Gå til innhold

Oljerigg - hvordan er jobb mulighetene?


Anbefalte innlegg

Da fikk oljekarrieren min et lite håp. Ble innkalt til intervju hos Apply Oil & Gas idag. Får ta med erfaringen jeg fikk fra ConocoPhillips til dette intervjuet, og ikke gå på samme tabbe her også. Fordelen er at de skal ta inn 1-2 lærlinger, så sjansen er større her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mitt råd til dere ungsauer. :mrgreen:

 

Hadde vært interessant å visst hvor gammel du er siden eg tydeligvis er en ungsau....

 

Det der var en spøk da, i og for seg. Jeg tenkte mer på lærlinger som hører på offisiell informasjon.

 

 

Jeg ville sett på Jan Herdals blogg Oljekrisa.no for mer korrekt informasjon: http://oljekrisa.no/

 

Han er kanskje litt hissig, men har rett i det meste. Jeg tror han forresten er kommunist også. Men, men.... Det er jo fakta og gode analyser som betyr noe.

Endret av Kaarerekanraadi
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Jeg har nå fullført over halvparten av læretiden min som elektriker.

Er oppe i fagprøve som automatiker nå, og har - om jeg består fagprøvene - to fagbrev på samme tid neste år.

Er usikker på om det er nok for å komme offshore, og har nå delvis bestemt meg for å begynne på teknisk fagskole etter endt læretid.

Tenkte å gå mer mot olje, da petroleumsteknologi med fordypning innen Boring.

 

Noen med innspill? :)

Lenke til kommentar

Bare tenk på at offshore er det i hovedsak fagarbeiderstillinger som feks elektriker og automatiker.

Tekniker/ingeniørstillinger er stort sett på land.

 

Så om drømmen er å komme deg ut offshore i et oljeselskap.

Så må du finne balansen mellom rette utdanningen og nok erfaring.

 

Dersom du vil i offshore rotasjon for et oljeselskap.

 

Så vil jeg si Høyspent fagbrev og offshore erfaring ville være mer relevant enn teknisk fagskole.

 

Dersom du vil jobbe innen oljerelatert på land.

 

Ta tekniken eller ingeniør.

Lenke til kommentar

Bare tenk på at offshore er det i hovedsak fagarbeiderstillinger som feks elektriker og automatiker.

Tekniker/ingeniørstillinger er stort sett på land.

 

Så om drømmen er å komme deg ut offshore i et oljeselskap.

Så må du finne balansen mellom rette utdanningen og nok erfaring.

 

Dersom du vil i offshore rotasjon for et oljeselskap.

 

Så vil jeg si Høyspent fagbrev og offshore erfaring ville være mer relevant enn teknisk fagskole.

 

Dersom du vil jobbe innen oljerelatert på land.

 

Ta tekniken eller ingeniør.

Finnes jo en rekke andre ting man kan gjøre med bakgrunn som elektriker eller automatiker. Veldig mange serviceseskaper vil ha folk med den type erfaring. For eks ROV pilot, der har man stor fordel av kunnskap innen elektriske systemer.

 

Så lenge man har et fagbrev i bunn kan man i utgangspunktet søke jobb i et hvilket som helst serviceselskap.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Studerer nå gass og prosessteknologi, som er en ingeniørutdanning ved UiT. Har hørt meg litt rundt om kring angående jobbmuligheter offshore, og svarene går begge veier. Noen som har noe peiling overhodet hva sansyneligheten for å komme seg offshore som prosessingeniør er?

Endret av Mildir
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349

Har ikke noe tanke på hva jeg skal gjøre , men hvordan er mulighetene. Er ganske åpen på det meste.

Det er mange stillasje byggere ute i Nordsjøen, men om du må ha fagbrev som stillasjebygger vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...