Gå til innhold

Oljerigg - hvordan er jobb mulighetene?


Anbefalte innlegg

Jeg tok hele røkelet fra 1.termin VG2, siden ingen av de fagene er avsluttende før sommeren. Når det gjelder VG1 så gjelder bare programfagene, siden allmennfagene går videre på VG2.

 

Kan man endre søknad/CV på Statoil etter fristen? Sitter å slår litt i bordet pga jeg ikke fikk 2 referansekontakter som jeg kan få tilgang på nå.

 

Shit. Bare programfagene på VG1 eh? Glemte også å runde opp 1. termin karakterene på VG2. Har 5,25 i programfagene i år, 5 gjennom hele VG1 (programfagene her også).

 

Edit: Du kan vel endre CV'en, men spørs om de oppdaterer "mappa" de har på deg. Altså, at du kan oppdatere den til bruk i fremtiden, regner jeg med.

Endret av SoapyAsHell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan man endre søknad/CV på Statoil etter fristen? Sitter å slår litt i bordet pga jeg ikke fikk 2 referansekontakter som jeg kan få tilgang på nå.

 

Ikke stress med det. Men få de med på intervjuet slik at de kan oppdatere da. Ingenting er bedre enn:

 

"Denne kandidaten er god" før intervjuet, for så "Denne kandidaten hadde enda mer positivt" etter intervjuet :D

Lenke til kommentar
Jeg tok hele røkelet fra 1.termin VG2, siden ingen av de fagene er avsluttende før sommeren. Når det gjelder VG1 så gjelder bare programfagene, siden allmennfagene går videre på VG2.

 

Kan man endre søknad/CV på Statoil etter fristen? Sitter å slår litt i bordet pga jeg ikke fikk 2 referansekontakter som jeg kan få tilgang på nå.

Det er feil, matte og naturfag er avsluttende på VG1

Lenke til kommentar
Jeg tok hele røkelet fra 1.termin VG2, siden ingen av de fagene er avsluttende før sommeren. Når det gjelder VG1 så gjelder bare programfagene, siden allmennfagene går videre på VG2.

 

Kan man endre søknad/CV på Statoil etter fristen? Sitter å slår litt i bordet pga jeg ikke fikk 2 referansekontakter som jeg kan få tilgang på nå.

Det er feil, matte og naturfag er avsluttende på VG1

Selvfølgelig. For å si det enkelt. Jeg tok ikke med engelsk, norsk skriftlig og muntlig.

Lenke til kommentar

Karakterer er langt i fra alt. Jeg gikk ut av videregående med 3.6 i snitt, men fikk allikevel læreplass offshore (Boring). Da også uten å ha gått VG2 Bore og Brønnteknikk.

Måtte ta kryssløp fra VG2 Elektronikk på fritiden. En kombinasjon mellom at bedriftene ikke fikk tak i så mange lærlinger de ønsket, og en meget solid CV og intervju gjorde susen for meg!

 

Så mitt råd er å uansett prøve, man vet faktisk aldri!

Lenke til kommentar

Det er fordi me får 47% i tillegg.

 

Det er ca. 17% forskjell i topplønn offshore og onshore. Det du tener på offshore er overtid og kurs. På land tar du kurs i arbeidstida til vanleg lønn. Offshore tar du kurs i friperioden med 165% tillegg.

 

 

Har fulgt med på offshore diskusjonen her en stund.

Og ble nysjerrig når lønn nok en gang ble et tema i tråden.

 

Jeg fant operatøravtalen hos IE.

Og ble plutselig mer forvirret og nysjerrig enn noen sinne:P

 

Så en gang for alle.

 

Hva tjener dere som er oljeselskaps/sokkel ansatte ?

 

 

Som arbeider innen elektro/automasjon for kontraktører så går jeg på el og it avtalen for offshore.

 

http://www.elogit.no/asset/9585/2/9585_2.pdf

 

Den følger de fleste kontraktører innen elektro og instrument.

 

Timelønnen ligger på rundt 250 nå for tiden.

+fagtillegg osv seff.

 

 

En 2/3- 2/4 turnus. Altså 2 uker på, 3 av og 2 uker på 4 av rotasjon. Flatt uten overtid,helligdager ol.

 

Vil gi en årslønn på ca 420k i året inkl feriepenger.

Men man får alltid med seg noen helligdager og litt overtid.

Iallefall på ekofisk hvor jeg har gått.

 

Så man ligger nok rundt 450k inkl feriepenger normalt sett.

 

Selv har jeg stort sett vært heldig med overtid ol.

Og ligger somregel rundt 500-600 et sted.

 

 

100% overtid betales med et tillegg på 210,8.

 

 

Så på overtidstimer ligger jeg rundt 460 kr timen.

 

På helligdager får vi 100% betaling samt hellidagsgodtgjørelse. Det vet jeg er mye bedre betalt enn operatørene har.

Men det er vel også det eneste...trodde jeg.

 

 

Og så blir jeg forvirret.

 

Var inne å fant operatøravtalen som det var linket til på forumet her.

 

Har alltid hørt at oljeselskapsfolkene har bra betalt i forhold til oss som jobber for kontraktørene.

 

Og at det bla er derfor så mange drømmer om å komme seg inn der.

Ordnede forhold og greit betalt. Perfekt kombinasjon.

 

Men nå negynner jeg å lure på om jeg skal trekke søknaden min hos en av operatørene :p

 

Ting er LANGT fra så bra som jeg trodde etter å ha lest tariffen.

 

 

Operatørene går etter hva jeg skjønner stort sett på :

 

http://comhotel02.compendia.no/web/kjemisk/ovknkif.nsf/opera?OpenView&count=1000&kunni=opera

 

 

Ser gruppe B1 er fagarbeider.

 

Så nyansatt fagarbeider som havner i gruppe 0.

Etter lønnstabellen av 2009. Vil ha en årslønn på 451k. En timelønn på 257,8..

 

Det er jo urovekkende lavt.

 

Nesten like dårlig som El og IT avtalen.

Og på Ekofisk så har vi visstnok dårligere betalt enn cateringen i ess...(rykter, vet ikke om det er fakta)

 

Og hva med kursing.

 

Har alltid hørt at oljeselskapsansatte har godt betalt for kursing.

 

Men i avtalen står det at :

 

"Kurs i den ansattes friperiode godtgjøres med samlet timelønn + 65 % for 8 timer per kursdag." ???

 

 

Samme med Overtidsarbeid. Trodde overtid var bra betalt.

 

 

"Arbeid ut over 12 timer i døgnet er å betrakte som overtid og godtgjøres med 65 % tillegg til samlet timelønn." ???

 

65%???? En timelønn på 257,8 og 65% overtidtillegg vil da kun utgjøre 425,37 kr timen for en nyansatt.

 

Det er jo dårligere enn en nyansatt montør i et kontraktør firma tjener med sine 460kr timen.!!!

 

Dette kan jo umulig stemme???

 

 

Zeph skriver bla i posten sin :

 

"På land tar du kurs i arbeidstida til vanleg lønn. Offshore tar du kurs i friperioden med 165% tillegg."

 

Ser ikke 165 prosent i tariffen noe sted. Skrivefeil? Er det en annen tariff dere går på?

 

 

Dere oljeselskapsfolk,

 

Enlighten me Plz. :p

Lenke til kommentar

Hei Taleoa. Skal svare på spørsmålet ditt (quoter ikke da du hadde skrevet en tålig lang tekst der). Har forresten jobbet under begge avtalene.

 

El&IT avtalen er kun ett grunnlag for hver bedrift. Hva du har av avtaler lokalt kan varierer, men de fleste firmaer følger avtalen slavisk.

 

Når du jobber under El&IT avtalen så har du en grunnlønn på rundt 150 kroner timen, ett fagtillegg på 11% og et risiko tillegg på rundt 80 kroner timen. Dette risiko tillegget blir ofte gitt til personell, kun når de er offshore. Dvs at når du ikke har vært offshore en måned, så vil du få 131.8 timer * 150 kroner timen, siden du ikke har opparbeidet deg noen form for fagtillegg eller risikotillegg for offshore tur.

 

Jobber man i ett operatørselskap så bruker man fastlønn, så man vil alltid motta risikotillegget- enten man er offshore eller ikke.

 

Grunnen til dette er fordi mange kontraktørselskaper ansetter personell i en stilling som ikke beskriver arbeidsplassen som norsk sokkel. Man har dermed ikke fast rotasjon (selv om man jobber offshore med 2/3-2/4) på papiret.

 

Når vi er inne på lønn så har El&IT en meget dårlig lønnstabell. Etter 10 års ansinitet har man ikke opparbeidet seg stort mer i timen enn da man startet, i motsettning til operatørselskaper. Etter 10 år i ConocoPhillips (siden du hadde vært på Ekofisk) så har man en grunnlønn på 590 000,- kroner i året. Dette står ikke på IE sine sider ettersom det er lokale avtaler.

 

 

Når det kommer til turnus så har man med EL&IT opprinnelig ikke friperioder. Man har krav på 6 dagers hviletid når man har kommet hjem, men etter dette står man egentlig i disposisjon til firmaet. Derfor er det enkelte firmaer som til og med krever at du sier ifra om man skal ut å reise i friperiodene, ettersom man opprinnelig skal være ledig for jobb.

 

Jobber man i operatørselskap så har man krav på 4 ukers friperiode og man vil få overtidsbetaling på arbeidstiden om man må dra ut f.eks en uke i friperioden. Man vil opprinnelig få overtidsbetalt i kontraktørselskapene også, men enkelte firmaer kan f.eks finne på å la deg stå over en tur ettersom du har nok opparbeidede timer til å fylle ett årsverk. De kan dermed heller sende en mann som kanskje mangler noen, for å spare penger.

 

En annen forskjell på å stå igjen er at man i operatørselskap har krav på ventelønn, altså at man får timebetalt mens man sover. Det har man ikke krav på i EL&IT.

 

 

Når det kommer til kurs så er det korrekt at man får 165% overtid * 8 timer per dag. Dette er rundt 450 kroner timen om man er nyansatt. Er man på kurs i ett firma som følger EL&IT så har man opprinnelig kun krav på en grunnlønn på 150 kroner timen, samt ett reisetillegg på 80 kroner timen. Det er altså nesten halvparten av hva en operatør ansatt får betalt.

 

Når det kommer til overtidsbetaling offshore så får man bedre betalt som nyansatt i kontraktør, enn nyansatt i operatør. Dette er dog kun som nyansatt, ettersom operatørene stiger fortere i lønn enn kontraktørene.

 

Eks.

Du har jobbet 11 år som kontraktør, du har steget fra 252 kroner til 260 kroner timen i lønn. Ola Nordmann har jobbet 11 år i operatørselskap, han har steget fra 262,25 kroner timen til 338 kroner timen i lønn.

 

Når det kommer til helligdager så er det korrekt at kontraktører tjener best. Operatører har ett tillegg på rundt 1500 kroner mens kontraktører har 100% overtid.

 

PS: Hvor på ekofisk har du jobbet og hvilket firma jobber du i ?

 

Håper det var et greit svar på spørsmålene dine

Endret av Vegpeg
Lenke til kommentar

Heisann.

 

Takker for Supert svar!

 

Kan nok bare drømme om en oljeselskapsjobb foreløpig.

Men greit å vite hvordan ting fungerer.

Har det fint der jeg er også.

Og har sagt meg uinteressert i jobb som rigg elektriker.

Skal jeg avansere så blir det et oljeselskap, eller ingenting.

 

Får jobbe masse overtid ol.Tente godt over 600k brutto lønn i fjor. Med MYE overtid.

Så jeg lider ingen nød i kontraktør selskap heller.

 

Vi har faktisk også ventelønn. 150,- Når vi sover på en ekstrauke :)

 

Men det er greit å vite om gresset virkelig er grønnere på den andre siden.

 

Har reist over stort sett hele ekofisk/eldfisk.

Og vært innom veldig mange av riggene.

 

Men har også vært på noen statoil rigger rundt forbi.

Samt noen borerigger ol.

 

Holdt på noen år nå.

 

Reist for forskjellige firma.

 

Jeg tar jobb der de kan holde meg med arbeid offshore.

 

Vil de ha meg på land, så får de kjapt oppsigelsen i posten...

 

Når det gjelder viljen til å følge tariffen så begynner det å bli bedre hos kontraktørene.

Mange av de store selskapene har fagforeninger som jobber hardt med å presse slik at tariff blir fulgt. Og det er en helt annen værden nå enn for 4-5 år siden.

 

Bare noen få spørsmål til :p

 

#Hvordan får dere 165% overtid til å bli kun 460kr timen?

 

#Stiger dere i lønn hvert år i oljeselskapene?

 

For det kan vi se langt etter hos kontraktørene :p

 

#Blir dere konsekvent ansatt i gruppe 0 om dere ikke har jobbet innen en operatørbedrift før.?

 

For la merke til et punkt i tariffen når jeg las igjennom. :

 

Relevant tidligere praksis: Godskrives med:

 

0 år - inntil 3 år 0 lønnstrinn

3 år - inntil 6 år 1 lønnstrinn

6 år - inntil 9 år 2 lønnstrinn

9 år - og mer 3 lønnstrinn

 

Arbeidstakere med relevant praksis fra egen bedrift får ved ansettelse godskrivelse av ansiennitet som følger:

 

0 år - inntil 2 år 0 lønnstrinn

2 år - inntil 3 år 1 lønnstrinn

3 år - inntil 4 år 2 lønnstrinn

4 år - inntil 5 år 3 lønnstrinn

5 år - inntil 6 år 4 lønnstrinn

6 år - og mer 5 lønnstrinn

 

 

2 veldig forskjellige tabeller.

Men dersom en ved ansettelse hadde gått ut fra den 2 tabellen.

Så ville de fleste nyansatte blitt ansatt på noen lønnstrinn høyere enn 0.

Hvilket ville gjort bra utslag på begynnerlønnen også.

Lenke til kommentar

#Hvordan får dere 165% overtid til å bli kun 460kr timen?

 

#Stiger dere i lønn hvert år i oljeselskapene?

 

165% er jo en talemåte. Vi har 100% lønn i alle timer vi jobber, så får vi 65% tillegg, dvs at overtidstimer er 165% lønn.... Ikke 100% pluss 165%...

 

I statoil stiger vi hvert år i 10 år. Så er det stopp i stigning pga ansenitet. Men blir jo som regel alltid et lønnstillegg i tillegg til anseniteten. Jobber på 5 året i statoil nå, og har steget 130k på de årene inkl militæret som teller et hakk på anseniteten.

 

Når det gjelder lønnstrinn så er eg ikke sikker, men vet at eg ikke begynte på noe 0 tabell når eg begynte i statoil. De har jo en interntabell, og det var ganske mange hakk under der eg ble innsatt.

Lenke til kommentar

Aha.

 

Så det er sånn man kommer frem til 165% :p lol

 

Finurlig måte å regne på.

 

Merkelig det med 65% tillegg på overtid.

 

Alle andre steder opererer man med 50 og 100% tillegg til vanlig lønn.

 

 

Jotun, hva har du betalt med et fullt år offshore, inkl sokkelkompensasjon.

Men uten å regne med overtid, kurs ol.?

 

Hvis du ikke vil legge det ut, så kan du gjerne ta det på PM.

 

Vil bare vite hva jeg har å se fram til når jeg endelig får fatt i en stilling i statoil eller andre :p

 

 

Men det er jo uansett klart at det er bedre i oljeselskapene. Enn å gå for kontraktører.

Lønnen er jo bedre. Men lønnen er ikke alt.

 

Vi hos kontraktørene forsvinner så fort det er dårlige tider.

Og hele industrien er avhengig av oljeselskapenes vilje til å invistere.

Ellers stopper det hele opp.

Det har jeg merket flere ganger.

 

De oljeselskapsansatte forsvinner ikke.

Selskapenes eget drift og vedlikeholdspersonell tror jeg vel knapt har vært permittert noen sinne i norge.

Og det må kunne sies å være en trygg jobb.

Ikke mange andre selskaper i norge med så sikre jobber.

 

Ikke fullt så sikker hvordan det er med de som jobber i Offshore Fagsenter. "Bemanningspoolen" til statoil.

Men det er så mange plattformer, at de sitter vel neste like sikkert som grunnbemanningene rundt forbi gjør.

Endret av taleoa
Lenke til kommentar

Ikke fullt så sikker hvordan det er med de som jobber i Offshore Fagsenter. "Bemanningspoolen" til statoil.

Men det er så mange plattformer, at de sitter vel neste like sikkert som grunnbemanningene rundt forbi gjør.

 

Med mindre statoil finner på å fase ut deler av selskapet og konkurranse utsette den jobben Offshore fagsenter gjør, så er de like ansatte som alle andre.

Lenke til kommentar

Angående lønnsdiskusjonen.

 

Kontraktørene har laang vei å gå før det blir bra.

 

Kontraktørene vet å utnytte det faktum at nesten ingen er ansatt på noen offshore tariff.

 

Selv om de kanskje får lønn etter den ved offshore arbeid.

 

Når det kommer til kursing på fritid, tette turer ol.

Så kan en stort sett bare glemme drømmen om 100% tillegg.

 

 

Og der ligger den store forskjellen mellom de to.

 

Det virker omtrent slik i praksis :

 

I oljesekslapene har man en tariff.

Og den følger man.

 

I kontraktør/underleverandør selskapene har man en tariff.

Men den er mer som veiledende.

 

Er mer eller mindre sånn det fungerer. Desverre for kontraktørarbeiderne sin del.

 

 

Og det er bare å drømme om en oljeselskapsjobb.

 

Du tjener fort bedre i et oljeselskap, enn du vil gjøre hos en kontraktør.

 

Men husk at oljeselskapene har flere tusen søkere når de lyser ut stillinger.

Er lettere sagt en gjort å komme seg inn.

Lenke til kommentar

Til dere som tenker å ta bore kurs ol. dere vet at "rettselever" har høyere prioritering en dere? Altså de som går vanlig skole(vgs-tip/elektro) så brøønteknikk.

 

hvis du begynner på bunn så har ihvertfall seawell 32 års grense på om du får jobb... altså om du er 33 år gammel får du ikke jobb fra bunnen av (der de må lære dere opp osv).

da må du ha jobbet før og ha noe erfarin.. noe som dere ikke har om dere har planer om å begynne på borekurs no.

Lenke til kommentar

Hvordan er kursene da? Som feks Brønntekniske kurset, er det mye arbeid/oppgaver i praksis?

går brønnteknikk no og vi har kun teori, og masse arbeid!

Skal begynne på en inlevering på minimum 30 sider no liksom..

det praktiske vi har er traverskrankurs og sikkerhets kurs, men ellers er det bare teori.

Lenke til kommentar

Søke som lærling operatør. Men usikker på om det er "godt nok" med teknisk fagskole. Kan hende vgs er kravet. selv om fagskolen er høyere utdanning.

 

De ansetter hvertfall årlig rundt 20 lærlinger i prosess Statoil. Og alle disse har jo kjemi og prosess utdanning fra vgs.

 

Hvis du tenker på lærlinger så er det fler enn det. Bare her på melkøya skal vi ta inn 14 kjemiprosesslærlinger :-p. Så tipper totalt er rundt 60-70 eller mer.

Endret av seeriksen
Lenke til kommentar

Søke som lærling operatør. Men usikker på om det er "godt nok" med teknisk fagskole. Kan hende vgs er kravet. selv om fagskolen er høyere utdanning.

 

De ansetter hvertfall årlig rundt 20 lærlinger i prosess Statoil. Og alle disse har jo kjemi og prosess utdanning fra vgs.

 

Tar nok grundig feil der. Bare her på melkøya skal vi ta inn 14. Så tipper totalt er rundt 60-70 eller mer.

 

60-70 er det neppe. Men er det feil å si hvertfall 20?

rundt 15-20 offshore, tror ikke det er flere der, så kommer landanleggene, kårstø, melkøya osv i tillegg, men 60-70 høres mye ut

 

Noen her som var på intervju på sandsli i dag? Såg ut som de drev og intervjuet noen lærlingekandidater der i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...