Gå til innhold

Oljerigg - hvordan er jobb mulighetene?


Anbefalte innlegg

I statoil er det stort sett bare mellomlederene og plattformsjefene som er ingeniører og jobber offshore rotasjon.

 

Er noen ingeniørstillinger, serviceingeniører som jobber offshore, men de har for det meste ikke fast 2-4 rotasjon, men reiser ut når det skal gjøres noe.

 

Statoil har gjort en stor jobb og fått de fleste ingeniørstillinger på land.

 

Er det sant? Ingeniører innen IT er ikke ettertraket på offshore-stillinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som sagt: I Statoil er det svært få dataingeniører igjen ute. De sitter på land, da det meste de gjør kan gjøres fra land.

 

Koblinger og etc ute i felt gjøres hvertfall stort sett av automatikere de plassene eg har vært.

 

Hva vil være kortest mulig vei for meg for offshore-jobb? :D

Endret av dude80
Lenke til kommentar

Hei :)

 

Det har seg sånn at eg har gått tre år på realfag(ikke spør hvorfor). Søkte meg inn på høyskole og kom inn i fjord, men orka ikke begynne rett på tre nye år med teori. Derfor går eg nå på grunnkurset Tip. Dette liker eg mer og mer, og har etter hvert funnet ut at eg tror eg vil gå videre på brønnteknikk.

 

Men så er problemet: Eg har jo brukt opp de tre årene med skolerett som eg har, og ligger derfor sist i køen her..

 

Er det noen som har tips til hva eg kan gjøre for å komme inn? Og finnst det andre liggnende linjer?

Sikkert dumme spørsmål, men..

 

har vel 5 i snitt nå tror eg, så det bør vel være nok til å komme inn?

Lenke til kommentar

Tror du heller bør lage en egen tråd om dette.

 

Men jeg trodde ikke du skal havne sist i køen bare pga du har hatt 3 år med vgs. Men med 5 i snitt så tror jeg du stiller sterkt uansett.

 

Tror du heller bør lage en egen tråd om dette.

 

Men jeg trodde ikke du skal havne sist i køen bare pga du har hatt 3 år med vgs. Men med 5 i snitt så tror jeg du stiller sterkt uansett.

Lenke til kommentar
Men jeg trodde ikke du skal havne sist i køen bare pga du har hatt 3 år med vgs.

 

Det gjorde eg. Riktignok mange år siden det, men er vel sånn det fungerer tror eg. Man har rett på å få 1 av de valgene man søker i 3 år. Etter det må det være ledig plass.

Ja, tror det stemmer det du sier.. Mener å ha hørt at du har rett til å komme inn på en av de tre valgene du har gjort.

 

Edit:

Har laget egen tråd nå:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1195920

Endret av nizze90
Lenke til kommentar
Som sagt: I Statoil er det svært få dataingeniører igjen ute. De sitter på land, da det meste de gjør kan gjøres fra land.

 

Koblinger og etc ute i felt gjøres hvertfall stort sett av automatikere de plassene eg har vært.

 

Hva vil være kortest mulig vei for meg for offshore-jobb? :D

 

VGS en gang til?? jeg har jo studert på universitetet

Lenke til kommentar
Jeg er ingeniør innen data, og har en god stund nå kunne tenkt meg å jobbe offshore. Har jeg noen muligheter med min bakgrunn?

 

 

Sjangsene for å få jobb som ingeniør offshore er veldig små.

De fleste ing sitter på land.

 

Noen få finnes offshore i oljeselskaper og blant kontraktører.

Men det er vanligvis folk som har jobbet seg opp i firmaet.

 

Og det er flest ingeniører offshore med utdannelse innen elektro, mekanisk, petroleumsteknologi og risikoanalyse/brannsikring.

 

En dataingeniøri fast rotasjon offshore har jeg faktisk aldri møtt i løpet av mine 5 år offshore :p

De kommer ut ved behov, men jobber ellers på land.

 

Beste sjangs er de få selskap som triver med datatjenester offshore.

Sikkert noen selskaper som driver med salg av slike tjenester til oljeselskapene.

 

Eneste jeg kjenner til er http://www.com-con.no/

 

Du få neppe fast rotasjon offshore(suikker på hvor mye de er offshore)

Men kanskje en kombinasjon av offshore og land.

Ring de å hør. Er jo bare et spørsmål om hva de diver med, og evt om de trenger folk.

 

Men om du på død og liv vil offshore. 4 veier til jobb offshore :

 

1.

Finn ut hvilke selkaper som driver med datatjenester offshore.

Som com Con og andre. Høre om de trenger folk.

2.

Kursing for instrument rørlegging(Tubing)

Og deretter søke seg inn hos en av de store kontraktørene som feks Aibel,fabricom el.

Få erfaring. Ta et fagbrev eller liknende samtidig. Og forhåpentligvis stige i gradene.

3.

Få deg et fagbrev.

for så å ta jobb hos en av de større kontraktørene.

Eller rett inn i Drilling eller Oljeselskapene om du er veeeldig heldig...

4.

Eller få deg nødvendig kursing som offshorekurset, Boredekkskurs,helikoptervakt, rigging ol.

Og prøve å komme deg ut som boredekksarbeider, eller dekksmanskap/helivakt el.

Lenke til kommentar

Er sjangsene store for at jeg kan komme inn på brønnteknikk om jeg søker i Kristiansund, Bergen og Stavanger?

jeg har allerede gått VK1 elektro og VG2 IKT-Servicefag. Har 4.6 i snitt.. Men er d ikke slik at en skal komme inn på ett av de 3 valgene?

 

Har Fagbrev som driftskonsulent innen IT drift/service og trivest med dette, er ikke særlig relatert til olje industrien. Ganske lyst å jobbe på Nordsjøen :)

Lenke til kommentar

Man har bare krav på å komme inn på de tre valgene man søker i et fylke... Så, nei, du er ikke garantert. Men sjansene øker jo selvsagt. Ville søkt på tre forskjellige søknader tror eg. Litt usikker på om reglene er like nå som da eg gikk, for da var det f.eks Rogaland sitt ansvar å sørge for at eg fikk en av de tre linjene eg søkte på i Rogaland.

Lenke til kommentar
Man har bare krav på å komme inn på de tre valgene man søker i et fylke... Så, nei, du er ikke garantert. Men sjansene øker jo selvsagt. Ville søkt på tre forskjellige søknader tror eg. Litt usikker på om reglene er like nå som da eg gikk, for da var det f.eks Rogaland sitt ansvar å sørge for at eg fikk en av de tre linjene eg søkte på i Rogaland.

 

 

Åja, hørtes jo greit ut :) Men om d ikke skulle gå sparer man jo mye tid på å ta kurs , ikke penger lol:)

Men har mye bekjentskap der ute så kanskje d puffer på litt ! :D

 

Takk for ett soleklart svar Jotun.

Lenke til kommentar
Noen som vet om det er mulig å ta motormann lærlingstiden sin på rigg? :)

Eller er dette bare mulig på båt?

 

Edit: Motormann

Selvsagt,

Flyterigger, og kanskje best i den kategorien; Drillskip, det er et helt vanlig skip som tilfeldigvis har moonpool + boretårn etc etc

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...