Gå til innhold

Oljerigg - hvordan er jobb mulighetene?


Anbefalte innlegg

Det betyr ikke automatisk ansettelse nei. Statoil sier jo selv at de tar inn altfor mange lærlinger, men de gjør det slik at ungdommene har en mulighet til å ta fagbrevet. Det er bare et fåtall som får ansettelse. Hos ConocoPhillips så tar de ikke inn fullt så mange(1 elektriker, 3 automatikere) og her har de selv sagt at vis alt går bra i læretiden så blir det nesten automatisk ansettelse vis vedkommende vil.

 

Men det er som lærling det er "lettest" og komme inn i oljeindustrien. Når du skal søke på vanlig stilling, så er det tilfelle i 80% av stillingene som krever minst 2 års erfaring med oljerelatert industri, og vis du da har vært lærling i et oljerelatert firma så stiller du sterkere vis du skal søke i et annet firma.

 

Oljeindustrien er ikke på vei nedover. Da hadde det ikke nettopp blitt bygget en ny plattform, og flere er på vei.

Endret av Pirja
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Er det noen her som har søkt på lærlingplass i ConocoPhillips i år og hørt noe fra dem ?

skal på intevjue snart ;)

 

Grattis! :) Har du lyst fortelle når du skal på intervju, når du du ble innkalt og hvilken stilling du søkte på eller ?

 

Lykke til på intervju i hvert fall :)

Beklager for sent svar og takk til alle :) jeg var på IKT lærling intervjue i dag med 3 andre. Alt gikk greit bare hyggelige folk og jeg gjorde et bra intervjue syns jeg selv :)

Endret av nilzern
Lenke til kommentar

De skal jo ha inn 160 lærlinger, så det tar det nok puljevis. Brønnteknikerne som skulle på intervju hos Conoco var på intervju 3 uker før jeg skal som elektrolærling.

 

Men trodde nå Statoil sa ifra uansett utfall.

Statoil bruker å sende brev i posten. Conoco tar ikke inn brønnteknikere.

Lenke til kommentar

Merkelig det med 65% tillegg på overtid.

 

Alle andre steder opererer man med 50 og 100% tillegg til vanlig lønn.

 

Hørte en enkel forklaring på dette. Men har ikke kontrollsjekket den og gidder heller ikke.

 

65% kommer av de 47% tilleggene vi har for å være offshore. Man har normalt ikke overtidstillegg på tillegg. Så om man tar grunnlønna og legger til 100% overtid og plusser på 47% av grunnlønna så vil man sitte igjen med ca det samme om man tar hele lønna inkl. offshoretillegget og legger på 65%.

 

Det er ikke verre ;)

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg skal på jobbintervju hos ConocoPhillips og Statoil og skal bli lærling innen automasjon. Setter pris på om det er noen som kan fortelle meg hvordan jobbintervjuene deres er eller kan gi meg tips!

 

Kjenner folk som har vært på statoil ffshore å de spør alt mellom himmel og jord. om du kan ha innvandrer som sjef, eller de tar frem bilde av noe relevant til det skal erive på med å spør om du vet hva det er, eller om du kan samarbeide er vell garanter at du får spørsmål om :)

Lenke til kommentar

Nei, men det er en nøkkel til å komme offshore etter læretiden. Det gjør heller ikke majoriteren av lærlingene i Statoil heller, men all olje relatert jobberfaring er positivt ved søking etter læretiden. Men jeg skal gjøre alt jeg kan for å komme inn i ConocoPhillips. Noen som har tips til intervjuet? Hva blir det spørt om? Skal jeg ha med dokumentasjon på fraværet, flere referansepersoner/attester jeg har fått i etterkant? Eller trengs det ikke?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...