Gå til innhold

Oljerigg - hvordan er jobb mulighetene?


Anbefalte innlegg

Syns egentlig det er veldig rart at INGEN av dere datainteresserte har fått med dere firmaene som utelukket driver med programmering, datanettverk og grafikk offshore. Kan fint tjene over millionen i disse jobbene.....

 

Disse jobber vel på land? Hvilke firma er dette? Jeg er dataingeniør og jobber som konsulent og driver mye med programmering. Ser nå etter muligheter for offshore-jobb :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syns egentlig det er veldig rart at INGEN av dere datainteresserte har fått med dere firmaene som utelukket driver med programmering, datanettverk og grafikk offshore. Kan fint tjene over millionen i disse jobbene.....

 

Disse jobber vel på land? Hvilke firma er dette? Jeg er dataingeniør og jobber som konsulent og driver mye med programmering. Ser nå etter muligheter for offshore-jobb :-)

Offshore, over hele verden

 

De som snakker om at ingeniører sitter mye på land etc etc, SELVFØLGELIG sitter det mer ingeniører på land enn det som er offshore, og selvfølgelig jobber det mer personer onshore i statoil enn offshore. Men det er DRØSSEVIS med ingeniører offshore i fast rotasjon.

 

Syns egentlig det er veldig rart at INGEN av dere datainteresserte har fått med dere firmaene som utelukket driver med programmering, datanettverk og grafikk offshore. Kan fint tjene over millionen i disse jobbene.....

 

Disse jobber vel på land? Hvilke firma er dette? Jeg er dataingeniør og jobber som konsulent og driver mye med programmering. Ser nå etter muligheter for offshore-jobb :-)

Offshore, over hele verden

 

De som snakker om at ingeniører sitter mye på land etc etc, SELVFØLGELIG sitter det mer ingeniører på land enn det som er offshore, og selvfølgelig jobber det mer personer onshore i statoil enn offshore. Men det er DRØSSEVIS med ingeniører offshore i fast rotasjon.

 

Det er nesten som jeg ler litt..... Det er så syyykt mange dataingeniører offshore nå, og det blir flere hver eneste dag, men Nordmenn har på en eller rar måte ikke fått med seg dette. Ikke rør på boredekksarbeidere, drillere, produksjonsansatte etc når det gjelder "hvordan kan jeg få jobb offshore" de som har svart i denne tråden har i hvert fall ikke peiling på hvilke folk som faktisk jobber i denne industrien. De har sin bitte lille del av offshorenæringen å tenke på, og lukker øynene for de resterende 95%.

Endret av turbz
Lenke til kommentar
Syns egentlig det er veldig rart at INGEN av dere datainteresserte har fått med dere firmaene som utelukket driver med programmering, datanettverk og grafikk offshore. Kan fint tjene over millionen i disse jobbene.....

 

Disse jobber vel på land? Hvilke firma er dette? Jeg er dataingeniør og jobber som konsulent og driver mye med programmering. Ser nå etter muligheter for offshore-jobb :-)

Offshore, over hele verden

 

De som snakker om at ingeniører sitter mye på land etc etc, SELVFØLGELIG sitter det mer ingeniører på land enn det som er offshore, og selvfølgelig jobber det mer personer onshore i statoil enn offshore. Men det er DRØSSEVIS med ingeniører offshore i fast rotasjon.

 

Godt å høre :-) Hvordan går jeg fram for å få en sånn jobb?

Lenke til kommentar
Syns egentlig det er veldig rart at INGEN av dere datainteresserte har fått med dere firmaene som utelukket driver med programmering, datanettverk og grafikk offshore. Kan fint tjene over millionen i disse jobbene.....

 

Disse jobber vel på land? Hvilke firma er dette? Jeg er dataingeniør og jobber som konsulent og driver mye med programmering. Ser nå etter muligheter for offshore-jobb :-)

Offshore, over hele verden

 

De som snakker om at ingeniører sitter mye på land etc etc, SELVFØLGELIG sitter det mer ingeniører på land enn det som er offshore, og selvfølgelig jobber det mer personer onshore i statoil enn offshore. Men det er DRØSSEVIS med ingeniører offshore i fast rotasjon.

 

Godt å høre :-) Hvordan går jeg fram for å få en sånn jobb?

Ved å gjøre en innsats og forstå offshoreindustrien, noe nordmenn ser ut til å være for bortskjemte til å gjøre...

 

Tok en kjapp titt på jobbsøk og kunne lett finne 3 slike utlyste stillinger, men jeg gjør deg en bjørnetjeneste med å linke til annonsen. Spør deg selv: "Hvem kan ha bruk for en dataingeniør, og hvilket utstyr ville jeg jobbet med offshore?" Begynn der og du vil finne svar

Lenke til kommentar
Syns egentlig det er veldig rart at INGEN av dere datainteresserte har fått med dere firmaene som utelukket driver med programmering, datanettverk og grafikk offshore. Kan fint tjene over millionen i disse jobbene.....

 

Disse jobber vel på land? Hvilke firma er dette? Jeg er dataingeniør og jobber som konsulent og driver mye med programmering. Ser nå etter muligheter for offshore-jobb :-)

Offshore, over hele verden

 

De som snakker om at ingeniører sitter mye på land etc etc, SELVFØLGELIG sitter det mer ingeniører på land enn det som er offshore, og selvfølgelig jobber det mer personer onshore i statoil enn offshore. Men det er DRØSSEVIS med ingeniører offshore i fast rotasjon.

 

Godt å høre :-) Hvordan går jeg fram for å få en sånn jobb?

Ved å gjøre en innsats og forstå offshoreindustrien, noe nordmenn ser ut til å være for bortskjemte til å gjøre...

 

Tok en kjapp titt på jobbsøk og kunne lett finne 3 slike utlyste stillinger, men jeg gjør deg en bjørnetjeneste med å linke til annonsen. Spør deg selv: "Hvem kan ha bruk for en dataingeniør, og hvilket utstyr ville jeg jobbet med offshore?" Begynn der og du vil finne svar

 

Jeg har søkt , men funnet lite egentlig :-)

Lenke til kommentar
Offshore, over hele verden

 

De som snakker om at ingeniører sitter mye på land etc etc, SELVFØLGELIG sitter det mer ingeniører på land enn det som er offshore, og selvfølgelig jobber det mer personer onshore i statoil enn offshore. Men det er DRØSSEVIS med ingeniører offshore i fast rotasjon.

 

Oki, for eg treffer faktisk svært få her ute i Statoil verden. Og det som er rart er at Statoil i forbindelse med integrasjonen har flyttet det som er av ingeniørstillinger til land. De eg treffer er ledere....

 

Merkelige greier dette her.....

 

Treffer dog en del som jobber på land og reiser ut offshore for å gjøre diverse jobber. De finnes det en hel del av. Men de er ikke i fast rotasjon.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Er sjangsene store for at jeg kan komme inn på brønnteknikk om jeg søker i Kristiansund, Bergen og Stavanger?

jeg har allerede gått VK1 elektro og VG2 IKT-Servicefag. Har 4.6 i snitt.. Men er d ikke slik at en skal komme inn på ett av de 3 valgene?

 

Har Fagbrev som driftskonsulent innen IT drift/service og trivest med dette, er ikke særlig relatert til olje industrien. Ganske lyst å jobbe på Nordsjøen :)

Hvordan søker du da? Skriver du skrifligsøknad, eller søker du igjennom Vigo?

Vet at det på Vigo bare går ann å søke i ett fylke, det vil med andre ord si at du bare kan søke en av plassene.

Eg har søkt i Bergen nå, men lurer på å sende skriftlig søknad til alle de andre selv om eg vet eg ikke kommer inn(ligger sist i køen uansett snitt over 5, pga oppbrukt skolerett).

 

 

Noen som vet om det er mulig å ta motormann lærlingstiden sin på rigg? :)

Eller er dette bare mulig på båt?

 

Edit: Motormann

Selvsagt,

Flyterigger, og kanskje best i den kategorien; Drillskip, det er et helt vanlig skip som tilfeldigvis har moonpool + boretårn etc etc

Så viss eg går Vg2 Maritime fag f.eks i Bergen, så kan eg søke meg videre på rigg? Har nemelig ikke hørt om noen som har kommet seg som lærling på platform. Der i mot, har alle jobbet på båt. Noe eg ikke er særlig gira på.

Lenke til kommentar
Hvordan er arbeidmarkedet for elektrikere og automatikere offshore nå?

Hva med å se etter stillingsannonser ?

 

har hørt at det er mange av dem...

Tydeligvis ikke. Fant lett stillingsannonser når jeg bare søkt på diverse firmaer, så gjør ett forsøk.

Endret av Rosemount
Lenke til kommentar

Om man kjenner flere som jobber på boredekket, boretårnet og kranførere, generelt deksarbeidere. Øker dette sjangsene for å komme ut? feks etter kurs osv.

 

Har utdanning, men ikke så relatert.

Kjenner også en projektleder som tjente 2mill i 2008 innen offshore industri... han burde jo ligge ganske høyt :p

Endret av InstanZ
Lenke til kommentar

Man kan komme inn uten kjente.

 

Men man bør ha relevant erfaring.

Helst offshore erfaring, hvis man vil stille sterkt for en offshore jobb.

Og slik erfaring får man da hos feks hos kontraktørene.

 

Er du feks serviceelektriker i boliger på land, og så søker i oljeselskapene.

Så kan du regne sjangsene som omtrent på nivå med å vinne i lotto...

 

 

Kom på en ting for de som har postet her og ønsker en ingeniør jobb innen data offshore.

ABB har en del ingeniøreroffshore på div prosjekter. Ikke fast rotasjon hele tiden, men prosjektrorasjoner i en eller annen form.

Hvor de stort sett jobber med abeid relatert til nodene. (data,pls ol)

Endret av Arteju
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...