksjonen sin, og alle mekaniske verkstedene permiterer.

 

Så jeg skal søke universitet i Bergen/Trondheim og :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Beste sjangs for jobb offshore er som fagarbeider av en eller annen slag.

 

Fagarbeidere representerer den desidert største gruppen arbeidere offshore.

 

Det er svært få ingeniører og teknikere igjen offshore.

De fleste av de sitter på land, selvom de jobber med offshore relatert arbeid.

Mye billigere med en mann på land, kontra offshore.

Lenke til kommentar

Hei, jeg vil også gjerne prøve å lande en offshorejobb men er usikker på hvordan jeg skal gå fram.

 

Utdannelse;

-Fagbrev som Industrimekaniker, bestått meget godt

-Fagbrev som Maskinarbeider, bestått meget godt

-Har også første året på ingeniør høgskole

-Varmearbeiderkurs

 

Utenom dette har jeg en del erfaring med fagene utover lærlingeperioden. Det jeg har lyst til er å jobbe offshore å studere når jeg har fri.

 

Har søkt litt rundt på forskjellige oljerelaterte selskaper med kontor i Norge og har ikke funnet noen ledige stillinger som kan passe. Er mest ingeniør stillinger som er utlyst og jeg er jo ikke det, enda :p

 

Er det bare å sette seg ned å skrive søknader i hytt og vær som man sender rundt omkring?

Ser at mange selskaper har nettbasert søknad, men blir disse lagt merke til på samme måte som en papirsøknad?

 

Sist men ikke minst, er det en klar fordel for meg å ta et OLF kurs raskest mulig?

 

Jeg tenkte å skrive i søknaden at jeg vil ta dette kurset så raskt som mulig om jeg får et jobb tilbud, men jeg vet ikke helt om det er gangbart siden det finnes masse folk med kurset som venter på offshorejobb. Regner med at noen selskap kan finne på at de må ha folk med en gang og da må jo vedkommende har OLF kurs for å reise ut på kort notis.

Endret av OffshoreWannabe
Lenke til kommentar

Enkelt og greit.

 

Skal du ha offshore jobb så må du ha et fagbrev innen elektro, automasjon, prosess,mekanisk catering eller liknende.

De fleste fagbrev/fagarbeidergrupper finnes offshore. Men ikke alle grupper er like store.

 

Fagarbeiderne dekker vel noe sånn som iallefall 95% av alle stillinger offshore.

Det er noen få ingeniører og kontorpersonale.

Og noen få dekksarbeidere/roughnecker ol som ikke har fagbrev.

Men selv blant de er det vanlig med mekaniske fagbrev nå.

 

 

Man har noen få stillinger innen feks drilling hvor man kan komme inn med relevant kursing og uten fagbrev. Typiske dekksarbeider og boredekks stillinger.

 

Beste sjangs for å komme inn i et oljeselskap eller drillingselskap er å reise for kontraktørene.

Få seg erfaring, og så søke seg videre.

 

Kontraktører som feks aibel, apply osv er den største gruppen arbeidere offshore.

Og den letteste måten å komme inn.

De har folk innen stort sett alle faggrupper.

 

Olje og drillingselskaper er den desidert vanskligste gruppen å komme inn på.

Selv med alle kurs og relevant praksis.

 

Nettopp pga at de har vanvittig mange søkere per stilling.

Og har luksusen av å kunne velge å vrake.

 

 

Til eksempel hadde Statoil i overkant av 5000 søkere når de lyste ut elektro og automasjonsstillinger i fjor...

 

Og det er ikke stort lettere å få jobb i drilling selskapene.

 

Det er nettopp pga de store søkertallene at det er vanskelig å få jobb.

 

 

Men istedenfor å mase her på forumene om hva som skal til for å få jobb.

 

Enten du vil jobbe innen drilling, i et oljeselskap eller hva det måtte være. :

 

Vi som svarer på forumene hær kan bare svare ut i fra våre erfaringer. Og hva vi vet basert på folk vi har snakket med. Evt hva vi har hørt.

Vi sitter ikke på fasiten for jobb offshore.

 

Fasiten er det de rekkruteringsansvarlige i de forskjellige selskapene som sitter på.

De vet hva de ser etter. Og hva som kreves for å få jobb.

 

SÅ RING TIL SELSKAPENE Å SPØR OM Å FÅ SNAKKE MED NOEN INNEN HR.

GJERNE DE SOM DRIVER MED REKRUTTERING!

 

OG SPØR DE HVA SOM VIL GJØRE DEG ATTRAKTIV FOR DEM.

HVA DE KREVER FOR AT EN KANDIDAT SKAL VÆRE AKTUELL.

HVA DU KAN GJØRE FOR Å GJØRE DEG SELV ATTRAKTIV FOR SELSKAPENE.?

 

De fleste vil bare synes det er bra med folk som viser initiativ. Og interesse.

Og kanskje, etter en hyggelig samtale.

Så husker de navnet ditt neste gang de trenger folk..

 

 

 

Og plz bla litt i denne tråden. Dette spørsmålet er vel tatt opp 1001 ganger allerede...

Lenke til kommentar

Har snakket med en del selskaper og alle har i essens sagt det samme. Send inn en generell søknad slik at de har det i databasen om det skulle bli ei ledig stilling.

Jeg skjønner jo hvorfor de gjør det slik, det er lettvindt å bla seg igjennom en database å luke ut de som har den best erfaringen istedefor å lyse ut ei stilling å få 500 søknader i en sleng :p

 

Men, nok om det. Har lest flere steder at det kan være lurt å få seg jobb i et bemanningsselskap først å få seg litt erfaring og kansje noen gode referanser.

 

Så for å pelle litt på hjernen din, Arteju. Kommer du på flere bemanningsselskaper som kan være relevant å sjekke ut?

 

Jeg kan godt søke selv på google men er redd jeg finner selskaper som er lite representert innen den jeg gjerne vil jobbe med :)

 

Har vel egentlig kommet fram til det at jeg skal ta OLF kurset i begynnelsen av juni, skaffe meg en sommerjobb som jeg kan ha i 3mnd å søke som en gal på andre stillinger imens så kansje jeg er heldig. Om det ikke holder med søknad før jeg plage to stykker jeg kjenner som har jobba lenge offshore for å høre om de kan hjelpe meg litt :!:

Lenke til kommentar

Så lenge du har mekanisk rettede fagbrev så ville jeg holdt meg unna bemanningsselskaper ala Manpower.

 

Og heller satse på fast jobb inbnen et kontraktør firma.

 

 

Hvis drømmen er å komme seg inn i oljeselskapene eller drillingselskapene så hjelper det med sokkelerfaring å vise til på søknadene.

 

 

Større kontraktører som feks : Aibel, Fabricom, Apply ol.

 

http://offshore1.no/

 

I margen finner du oversikt over bransjer.

'

Klikk deg inn på interessante og få mer info.

 

 

Men det er lørdag, og nå skal jeg avsted, så du får ikke flere svar av meg i kveld :)

Lenke til kommentar

Der røk min første sjangse for å komme offshore. Fikk vite idag at jeg ikke fikk den ene lærlingplassen hos ConocoPhillips. Da blir det 2 1/2 år i et installasjonsfirma før jeg prøver meg igjen å søke offshore. Litt surt mtp det er ekstremt mye vanskeligere å komme inn som vanlig fagarbeider enn lærling. Spesielt i en så liten fagdel som elektro.

Lenke til kommentar

Det er fortsatt håp.

Selskapene har noen rekrutteringsrykk innimellom, når det plutselig er mange pensjonister.

Samt også kontinuerlig rekruttering.

 

Å få jobb direkte etter læretid. Uten sokkelerfaring/offshorerelevant erfaring, er heller ikke lett.

 

Beste bruk av tiden vil jeg si måtte være å få jobb hos en av de større kontraktørene, som driver med oljerelevant arbeid.

 

Om du har jobbet 2,5 år med offshorerelevant arbeid.

Eller om du har jobbet 2,5 år med boliginstallasjoner...

Har iallefall mye å si når du skal søke offshore jobb etter læretid.

 

Det ville øke sjangsene betraktelig, skulle jeg tro.

Pluss at du er bedre situert i kontraktørfirmaet. Med 2 års ansennitet. For å kunne bli en av de som jobber offshore på prosjekter. Og på den måten også få seg sokkelerfaring.

 

Mens man søker videre og maser.

 

Hjelper å ha noen gode ting å kunne oppdatere CVen med :)

 

Desverre er det ikke veldig mange utbygginger på gang for tiden.

 

Gjøa er jo mer eller mindre ferdig..

 

 

I fjor ansatte statoil noe sånn som 40 elektrikere.

(Men det er meg bekjent, lenge siden de har ansatt så mange i ett jafs.

Men de har likevel jevnlig rekruttering )

 

 

Å ha en god CV når man søker. En cv med relevant erfaring. Det hjelper på å øke sjangsene.

Endret av Arteju
Lenke til kommentar

Det er forsatt noen muligheter ja, men da må man gå en lengre vei. Tenker at etter endt læretid så må jeg komme meg i et kontraktør firma for å så jobbe et par år der før jeg søker offshore i et operatørselskap. Men tenkte jeg skulle hive inn en søknad etter endt læretid som ligger i databasen til de forskjellige selskapene, så får jeg bare håpe. Men det kan godt være at før den tid så tar jeg ingeniørutdanningen som jeg også har tenkt.

Lenke til kommentar

Det er jo helt klart en fordel å bo i nærheten. Nå vet jeg ikke hvordan det er hos kontraktørene, men de fleste store operatør selskapene skaffer deg boplass vis du skulle få jobben. Kan godt være de største kontraktørene gjør det også. Det er jo en del som skal klaffe vis du skal komme med fly til Stavanger i tide til å komme tidsnok til helikopteret.

Lenke til kommentar

Hos operatørselskapene, hvertfall statoil, betyr ikke hvor man bor mer enn mtp kvotering.

 

Man bor hvor man vil. Det er vilkårene for kontrakten selskapene har med staten for å få lov til å utvinne oljen. Men vet at BP prioriterer folk rundt stavanger, da det selvsagt er mye penger å spare på dette. (Kan ha endret seg siden sist...)

Lenke til kommentar

Det er forsatt noen muligheter ja, men da må man gå en lengre vei. Tenker at etter endt læretid så må jeg komme meg i et kontraktør firma for å så jobbe et par år der før jeg søker offshore i et operatørselskap. Men tenkte jeg skulle hive inn en søknad etter endt læretid som ligger i databasen til de forskjellige selskapene, så får jeg bare håpe. Men det kan godt være at før den tid så tar jeg ingeniørutdanningen som jeg også har tenkt.

 

 

I beste fall, dersom du har læretiden hos en kontraktør.

 

Og får relevant erfaring der.

 

Så kan du spare deg for noen år med jobbing hos kontraktør etterpå.

 

2 fluer i en smekk liksom.

 

Men selvfølgelig.

Selv om man har fagbrev og relevant praksis så er man ikke garantert jobb.

Man må være klar over at det ikke er noen lett sak å få jobb i noen av oljeselskapene.

Det er desverre blant norges mest ettertraktede jobber.

 

En kompis var på intervju hos statoil på stillingene som ble lyst ut i fjor.

Han søkte på automasjon.

 

Han har grunnutdannelse og fagbrev som automatiker.

Teknisk fagskole.

Og fagbrev som elektriker.

 

Jobbet mye som utleid til statoil og andre. Flere år sokkelerfaring.

 

Han hadde gode referanser fra statoilansatte ledere på prosjekter i statoil han hadde jobbet på.

og det var forøvrig også de tipset han om at det var lyst ut stillinger.

 

Likevel kom han ikke igjennom nåløyet denne gangen.

 

Det er ikke bare bare å planlegge med å få jobb desverre.

Mange tusen prøver seg hver gang det blir lyst ut stillinger.

Men de aller færreste klarer noensinne å dra i land oljejobben.

Endret av Arteju
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...