Gå til innhold

Oljerigg - hvordan er jobb mulighetene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å si det sånn: Er bra mange daunakker som jobber i nordsjøen (ikke noen henvisning til deg Matador). Akkurat som alle andre plasser. Men hvis vi snakker om folk som får lærlingeplass direkte etter VGS i et operatørselskap så er de i mindretall de som har "middelmådige" karakterer...

Lenke til kommentar

Jeg gikk ut av videregående med ett par hakk under 4 i snitt, og jeg jobber offshore.

 

 

I hvilket selskap? :)

Norges største i sitt slag.

 

For å si det sånn: Er bra mange daunakker som jobber i nordsjøen (ikke noen henvisning til deg Matador). Akkurat som alle andre plasser. Men hvis vi snakker om folk som får lærlingeplass direkte etter VGS i et operatørselskap så er de i mindretall de som har "middelmådige" karakterer...

Av egne erfaringer er det ofte de med de beste karakterene som er de største daunakkene. Teoretikere som ikke vet hvilken vei en spiker skal inn engang.

Karakterer sier ingenting om hvordan en personer er, nettopp som person. Og det er personligheter som er med på å skape ett godt arbeidsmiljø, noe som er ekstremt viktig offshore! Og det VET HR-avdelingen.

 

---

 

Og ikke vær så sinnsykt opptatt av å jobbe i ett operatørselskap. Greit nok, vil du sitte på rævva en hel arbeidsdag, og trykke på en datamaskin i 12 timer, go ahead! Men vil du faktisk forbrenne mer en 3 kalorier, pr. dag, samtidig som du jobber, er ikke operatørselskapene den rette veien å gå. Nordsjøen trenger virkelig ikke mer av latsabber som kun vil sitte forran en PC dagen lang.

 

Eneste positive jeg kan trekke frem ved å jobbe i ett operatørselskap er tildels bedre velferdsordninger, noe høyere lønn, "finere" arbeid. Ellers er det svært lite.

 

 

Sikkert enkelte som vil bli irriterte over dette innlegget, men med mindre du jobber offshore, og vet hva du snakker om, så shut up.

Endret av El Matador
Lenke til kommentar

Når det kommer til karakterer så kan jeg faktisk tenke meg en grunn til at det settes krav ved søking. Karakterene dine fra skolen gjennspeilere hvor god du er til å lære og forstå stoffet (det finnes selvfølgelig alltid unntak). Når man går i lære offshore så er det en relativt bratt læringskurve, da man kun er på jobb 1/3 av året. Dvs at en læreperiode på f.eks 1.5 år, blir 6 mnd. Man er da altså kun på jobb 6 mnd, og man skal få inn en god slump forståelse på denne perioden.

 

 

@El Matador.

 

Jeg kan ikke helt si jeg kjenner meg igjen på det du sier. Du er fryktelig generaliserende.

 

Jeg vil ikke si annet enn at det finnes fryktelig mye flinke og arbeidsflittige folk i begge gruppen, likt som det finnes like mange dovne og arbeidsky. Det er ikke forskjell på menneske som jobber i operatør eller kontratør.

Lenke til kommentar

Og ikke vær så sinnsykt opptatt av å jobbe i ett operatørselskap. Greit nok, vil du sitte på rævva en hel arbeidsdag, og trykke på en datamaskin i 12 timer, go ahead! Men vil du faktisk forbrenne mer en 3 kalorier, pr. dag, samtidig som du jobber, er ikke operatørselskapene den rette veien å gå. Nordsjøen trenger virkelig ikke mer av latsabber som kun vil sitte forran en PC dagen lang.

 

Hehe... For meg høres du egentlig bare misunnelig ut. Og du har alle fordommene dine i orden.

 

Sikkert enkelte som vil bli irriterte over dette innlegget, men med mindre du jobber offshore, og vet hva du snakker om, så shut up.

Det er da ingenting å bli irritert over. Men at du har misforstått så mye og generaliserer fordommene dine slik er jo litt dumt. Man blir ifølge deg automatisk lat og sitter kun foran pc'en når man er operatøransatt?

 

Av egne erfaringer er det ofte de med de beste karakterene som er de største daunakkene. Teoretikere som ikke vet hvilken vei en spiker skal inn engang.

Karakterer sier ingenting om hvordan en personer er, nettopp som person.

 

Dette er jo direkte feil. Du sier jo først at de med gode karakterer er daunakker, så sier du i neste sekund at karakterene ikke kan si om du er daunakke?

Veldig enig med Vegpeg. At en person har gode karakterer sier mest om læreevner, og ikke minst innsatsvilje. Som min kollega som intervjuer til Statoil sa, de hadde et snitt de fleste låg over, men tok også med en del under dette snittet som hadde andre egenskaper. Og de silte ut de som kun var teoretikere. Det blir veldig lett. MEN så skal de også ha litt teoretikere. De ønsker nemlig å lære de som er sterke teoretisk til også å bli flinke praktisk. For da kan de i neste runde lære opp en svært flink praktisk og teoretisk sterk ingeniør.

 

Når det er sagt misforstod du ka eg meinte med "daudnakker". Eg meinte overhodet ikke noe med karaktersnittet til folk. Det var en kommentar til at ute i nordsjøen, i operatørselskapene og i kontraktørene jobber alle typer folk. Slett ikke bare de med gode karakterer. Og slett ikke bare flinke folk, men også mange ubrukelige folk. Men de trengs i nordsjøen som i alle andre plasser.

 

Og det er personligheter som er med på å skape ett godt arbeidsmiljø, noe som er ekstremt viktig offshore! Og det VET HR-avdelingen.

 

Dette har du helt rett i. Og flinke elever har ikke dårligere personlighet enn de med dårlige karakterer. Eller motsatt.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Matador.

 

Du har tydeligvis ikke for mye peiling på hva som egentlig skjer offshore i operatør selskapene.

 

Jeg har jobbet begge steder. Har jobbet for oljeselskap. Og for forskjellige større kontraktører.

 

Og etter min erfaring er hverdagen i oljeselskap absolutt mye mer hektisk enn hverdagen i et kontraktør selskap.

 

Som elektriker i oljeselskap på en større rigg med flere hundre mann ombord, så var man 3 mann ombord på elektro. :

 

*Vi skulle både serve kontraktører og andre med avlåsing av kurser, ol assistanse ihht områdeansvar for tavlerom.

 

*Vi hadde våre faste vedlikeholdsrutiner som skal tas.

Feks overhaling/service av motorer til ett eller annet system ombord.

 

*Faste daglige runder som skal gjennomgås med sjekking av status til kraftforsyning.

Det vil si en runde innom alle tavlerom. Sjekke etter feil som jordfeiler, utløste kurser/skuffer ol.

Sjekke status på prioriterte systemer som Nødgenerator, UPS og Turbiner/diesel generatorer.

DE SKULLE GJENNOMFØRES HVER DAG.

 

*Korrigere evt feil som feks evt jordfeil, kortslutninger ol som dukker opp.

Og det skjer ofte at en feil dukker opp.

 

*Ta seg av henvendelser fra kontrollrom.

De får feks rapporter om høy temp på et heater element i ventilasjonen.

Uregelmessig turtall på en vifte.

Jordfeil, kursutfall, alarmer på kraftforsyning osv.

 

*Og ikke minst så har man ansvaret når noe skjer :

 

Gassdeteksjon fører til nødavstengning av plattformens kraftforsyning.

En eller annen idiot trykker NAS knapp uten grunn(Skjedd mer enn en gang)

Plattformen mister kraftforsyning pga uforutsette hendelser.

Ol. Mange scenarioer som kan skje. Alle medfører at plattformens kraftforsyning stenger ned.

Da må man springe rundt å få i gang kraftforsyningen igjen.

På veldig mange plattformer så er ikke dette så automatisert som man tror.

Viktig utstyr må legges inn manuelt. Mindre viktig utstyr legges ut. osv.

Og somregel så er det utstyr, reller ol som svikter ved en nedstengning. Disse må byttes FORT.

Produksjonen er stanset. Man taper millioner til dagen. Og alle venter på DEG!

 

Et helt annet ansvar enn hva man har hos en Kontraktør.

 

Nå har jeg vært utleid til flere av de store kontraktør firmaene i norge.

Og når det kommer til rolige dager så er jeg ikke i tvil.

Uansatt hvilken kontraktør det er snakk om.

Så har jeg hatt roligere dager der enn i oljeselskapene.

 

Men jeg er heller ikke i tvil.

Arbeidet er definitivt mer givende i oljeselskapene.

Mer spennende.

Mye rutinearbeid dersom man er på drivt/vedlikehold.

Men også mye spennende innimellom.

 

Man tilbringer iallefall ikke hoveddelen av dagene offshore med å trekke kabel, bygge stål, kabelterminering. Og hvis man er heldig littegrann commissioning. :)

Lenke til kommentar

*Faste daglige runder som skal gjennomgås med sjekking av status til kraftforsyning.

Det vil si en runde innom alle tavlerom. Sjekke etter feil som jordfeiler, utløste kurser/skuffer ol.

Sjekke status på prioriterte systemer som Nødgenerator, UPS og Turbiner/diesel generatorer.

DE SKULLE GJENNOMFØRES HVER DAG.

Det høyrtes unødvendig ut, har ikkje plattformen alarmsløyfer?

Lenke til kommentar

Sånne som meg da for eksempel.

 

vg1 teknikk industriell produksjon

vg2 bilfag, lette kjøretøy

 

Straks er læretiden min over, og føler jeg vil gjøre noe annet i framtiden, offshore er jo noe som frister.

 

Er det bare for meg og glemme og søke og sette meg på skolebenken igjen?

 

Vet jo at man ikke reparerer biler i norsjøen, men det skal sies at man kan brukes til masse, slik jeg føler det i allefall.

 

hvilken vei bør jeg gå?

Lenke til kommentar

Og ikke vær så sinnsykt opptatt av å jobbe i ett operatørselskap. Greit nok, vil du sitte på rævva en hel arbeidsdag, og trykke på en datamaskin i 12 timer, go ahead! Men vil du faktisk forbrenne mer en 3 kalorier, pr. dag, samtidig som du jobber, er ikke operatørselskapene den rette veien å gå. Nordsjøen trenger virkelig ikke mer av latsabber som kun vil sitte forran en PC dagen lang.

 

Hehe... For meg høres du egentlig bare misunnelig ut. Og du har alle fordommene dine i orden.

 

 

Jepp, jeg er kjempemisunnelig. For alt du vet, er jeg prosessoperatør i Statoil eller Conoco. Eller noe helt annet ...

Er det noe å være misunnelig over egentlig?

 

Matador.

 

Du har tydeligvis ikke for mye peiling på hva som egentlig skjer offshore i operatør selskapene.

 

Jeg har jobbet begge steder. Har jobbet for oljeselskap. Og for forskjellige større kontraktører.

 

Og etter min erfaring er hverdagen i oljeselskap absolutt mye mer hektisk enn hverdagen i et kontraktør selskap.

 

Som elektriker i oljeselskap på en større rigg med flere hundre mann ombord, så var man 3 mann ombord på elektro. :

 

*Vi skulle både serve kontraktører og andre med avlåsing av kurser, ol assistanse ihht områdeansvar for tavlerom.

 

*Vi hadde våre faste vedlikeholdsrutiner som skal tas.

Feks overhaling/service av motorer til ett eller annet system ombord.

 

*Faste daglige runder som skal gjennomgås med sjekking av status til kraftforsyning.

Det vil si en runde innom alle tavlerom. Sjekke etter feil som jordfeiler, utløste kurser/skuffer ol.

Sjekke status på prioriterte systemer som Nødgenerator, UPS og Turbiner/diesel generatorer.

DE SKULLE GJENNOMFØRES HVER DAG.

 

*Korrigere evt feil som feks evt jordfeil, kortslutninger ol som dukker opp.

Og det skjer ofte at en feil dukker opp.

 

*Ta seg av henvendelser fra kontrollrom.

De får feks rapporter om høy temp på et heater element i ventilasjonen.

Uregelmessig turtall på en vifte.

Jordfeil, kursutfall, alarmer på kraftforsyning osv.

 

*Og ikke minst så har man ansvaret når noe skjer :

 

Gassdeteksjon fører til nødavstengning av plattformens kraftforsyning.

En eller annen idiot trykker NAS knapp uten grunn(Skjedd mer enn en gang)

Plattformen mister kraftforsyning pga uforutsette hendelser.

Ol. Mange scenarioer som kan skje. Alle medfører at plattformens kraftforsyning stenger ned.

Da må man springe rundt å få i gang kraftforsyningen igjen.

På veldig mange plattformer så er ikke dette så automatisert som man tror.

Viktig utstyr må legges inn manuelt. Mindre viktig utstyr legges ut. osv.

Og somregel så er det utstyr, reller ol som svikter ved en nedstengning. Disse må byttes FORT.

Produksjonen er stanset. Man taper millioner til dagen. Og alle venter på DEG!

 

Et helt annet ansvar enn hva man har hos en Kontraktør.

 

Nå har jeg vært utleid til flere av de store kontraktør firmaene i norge.

Og når det kommer til rolige dager så er jeg ikke i tvil.

Uansatt hvilken kontraktør det er snakk om.

Så har jeg hatt roligere dager der enn i oljeselskapene.

 

Men jeg er heller ikke i tvil.

Arbeidet er definitivt mer givende i oljeselskapene.

Mer spennende.

Mye rutinearbeid dersom man er på drivt/vedlikehold.

Men også mye spennende innimellom.

 

Man tilbringer iallefall ikke hoveddelen av dagene offshore med å trekke kabel, bygge stål, kabelterminering. Og hvis man er heldig littegrann commissioning. :)

Jeg innrømmer at jeg er generaliserende, men det har flere grunner. Klart at det er forskjell fra disiplinene inne operatørene, som alt annet.

 

Ta f.eks prosessoperatører. Vi eller de har tid til å trene, se film og spille biljard i arbeidstiden. Jeg har aldri sett noen fra boring bedrive arbeidsdagen med slike fritidssysler i arbeidstiden.

Da trekker man gjerne på manuelle slips, chiksanslanger, diverse ventiler, etc. En ting er at produksjonen kan stanse pga. en strømstans, men det er ikke billig å la boringen stoppe heller. Da koster det fort 150 000kr i halvtimen. Og da er det ikke sikkert det står på en elektrikker.

 

Poenget mitt var at om man vil arbeide, da burde man stort sett ikke velge ett operatørselskap. Velg heller andre disipliner som boring, Coiled Tubing, etc. Da får man også mer givende arbeid enn om man velger selskaper som f.eks BIS, Aker, etc. Jeg vil ikke kalle det hardt arbeid å springe rundt med sjekklister hvor man noterer ned diverse trykk og volumer.

Lenke til kommentar

Det er nok meir arbeid i kontraktørselskap, men min erfaring er iallefall at det er langt meir interessant arbeid i operatørselskapet. Anna enn vedlikehald og å trekke kabel.

 

Det med mengde arbeid vil nok variere frå plattform til plattform, person til person og skift til skift. Kjenner mange eg som alltid har noko å jobbe med, mens andre fint klarer å bruke mesteparten av eit nattskift i ein sofa.

Lenke til kommentar

Jepp, jeg er kjempemisunnelig. For alt du vet, er jeg prosessoperatør i Statoil eller Conoco.

Nei det er helt klart at du ikke er. For slik du snakker viser at du ikke har peiling på hva det dreier seg om å jobbe i et operatørselskap. Og nei, det er slett ikke noe å være misunnelig på, det var derfor eg syntest det var så teit å være det.

Lenke til kommentar

*Faste daglige runder som skal gjennomgås med sjekking av status til kraftforsyning.

Det vil si en runde innom alle tavlerom. Sjekke etter feil som jordfeiler, utløste kurser/skuffer ol.

Sjekke status på prioriterte systemer som Nødgenerator, UPS og Turbiner/diesel generatorer.

DE SKULLE GJENNOMFØRES HVER DAG.

Det høyrtes unødvendig ut, har ikkje plattformen alarmsløyfer?

 

 

Haha.

 

Det var det første jeg spurte om også :p

 

Men det går på at elektrikeren skal bli godt kjent med utstyret.

 

samt at man får et bedre bilde av historikk på utstyr.

For eksempel oljeforbruk på turbiner ol.

 

Feks Ingen som setter seg ned å leser trender på nivåer hver dag.

 

Mens når man går runden hver dag, så ser man fort unormale forskjeller.

 

Og ikke minst. Mange skuffer er ikke koblet opp mot alarmsystemet.

 

Så eneste måten å merke at mye mindre viktig utstyr er falt ut på, er ved at man ser det visuellt i tavlerommet.

 

Derfor hadde de lagt det inn som fast daglig runde.

Lenke til kommentar

Sånne som meg da for eksempel.

 

vg1 teknikk industriell produksjon

vg2 bilfag, lette kjøretøy

 

Straks er læretiden min over, og føler jeg vil gjøre noe annet i framtiden, offshore er jo noe som frister.

 

Er det bare for meg og glemme og søke og sette meg på skolebenken igjen?

 

Vet jo at man ikke reparerer biler i norsjøen, men det skal sies at man kan brukes til masse, slik jeg føler det i allefall.

 

hvilken vei bør jeg gå?

Lenke til kommentar

Beste sjangs for en offshore jobb er relevant fagbrev/utdanning.

Spesiellt om man tenker på jobb i et oljeselskap.

Det er vanvittig mange søkere på oljeselskap og drilling selskaps jobbene.

De kan velge og vrake. Og et relevant fagbrev er ofte minimumskrav.

 

På kontraktørsiden er det litt lettere.

 

Uten relevant utdanning/fagbrev er det fortsatt muligheter for kursing for å begynne innen feks stillas bygging, isolering ol.

Men uten relevant fagbrev så ender man stort sett opp med de dårligere betalte jobbene på kontraktørsiden av bransjen. Som feks nettopp stillas, maling, isolering ol.

 

Man kan satse stort.Håpe man blir blant de få heldige.

Få seg boredekkskurs, rigging ol. Alt som hører med.

Og håpe på en dekksarbeider jobb. (Helikopterdekk, kranløft ol)

Eller på boredekk som roughneck el.

 

Men det er mange om beinet. 100vis av søkere på stillingene.

Men det Kan fort bli mye penger brukt, og lite vunnet.

Lenke til kommentar

Hei, ser ikke vitsen i å lage en ny topic for å poste dette, så tar det her :p

 

Søkte lærlingeplass i statoil rundt 20 Januar i 2 fag, har 5 i snitt og fine greier, men har ikke fått noe som helst svar på søknaden. Jeg skjekker daglig på siden jeg søkte, og det står forsatt "under behandling".

 

Er det noen som har søkt som har fått svar? Er det mulig søknaden er glemt(Skjønner at det hørre dumt ut, men du vet jo aldri :p)

 

Mvh Andreas!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...