Gå til innhold

Oljerigg - hvordan er jobb mulighetene?


Anbefalte innlegg

Slenger meg på denne tråden.

 

Er utdannet snekker , har jobbet 2år etterlære tid.

Hvordan er sjangsen for å få jobb i Nordsjøen?

(Jeg tar sikkerhetskurset i første omgang)

 

Snekker og jobb i nordsjøen ?

 

Så sant du ikke drømmer om å jobbe i et oljeselskap.

 

Men bare vil ut offshore og jobbe i rotasjon.

 

så er mulighetene mange.

 

Som snekker er det spesielt innen innredningsarbeid.

 

Kaefer energy har fått mange store jobber nylig.

Og vil nok muligens trenge en del folk.

Er også andre som driver med lignende arbeid. Men husker ikke firmanavnene.

 

Stillasbygging kan man jobbe med dersom man har kursing.

Men snakk med selskapene å spør hva slags utdanning de krever. De har mange søkere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg lurer på, jeg går nå bare i 10 klasse og har vel egentlig funne ut hva jeg skal gå videre.

Teknikk og industriell produksjon -> Kjemiprosess -> Fagoperatør i kjemiprosess.

Er dette smart vei å gå?

Er det lett og få lærlingplass i oljefirmaene?

Er lønna god? Så en plass der stod at grunnlønna var 315 000. Dette syntes jeg personlig er meget lite til og være offshore !?

Når jeg søker, så finner jeg ikke så mye info om dette yrket, hvordan kan det ha seg?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Teknikk og industriell produksjon -> Kjemiprosess -> Fagoperatør i kjemiprosess.

Er dette smart vei å gå?

Ja.

 

Er det lett og få lærlingplass i oljefirmaene?

Nei.

 

Er lønna god? Så en plass der stod at grunnlønna var 315 000. Dette syntes jeg personlig er meget lite til og være offshore !?

Varierer fra firma til firma. Operatørselskapene ligger på rundt 450 000,- i startlønn.

 

Når jeg søker, så finner jeg ikke så mye info om dette yrket, hvordan kan det ha seg?

Fordi du mest sannsynelig leter på feil plass ?

 

Takk for svar!

Bare hyggelig.

Lenke til kommentar

Det er en veldig bra utdanning om du vil ha en jobb i olja.

 

Men utdanningen er mest aktuell for oljeselskapene.

 

Ikke så lett å få jobb prosessrelatert hos kontraktører offshore.

Da de sjelden jobber med prosessarbeid.

 

De er mer ute etter fagarbeidere innen Elektro,automasjon og mekaniske fag.

 

 

En jobb i et av Oljeselskapene er blant de vanskeligste jobbene du kan prøve å få her i landet.

 

Typisk opp til et par tusen søkere når de lyser ut lærlingestillinger for land/offshore.

 

Og ofte mange ganger så mange søkere når de lyser ut montørstillinger offshore.

 

Så det er ting du må ta med i vurderingen.

Lenke til kommentar

opp til et par tusen hørtes veldig mye ut for prosesslærling stilling. Men 4-500 er nok veldig vanlig.

 

På typisk opp til 30-40 stillinger....

 

Ja det er rett det. Jeg tenkte totalt sett, og det blir litt misvisende siden karen spør om prosess.

 

Jeg tenkte generelt på antall søkere til alle lærestillingene som blir lyst ut.

 

Ikke spesifikt på antall søkere på prosess stillinger. Da jeg ikke har aning om hva som er rett tall der.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Mye fint her:-)

 

Jeg har også et spørsmål angående jobb i oljebransjen.

 

Jeg har en bachelor i sykepleie og snart ferdig med en master i health economic, policy and management. Har jeg en sjanse for å få jobb i oljebransjen? i så fall hvilken felt og hvilke firmaer kan jeg søke i.

 

Er svært takknemlig for alle svar:-)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei.

Jeg lurer på en liten ting ang offshore.

Jeg er 23 år, jobber pr.dd som lagersjef/lageransvarlig.

Har ikke Fagbrev innen lager, men får det i løpet av året her, så jeg lurer på hvordan er mulighetene for å få seg jobb som lagermedarbeider eller noe i den duren offshore?

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

HEI!

 

lurer på en veldig viktig ting innenfor oljerigg.

 

Jeg går restaurant og matfag. det jeg lurer på er om det er noen mulighet for meg å få noen jobb på oljerigg. for dere trenger vell noen som lager mat osv? kunne godt ha tenkt meg å få kommet meg ut litt, og veit at jobbmulighetene er veldig vanskelige og harde å komme inn på. hadde vært veldig fint med et svar!

og hvertfall muligheten for hvilke jobber som trengs!

 

- Mari

Lenke til kommentar

De fleste selskaper (som regel kontraktørfirmaer) tar ikke inn lærlinger eller nyutdannede i kokkefag off-shore, jevnt over krever alle 5 års erfaring etter fagbrev. Det kan hende du finner noe, men jeg tviler.

Søk og let på nettet. Om ikke du finner noe, skaff deg gode papirer og attester fra arbeidslivet på land så stiller du sterkt når den tid kommer.

Lenke til kommentar

HEI!

 

lurer på en veldig viktig ting innenfor oljerigg.

 

Jeg går restaurant og matfag. det jeg lurer på er om det er noen mulighet for meg å få noen jobb på oljerigg. for dere trenger vell noen som lager mat osv? kunne godt ha tenkt meg å få kommet meg ut litt, og veit at jobbmulighetene er veldig vanskelige og harde å komme inn på. hadde vært veldig fint med et svar!

og hvertfall muligheten for hvilke jobber som trengs!

 

- Mari

 

Statoil tok inn 2 kokkelærlinger offshore i 2012. + sikkert flere onshore. Så mulighetene er der ivertfall, men det som går igjen hos kokkene på riggen jeg jobber på, er at dem har tatt fagbrevet forskjellige plasser. Jobbet noen år på båt for så å komt seg inn i operatørselskap, eller inn i ISS o.l(kontraktørselskap).

 

 

 

-

 

 

Bare generelt folkens, det er bare å google, søke og lete. Man taper ikke noe på å sende en søknad. :) Bare husk at til mindre kvalifikasjoner man har, til flere likverdige konkurenter vil det være i kampen.

Endret av Hakjold
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg lurer på en liten ting ang offshore.

Jeg er 23 år, jobber pr.dd som lagersjef/lageransvarlig.

Har ikke Fagbrev innen lager, men får det i løpet av året her, så jeg lurer på hvordan er mulighetene for å få seg jobb som lagermedarbeider eller noe i den duren offshore?

 

 

 

Finnes muligheter for å arbeide med lager offshore, men de jobbene er det mange som vil ha så det er mange om beinet, som på alt annet her ute :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...