Gå til innhold

Oljerigg - hvordan er jobb mulighetene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fikk beskjed av Conoco før Statoil husker eg. De har jo en hel del færre søkere og stillinger de skal lyse ut --> færre på intervju. Så er ikke så rart det tar kortere tid.

 

Husker eg måtte ringe og spør Statoil siden Conoco måtte ha svar tidligere.

 

To av kollegene mine skal være med på intervjuene for automatikerlærlingene i Statoil i år. Tror de skulle ha inn rundt 40 automatikere i år...

 

Lykke til Pirja!

Det er allefall ikke 40 automatikerlærlinger offshore. Synes det uansett høres alt for mye ut. Tviler på at de skal ta 40 lærlinger.

 

Forresten, jobber du offshore? Hvilke karakterer hadde du når du søkte lærlingeplass?

Endret av Joker91
Lenke til kommentar
Fikk beskjed av Conoco før Statoil husker eg. De har jo en hel del færre søkere og stillinger de skal lyse ut --> færre på intervju. Så er ikke så rart det tar kortere tid.

 

Husker eg måtte ringe og spør Statoil siden Conoco måtte ha svar tidligere.

 

To av kollegene mine skal være med på intervjuene for automatikerlærlingene i Statoil i år. Tror de skulle ha inn rundt 40 automatikere i år...

 

Lykke til Pirja!

Det er allefall ikke 40 automatikerlærlinger offshore. Synes det uansett høres alt for mye ut. Tviler på at de skal ta 40 lærlinger.

Har da aldri sagt 40 lærlinger offshore? Har eg? Har heller aldri sagt at 40 stk skulle få jobb? Har eg?

Lenke til kommentar
Fikk beskjed av Conoco før Statoil husker eg. De har jo en hel del færre søkere og stillinger de skal lyse ut --> færre på intervju. Så er ikke så rart det tar kortere tid.

 

Husker eg måtte ringe og spør Statoil siden Conoco måtte ha svar tidligere.

 

To av kollegene mine skal være med på intervjuene for automatikerlærlingene i Statoil i år. Tror de skulle ha inn rundt 40 automatikere i år...

Lykke til Pirja!

Det er allefall ikke 40 automatikerlærlinger offshore. Synes det uansett høres alt for mye ut. Tviler på at de skal ta 40 lærlinger.

Har da aldri sagt 40 lærlinger offshore? Har eg? Har heller aldri sagt at 40 stk skulle få jobb? Har eg?

Lett å lese feil med den formuleringen du har men hvis du mener 40 på intervju høres det mer korrekt ut.

Lenke til kommentar
De fleste lærlingene er på Land, tror jeg, på de forskjellige anleggene til Statoil. =)

Ja, var det eg trodde.. Lurer på om 40% offshore og 6 på land. Mener de sa det da eg ringte til Statoil.

 

Men har en onkel og ei tante som jobbe på Tjeldbergodden(Statoil). Så vil vel kanskje være mulighet for å ta læretiden der. Onkelen min er i tillegg prosesstekniker.

 

Vil det være enklere for meg å komme meg offshore når eg først er innen for bedriften, selv om det er på land?

Lenke til kommentar
Vil det være enklere for meg å komme meg offshore når eg først er innen for bedriften, selv om det er på land?

Selvsagt, selv om det er fryktelig mange om beinet der også så får du jo muligheten til å søke på interne stillinger i statoil, også offshore.

 

 

Nok av folk som har kommet fra landanleggene og ut på installasjonene.

Lenke til kommentar
Vil det være enklere for meg å komme meg offshore når eg først er innen for bedriften, selv om det er på land?

Vanlegvis, ja.

Vil det være enklere for meg å komme meg offshore når eg først er innen for bedriften, selv om det er på land?

Selvsagt, selv om det er fryktelig mange om beinet der også så får du jo muligheten til å søke på interne stillinger i statoil, også offshore.

 

 

Nok av folk som har kommet fra landanleggene og ut på installasjonene.

Ja, var det eg tenkte eg og..

 

Vet dere forskjellen i lønn for samme lærlinger offshore/onshore?

 

Syns selv det virker utrolig spennende å være på rigg, har liksom alltid likt det siden eg var liten.. Så gjør det eg kan for å komme meg ut der, hehe.

Lenke til kommentar

Er 5 år sidan eg var lærling no, då var det 2-3 plasser på land og 6-8 offshore. Sidan den gang har Snøkvit kome og selskapet slått seg saman med Hydro. Uansett er det berre å søke, uavhengig av antall plasser.

 

Er for øvrig snodig om det skulle være 40-50% offshore når det er langt fleire plattformer enn landanlegg.

Lenke til kommentar
Vet dere forskjellen i lønn for samme lærlinger offshore/onshore?

 

Det er 47 prosent forskjell i grunnlønn. Men eg vet at offshore lærlingene tjener en god del mer grunnet at de må på en hel del kurs på fritiden.

 

Læremessig vil eg si det er mye bedre på land. Er veldig begrenset med variert arbeid ute på en platform. Dessverre....

 

Kan være lurt å ha en montørjobb på siden mtp erfaring og fagprøve.

Lenke til kommentar

Ikke sinnsyke? Har du over 5 i snitt så er det sinnsykt :)

 

Men nå tror jeg ikke karakterene teller så mye som folk tror, er mer fravær, orden/oppførsel og jobberfaring(sommerjobber, deltidsjobber o.l) som teller inn. Karakterene er bare en pekepinne.

 

Conoco tar inn 3 automatikere og 1 elektrolærling iår, alle kommer offshore på Ekofisk slik jeg forstod. Statoil tar inn 4-5 elektrolærlinger, men der havner de fleste på land tror jeg. Statoil har vært veldig uklare der.

 

Hver gang jeg snakker om lærling og offshore får jeg bare mer å mer lyst til å komme meg ut. Blir det ikke som lærling, så skal jeg prøve å komme i et underlevrandør firma slik jeg har relevant erfaring etter læretiden. Conoco's tilbud hørtes veldig bra, utrolig synd de bare tar inn 1 elektrolærling.

Lenke til kommentar
Statoil tar inn 4-5 elektrolærlinger, men der havner de fleste på land tror jeg. Statoil har vært veldig uklare der.

Dette stemmer garantert ikke. Eller, at de er uklare er mulig, men de skal garantert ha lærlinger offshore.

 

4-5 kan være mongstad alene det. Eller Mongstad og Kårstø. Men som Zeph sier, runt 7-8 stk offshore skal de ha. Nokså sikkert.

Lenke til kommentar
Men nå tror jeg ikke karakterene teller så mye som folk tror, er mer fravær, orden/oppførsel og jobberfaring(sommerjobber, deltidsjobber o.l) som teller inn. Karakterene er bare en pekepinne.

 

Lenge siden, men på vårt inntak fungerte det veldig greit slik:

 

De skulle ha 20, fant ca 40 beste mtp snitt og fravær. (De satte regelrett en strek sa hun lærlingefrøkna) pluss en del kvoteringsfolk fra nordnorge og andre fjerne strøk.

 

Deretter var det fritt vilt på intervjuet som avgjorde hvem 20 som fikk lærlingeplassene.

 

Var du jente, same og fra indre finnmark med mørk hud var du garantert lærlingeplass i statoil :D

Lenke til kommentar
Statoil tar inn 4-5 elektrolærlinger, men der havner de fleste på land tror jeg. Statoil har vært veldig uklare der.

Dette stemmer garantert ikke. Eller, at de er uklare er mulig, men de skal garantert ha lærlinger offshore.

 

4-5 kan være mongstad alene det. Eller Mongstad og Kårstø. Men som Zeph sier, runt 7-8 stk offshore skal de ha. Nokså sikkert.

Men du vet ikke hvor du evt havner? Det virker som et lite minus. Noen av dere som vet hvordan det organiseres?

 

 

Nå kom jeg på hva jeg skulle si i forrige innlegg. Tilbake til lønninger offshore. Var på et møte på skolen idag det temaet var veien videre etter VG2 og hvordan søke læreplass. Og da fortalte læreren min at sønnen nylig bestod fagprøven som automatiker for 2 uker siden, og den første lønningen til sønnen var høyere enn hans. Og han har teknisk fagskole+ingeniørutdanning og er lærer. Så lønningene der ute er aldri til å bli klok på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...